Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Voor vorig jaar, toch?Het is al mogelijk om je codes in te geven in Taxcalc en een simulatie te maken. +-2100€ terug te krijgen![]()
Simulatie voor aanslagjaar 2021 (inkomstenjaar 2020)Voor vorig jaar, toch?
was de woning waarvoor die leningen zijn aangegaan, op 31.12.2020 nog altijd uw enige woning? |
Net even met het rekenmachine gespeeld en zit met de volgende situatie en probleem:
Huis gekocht in 2015 en hiervoor lening aangegaan.
2.280 EUR maximum aftrekbaar per ontlener voor de eerste 10 jaar van de lening
December 2020: nieuw huis gekocht
Januari 2021: eerste huis verkocht
De originele lening werd overgenomen door de nieuwe bank om van de aftrek te blijven genieten.
Nu is het probleem als volgt:
Code 3344/3345:
was de woning waarvoor die leningen zijn aangegaan, op 31.12.2020 nog altijd uw enige woning?
Het antwoord hierop is in se 'neen' wat betekent dat de toegelaten aftrek daalt van 2.280 naar 1.520 wegens deze 13 dagen van bezit...
Is dit absoluut of mag men hier redeneren zoals voor de teruggave registratierechten bij de notaris dat de nieuwe woning sowieso de enige woning ging worden door de verkoop?
Indien niet: héél zuur want dat maakt een verschil van meer dan 600 EUR netto op de eindberekening.
Bedankt voor de informatie!Ik vermoed dat er hier ook een uitzonderingsregel is dat je eerste huis te koop moest staan op "31.12.2020" (dus niet noodzakelijkwijs verkocht moest zijn) maar ik heb geen bron voor handen.
de term is "hypotheekruil" of "pandwissel" als je online op zoek gaat.
Bedankt voor de informatie!
Onder bepaalde voorwaarden kan de woonbonus ook na een hypotheekruil behouden blijven:
Dus er is nog hoop of zie ik het verkeerd?
- De woning waarvoor de hypothecaire lening aanvankelijk werd aangegaan, is vervreemd om een andere woning te verwerven of te behouden (bv. als u uw eerste woning verkoopt om een andere woning aan te kopen of te verbouwen). -> dit is het geval vanaf 26.04.2021
- De eerste woning is vervreemd bij authentieke akte verleden vanaf 1 januari 2016. -> dit is het geval vanaf 26.04.2021
- De hypothecaire inschrijving wordt overgedragen naar een ander onroerend goed en de akte van hypotheekoverdracht wordt ter beschikking gehouden van de FOD Financiën. -> dit is het geval vanaf 26.04.2021
- De hypothecaire lening wordt behouden en kwam aanvankelijk in aanmerking voor de woonbonus. -> dit is het geval
- De eerste woning was de eigen woning alvorens de andere woning de eigen woning werd. -> dit is het geval
Binnenkort eens zien of ik een controleur aan de lijn krijg om deze vraag aan te stellen.
/EDIT: de vraag is gesteld - nu wachten op het antwoord
pff ik wacht wel tot TOW opent, dan moet ik niet alles overtypenHet is al mogelijk om je codes in te geven in Taxcalc en een simulatie te maken. +-2100€ terug te krijgen![]()

Dus hun WG fraudeert? Dan moet je niet vloeken maar hem gewoon aangevenDiegenen die op tw zaten, eigenlijk werkten en waarbij de werkgever het verschil bijpaste zullen ook vloeken.

Dus hun WG fraudeert? Dan moet je niet vloeken maar hem gewoon aangeven![]()
Een afbetalingsplan van 4 maand wordt zeer eenvoudig toe gestaan.In vraag me af of de fiscus streng is bij het toestaan van uw schuld maandelijks terug te betalen want in zit toch ook met een ei voor de eindafrekening.
Het is al mogelijk om je codes in te geven in Taxcalc en een simulatie te maken. +-2100€ terug te krijgen![]()
Aangezien ik in 2020 van maart - december ongeveer 95% heb thuisgewerkt, kan ik dan iets ingeven van onroerende goederen die ik gebruik voor mijn werk? of zijn er andere posten die ik kan gebruiken voor gelijkaardige situatie?