Poetshulp

Hebben jullie poetshulp?


  • Totaal aantal stemmers
    236
Nu met dat thuiswerken moet er toch meer gekuist worden denk ik. Je maakt meer stof, eet hele dagen thuis. Misschien zijn er wel veel mensen die nu tijdens de werkuren kuisen, niemand kan 8u geconcentreerd werken denk ik dan...
 
Ik werk liever een paar uur extra en laat kuisen door een poetshulp, dan zelf kuisen eerlijk gezegd. Ik doe het zelf niet graag, en aan 7 euro per uur (of wat is het?) ben ik inderdaad beter van iemand te betalen ervoor en zelf te werken.
Plus ik werk meestal van thuis uit, dan zorg ik wel dat ik thuis ben ondertussen.

Vorige week het goede nieuws gehad dat er eindelijk een vervanging is na ons toppertje dat helaas in de zomer vertrok. Begint op 10 januari, hopelijk weer een goede. Het is een man deze keer :)

Edit: hier rijdt ook wel dagelijks een Roomba rond in de relatief grote benedenruimte (1 open ruimte woonkamer - speelruimte - keuken - berging) en dat scheelt ook enorm qua proper houden.
 
Vandaag komt hier een nieuwe poetsvrouw.
De vorige is na een hele hoop blessures waardoor ze telkens maanden niet kon komen nu definitief gestopt (hernia).
Ze hebben ons toen een vervangster gegeven die de avond voor haar eerste keer stuurt dat ze haar enkel heeft gebroken.
En vandaag dus vervangster twee, afwachten dus...

De lat ligt hoog aangezien de vorige een toppertje was die op 4u tijd heel het huis kon doen + een extraatje.
 
Vandaag komt hier een nieuwe poetsvrouw.
De vorige is na een hele hoop blessures waardoor ze telkens maanden niet kon komen nu definitief gestopt (hernia).
Ze hebben ons toen een vervangster gegeven die de avond voor haar eerste keer stuurt dat ze haar enkel heeft gebroken.
En vandaag dus vervangster twee, afwachten dus...

De lat ligt hoog aangezien de vorige een toppertje was die op 4u tijd heel het huis kon doen + een extraatje.
Waar sommige moeite hebben met de basics (ons huis is echt niet zo groot +-150m²) op vier uur te doen heeft de vervangster alles op drie uur klaar gekregen. Genoeg tijd om ze nog wat extra werk te geven dus :unsure:

Altijd wel afwachten of alles de volgende keer nog zo goed is, maar voorlopig mag ze blijven...
 
Wij zijn nog steeds wachtende op iemand die 2 wekelijks langskomt op een moment naar keuze. Geen hoge eis dus. Ondertussen al sedert juni op zoek..
 
Wij zijn nog steeds wachtende op iemand die 2 wekelijks langskomt op een moment naar keuze. Geen hoge eis dus. Ondertussen al sedert juni op zoek..
Amai, da’s lang wachten! Wij zijn begin november van kantoor veranderd omdat ze lieten weten dat ze vanaf 1 december 2euro per poetsbeurt administratieve meerkost gingen beginnen aanrekenen. Ik heb meerdere bureaus gecontacteerd en we hebben geen week zonder poetsvrouw gezeten. ‘t Is nu wel een Franstalige en de communicatie verloopt wat stroef. Ze komt met het openbaar vervoer dus da’s ook niet evident. De ene week is ze er om half 9, de andere week pas om 9u. En het bed opmaken kan ze ook niet 🤭
 
Is er een verplichte duur om een poetsvrouw te nemen?

Edit: ik bedoel dat ze komt poetsen, é, geen Dennis Black Magic toestanden
 
Wij zijn nog steeds wachtende op iemand die 2 wekelijks langskomt op een moment naar keuze. Geen hoge eis dus. Ondertussen al sedert juni op zoek..
Hier ook al enkele maanden aan het wachten sinds de laatste die we gehad hebben. Maar de vaste is al weg sinds het voorjaar (en de laatste goeie die we gehad hebben). Ze hebben moeite om volk te vinden. En als ze dan al iemand vinden is het weer voor hoop en al een maand of 2, in die paar weken zijn ze dan meer ziek dan wat anders en moet je voortdurend opmerkingen geven omdat het werk niet goed gedaan is.
Bij mijn vrouw op het werk is er een collega die haar ingeschreven heeft bij 3 bureaus om zeker te zijn dat 1 van de 3 toch iemand zou hebben die kan komen.
 
