Tax On Web 2021

Ik vrees er ook een beetje voor dit jaar. Al dacht ik dat ze bij ons een verhoogde voorheffing hebben genomen.

Ik heb al zo'n situatie meegemaakt in 2009 door de economische crisis. Er waren maanden bij toen waar ik maar enkele dagen moest gaan werken en ik had meer dan ik zou gaan werken. De belastingsbrief het jaar erna was er dan ook naar...een dikke 5000€ mogen betalen.
En hoe situeer je dat dan met het jaar ervoor of erna? Moest je dan ook betalen, zoja hoeveel? Of kreeg je terug
 
Je kan je partner niet 'ten laste' nemen, je kan wel voordeel doen door het huwelijksquotiënt als deze niet werkt. Toestand op 01/01/2021 is van tel. Jullie moeten voor aanslagjaar 2021 dus nog een aparte aangifte indienen. Men kijkt daar wel degelijk naar.
Getrouwd in zomer 2020 , dus nog apart? Getrouwd met scheiding van goederen, of maakt dit niet uit?
 
En hoe situeer je dat dan met het jaar ervoor of erna? Moest je dan ook betalen, zoja hoeveel? Of kreeg je terug
Ik moet sowieso altijd betalen. Ik heb geen eigendom en ben arbeider met een vrij hoog bruto loon. Ik doe aan pensioen sparen tot het max voordeel dat ik kan inbrengen.
Verleden jaar heb ik +-400€ moeten betalen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee aan hoeveel ik mij dit jaar mag verwachten, ik hoop niet meer dan 1000€ alleszins.
 
Getrouwd in zomer 2020 , dus nog apart?
Ja (tenzij je al wettelijk samenwonend was op 01/01/2020)

Getrouwd met scheiding van goederen, of maakt dit niet uit?
Huwelijksvermogenstelsel maakt niet uit, gehuwden krijgen sowieso een gemeenschappelijke aanslag. Zie art 126 WIB92:

§ 1. In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van de beide echtgenoten gevestigd. Deze gemeenschappelijke aanslag belet niet dat het belastbare inkomen van elke echtgenoot afzonderlijk wordt vastgesteld.
 
Ben benieuwd...

Paar maanden Corona werkloos geweest (zowel mezelf als de echtgenote) en daar werd maar 15% voorheffing ingehouden, dus zal nu wel stevig mogen bijlammeren!

Mijn normale aanslagvoet ligt eerder rond de 40%, gaat wel wat lager komen door het inkomstenverlies, maar niet zoveel!

Ik denk dat er héél veel Belgen gaan schrikken, wanneer je destijds al de berichten zag dat ze meer "verdienden" tijdens de werkloosheid dan wanneer ze werkten, die hadden echt geen gedacht over hoe het werkt...

Er gaan er enorm veel zijn.

Ik hoop dat de meeste een beetje geïnformeerd zijn maar ik vrees ervoor. Niemand zal graag vertellen dat de meesten uiteindelijk maar van die uitkering 2/3 of de helft gaat overhouden. En velen gaan dat geld uitgegeven hebben om hun leningen of huur te betalen.
 
Eindelijk! Hier keek ik naar uit. Ik ga een pak terugkrijgen door de huwelijksquotient omwille van huwelijk op 2 mei 2020 met een partner dat (nog) niet werkt. Op basis van de berekening van JPV ten teide van 9L, zou ik toch minstens 3K moeten terugkrijgen. Gaat goed vanpas komen voor de opstart van de beleggingsrekening van onze dochter.
 
Eindelijk! Hier keek ik naar uit. Ik ga een pak terugkrijgen door de huwelijksquotient omwille van huwelijk op 2 mei 2020 met een partner dat (nog) niet werkt. Op basis van de berekening van JPV ten teide van 9L, zou ik toch minstens 3K moeten terugkrijgen. Gaat goed vanpas komen voor de opstart van de beleggingsrekening van onze dochter.
Wacht!

Je bent apart belast (dus geen huwelijksquotiënt) voor aanslagjaar 2021 uitgezonderd als je al wettelijk samenwonend was met diezelfde partner op 01.01.2020.
 
We trouwden op 02 mei 2020 dus we hebben vanaf 2021 een gezamenlijke aanslagbrief. En huwelijksquotient telt toch vanaf de moment dat je getrouwd bent?
 

ah crap, nog een jaar. Man man man...
Maar: Je krijgt wel een verhoging van de belastingvrije som dit jaar, waardoor er een (iets) groter deel van je inkomsten belastingvrij zijn.
Hier doe je dan toch al een beetje voordeel, vanaf volgend jaar wordt het dan huwelijks coëfficiënt.

