Wie heeft er water in zijn kelder?

Gegoten kelder hier in mogelijk overstromingsgevoelig gebied. Een 30tal meter achter de woning loopt een beek (debiet tot meerdere m3/s) die vorige week effectief overstroomde ter hoogte van onze woning. Weliswaar enkel langs de overkant van de beek in signaalgebied. Onze tuin ligt iets hoger en de woning zelf werd om die reden nog wat hoger gebouwd. Ook meerdere plassen in onze en de buren hun nog niet aangelegde tuinen van regenwater dat niet meer kan infiltreren in de grond. Om maar aan te geven dat het grondwaterpeil hier gigantisch hoog stond.

Ik kan trots zeggen van in tegenstelling tot meerdere buren geen druppel water binnen gekregen te hebben. :clap:

De afgelopen maanden bij (langdurig) hevige regenval wel meerdere keren water binnen gekregen langs verschillende kelderdoorvoeren die nog niet waterdicht waren afgewerkt. Dat ging van de energiesteen waar De Watergroep hun doorvoer van het water niet waterdicht had afgewerkt (de ironie...), de regenwaterput die indien compleet vol de overloop richting infiltratieput & riolering op quasi dezelfde hoogte hadden als de doorvoer naar de kelder, tot een ventilatiedoorvoer waarvan de buis door een fout van de aannemer gewoon stopte in de grond in plaats van boven de grond. Ondertussen allemaal succesvol opgelost.

In verband met dompelpomp kan ik een Gardena met aquasensor sterk aanbevelen, zeker als er een pompputje voorzien is. Kan volledig automatisch tot één cm water detecteren (geen gepruts met een vlotter die ofwel manueel moet gebypast worden ofwel een grote hoogte aan water nodig heeft) en tot vrijwel op de bodem leegtrekken. Onze technieken steken in de kelder onder niveau van de riolering. De afvoer van overdruk boiler en afvoer van condens ventilatiesysteem komen in dat pompputje uit waardoor daar geregeld wat water in komt. Werkt vlot & volledig automatisch met die pomp.
 
Je hebt dompelpompen die tot 1 mm droog kunnen zuigen, en die je gewoon op een vloer kan zetten.

bv:

Opdat dat blijft pompen, haak je die vlotter bovenaan op de pomp vast.

Ja dat werkt best goed.

Als dat moeilijk start (wegens te weinig water), laat je het eerst water opzuigen in een emmer, en zet je het op de grond neer, dan zuigt het verder.
En die kost dan nog eens geen fluit ook, bedankt voor de tip! 😍
 
Je hebt dompelpompen die tot 1 mm droog kunnen zuigen, en die je gewoon op een vloer kan zetten.

bv:

Opdat dat blijft pompen, haak je die vlotter bovenaan op de pomp vast.

Ja dat werkt best goed.

Als dat moeilijk start (wegens te weinig water), laat je het eerst water opzuigen in een emmer, en zet je het op de grond neer, dan zuigt het verder.
Gewoon de vlotter omhoog houden en dat begint te werken hoor :biglaugh:

EDIT: Ah, je bedoelt dat die moeilijk zuigt waarschijnlijk. Weinig ervaring mee, ding zuigt hier alles bijeen. Is één of andere oude dompelpomp die onverwoestbaar is.
 
Hier is de kelder meestal droog (nieuwbouw van 2015), maar met de regen vorige weken was het wel een probleem. Het lekt gewoon van boven binnen.

Elke dag eens met de water stofzuiger passeren en in een 100l ton kappen. Daarin staat een dompelpomp (zoals in link hierboven) met buisje naar boven.

Nu is de kelder al volledig uitgedroogd.

Wel bummer want kelder is 200m2, maar kan er eigenlijk niks kritisch stockeren wegens vocht...
 
