Tax On Web 2021

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum
Je buitenlandse vrijgestelde loon invullen doe je zo.

KADER IV
Code 1250: 25.000,00
Code 1286: 0,00 (bedrijfsvoorheffing ingehouden in België)

En dan onderaan in vak O2
Land: Nederland*
Code: 1250
Bedrag: 25.000,00
Thanks voor de duidelijke uitleg, zo heb ik het inderdaad gesimuleerd. Kom op 0 EUR uit, dus ik zal bij mijn gezamelijke aangifte aan mijn kant niets moeten invullen qua belastingsvermindering dan :sop:

Thanks voor de duidelijke uitleg, zo heb ik het inderdaad gesimuleerd. Kom op 0 EUR uit, dus ik zal bij mijn gezamelijke aangifte aan mijn kant niets moeten invullen qua belastingsvermindering dan :sop:

Waart gij geen ambtenaar bij een internationale organisatie?

Hangt af voor welke organisatie je werkt, hoe je zaken moet invullen.

Een eu ambtenaar dient de codes 1020 en 1062 aan te duiden.

Iemand die vast voor Eurocontrol werkt dient 1250 in te vullen en vrij te stellen via O2 en als land:internationale organisatie selecteren.

Het heeft wel wat verschil. De eerste moet altijd apart belast worden ookal is die getrouwd en krijgt geen belastingkrediet (dienstencheques bijvoorbeeld)
Den tweede wordt niet perse apart belastbelast en kan wel nog een belastingkrediet van dienstenchecques krijgen bijvoorbeeld.

Waart gij geen ambtenaar bij een internationale organisatie?
Klopt
Hangt af voor welke organisatie je werkt, hoe je zaken moet invullen.
Ze hebben hier op het intranet een pagina over hoe ik dit correct moet aangeven op mijn Belgische belastingsbrief, maar daar blijft het bij. Over tax optimalisatie wordt er uiteraard niet gesproken daar dit nogal situatie- en land afhankelijk is. Ik ben het intern even aan het navragen, maar nogal veel mensen op verlof en ik vraag me ook af of ze mij hier veel verder mee gaan helpen :)
Het heeft wel wat verschil. De eerste moet altijd apart belast worden ookal is die getrouwd en krijgt geen belastingkrediet (dienstencheques bijvoorbeeld)
Dan spreek je over mij neem ik aan: ik betaal interne belasting (geen Belgische) en kan daardoor in België geen belastingkrediet krijgen.
Den tweede wordt niet perse apart belastbelast en kan wel nog een belastingkrediet van dienstenchecques krijgen bijvoorbeeld.
Dan spreek je over mijn wederhelft neem ik aan: aan haar kant van de belastingsbrief moet ik haar belastingkrediet zo fel mogelijk proberen benutten.

Klopt

Ze hebben hier op het intranet een pagina over hoe ik dit correct moet aangeven op mijn Belgische belastingsbrief, maar daar blijft het bij. Over tax optimalisatie wordt er uiteraard niet gesproken daar dit nogal situatie- en land afhankelijk is. Ik ben het intern even aan het navragen, maar nogal veel mensen op verlof en ik vraag me ook af of ze mij hier veel verder mee gaan helpen :)

Dan spreek je over mij neem ik aan: ik betaal interne belasting (geen Belgische) en kan daardoor in België geen belastingkrediet krijgen.

Dan spreek je over mijn wederhelft neem ik aan: aan haar kant van de belastingsbrief moet ik haar belastingkrediet zo fel mogelijk proberen benutten.
Nee,

Met de eerste bedoel ik een ambtenaar bij een internationale organisatie wiens inkomen is vrijgesteld zonder progressievoorbehoud. (Code 1020 en 1062 vour jou, 1021 in de aangifte van je wederhelft)

Met tweede bedoel ik een ambtenaar bij een internationale organisatie wiens inkomen vrijgesteld is maar met progressievoorbehoud. Die vullen die codes 1020/1062 niet in maar moeten hun loon invullen op hun aangifte en vrijstellen en blijven dusvook samen belast met hun partner.

