Tax On Web 2021

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
Ik werk bij een werkgever die iedereen (tot voor kort) een vast bedrag per maand stort, afhankelijk van hoeveel km je van je werk woont. Dit bedrag was gelijk aan een maandabo NMBS 2e klas. Kortom, als je met de trein kwam in 2e klas met een jaarabo had je iets meer dan je centen terug. Als je met de auto kwam of iets anders kreeg je ook dat bedrag.

Nu, dat werd natuurlijk belast. En als je een NMBS abo hebt, moest je op je aangifte dat aangeven en bewijzen zodat je die belastingen kon terugkrijgen. Mensen die met de auto kwamen konden dat natuurlijk niet...

Zo natuurlijk al een hele tijd gedaan. Vanaf dit jaar opeens 1100 euro te weinig op mijn aangifte naar hetgeen ik berekend had bij indienen. En ja hoor: abonnement verworpen. Geen enkele reden of niks. Gewoon verworpen. Ik bel... oh ja meneer dat moet een fout zijn geweest! Straf wel... actief verwerpen terwijl het NMBS attest er gewoon bij zit, ik doe zelfs de moeite er een brief bij te steken waarin ik het bedrag tot op de letter uitrekenen en ZELFS een circulaire van de fiscus aan mijn bedrijf waarop ze deze manier van werken bevestigen!

En nog actief verwerpen!

Soit... gebeld... en 3 maand later een correctie in de bus. 1100 euro extra in de pocket.

Kunt ge u dat inbeelden? Hoeveel "verstandelijk minder geinteresseerde" mensen kloten ze met dit soort truckjes eigenlijk? Prutsers. Dat zou strafbaar moeten zijn.

Vraagje ivm de woonbonus.

Door nieuwe aankoop hebben we 2021 afgesloten met 1+1 huizen, maar met clausule in de akte waar we ons engageren om het huis binnen het jaar te verkopen.

Hebben we dan nog recht op de woonbonus of moeten we voor de federal woonbonus gaan?

Ik werk bij een werkgever die iedereen (tot voor kort) een vast bedrag per maand stort, afhankelijk van hoeveel km je van je werk woont. Dit bedrag was gelijk aan een maandabo NMBS 2e klas. Kortom, als je met de trein kwam in 2e klas met een jaarabo had je iets meer dan je centen terug. Als je met de auto kwam of iets anders kreeg je ook dat bedrag.

Nu, dat werd natuurlijk belast. En als je een NMBS abo hebt, moest je op je aangifte dat aangeven en bewijzen zodat je die belastingen kon terugkrijgen. Mensen die met de auto kwamen konden dat natuurlijk niet...

Zo natuurlijk al een hele tijd gedaan. Vanaf dit jaar opeens 1100 euro te weinig op mijn aangifte naar hetgeen ik berekend had bij indienen. En ja hoor: abonnement verworpen. Geen enkele reden of niks. Gewoon verworpen. Ik bel... oh ja meneer dat moet een fout zijn geweest! Straf wel... actief verwerpen terwijl het NMBS attest er gewoon bij zit, ik doe zelfs de moeite er een brief bij te steken waarin ik het bedrag tot op de letter uitrekenen en ZELFS een circulaire van de fiscus aan mijn bedrijf waarop ze deze manier van werken bevestigen!

En nog actief verwerpen!

Soit... gebeld... en 3 maand later een correctie in de bus. 1100 euro extra in de pocket.

Kunt ge u dat inbeelden? Hoeveel "verstandelijk minder geinteresseerde" mensen kloten ze met dit soort truckjes eigenlijk? Prutsers. Dat zou strafbaar moeten zijn.
Da's hoe dan ook onwettelijk, zelfs al hadden ze een goede reden om die aftrek te verwerpen, een wijziging van de aangifte door de fiscus moet altijd voorafgegaan worden door een bericht van wijziging waarin ze je uitleggen wat ze willen veranderen en waarom. Daar moet jij dan op antwoorden of je al dan niet akkoord gaat en van daar gaat de procedure dan verder. Zomaar wijzigen mag niet.

Vraagje ivm de woonbonus.

Door nieuwe aankoop hebben we 2021 afgesloten met 1+1 huizen, maar met clausule in de akte waar we ons engageren om het huis binnen het jaar te verkopen.

