Tax On Web 2022

Ik heb dit zelf voorgehad.
4 jaar vergeten in te vullen...
Ik ben naar het lokale belastingskantoor geweest om te vragen of dit rechtgezet kon worden.
Uiteindelijk ben ik daar bij de chef van die dienst beland.
Die man heeft mijn belastingsbrief bekeken, commentaar gegeven op mijn loon :sarcastic: "oh dit is een groot loon".
Die heeft dan beslist dat ik 3 jaar van mijn gemiste 4 jaar de woonbonus terugkrijg.
Dat gaf mij de indruk dat die persoon naar eigen goeddunken kon beslissen of dit rechtgetrokken werd. Misschien kon ik wel 4 jaar krijgen indien mijn loon wat lager was.
Uiteindelijk was ik wel tevreden dat ze dit wilden corrigeren.

Dit is echt niet correct. Volgens de procedure kan dit wel rechtgezet worden via een ambtshalve ontheffing. Dit staat ook om de site van de fod:

Nu gewoon een mailtje sturen naar de dienst is normaal genoeg.

Dit is echt niet correct. Volgens de procedure kan dit wel rechtgezet worden via een ambtshalve ontheffing. Dit staat ook om de site van de fod:

Ik spreek van 10 jaar geleden.
Misschien zijn die zaken anders geregeld ondertussen.
Ik had ook geen officieel bezwaar ingediend maar kwam gewoon eens vriendelijk vragen hopend op iets.

Ik spreek van 10 jaar geleden.
Misschien zijn die zaken anders geregeld ondertussen.
Ik had ook geen officieel bezwaar ingediend maar kwam gewoon eens vriendelijk vragen hopend op iets.

Dan heb je geluk gehad want in die tijd kon men eigenlijk maar 6 maanden terug voor zulke zaken. :p

De regels van de zaken uit te breiden die in aanmerking komen voor een ambtshalve ontheffing was ergens in 2015-2016.

(EDIT: correctie want vorige uitspraak was niet juist)

Ik heb dit zelf voorgehad.
4 jaar vergeten in te vullen...
Ik ben naar het lokale belastingskantoor geweest om te vragen of dit rechtgezet kon worden.
Uiteindelijk ben ik daar bij de chef van die dienst beland.
Die man heeft mijn belastingsbrief bekeken, commentaar gegeven op mijn loon :sarcastic: "oh dit is een groot loon".
Die heeft dan beslist dat ik 3 jaar van mijn gemiste 4 jaar de woonbonus terugkrijg.
Dat gaf mij de indruk dat die persoon naar eigen goeddunken kon beslissen of dit rechtgetrokken werd. Misschien kon ik wel 4 jaar krijgen indien mijn loon wat lager was.
Uiteindelijk was ik wel tevreden dat ze dit wilden corrigeren.
Bij de dienst in West-Vlaanderen (Brugge & Oostende) zou dit nooit gelukt zijn vermoed ik.

Hier al een hele avond volgens mij aan het vastlopen op een bug in die site van MinFin:

Als ik daar dan ga kijken staat volgens mij alles netjes ingevuld. Kinderen zijn toegevoegd als ik die velden openklik alleen op dat veld waar 2 is ingevuld.

Mijn kinderen hebben geen zware handicap. Ik wou de simulatie uitvoeren met en zonder de kinderen in 1038 om te kijken of ik wel de belastingsvermindering wens.

Enig idee? Of inbellen op de helpdesk maar maandagochtend..

Capture2.png

Persoonlijke gokken wat de foutmelding kan zijn:
Waren jouw kinderen beide jonger dan 3 jaar op 1/1/2022? Anders kan je 1038 niet invullen voor beide.
2 kinderen in code 1030 + 2 kinderen in code 1038 + code 1384 ingevuld zal ook niet lukken.

Alvast voor codes 1031 en 1039 een 0 invullen ;)
En daaronder mogelijks ook nog wat nulletjes invullen? (moest het bovenstaande niet voldoende zijn)

TaxOnWeb is gevoelig voor lege velden, en als je daar dan een 0 invult zou dit OK moeten zijn.

Hier al een hele avond volgens mij aan het vastlopen op een bug in die site van MinFin:

Als ik daar dan ga kijken staat volgens mij alles netjes ingevuld. Kinderen zijn toegevoegd als ik die velden openklik alleen op dat veld waar 2 is ingevuld.

Mijn kinderen hebben geen zware handicap. Ik wou de simulatie uitvoeren met en zonder de kinderen in 1038 om te kijken of ik wel de belastingsvermindering wens.

Enig idee? Of inbellen op de helpdesk maar maandagochtend..

Capture2.png

Je hebt drie keuzes (eigenlijk 4 maar kom :p)

1)
1030 = 2
1038 leeg laten (niet 0, leeg)
1384 invullen met de kinderopvang van beiden

2)
1030 = 2
1038 = 1
1384 met de kinderopvang van één kind

3)
1030= 2
1038 = 2
1384 leeg. (Niet 0 inzetten, leeg)

Je hebt drie keuzes (eigenlijk 4 maar kom :p)

1)
1030 = 2
1038 leeg laten (niet 0, leeg)
1384 invullen met de kinderopvang van beiden

2)
1030 = 2
1038 = 1
1384 met de kinderopvang van één kind

3)
1030= 2
1038 = 2
1384 leeg. (Niet 0 inzetten, leeg)
Optie 2 heb ik nu gedaan, inclusief 0 voor 1031 en 1039. 1384 is ingevuld (kind 1 is naar opvang geweest, kind 2 in 2021 nog niet (geboren september, naar opvang in januari 22)

Zelfde fout..