Nee,

Met de eerste bedoel ik een ambtenaar bij een internationale organisatie wiens inkomen is vrijgesteld zonder progressievoorbehoud. (Code 1020 en 1062 vour jou, 1021 in de aangifte van je wederhelft)

Met tweede bedoel ik een ambtenaar bij een internationale organisatie wiens inkomen vrijgesteld is maar met progressievoorbehoud. Die vullen die codes 1020/1062 niet in maar moeten hun loon invullen op hun aangifte en vrijstellen en blijven dusvook samen belast met hun partner.

Wel, afgaand op de informatie op de intranet pagina van mijn werkgever is het mét progressievoorbehoud. Betekent dit ik wel in aanmerking kom om bepaalde posten m.b.t. belastingkrediet (woonbonus, dienstencheques, ...) in te geven aan mijn kant van de belastingsbrief? Als ik je goed begrijp worden deze dan toegepast op het 'gezamelijk' inkomen/belastingen die mijn partner en ik verworven/betaald hebben?

Wel, afgaand op de informatie op de intranet pagina van mijn werkgever is het mét progressievoorbehoud. Betekent dit ik wel in aanmerking kom om bepaalde posten m.b.t. belastingkrediet (woonbonus, dienstencheques, ...) in te geven aan mijn kant van de belastingsbrief? Als ik je goed begrijp worden deze dan toegepast op het 'gezamelijk' inkomen/belastingen die mijn partner en ik verworven/betaald hebben?

Belastingkrediet is niet hetzelfde als belastingvermindering.

Om te kunnen genieten van een belastingvermindering, moet je belastingen betalen. Voorbeelden van belastingvermindering is de woonbonus, pensioensparen, giften, kinderopvang,...

Om te kunnen genieten van een belastingkrediet, moet je geen belastingen betalen. Voorbeeld van belastingkrediet is dienstencheques. Er zijn niet veel meer fiscale voordelen met belastingkrediet. Dienstenchecques is de enige aparte die nog bestaat denk ik. Je hebt nog belastingkrediet voor kinderen ten laste, de werkbonus, laag inkomen van een zelfstandige,... )
(met uitzondering dus van de 1020/1062 - de ambtenaren werkende voor een internationale organisatie die vrijgesteld zijn van belastingen zonder progressievoorbehoud. Die maken geen aanspraak op belastingkrediet. Dit is onder meer om te vermijden dat deze bijvoorbeeld een belastingkrediet zouden krijgen voor kinderen ten laste omdat ze in theorie geen belastbaar inkomen hebben.)

(Je mag gerust mij een PM sturen voor welke internationale organisatie je werkt want ik zou toch verwachten dat zo'n organisaties wel onbetwist kunnen communiceren welk statuut hun personeel heeft :p. Ik begin weinig vertrouwen te hebben in je intranetpagina :p. )

Daarnaast zullen velen van je niet-Belgische collega's geen aangifte moeten invullen in België want voor zo'n organisaties zijn er vaak uitzonderingregels voor buitenlanders die in België komen werken voor zulke internationale organisaties. In het Nederlands heet dat "exceptie van fiscale woonplaats". Deze buitenlanders moeten nog hun aangifte invullen van het land waarvan ze vandaan komen alsof ze nog wonen in dat land. Hangt af van organisatie tot organisatie of ze die "exceptie" hebben.

De EU is een voorbeeld van een instelling waar het loon van hun ambtenaren vrijgesteld zijn van belastingen zonder progressievoorbehoud
Eurocontrol is een voorbeeld van een instelling waar het loon van hun ambtenaren vrijgesteld zijn van belastingen met progressievoorbehoud.
Ook opletten. Niet iedere persoon die werkt voor een internationale organisatie is altijd vrijgesteld. Soms is er verschil tussen mensen met een tijdelijk contract (worden dan niet aanzien als ambtenaren) en vaste contracten. Dat kan dan zijn dat die met een tijdelijke contract helemaal geen vrijstelling hebben en de volle pot belastingen moeten betalen in België. Ook detacheringen kunnen anders zijn want daar werk je technisch gezien nog voor je nationale overheid die jou plaatst bij een internationale organisatie.

De regels hangen echt van organisatie tot organisatie.

En ze zijn er daar mee!
Vandaag een brief met de post mee van FOD Financiën voor inlichtingen.
Betreft code 2656 ten bedrage van ... €: Gelieve mij de betalingsattesten toe te sturen.