Hebben we dan nog recht op de woonbonus of moeten we voor de federal woonbonus gaan?

Wel huis wil je behouden? Als je dat van 2021 bedoelt, kan je hier enkel nog een woonbonus op hebben als je een pandwissel hebt gedaan.

Je woonbonus vervalt niet als je een tweede huis koopt en voordien wel recht had op de woonbonus. Je verliest engel de toeslag "enige woning".

Er is ook een tolerantie voor het te koop staan van de woning, maar dit enkel in het jaar van de afsluiting van de lening. Vorig jaar kon je geen lening afsluiten en een woonbonus krijgen dus dit lijkt mij irrelevant.

Da's hoe dan ook onwettelijk, zelfs al hadden ze een goede reden om die aftrek te verwerpen, een wijziging van de aangifte door de fiscus moet altijd voorafgegaan worden door een bericht van wijziging waarin ze je uitleggen wat ze willen veranderen en waarom. Daar moet jij dan op antwoorden of je al dan niet akkoord gaat en van daar gaat de procedure dan verder. Zomaar wijzigen mag niet.

Soms gebeurt het dat een aangetekende brief niet wordt afgehaald. Dus het zou kunnen dat er wel een een brief is geweest. De administratie zal hier normaal dan wel bewijs van hebben.

Idd. Volgens mij kan je dan zelfs inroepen dat de vestiging van de belastingen niet correct gebeurd is en dat je, indien de fiscus geen nieuwe aanslag vestigt, er geen geweest is en je dus alle bedrijfsvoorheffing terugkrijgt. Die 30k waar ik het onlangs over had ;)

Idd. Volgens mij kan je dan zelfs inroepen dat de vestiging van de belastingen niet correct gebeurd is en dat je, indien de fiscus geen nieuwe aanslag vestigt, er geen geweest is en je dus alle bedrijfsvoorheffing terugkrijgt. Die 30k waar ik het onlangs over had ;)
Volgens mij kan je dat niet.
Je kan idd in bezwaar gaan of een ambtshalve ontheffing vragen.
Voor een procedure fout ga je zeker niet al je bedrijfsvoorheffing terug krijgen. Anders wil ik er toch wel eens wetgeving van zien 😊

Enige wat kan en zal gebeuren bij het niet volgen van de procedure is vernietiging van die aanslag en men begint opnieuw. (Tenzij men het zo snel kan rechtzetten)

1100€ terug krijgen door enkel vrijstelling woon werk verkeer is ook wel gigantisch veel. @Riverdale27 over welke bedragen op de codes 1254 en 1255 spreken we dan?

Waarschijnlijk verkeerd overgenomen door de ambtenaar van dienst ipv spreken over bewust mensen kloten is ook 2 bruggen te ver.

Indien de gegevens van de aangifte gewijzigd zijn in de periode tussen de indiening van de aangifte en de vestiging van de aanslag zonder een bericht van wijziging van aangifte, dan zal die aanslag (o.b.v. gewijzigde aangiftegegevens) inderdaad nietig zijn. Daarvoor moet je wel in bezwaar gaan om de nietigheid te bekomen, waarna de fiscus nog een termijn heeft voor een nieuwe aanslag. De bedrijfsvoorheffing zal je enkel terugkrijgen als de fiscus op 30 juni 2022 de aanslag niet heeft gevestigd voor aanslagjaar 2021 ofwel niet op tijd een nieuwe aanslag vestigt na de nietigverklaring in bezwaar. Bij de schending van een wettelijke bepaling heeft de fiscus een tweede zittijd, tenzij er een regel van verjaring wordt geschonden.

Bij mij duurt het ook weeral lang. Nog altijd niets gezien. Elk jaar komt er precies een maand bij.

En ze vergeten altijd dingen bij mij of vragen extra zaken op. Al vereenvoudigde aangiftes gehad zonder woonbonussen op, dan eens pensioensparen vermist (desondanks dat ik dat al 15 jaar doe), etc... Vorig jaar 3300 euro compleet vermist en moeten corrigeren (weliswaar van ons samen).

Bij mij duurt het ook weeral lang. Nog altijd niets gezien. Elk jaar komt er precies een maand bij.