Is er een verplichte duur om een poetsvrouw te nemen?
Wettelijk minstens 3 uur / prestatie, maar in theorie kan je 1 keer per jaar een poetsvrouw nemen, het hoeft niet 1 keer per week/2 weken.

(poetsvrouw mag natuurlijk enkel de reguliere schoonmaak doen, niet de grote kuis. Los daarvan zijn een hele hoop mensen ook onwettelijk bezig als ze hun woning aangeven voor hun bijberoep én de ruimtes van hun bijberoep (zelfs al is het maar de hal) laten poetsen.
 
Wettelijk minstens 3 uur / prestatie, maar in theorie kan je 1 keer per jaar een poetsvrouw nemen, het hoeft niet 1 keer per week/2 weken.
Dat hangt van de dienst af, toch?
Hier met 2 verschillende diensten gewerkt, 2x minimum 4u per 2 weken. 🤷🏼

Deze zomer omwille van fysieke problemen terug een dienst gecontacteerd om wekelijks iemand te hebben, asap omwille van gezondheidsproblemen.
Eerste dienst: geen antwoord.
2de dienst: oke, over 6 weken kan ik iemand voor 4u sturen en over 9 weken nog eens iemand voor 4u.
Het is een knelpunt beroep, ik weet het, maar op dat moment wou ik gewoon janken.
Mijn moeder is me dan gewoon komen helpen om te kuisen. 😔

En voor het nieuwe huis (was ècht een gore boel) gewoon een firma laten komen, geen dienstencheques helaas, die met 2 man een volle dag gekuist hebben. Heeft me ongeveer 500 euro aan werkuren gekost en 700 euro aan "producten" en daar hebben ze echt belachelijk zwaar aan doorgerekend. 2u een boenmachine gebruikt: 250 euro huur voor die machine om maar 1 voorbeeldje te geven.
Achja, goed voor ene keer zeker? Je zag wel serieus dat ze langs waren geweest, enorm verschil net omdat ze speciale producten gebruiken.
 
Los daarvan zijn een hele hoop mensen ook onwettelijk bezig als ze hun woning aangeven voor hun bijberoep én de ruimtes van hun bijberoep (zelfs al is het maar de hal) laten poetsen.
Huh serieus? Ook als ge uw kantoorruimte gewoon verhuurt aan de vennootschap? Want dan ben ik (onbewust) onwettelijk bezig.

Enig idee wat de gedachtengang daarachter is? Want gevoelsmatig lijkt mij dat via privé dienstencheques duurder is voor mij EN voordeliger voor de overheid Vs. het via de vennootschap te betalen?
 
Huh serieus? Ook als ge uw kantoorruimte gewoon verhuurt aan de vennootschap? Want dan ben ik (onbewust) onwettelijk bezig.

Enig idee wat de gedachtengang daarachter is? Want gevoelsmatig lijkt mij dat via privé dienstencheques duurder is voor mij EN voordeliger voor de overheid Vs. het via de vennootschap te betalen?
Dienstencheques zijn enkel bedoeld om het leven van een privé-persoon gemakkelijk te maken. De overheid legt eigenlijk op zo'n dienstencheque serieus veel op. Een dienstenchequesfirma krijgt voor zo'n cheque 23,82 euro. Daarvan komt 7,2 euro van de gebruiker netto, de rest is van de overheid. De overheid betaalt dus best veel om iemand aan het werk te krijgen, daar komt wel nog wat RSZ en belastingen van terug enzo, maar netto is het een grote verliespost. Daarom dat men het beperkt tot de situaties waar mensen zélf voordeel uit halen.