Gewoon de vlotter omhoog houden en dat begint te werken hoor :biglaugh:

EDIT: Ah, je bedoelt dat die moeilijk zuigt waarschijnlijk. Weinig ervaring mee, ding zuigt hier alles bijeen. Is één of andere oude dompelpomp die onverwoestbaar is.
Die pomp stopt ermee als die vlotter laag hangt, daarom moet je die vanboven vastmaken, zo blijft die de laatste mm's wegzuigen.
 
(Hoe) is het tweede puntje inmiddels opgelost? Moet vreselijk zijn om iemand anders zijn kak te zien binnenstromen in uw kelder.

Hier trouwens enkel een kruipkelder die nog droog is. Ben blij geen kelder te hebben want bij mijn ouders was dat toch altijd vrij veel miserie.
Wel, de kak lost gelukkig wel op in de grond, wij zagen alleen maar water met een geurtje binnenkomen (volume regenwater is natuurlijk een pak groter dan de rest)
Maar da's eigenlijk twee dagen na het ontdekt werd al opgelost door de riolering effectief aan te sluiten en alles weg te pompen. Onze kelder is compleet ongebruikt, we zijn er nog maar een half jaar ingetrokken en er is nog wat werk aan de kelder om die bruikbaar te maken. (vol aarde, wanden die een behandeling tegen zouten moeten krijgen) AL bij al weinig last van dus, en behoorlijk blij dat de problematiek zich voordeed voordat we al investeringen maakten.
 
Hier een kruipkelder en daar staat in de winter altijd water in (leven zelfs salamanders in tijdens de tussenseizoenen). Maar de meeste kruipkelders hebben water en het heeft ook geen zin om grote investeringen te doen om die waterdicht te krijgen. Het enige wat je wil is dat de kelder niet vochtig is, omdat dat de vloerisolatie niet ten goede komt. Hier dus gewoon een bodemfolie over de keldervloer gespannen zodat het water langzaam verdampt langs de muren en zo kan afgevoerd worden langs de verluchtingsgaten. De rest trekt terug weg langs de vloer/muren vermoed ik, want in de zomer is de kelder terug droog onder de folie. Boven de folie blijft alles droog nu en dat is voldoende.

Voor de mensen die het water wegpompen: ik heb gelezen dat dat nadelig kan zijn voor de fundering van je huis. Je pompt namelijk ook slib weg waardoor je fundering kan wegzakken. Zeker bij een zeer lekke kelder zou ik oppassen met altijd maar water weg te pompen.

Wel, de kak lost gelukkig wel op in de grond, wij zagen alleen maar water met een geurtje binnenkomen (volume regenwater is natuurlijk een pak groter dan de rest)
Maar da's eigenlijk twee dagen na het ontdekt werd al opgelost door de riolering effectief aan te sluiten en alles weg te pompen. Onze kelder is compleet ongebruikt, we zijn er nog maar een half jaar ingetrokken en er is nog wat werk aan de kelder om die bruikbaar te maken. (vol aarde, wanden die een behandeling tegen zouten moeten krijgen) AL bij al weinig last van dus, en behoorlijk blij dat de problematiek zich voordeed voordat we al investeringen maakten.
Hopelijk wel goede vochtkering in de muren dan? Tegen ons zeiden ze dat injecteren van muren bij oude boerderijen bv. geen nut heeft omdat de mest van de dieren zouten o.i.d. afzet in de muren en dat krijg je niet meer opgelost. Dus ik vermoed dat dat bij mensenkak toch hetzelfde is?
 
Nog ervaringen met natte kelders?

Hier is de kelder droog.

Is een nieuwe gegoten kelder. Muren zijn 40cm dik bewapend beton. Waterkeringplaten voorzien op de betonnen muren, voor aansluiting met de welfsels. Nadien is de aansluiting betonnen muren en welfsels ook nog dicht gelijmd. Langs buiten kant is deze ook geïsoleerd, maar dat gaat nu niks doen naar waterdichting.
Hier en daar wel muur doorvoeren voorzien, maar daar blijft het ook droog.