En ze vergeten altijd dingen bij mij of vragen extra zaken op. Al vereenvoudigde aangiftes gehad zonder woonbonussen op, dan eens pensioensparen vermist (desondanks dat ik dat al 15 jaar doe), etc... Vorig jaar 3300 euro compleet vermist en moeten corrigeren (weliswaar van ons samen).

Het is dan ook een voorstel van vereenvoudigde aangifte. Ze worden ook niet manueel opgesteld. Zo moeilijk is het nu toch ook niet om er op te antwoorden met de juiste/extra codes als je niet akkoord gaat.

Het is dan ook een voorstel van vereenvoudigde aangifte. Ze worden ook niet manueel opgesteld. Zo moeilijk is het nu toch ook niet om er op te antwoorden met de juiste/extra codes als je niet akkoord gaat.
Ik begrijp dat het een voorstel is, maar een woonbonus die ik al meer dan 5 jaar heb en pensioensparen dat ik al 15 jaar doe zouden toch wel door de software mogen opgepikt worden. :wink: Het is niet dat die zaken nu zomaar wijzigen of ik elk jaar iets anders doe. Dit zijn toch wel relatief simpele posten.

Maar enfin om te eindigen met een positieve noot. Zulke bedragen die er niet op staan maakt t relatief simpel om te zien dat er iets mis is.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat het een voorstel is, maar een woonbonus die ik al meer dan 5 jaar heb en pensioensparen dat ik al 15 jaar doe zouden toch wel door de software mogen opgepikt worden. :wink: Het is niet dat die zaken nu zomaar wijzigen of ik elk jaar iets anders doe. Dit zijn toch wel relatief simpele posten.

Maar enfin om te eindigen met een positieve noot. Zulke bedragen die er niet op staan maakt t relatief simpel om te zien dat er iets mis is.
Ja maar nee zo werkt dat niet.
Je hebt recht op de woonbonus, maar daarom hoef je er nog geen gebruik van te maken.
Alle aftrekposten zijn optioneel en je moet dus zelf beslissen van welke je gebruik wilt maken.

mijn vriendin heeft onze twee kinderen beide als ten laste aangegeven bij de werkgever. Ze gaat binnenkort deeltijds (60%) werken. Is het zinvol om ze dan bij mij ten laste te zetten of maakt dat op zich niets uit en wordt dat dan gecorrigeerd op de belastingbrief (eerste keer gezamenlijke aangifte ook dit jaar)?

mijn vriendin heeft onze twee kinderen beide als ten laste aangegeven bij de werkgever. Ze gaat binnenkort deeltijds (60%) werken. Is het zinvol om ze dan bij mij ten laste te zetten of maakt dat op zich niets uit en wordt dat dan gecorrigeerd op de belastingbrief (eerste keer gezamenlijke aangifte ook dit jaar)?

Bij een gezamenlijke aangifte kun je de kinderen niet aan een bepaalde persoon toewijzen. De verhoging van de belastingsvrije som wordt automatisch toegekend aan de persoon met de hoogte inkomen.

Bij een aparte aangifte haal je het meeste voordeel door de kinderen bij de persoon met de hoogste inkomsten ten laste te nemen.

Idd, door ze bij jouw te zetten ga je wat minder bedrijfsvoorheffingen betalen gedurende het jaar maar op het einde van de rit wordt dat allemaal gecorrigeerd in de gezamenlijke aangifte en maakt het niet uit bij welke werkgever je ze ten laste gezet hebt.

Kunnen beide ouders hun kind ten laste aangeven bij de werkgever om zo minder BV in te laten houden?

Wij hebben dit jaar 4.700 EUR terug gekregen van de belastingen. Sinds 2021 hebben wij ook de crèche die we kunnen aangeven dus zal het bedrag nog een stuk hoger liggen.

Dit is natuurlijk een lange renteloze lening aan de overheid.

De onwetendheid over deze materie is toch veel te groot eigenlijk - en dan zijn de meeste hier nog wel bovengemiddeld intelligent met een deftige opleiding.

Kan dit niet wat meer in opleiding van de jeugd/jong volwassenen aan bod komen?
Iedereen vanaf zijn 18e komt hiermee in contact hè

Terug
Bovenaan