Jaar van het huwelijk

Zoals eerder vermeld, behandelt de fiscus de echtgenoten in het jaar van hun huwelijk ‘fiscaal’ nog niet als gehuwden. Daardoor mogen zij dat eerste jaar het huwelijksquotiënt nog niet toepassen. Om daaraan tegemoet te komen, heeft de echtgenoot met het inkomen recht op een toeslag op de belastingvrije som (vergelijkbaar met de verhoging voor personen ten laste). Die som bedraagt 1.630 euro (aanslagjaar 2021). Voorwaarde is dat de andere echtgenoot maximaal 3.380 euro (aanslagjaar 2021) eigen nettobestaansmiddelen heeft.
Bron: https://www.jubel.be/over-het-huwelijksquotient-en-de-meewerkende-echtgenoot/#:~:text=Jaar van het huwelijk,-Zoals eerder vermeld&text=Om daaraan tegemoet te komen,1.630 euro (aanslagjaar 2021).

Al naargelang je brutoloon scheelt dat toch weeral een aardige stuiver.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Maar: Je krijgt wel een verhoging van de belastingvrije som dit jaar, waardoor er een (iets) groter deel van je inkomsten belastingvrij zijn.
Hier doe je dan toch al een beetje voordeel, vanaf volgend jaar wordt het dan huwelijks coëfficiënt.


Bron: https://www.jubel.be/over-het-huwelijksquotient-en-de-meewerkende-echtgenoot/#:~:text=Jaar van het huwelijk,-Zoals eerder vermeld&text=Om daaraan tegemoet te komen,1.630 euro (aanslagjaar 2021).

Al naargelang je brutoloon scheelt dat toch weeral een aardige stuiver.
Enig idee of die verhoging van de belastingvrije som automatisch wordt toegekend of dat je dit zelf ergens moet ingeven?
 
Enig idee of die verhoging van de belastingvrije som automatisch wordt toegekend of dat je dit zelf ergens moet ingeven?
Je moet in deel 1, vak 2, je burgerlijke stand ingeven. Daar kan je ingeven dat je dit jaar getrouwd bent.
 
Je moet in deel 1, vak 2, je burgerlijke stand ingeven. Daar kan je ingeven dat je dit jaar getrouwd bent.
Ik zit met een dubbele situatie. Ik ben getrouwd in 2019 in het buitenland en pas in 2020 ben ik als gehuwde ingeschreven in mijn gemeente. In mijn historiek burgerlijke staat, staat er wel dat ik in 2019 ben getrouwd ik het buitenland. Wat telt dan voor mij, 2019 of 2020?
 
Ik zit met een dubbele situatie. Ik ben getrouwd in 2019 in het buitenland en pas in 2020 ben ik als gehuwde ingeschreven in mijn gemeente. In mijn historiek burgerlijke staat, staat er wel dat ik in 2019 ben getrouwd ik het buitenland. Wat telt dan voor mij, 2019 of 2020?
Woonde je tot in 2020 in het buitenland?
 
Nee, gewoon in België. Mijn vrouw is wel pas in 2020 naar hier gekomen.
Art. 126
§ 1. In geval van huwelijk of wettelijke
samenwoning wordt een gemeenschappelijke
aanslag op naam van de beide echtgenoten
gevestigd. Deze gemeenschappelijke aanslag belet
niet dat het belastbare inkomen van elke echtgenoot
afzonderlijk wordt vastgesteld.
§ 2. In de volgende gevallen is § 1 niet van
toepassing :
1° voor het jaar van het huwelijk of de
verklaring van wettelijke samenwoning ;
2° vanaf het jaar na dat waarin de feitelijke
scheiding heeft plaatsgevonden, voor zover
die scheiding in het belastbare tijdperk niet
ongedaan is gemaakt ;
3° voor het jaar van de ontbinding van het
huwelijk of van de scheiding van tafel en bed
of van de beëindiging van de wettelijke
samenwoning ;


Ik zou zeggen dat je tussen de mazen van het net valt en omdat je moet aangeven in 1002 dat je getrouwd bent, maar NIET in 1003, omdat het huwelijk niet van vorig jaar dateert. Dat is voor jullie dan voordeliger. Maar m'n handboek personenbelasting van Kluwer behandelt je situatie wel niet, dus geen zekerheid. Iemand anders?
 
Vraag is natuurlijk wat je dan vorig jaar aangegeven hebt... heb je daar wél 1003 ingevuld?
 
Kort vraagje. Als je als getrouwd koppen in NL woont, maar de vrouw werkt in BE en de man in NL. Wie dient er dan de kinderen ten laste te nemen? Mij lijkt het voordeliger om dit in BE te doen dus bij de vrouw?
 
Vraag is natuurlijk wat je dan vorig jaar aangegeven hebt... heb je daar wél 1003 ingevuld?
Ik heb vorig jaar enkel 1001 ingevuld, aangezien mijn burgerlijke staat op 01/01/2020 nog ongehuwd was in België, maar wel gehuwd in het buitenland. Ik ga er dan vanuit dat ik dit jaar enkel 1002 moet invullen want de fiscus kan toch op mijn historiek burgerlijke staat zien wanneer ik getrouwd ben, in 2019?
 
Terug
Bovenaan