Als een bedrijf dan die lokalen gebruikt én de verhuurder van die lokalen het dan nog eens fiscaal voordelig kan gebruiken om zichzelf loon uit te keren, zou het hek helemaal van de dam is.

als je het juist wil doen, moet je voor het poetsen van je kantoorruimte, als je het zelf niet doet, een poetsfirma inschakelen. Dat kan dezelfde (allez, bijna) firma zijn die ook dienstencheques aanlevert, maar dat zal aan de normale kost zijn, reken dus zo'n 33 euro per uur. Daar verdient de overheid normaal wél echt iets aan.

Dus nee, is zeker niet voordeliger voor de overheid om het zo te laten gebeuren. Ik weet dat het bij jou wel geen bewuste fraude is, maar het is om te vermijden dat de reguliere schoonmaak van bedrijfsgebouwen bij zelfstandigen via dienstencheques zou gebeuren en dus véél goedkoper (7,2 euro vs 33 euro)
 
Dienstencheques zijn enkel bedoeld om het leven van een privé-persoon gemakkelijk te maken. De overheid legt eigenlijk op zo'n dienstencheque serieus veel op. Een dienstenchequesfirma krijgt voor zo'n cheque 23,82 euro. Daarvan komt 7,2 euro van de gebruiker netto, de rest is van de overheid. De overheid betaalt dus best veel om iemand aan het werk te krijgen, daar komt wel nog wat RSZ en belastingen van terug enzo, maar netto is het een grote verliespost. Daarom dat men het beperkt tot de situaties waar mensen zélf voordeel uit halen.

Als een bedrijf dan die lokalen gebruikt én de verhuurder van die lokalen het dan nog eens fiscaal voordelig kan gebruiken om zichzelf loon uit te keren, zou het hek helemaal van de dam is.

als je het juist wil doen, moet je voor het poetsen van je kantoorruimte, als je het zelf niet doet, een poetsfirma inschakelen. Dat kan dezelfde (allez, bijna) firma zijn die ook dienstencheques aanlevert, maar dat zal aan de normale kost zijn, reken dus zo'n 33 euro per uur. Daar verdient de overheid normaal wél echt iets aan.

Dus nee, is zeker niet voordeliger voor de overheid om het zo te laten gebeuren. Ik weet dat het bij jou wel geen bewuste fraude is, maar het is om te vermijden dat de reguliere schoonmaak van bedrijfsgebouwen bij zelfstandigen via dienstencheques zou gebeuren en dus véél goedkoper (7,2 euro vs 33 euro)
Allright thanks, ik ging er vanuit dat in een verhuur-constructie, de eigenaar nog steeds de poets kan voorzien (en dus via dezelfde dienstencheques. Ik doe het momenteel dan oprecht onbewust fout.
In mijn toekomstig huis ging ik het sowieso anders aanpakken omdat mijn vennootschap daar effectief een "grote" kantoorruimte (>60m2) bij gekocht heeft. Dus dat ik daar niet zomaar mijn poetsvrouw kon laten kuisen leek me normaal :laugh:.


Gewoon voor mijn eigen fun mijn eigen gedachten-experiment:
  1. Dienstencheques 1u:
    • Overheid betaalt 23,82 - 7,2 = 16,62€
    • Maar krijgt ~35% (? Ik ga uit van lage lonen bij poetsvrouwen)) RSZ en belastingen terug op een loon van ~11,5€ = 11,5 * 0,65 = 7,475
    • Om die 7,2€ te bekostigen betaalt de vennootschap extra loon uit waar de overheid RSZ en belasting op trekt (~50%? Ik ga uit van hoge lonen / mijn situatie) = 3,6
    • Dus overheid betaalt netto 16,62 - 7,475 - 3,6 = 5,545€
  2. Professioneel 1u:
    1. Overheid betaalt niks
    2. Maar vennootschap betaalt uiteindelijk 33€ minder loon (~50%) of winst (~33% VVPRBIS) uit
    3. Dus overheid verliest tussen de 16,5€ (als loon) en 10,89 (als winst) inkomsten
    4. Maar krijgt evengoed die RSZ en belastingen op het loon van de poetsvrouw, aka 7,475
    5. Dus overheid verliest tussen de 9,025 (als loon) en 3,415 (als winst) als inkomsten
Ben ik enigzins juist, of sla ik de bal compleet mis? :laugh:
 
