Green Mamba
Well-known member
Net onze aangifte ingevuld en vadertje staat schenkt hier 3.784,01 euro. Lening voor het huis, kinderopvang en kind ten laste. Mooie dingen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Schenken is een eufemisme voor het u renteloos teruggeven van wat je te weinig hebt gekregen doorheen het jaar.Net onze aangifte ingevuld en vadertje staat schenkt hier 3.784,01 euro. Lening voor het huis, kinderopvang en kind ten laste. Mooie dingen.
Maar dat is gewoon niet zo.Schenken is een eufemisme voor het u renteloos teruggeven van wat je te weinig hebt gekregen doorheen het jaar.
Nee inderdaad maar het zou wel mooi zijn als men dat direct zou kunnen verrekenen.Maar dat is gewoon niet zo.
Hij trekt niet terug omdat hij teveel bedrijfsvoorheffing betaald heeft, hij trekt terug omdat hij premies/subsidies krijgt.
Mooi zou het zijn, haalbaar niet. Sommige dingen mogelijks wel, maar gaat waarschijnlijk niet volgens privacy-regelingen.Nee inderdaad maar het zou wel mooi zijn als men dat direct zou kunnen verrekenen.
Eerste stuk, zie post hierboven.Klopt dat dit gewoon zou verrekend kunnen worden. Ik denk dan aan de kosten bij de dokter die je normaal via de mutualiteit terugkrijgt, maar ook direct verrekend kunnen worden daar.
Het blijft ook wel vervelend dat ze je een vereenvoudigde aangifte geven waar je dan nog tal van dingen zelf moet aan toevoegen terwijl ze gewoon over die gegevens beschikken. Verdienmodel van de staat zeker. Er vallen op die manier wel een aantal mensen uit de boot.

Klopt dat dit gewoon zou verrekend kunnen worden. Ik denk dan aan de kosten bij de dokter die je normaal via de mutualiteit terugkrijgt, maar ook direct verrekend kunnen worden daar.
Het blijft ook wel vervelend dat ze je een vereenvoudigde aangifte geven waar je dan nog tal van dingen zelf moet aan toevoegen terwijl ze gewoon over die gegevens beschikken. Verdienmodel van de staat zeker. Er vallen op die manier wel een aantal mensen uit de boot.
Zowel het verhoogde pensioensparen als het lange termijnsparen hebben beide toch echt een pover rendement?Trek tegen alle verwachting terug!
Meestal is het ongeveer een nuloperatie, maar vorig jaar met 4 maanden Corona uitkeringen met slechts 15% voorheffing had ik wat bang!
Om het effect wat te temperen had ik wel mijn pensioensparen aan de max gedaan (1270€, normaal doe ik de 960 ofzo met de 30% belastingvermindering).
Daar ik geen hypotheeklening meer heb lopen heb ik dan ook maar de maximum langetermijnsparen volgestoken (2350€).
Totaal resultaat is over de 1000€ minder belastingen betalen!
Op zich wel, maar je moet ervan uitgaan dat je eigenlijk maar een dikke 600€ betaalt om 960 in te leggen, idem voor lange termijnsparen.Zowel het verhoogde pensioensparen als het lange termijnsparen hebben beide toch echt een pover rendement?
Het ging over het verhoogde pensioensparen dus tot 1260.Op zich wel, maar je moet ervan uitgaan dat je eigenlijk maar een dikke 600€ betaalt om 960 in te leggen, idem voor lange termijnsparen.
Bij dat laatste moet je wel rond shoppen naar instapkosten en dergelijke meer...
Idem. Dat minimale extra belastingsvoordeel weegt imho niet op tegen alle nadelen.Dat verhoogd pensioensparen lijkt me inderdaad ook echt geen meerwaarde meer te bieden. Ik heb het nog nooit gedaan.

Je mag inderdaad niet combineren, je dient te kiezen.Heb dit jaar een een wat abnormale situatie, dus wou even navragen of ik correct heb ingevuld, onze situatie:
- Krediet A (dec 2014): ~1200 euro kapitaal en interesten terug betaald in 2020 (woning te koop gezet voor 31dec2019 en verkocht voor 31dec2020)
- Krediet B (nov 2019): ~4800 euro kapitaal en interesten terug betaald in 2020 (woning in aanbouw, pas bewoond vanaf jan2021)
- Gezinssituatie: partner met inkomsten + 3 kinderen (ongewijzigd sinds 31dec2019)
Nu heb ik naar krediet A helemaal niet meer gekeken, want ik heb uit de uitleg in tax-on-web begrepen dat je sowieso toch geen kredieten uit 2 verschillende systemen kan inbrengen.
Dus concreet heb ik ingevuld voor krediet B:
3336/4336: enige woning (nieuwbouwwoning in aanbouw is geldig denk ik - en oude woning is verkocht in de loop van 2020 dus telt niet meer)
3334/4334: 2360 euro (maximumbedrag met 3 kinderen voor beide partners, dan zitten we net onder de 4800 die afbetaald is)
3330/4330: 3 kinderen (mag ik toch bij beide partners invullen veronderstel ik?)
3335/4335: niets ingevuld voor schuldsaldo verzekeringen (aangezien korf toch vol zit)
Als iemand zou kunnen bevestigen?![]()
Heb je al eens op myminfin gekeken of er een fiche te vinden is?Ik ben er ook aan begonnen ... in de eerste plaats aan het bekijken of ik alle nodige documenten in bezit heb.
In december 2020 heb ik 5 dagen op tijdelijke werkloosheid omwille van corona gestaan, maar voorlopig heb ik nog geen attest ontvangen van HVW. Ook in mijn HVW dossier vind ik hier precies niets van terug. Zou ik dat al moeten ontvangen hebben en waar zou ik dat in mijn HVW dossier moeten terugvinden?
Ja, daar vind ik er niets van terug.Heb je al eens op myminfin gekeken of er een fiche te vinden is?