Geen natuurlijke ventilatie voorzien. Kelder wordt mee geventileerd met het D systeem.

Is ook vloerverwarming aanwezig. Helft van de kelder gaat wel gebruikt worden als "leefruimte", andere helft is berging/werkruimte en technische ruimte.

Ik heb wel een pompput voorzien. Ik kan daar via een dompelpomp het water uitpompen naar het riool.
Was vooral handig tijdens de bouw en toen we het intensief aan het kuisen waren.
 
Die pomp stopt ermee als die vlotter laag hangt, daarom moet je die vanboven vastmaken, zo blijft die de laatste mm's wegzuigen.

Ik heb al menig pomp zo naar de kloten geholpen. 10h zonder water en ze beginnen raar te doen :unsure"

Hier is de kelder droog.

Is een nieuwe gegoten kelder. Muren zijn 40cm dik bewapend beton. Waterkeringplaten voorzien op de betonnen muren, voor aansluiting met de welfsels. Nadien is de aansluiting betonnen muren en welfsels ook nog dicht gelijmd. Langs buiten kant is deze ook geïsoleerd, maar dat gaat nu niks doen naar waterdichting.
Hier en daar wel muur doorvoeren voorzien, maar daar blijft het ook droog.

Geen natuurlijke ventilatie voorzien. Kelder wordt mee geventileerd met het D systeem.

Is ook vloerverwarming aanwezig. Helft van de kelder gaat wel gebruikt worden als "leefruimte", andere helft is berging/werkruimte en technische ruimte.

Ik heb wel een pompput voorzien. Ik kan daar via een dompelpomp het water uitpompen naar het riool.
Was vooral handig tijdens de bouw en toen we het intensief aan het kuisen waren.

Ik vermoed dat ze hier de waterkeringen niet goed gestoken hebben EN de gegoten kelder te laag hebben gehouden.

Het is een gegoten kelder, maar als het regent zoals vorige weken, zie je gewoon rondom de langs de 4 muren het water langs de muren binnen sijpelen. Aangezien dat ~20 x ~8m is, is dat dus wel een significante hoeveelheid water die binnen sijpelt. Het weekend dat het eens 30mm geregend heeft, stond er 1-2cm. Dat is dus meer dan een kuub water in de kelder via insijpeling...

Er is natuurlijke ventilatie, dus na het opzuigen is dat op paar uren volledig droog (ik ga met een trekker heel de vloer over en dan is er ~200m2 verdampingsoppervlak), maar aangenaam is het niet.

De kelder is gegoten, maar het plafond zijn gewelven die er op gelegd zijn en dan beton erover. Ik vermoed dat ze beginnen met bouwen zijn op de beton (al dan niet met waterkering) en dat die gietbeton/gewelf connectie serieus onder de grond (50cm of zo) zit waardoor je dus met een voeg zit waar water tussen kan sijpelen als je hele natte grond hebt. Is daar iets aan te doen langs de binnenkant ? Aan de buitenkant niet veel zin om de oprit en voortuin en zijtuin en terras uit te graven...
 
Ik heb al menig pomp zo naar de kloten geholpen. 10h zonder water en ze beginnen raar te doen :unsure"



Ik vermoed dat ze hier de waterkeringen niet goed gestoken hebben EN de gegoten kelder te laag hebben gehouden.

Het is een gegoten kelder, maar als het regent zoals vorige weken, zie je gewoon rondom de langs de 4 muren het water langs de muren binnen sijpelen. Aangezien dat ~20 x ~8m is, is dat dus wel een significante hoeveelheid water die binnen sijpelt. Het weekend dat het eens 30mm geregend heeft, stond er 1-2cm. Dat is dus meer dan een kuub water in de kelder via insijpeling...

Er is natuurlijke ventilatie, dus na het opzuigen is dat op paar uren volledig droog (ik ga met een trekker heel de vloer over en dan is er ~200m2 verdampingsoppervlak), maar aangenaam is het niet.

