Relatieve luchtvochtigheid kelder: problematisch of niet

Timboektoe

Active member
Crowdfunder FE
Hallo,

Wij wonen nu ongeveer 15 maanden in ons nieuw huis (nieuwbouw 2020-2021). We hebben de woning volledig onderkelderd met de volgende kenmerken:
  • gegoten kelder met wanddikte van 40cm en gemetste binnenmuren;
  • kelderhoogte 250cm (was de maximumhoogte van de schotten van de kelderfirma);
  • geen isolatie van wanden;
  • geen isolatie van vloerplaat;
  • ventilatie via keldergaten op strategische plaatsen en daarmee bedoel ik: in elke kelderruimte is een keldergat (ongeveer) centraal voorzien en op een niet-storende plaats buiten;
  • keldergaten buiten met CellR-systeem om nattigheid buiten te houden.
Sinds eind deze week heb ik een hygrometer aangekocht om de relatieve luchtvochtigheid eens te meten en dat heb ik de voorbije 2 dagen dan gedaan. Ik stel vast dat de relatieve luchtvochtigheid fluctueert tussen de 50 en 60%. Ik lees in artikels dat een relatieve luchtvochtigheid van 40 à 60% als "gezond" wordt beschouwd en dat er bij die waardes geen schimmel zou mogen ontstaan (sommige artikels stellen 30 à 70% als gezond/aanvaardbaar). Het klimaat van onze kelder lijkt dus wel okee, maar ik lees ook dat je in de zomer kan verwachten dat de luchtvochtigheid stijgt. Immers is de buitenlucht dan warmer en dat kan condenseren.

Nu begin ik wel wat schrik te krijgen voor de toekomst, want het was de bedoeling om een aantal van die kelderruimtes te gaan inrichten en gebruiken als hobbykamer: 1 ruimte als Lego-kamer om een hele stad te bouwen en een andere ruimte om een TV, zetel, tafel voor de kinderen te voorzien als ruimte apart voor hen. Maar als straks blijkt dat de kelder een "ongezond" klimaat heeft, is het ook niet ideaal om daar uren te gaan doorbrengen...

We hadden als "afwerking" van de kelder nog de volgende dingen in gedachten:
  • vloer verven in lichtgrijze kleur;
  • wanden en plafonds (welfsels) wit verven;
  • deftige verlichting voorzien (grotendeels al gebeurd);
  • matten voorzien in sommige ruimtes;
  • binnendeuren voorzien in sommige ruimtes (standaard 210x90 formaat);
  • sommige muren laten bezetten.
Als de luchtvochtigheid te hoog is, kan dat echter wel gevolgen hebben voor bijv. verf ("afbladderen"), dus misschien moeten we onze ideeën voor de afwerking wel herzien.

Ik heb van veel mensen altijd gehoord dat je tijdens hete zomerdagen in een kelder absoluut zeker condens kan verwachten, maar dat heb ik opgevolgd tijdens deze zomer met de hittegolven en ik heb nergens in de kelder maar iets gezien van condens... Ik heb de kelder tijdens die momenten ook nooit als onaangenaam ervaren, maar heb er natuurlijk ook geen uren aan een stuk doorgebracht. Ik ga de luchtvochtheid in de komende seizoenen zeker opvolgen alvorens met de verdere afwerking te beginnen.

En ik vraag me eigenlijk vooral af, zijn er hier mensen met een soortgelijke kelder setup en wat mag je verwachten qua luchtvochtigheid in de zomer? En wat zijn eventuele effectieve oplossingen zonder het "zwaar geschut" te moeten gebruiken (bijv. binnenwanden isoleren)?

Een kameraad van mij met soortgelijke kelder in iets oudere nieuwbouw heeft bijv. wel een luchtontvochter moeten zetten, omdat ze wat last hadden van kleine schimmels. Maar daar hadden ze wasmachine en droogkast ook in de kelder staan en dat zijn wel apparaten die vocht afgeven in de ruimte.
 
Een spread van 40 tot 60% of zelfs 30 to 70% is wel groot. Geïsoleerde vloerplaat en wanden hadden wel een goed idee geweest. Is er een optie om de kelderruimtes mee op te nemen in je systeem D?
 
Een spread van 40 tot 60% of zelfs 30 to 70% is wel groot. Geïsoleerde vloerplaat en wanden hadden wel een goed idee geweest. Is er een optie om de kelderruimtes mee op te nemen in je systeem D?
Dat lijkt me erg nadelig om een ongeisoleerde kelder mee op de warmtewisselaar te zetten. De aangevoerde lucht zal dan in het huis lager worden.

Maar als je de kelder als leefruimte wilt gebruiken, dan had inderdaad wel beter geweest om die te isoleren en dan mee aan te sluiten op ventilatie.
De hoge luchtvochtigheid ontstaat wellicht doordat het in de kelder fris is en dan stijgt de relative vochtigheid.
 
Een spread van 40 tot 60% of zelfs 30 to 70% is wel groot. Geïsoleerde vloerplaat en wanden hadden wel een goed idee geweest. Is er een optie om de kelderruimtes mee op te nemen in je systeem D?
Die mogelijkheid is er nog en waren we al aan 't overwegen. Onze ventilatie-eenheid is qua debiet ook sterk overgedimensioneerd voor het geïsoleerd volume. Er is dus wel wat ruimte om hier volume op bij te "hangen".

Ik ken ook mensen met positieve ervaringen met luchtontvochters in kelders.
 
Een spread van 40 tot 60% of zelfs 30 to 70% is wel groot. Geïsoleerde vloerplaat en wanden hadden wel een goed idee geweest. Is er een optie om de kelderruimtes mee op te nemen in je systeem D?
Artikels stellen 40-60% of 30-70% als "gezonde" luchtvochtigheid. Wat ik tot nu vaststel met de hygrometer (op verschillende plaatsen) is een fluctuatie tussen 50-60%. Theoretisch dus nog okayish.
 
Terug
Bovenaan