Wel, afgaand op de informatie op de intranet pagina van mijn werkgever is het mét progressievoorbehoud. Betekent dit ik wel in aanmerking kom om bepaalde posten m.b.t. belastingkrediet (woonbonus, dienstencheques, ...) in te geven aan mijn kant van de belastingsbrief? Als ik je goed begrijp worden deze dan toegepast op het 'gezamelijk' inkomen/belastingen die mijn partner en ik verworven/betaald hebben?
Belastingkrediet is niet hetzelfde als belastingvermindering.
Om te kunnen genieten van een
belastingvermindering, moet je belastingen betalen. Voorbeelden van belastingvermindering is de woonbonus, pensioensparen, giften, kinderopvang,...
Om te kunnen genieten van een
belastingkrediet, moet je geen belastingen betalen. Voorbeeld van belastingkrediet is dienstencheques. Er zijn niet veel meer fiscale voordelen met belastingkrediet. Dienstenchecques is de enige aparte die nog bestaat denk ik. Je hebt nog belastingkrediet voor kinderen ten laste, de werkbonus, laag inkomen van een zelfstandige,... )
(met uitzondering dus van de 1020/1062 - de ambtenaren werkende voor een internationale organisatie die vrijgesteld zijn van belastingen zonder progressievoorbehoud. Die maken geen aanspraak op belastingkrediet. Dit is onder meer om te vermijden dat deze bijvoorbeeld een belastingkrediet zouden krijgen voor kinderen ten laste omdat ze in theorie geen belastbaar inkomen hebben.)
(Je mag gerust mij een PM sturen voor welke internationale organisatie je werkt want ik zou toch verwachten dat zo'n organisaties wel onbetwist kunnen communiceren welk statuut hun personeel heeft

. Ik begin weinig vertrouwen te hebben in je intranetpagina

. )
Daarnaast zullen velen van je niet-Belgische collega's geen aangifte moeten invullen in België want voor zo'n organisaties zijn er vaak uitzonderingregels voor buitenlanders die in België komen werken voor zulke internationale organisaties. In het Nederlands heet dat "exceptie van fiscale woonplaats". Deze buitenlanders moeten nog hun aangifte invullen van het land waarvan ze vandaan komen alsof ze nog wonen in dat land. Hangt af van organisatie tot organisatie of ze die "exceptie" hebben.
De EU is een voorbeeld van een instelling waar het loon van hun ambtenaren vrijgesteld zijn van belastingen
zonder progressievoorbehoud
Eurocontrol is een voorbeeld van een instelling waar het loon van hun ambtenaren vrijgesteld zijn van belastingen
met progressievoorbehoud.
Ook opletten. Niet iedere persoon die werkt voor een internationale organisatie is altijd vrijgesteld. Soms is er verschil tussen mensen met een tijdelijk contract (worden dan niet aanzien als ambtenaren) en vaste contracten. Dat kan dan zijn dat die met een tijdelijke contract helemaal geen vrijstelling hebben en de volle pot belastingen moeten betalen in België. Ook detacheringen kunnen anders zijn want daar werk je technisch gezien nog voor je nationale overheid die jou plaatst bij een internationale organisatie.
De regels hangen echt van organisatie tot organisatie.