(Bedankt voor de tips hier alvast!)

Ik heb nullen ingevuld op mijn eigen aangifte, maar dat was voor andere codes (en ja bij leeglaten gaf dat dan een foutmelding)
voor bovenstaande codes kan dit de foute tip zijn, sure .. want die codes gebruik ik niet.
(en ja ik zie het nu staan, tussen haakjes staat er dat je geen nullen hoeft in te vullen oeps)

Nu ja, we proberen allemaal een beetje te helpen maar het is soms niet erg duidelijk hoe je alles moet invullen ..

Vorig jaar merkte ik op dat we nogal veel netto overhielden van onze bonussen tov het jaar ervoor.
Ik heb dit toen eens intern nagevraagd en antwoord van partena was.
"In het verleden werd er code 312 gebruikt, hierop wordt een bedrijfsvoorheffing voor premies berekend (eindejaarspremies bijvoorbeeld), vanaf 2021 gebruiken we code 226-48 voor de bonussen waarbij de gewone baremieke BV wordt berekend, dit is minder BV dan bij eindejaarspremie".
Kwam erop neer dat dit een impact kon hebben op de personenbelasting.
Ik heb dat toen maar zo gelaten maar ik kon mij dus al aan iets anders verwachten dan de vorige jaren.

Ik heb zonet eens het nodige ingevuld en laten berekenen en kwam op 370€ te betalen.
tot 2018 kreeg ik altijd 500€, daarna kwam woonbonus erbij dus zat ik rond de €1500 en vorig jaar nog iets van bijberoep waardoor het €1800 werd. Dus ik kon altijd een lijn vinden in wat er gewijzigd werd en wat de impact was.
Maar nu ga ik dus ineens van €1880 naar €370 te betalen.
Hoe kan ik gaan berekenen hoeveel % er normaal werd afgehouden van de bonussen om te zien of dit dan ongeveer overeenkomt met die €2250 die ik dus nu al netto gekregen heb ipv dat het wordt rechtgezet in de belastingen?

Getrouwd in 2021 en de woonbonus was niet meer automatisch ingevuld :rolleyes: chance dat ik alles nagekeken heb. Bijna 3K terugtrekken met ons 2, daar kan je al eens iets mee doen..

Iemand die me bruto => netto berekening van vakantiegeld van ambtenaren kan uitleggen? Eventueel via PM met loonfiches? Krijg dit jaar +-400 euro bruto meer dan vorig jaar, en netto +- 30 euro minder gestort. Dit jaar maar 40% ofzo overgehouden.

Iemand die me bruto => netto berekening van vakantiegeld van ambtenaren kan uitleggen? Eventueel via PM met loonfiches? Krijg dit jaar +-400 euro bruto meer dan vorig jaar, en netto +- 30 euro minder gestort. Dit jaar maar 40% ofzo overgehouden.

Dus de ingehouden bedrijfsvoorheffing hangt af van je jaarlijks loon, aantal kinderen ten laste

In het "slechtste" geval is dat
brutovakantiegeld MIN 13% van dat bedrag = belastbaar vakantiegeld
belastbaar vakantiegeld MIN 53,5% bedrijfsvoorheffing = netto vakantiegeld

Dus ingevallen met kinderen ten laste en een loonstijging kan er wel een "jump" gebeuren, lijkt het.

ambtshalve ontheffing is geen evidentie meer. Het bewijs voorleggen waarom dit niet kon rechtgezet worden tijdens de bezwaartermijn of er zijn nieuwe elementen laattijdig ontdekt.

ambtshalve ontheffing is geen evidentie meer. Het bewijs voorleggen waarom dit niet kon rechtgezet worden tijdens de bezwaartermijn of er zijn nieuwe elementen laattijdig ontdekt.

De woonbonus (waarover het hier volgens mij ging) valt onder de bepaalde wetsartikelen waarvoor een ambtshalve ontheffing wordt toegekend indien gevraagd, tenzij dit zeer recent gewijzigd is geweest.

De woonbonus (waarover het hier volgens mij ging) valt onder de bepaalde wetsartikelen waarvoor een ambtshalve ontheffing wordt toegekend indien gevraagd, tenzij dit zeer recent gewijzigd is geweest.
Dit, het is sinds 2014 en 2015 juist gemakkelijker geworden om een ambtshalve ontheffing te krijgen..

Eerste keer als wettelijk samenwonenden een belastingsbrief gekregen.
Vriendin is zelfstandige en haar deel is nog niet aangegeven door de boekhouder.
Ik zou zogezegd 4800€ terugtrekken (en ik doe geen bal van fiscale optimalisatie). Benieuwd hoeveel het zal scheef getrokken worden eens mijn vriendin haar inkomsten indient 😂.
Want is dat een soort "cadeau" dat ge krijgt als samenwonenden..of is dat omdat ze ervan uitgaan dat mn vriendin niks verdient?

Terug
Bovenaan