De kelder is gegoten, maar het plafond zijn gewelven die er op gelegd zijn en dan beton erover. Ik vermoed dat ze beginnen met bouwen zijn op de beton (al dan niet met waterkering) en dat die gietbeton/gewelf connectie serieus onder de grond (50cm of zo) zit waardoor je dus met een voeg zit waar water tussen kan sijpelen als je hele natte grond hebt. Is daar iets aan te doen langs de binnenkant ? Aan de buitenkant niet veel zin om de oprit en voortuin en zijtuin en terras uit te graven...
Dat weet ik niet of je er iets aan kunt doen. Ongetwijfeld zullen er wel technieken bestaan. Maar ik denk dat het beste is langs buiten. Als je het langs binnen doet, dan zal het water wel iets nieuw zoeken, denk ik dan.

Als het rondom heel de kelder is en zoveel water, dan is de kans dat de waterkering niet correct is geplaatst groot.
De verbinding welfsels op de betonnen muren zijn uiteraard gevoelig, omdat zoals je zegt er een voeg is. Bij ons is daar uiteraard ook nog een laag beton over gegoten, maar dan nog. Beton op beton is geen afdichting. Water vind daar wel een weg door als uw waterkering niet goed is.

Ik heb tijdens de bouw van mijn vorig huis wel gehad dat er water tussen de dorpel en raamprofiel kwam. Hierdoor kwam het water binnen over de waterkering.
Omdat de tijd tussen het plaatsen van de ramen en chape lang was, viel het snel op. Anders zal het mij ook pas veel later zijn opgevallen.
Mannen van de ramen hebben dan terug gekomen om dat op te lossen.
 
Nog nooit water in mijn ma haar kruipkelder. Deed dat gat vorig weekend open.. Rap de pomp laten draaien. Water bleef maar komen.
 
Dat weet ik niet of je er iets aan kunt doen. Ongetwijfeld zullen er wel technieken bestaan. Maar ik denk dat het beste is langs buiten. Als je het langs binnen doet, dan zal het water wel iets nieuw zoeken, denk ik dan.

Als het rondom heel de kelder is en zoveel water, dan is de kans dat de waterkering niet correct is geplaatst groot.
De verbinding welfsels op de betonnen muren zijn uiteraard gevoelig, omdat zoals je zegt er een voeg is. Bij ons is daar uiteraard ook nog een laag beton over gegoten, maar dan nog. Beton op beton is geen afdichting. Water vind daar wel een weg door als uw waterkering niet goed is.

Ik heb tijdens de bouw van mijn vorig huis wel gehad dat er water tussen de dorpel en raamprofiel kwam. Hierdoor kwam het water binnen over de waterkering.
Omdat de tijd tussen het plaatsen van de ramen en chape lang was, viel het snel op. Anders zal het mij ook pas veel later zijn opgevallen.
Mannen van de ramen hebben dan terug gekomen om dat op te lossen.

Ja, langs de buitenkant is echt onmogelijk.

Maar inderdaad het water zoekt zijn weg. Het is zelfs zo erg dat er een klein gaatje in het betongewelf is van 1cm recht boven de elektriciteitskast. Als het echt heel veel regens, loopt er een semi continue druppel uit dat gaatje 1 cm van de elektriciteitskast. Vorige week emmer gezet en was 20-30l per dag gedruppel. Dus een beetje 2 emmers water richting elektriciteitskas kappen.

Ga eens proberen dat gaatje dicht te siliconen/epoxen, waarschijnlijk komt het ergens anders uit dan.


Het lastigste is dat het een gegoten kelder is met 1 massieve beton plaat als vloer. Die is uiteraard niet perfect effen. Als het regent zijn er een stuk of 4-5 'plassen' van een cm of 2 diep, de rest is minder diep. Dat is dus niet zo handig.