Ik keek snel even naar onze betaalde sociale bijdragen die ik in excel wat bijhoud. En tedju ik kwam een 4000 te kort.
Maar na wat opzoeken zag ik dat het VAPZ er gelukkig bij geteld mag worden. Het attest van liantis is wel licht verschillend van de bedragen die we overgeschreven hebben. Maar de som van beide attesten komt overeen met onze aangifte. Dus we zitten safe...

Komen jullie ook soms tegen dat ze inlichtingen vragen? Is dit nou een eerste stap voor controle?

@Ghisallo sociale bijdrage en vapz is toch x257 ? En zelfstandige is dit dan niet in deel 2 van de aangifte?

Dit is al een controle, uiteraard kunnen ze nadien nog andere inlichtingen vragen of zaken controleren, maar meestal doen ze dat ik 1keer.

@Ghisallo sociale bijdrage en vapz is toch x257 ? En zelfstandige is dit dan niet in deel 2 van de aangifte?

Dit is al een controle, uiteraard kunnen ze nadien nog andere inlichtingen vragen of zaken controleren, maar meestal doen ze dat ik 1keer.
Voor vrije beroepen zou dit 2656 moeten zijn, wat voor ons van tel is.

Komen jullie ook soms tegen dat ze inlichtingen vragen? Is dit nou een eerste stap voor controle?

Dit is standaard procedure. Als er fiches niet beschikbaar zijn (bv VAPZ) wordt er wel eens geschreven om de fiches op te vragen om na te kijken of het correcte bedrag werd aangegeven. Of soms wordt er wel eens geschreven voor andere inlichtingen.
Als bv. Als je antwoord niet voldoet, zal je nog correspondentie krijgen. Wat in jouw geval normaal dus niet het geval zal zijn.

Ik heb nog steeds niet ontvangen ..
Andere jaren was dat altijd rond november / december. Mss toch maar eens bellen morgen of er ergens iets misloopt?

Ik heb nog steeds niet ontvangen ..
Andere jaren was dat altijd rond november / december. Mss toch maar eens bellen morgen of er ergens iets misloopt?

De belastingdienst heeft tot dit jaar juni tijd om een aanslag biljet op te stellen. Als er iets iets is misgelopen of niet klopt, zal je er wel vanop de hoogte gesteld worden.

Mailen of bellen voor de stand van zaken gaat natuurlijk wel.

En wie het geluk heeft dat er op 30/06 nog geen aanslag gevestigd is (brief mag iets later komen) én kan bewijzen dat hij die ingediend heeft, wint de jackpot. Want dan krijg je alle betaalde bedrijfsvoorheffing terug, omdat de fiscus dan te laat is om de belastingen te heffen. In ons geval zou dit in 2020 het mooie bedrag van 34399,82 euro zijn.

Dus zeker niet per se achter hun veren zitten.

De belastingdienst heeft tot dit jaar juni tijd om een aanslag biljet op te stellen. Als er iets iets is misgelopen of niet klopt, zal je er wel vanop de hoogte gesteld worden.

Mailen of bellen voor de stand van zaken gaat natuurlijk wel.

Perfect normaal. De administratie heeft tot 30/6 om een aanslag te vestigen.
Bedankt beide, daar was ik inderdaad al van op de hoogte, maar ik was toch benieuwd of er iets scheelde dus heb ik gebeld 😄

Er was een onduidelijkheid over de co-ouderschap (is thans al enkele jaren zo) maar mijn aangifte zou maandag zijn afgerond. Ik krijg 3400eur terug dus wel content 😊

En wie het geluk heeft dat er op 30/06 nog geen aanslag gevestigd is (brief mag iets later komen) én kan bewijzen dat hij die ingediend heeft, wint de jackpot. Want dan krijg je alle betaalde bedrijfsvoorheffing terug, omdat de fiscus dan te laat is om de belastingen te heffen. In ons geval zou dit in 2020 het mooie bedrag van 34399,82 euro zijn.

Ik vraag me af of dat ooit al eens is gebeurd🤔?

Je krijgt dat wel niet automatisch natuurlijk. Ga je zelf wel wat moeite voor moeten doen

Terug
Bovenaan