Allright thanks, ik ging er vanuit dat in een verhuur-constructie, de eigenaar nog steeds de poets kan voorzien (en dus via dezelfde dienstencheques. Ik doe het momenteel dan oprecht onbewust fout.
Ik kan mis zijn, maar als je enkel het gebruik van een ruimte in een woning geeft zonder poetsen en niet het volledig gebruiksrecht, dan spreken we afaik over een btw-dienstverlening en geen normale verhuur. Want dan wordt het poetsen uiteindelijk als een dienst aan de huurder verleend en kan hij ern niet meer volledig vrij over beschikken. Dat zou fiscaal serieus nadelig worden voor jou ;)
Lint zei:
Gewoon voor mijn eigen fun mijn eigen gedachten-experiment:
  1. Dienstencheques 1u:
    • Overheid betaalt 23,82 - 7,2 = 16,62€
    • Maar krijgt ~35% (? Ik ga uit van lage lonen bij poetsvrouwen)) RSZ en belastingen terug op een loon van ~11,5€ = 11,5 * 0,65 = 7,475
    • Om die 7,2€ te bekostigen betaalt de vennootschap extra loon uit waar de overheid RSZ en belasting op trekt (~50%? Ik ga uit van hoge lonen / mijn situatie) = 3,6
    • Dus overheid betaalt netto 16,62 - 7,475 - 3,6 = 5,545€
  1. klopt denk ik.
    Lint zei:
    [*]Professioneel 1u:
    1. Overheid betaalt niks
    2. Maar vennootschap betaalt uiteindelijk 33€ minder loon (~50%) of winst (~33% VVPRBIS) uit
    3. Dus overheid verliest tussen de 16,5€ (als loon) en 10,89 (als winst) inkomsten
    4. Maar krijgt evengoed die RSZ en belastingen op het loon van de poetsvrouw, aka 7,475
    5. Dus overheid verliest tussen de 9,025 (als loon) en 3,415 (als winst) als inkomsten
Lint zei:
Ben ik enigzins juist, of sla ik de bal compleet mis? :laugh:
Die 7,475 is in de praktijk meer, wegens betere verloning in die sector. Bovendien is dat ook nog deel winst voor de poetsfirma, waarop ook belastingen btaald worden. En dan zit je nog met de BTW...
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik kan mis zijn, maar als je enkel het gebruik van een ruimte in een woning geeft zonder poetsen en niet het volledig gebruiksrecht, dan spreken we afaik over een btw-dienstverlening en geen normale verhuur. Want dan wordt het poetsen uiteindelijk als een dienst aan de huurder verleend en kan hij ern niet meer volledig vrij over beschikken. Dat zou fiscaal serieus nadelig worden voor jou ;)
Ok good to know, vanaf de verhuis binnenkort proper doen dus.

Die 7,475 is in de praktijk meer, wegens betere verloning in die sector. Bovendien is dat ook nog deel winst voor de poetsfirma, waarop ook belastingen btaald worden.
Maar dat is gelijk in zowel optie privé als professioneel, dus uiteindelijk is dat een 0-operatie (voor mijn vergelijking).

En dan zit je nog met de BTW...
Klopt inderdaad, en dat maakt de professionele route minder interessant (voor de overheid)
 
We hebben een kuisvrouw die we betalen met dienstencheques.
Het kantoor (Daoust) gaat ons voortaan administratiekosten aanrekenen, 10 euro/maand.

Ik vind dit vrij veel geld, en ook gewoon jammer dat het geld niet naar de poetsvrouw zelf gaat.

Is het gebruikelijk dat dienstencheques nog gepaard gaan met bijkomende administratiekosten?
 
Terug
Bovenaan