Mijn schoonpa kwam met de old school oplossing af om profieletjes te slijpen in de vloer om een soort gootjes te maken. Om de 2-3m een profiel van links naar rechts en dan in het midden een lange van voor tot achter zodat alle plasjes geconnecteerd zijn en hopelijk naar het dieptse punt lopen. Daar een beetje dieper gat uitboren van 30 op 30cm en dan een permanente laagwater dompelpomp erin leggen (beetje zoals de kelders van de jaren stillekes).

What about that ? Het is geen symptoombestrijding, maar symptoomoplossing ?
 
Ja, langs de buitenkant is echt onmogelijk.

Maar inderdaad het water zoekt zijn weg. Het is zelfs zo erg dat er een klein gaatje in het betongewelf is van 1cm recht boven de elektriciteitskast. Als het echt heel veel regens, loopt er een semi continue druppel uit dat gaatje 1 cm van de elektriciteitskast. Vorige week emmer gezet en was 20-30l per dag gedruppel. Dus een beetje 2 emmers water richting elektriciteitskas kappen.

Ga eens proberen dat gaatje dicht te siliconen/epoxen, waarschijnlijk komt het ergens anders uit dan.


Het lastigste is dat het een gegoten kelder is met 1 massieve beton plaat als vloer. Die is uiteraard niet perfect effen. Als het regent zijn er een stuk of 4-5 'plassen' van een cm of 2 diep, de rest is minder diep. Dat is dus niet zo handig.

Mijn schoonpa kwam met de old school oplossing af om profieletjes te slijpen in de vloer om een soort gootjes te maken. Om de 2-3m een profiel van links naar rechts en dan in het midden een lange van voor tot achter zodat alle plasjes geconnecteerd zijn en hopelijk naar het dieptse punt lopen. Daar een beetje dieper gat uitboren van 30 op 30cm en dan een permanente laagwater dompelpomp erin leggen (beetje zoals de kelders van de jaren stillekes).

What about that ? Het is geen symptoombestrijding, maar symptoomoplossing ?

Ik zou niet zo snel geneigd zijn om kleine gleufjes te slijpen in de vloer. Ik zou zelf eerder eens kijken om het te nivelleren, zul je ongetwijfeld wel product voor vinden.
 
Ik heb kelder. Langs beiden kanten is een een kruipkelder, elk et 3 ruimtes van ongeveer 20 a 25 m2.
In de middelste zit er een dompelpomp. Ze werken allebei meerdere keren per dag
2 weken geleden eens binnengeweest in de kruipkelder (moeilijk om erin te gaan en nog moeilijker om eruit te kruipen.
In 1 van die ruimtes is er zeker 10 cm water .....moest ik deze wegpompen, dab zal er op een paar dagen weer zoveel water liggen :-(
 
Je hebt dompelpompen die tot 1 mm droog kunnen zuigen, en die je gewoon op een vloer kan zetten.

bv:

Opdat dat blijft pompen, haak je die vlotter bovenaan op de pomp vast.

Ja dat werkt best goed.

Als dat moeilijk start (wegens te weinig water), laat je het eerst water opzuigen in een emmer, en zet je het op de grond neer, dan zuigt het verder.
Blijkbaar kon ik de waterzuiger nog terugsturen (❤️ Amazon daarvoor! 😍) Dus de kärcher SP9000 flat besteld nu gezien die de beste score heeft op Amazon binnen die prijsklasse.
Echt dikke merci voor de tip! Mijn pa heeft een veel grotere, zwaardere dompelpomp die hier en daar al eens mankeert en tegenspruttelt dus die zal ook blij zijn dat hij dat lomp ding en meters darm niet meer naar hier moet meesleuren. 😁
 
Blijkbaar kon ik de waterzuiger nog terugsturen (❤️ Amazon daarvoor! 😍) Dus de kärcher SP9000 flat besteld nu gezien die de beste score heeft op Amazon binnen die prijsklasse.
Echt dikke merci voor de tip! Mijn pa heeft een veel grotere, zwaardere dompelpomp die hier en daar al eens mankeert en tegenspruttelt dus die zal ook blij zijn dat hij dat lomp ding en meters darm niet meer naar hier moet meesleuren. 😁
Ik zou de waterstofzuiger ook nog houden hoor. Zo´n dweilpompje zegt, op papier, tot 1mm maar dat zal die in de praktijk al niet halen, zeker niet op een ongelijke vloer. En zelfs maar 1mm is nog altijd een laagje water. Een waterstofzuiger zuigt echt alles op, zodat er alleen nog een vochtige vloer overblijft, geen staand water meer.
Ik gebruik pomp+stofzuiger bvb ook om het zwembad leeg te krijgen en dat moet ik na stofzuigen gewoon nog ff navegen met een doek en klaar. (Gewoon even ter illustratie van werking en effect dus)
 
Met een aftrekker nakeren doet ook veel.
Een vlakzuiger doet best goed zijn werk.
Al blijf je met restjes zitten, ook het laatste in de darm loopt terug.
Maar bij aanhoudend vocht, geef je na een tijd niet meer om de restjes, want een uur later staat er toch weer een laag.

Tegen dat het droger weer wordt, doe je de restjes met een dweil.

Een extra waterstofzuiger is sowieso handig om eerst te vullen, die pomp in het vat te zetten, mocht de pomp niet onmiddellijk in gang schieten. Als het ding niet onmiddellijk start, niet panikeren, eerst laten vollopen in een emmer.
 
Huis uit 18xx hier. Kelder is gewoon gemetst, op sommige plaatsen kan ik een baksteen er uit halen en de grond rond het huis zien. Durft wel eens naar 80-90% vochtigheid gaan in natte periodes maar ook nu geen druppel water binnen.
 
Hier het omgekeerde.
Bij vochtig en koud weer kelder kurkdroog.
Bij warm en droog weer, kelder vochtig.
Condens…
 
Ik heb al menig pomp zo naar de kloten geholpen. 10h zonder water en ze beginnen raar te doen :unsure"



Ik vermoed dat ze hier de waterkeringen niet goed gestoken hebben EN de gegoten kelder te laag hebben gehouden.

Het is een gegoten kelder, maar als het regent zoals vorige weken, zie je gewoon rondom de langs de 4 muren het water langs de muren binnen sijpelen. Aangezien dat ~20 x ~8m is, is dat dus wel een significante hoeveelheid water die binnen sijpelt. Het weekend dat het eens 30mm geregend heeft, stond er 1-2cm. Dat is dus meer dan een kuub water in de kelder via insijpeling...

Er is natuurlijke ventilatie, dus na het opzuigen is dat op paar uren volledig droog (ik ga met een trekker heel de vloer over en dan is er ~200m2 verdampingsoppervlak), maar aangenaam is het niet.

De kelder is gegoten, maar het plafond zijn gewelven die er op gelegd zijn en dan beton erover. Ik vermoed dat ze beginnen met bouwen zijn op de beton (al dan niet met waterkering) en dat die gietbeton/gewelf connectie serieus onder de grond (50cm of zo) zit waardoor je dus met een voeg zit waar water tussen kan sijpelen als je hele natte grond hebt. Is daar iets aan te doen langs de binnenkant ? Aan de buitenkant niet veel zin om de oprit en voortuin en zijtuin en terras uit te graven...
Gisteren de laatste barrière gespoten. 2 weken geleden de werken moeten stoppen door het vriesweer.
Is een soort gel die semi hard wordt en een barrière vormt tussen je muur en de grond rondom. Alle kleine openingen worden zo gedicht en zou geen water meer mogen doorlaten.

Husr6dc.jpeg


u1uBLRi.jpeg


Zo ziet die 'gel' eruit na uitharden:
P8gNDSU.jpeg
 
Terug
Bovenaan