Verborgen Gebrek - Dagvaarden of Verkopen?

@mac-bc
Stel ook eens de vraag hoe lang het zal duren eer de brandverzekering fiat kan geven om de problemen aan te pakken.
Als ze al tussenkomen.

Ondertussen verlies je sowieso huur en staat het huis leeg, is het onverwarmd en nog vochtiger.

(Mocht je in Oost-Vlaanderen wonen, stuur gerust een pm als je meer info wil. Firma waar mij mee werkten ivm opstijgend vocht in opbrengsteigendom deed goed werk aan een heel deftige prijs. Deze firma op aanraden gecontacteerd en ondertussen ook al paar keer aan anderen aangeraden, telkens positieve ervaringen.)

PS:
Als je verhuurt, gaan er continu kleine en grote problemen opduiken. Vaak op de onhandigste momenten.
Als je hier niet goed mee om kan, is verhuren een slecht idee.
 
1. Lijkt mij moeilijk. Gezien het zo'n typisch probleem-geval doorsluis-pand is, bleef de woning slechts 2 jaar in het bezit van de verkoopster. Het pand wordt dus ongeveer elke 2 jaar herschilderd, wat dus perfect kan afgedaan worden als "een persoonlijke touch willen geven aan het pand", i.p.v. gebreken proberen verbergen.
2. Uiteraard zal men eerst alle schimmel en vochtplekken verwijderen en proper zetten vóór de foto's worden genomen.
3. Vochtplekken kun je zelden aan de buitenkant zien, en al zeker niet in een droge periode. Iemand die ter kwader trouw is zal uiteraard niet zo stom zijn om zijn pand in een zeer vochtige periode te verkopen, laat staan foto's te trekken in een zeer vochtige periode.
4.
Kunnen? Ja, het kan. Als de verkoper een randdebiel is.

Een verkoper ter kwader trouw zal dit àltijd kunnen verbergen. Altijd.
Maar soit, weer een typisch gevalletje van "gelijk hebben" versus "gelijk krijgen" dus. Ik had het al lang begrepen dat het weer zoiets ging zijn. Once again.
1. Ik ken weinig mensen die op het einde van de 2 jaar, als een woning verkocht zal worden, nog een woning schilderen om een persoonlijke touch te geven.
2. En tussen foto's en overdracht eigendom zit enkele maanden. Genoeg tijd om ofwel schimmel weer te laten groeien ofwel het te moeten maskeren.
3. Vochtplekken of schade waardoor vocht naar binnen kan komen zie je binnen én buiten. Ja, niet altijd , maar wel vaak. En je hebt Google streetview die zich niks aantrekt van al dan niet vochtige periodes, maar gewoon foto's maakt.
4. Niet dus.

Kijk, altijd als verschillende mensen je ongelijk geven, komt het voor jou neer op "gelijk hebben" vs "gelijk krijgen". Terwijl je mss gewoon ongelijk krijgt doordat je ook geen gelijk hebt.


Als je verhuurt, gaan er continu kleine en grote problemen opduiken. Vaak op de onhandigste momenten.
Als je hier niet goed mee om kan, is verhuren een slecht idee.

Dit kan niet genoeg herhaald worden voor Mac-BC.
 
@mac-bc, ik herhaal:
Ik zeg trouwens niet dat ge geen gelijk hebt ivm opstijgend vocht als verborgen gebrek (de rest lijkt mij dat niet te zijn), maar uw "case" om het te bewijzen is alles behalve waterdicht (pun intended).
Maw ik geef u gelijk hé. Dat opstijgend vocht IS waarschijnlijk iets waar die vorige verkopers op de hoogte waren. Dat gelijk ook krijgen in de rechtbank is imo echter quasi onmogelijk.


Maar ...
En met "op orde zetten" kun je onmogelijk zélf een probleem gecreëerd hebben van opstijgend vocht vanuit het niets.
Gelooft gij dat nu zelf? De gemiddelde DYI idioot, en zelfs professionele aannemer, kan echt wel problemen veroorzaken hoor, incl. vochtproblemen.
 
Geef ook eens wat data erbij?

Bouwjaar van het pand?
Bouwjaar van de centrale verwarming?

Zonnepanelen gelegd of iemand aan de schouw geweest?
Eenmaal een ladder in die dakgoot is genoeg om een probleem te creëren,

Ik stoor mij er enorm aan, en juridisch forum staat er vol mee, dat niemand nog verantwoordelijkheid neemt voor hun eigen panden/woonst.
(Ben je een eigenaar die iets probeert op te bouwen of een huisjesmelker die zich verschuilt achter advocaten en verzekeringen?)

Afschuiven op een vorige eigenaar, afwachten op een verzekering…

Handen uit de mouwen en problemen oplossen!
Er zijn daar geen muren aan het instorten hè,
Elke maand huur die je mist is er 1 teveel, waarom niet meteen actie toen de huurders er nog inzaten?
 
Achteraf bekeken gaat het hier dus wellicht om zo'n typisch pand met enkele structurele (verborgen) gebreken waarbij men keer op keer gewoon terug verkoopt om er vanaf te zijn. Met als enige winnaar de overheid die telkens 12% registratierechten casht.

Inderdaad. Hetzelfde met de problemen aanpakken. Vanaf het moment dat je nog maar begint met het probleem aan te pakken, vanaf expertise tot en met de uitvoering, dan stel je jezelf al bloot aan hetgeen de ander aan ontsnapt is (voorlopig): gebaren van krommenaas.

Want zo'n ouderwetse boerenmentaliteit heb ik wel.
Problemen? -> We pakken die ten gronde aan. In plaats van die spelletjes te spelen met het oneindig doorschuiven van de hete aardappel naar een volgend slachtoffer terwijl vadertje staat achterover leunt en zit te cashen.

Maar soit, weer een typisch gevalletje van "gelijk hebben" versus "gelijk krijgen" dus. Ik had het al lang begrepen dat het weer zoiets ging zijn. Once again.

Dus dat ik mijn gelijk niet of moeilijk zal kunnen bewijzen? Fair enough. Maar kom hier geen leugens verspreiden alsof het allemaal niet waar is en dit pand niet ter kwader trouw met een zware vochtproblematiek zou verkocht zijn.

Ik zou dit zo graag tot op het bot uitzoeken en procederen. Alleen al uit principe. Dit soort zakzetterij, daar ben ik echt allergisch voor. En ik ben principieel en sadomasochistisch genoeg om het te doen.

Ik krijg alweer schrik om direct de handen uit de mouwen te steken en iets te ondernemen. Wellicht zal ik hier ook een bepaald geijkt paadje moeten bewandelen waarbij de minste afwijking daarvan, mij alle rechten doet verliezen. Want dat is blijkbaar de maatschappij waarin we vandaag leven.

Kijk, he Mac, men heeft mij hier op het forum al eens de tweede mac-bc genoemd vanwege het innemen van nogal controversiële maatschappelijke meningen, maar dit vind ik toch allemaal behoorlijk tenenkrullend.

Neen, jij bent niet het grote slachtoffer van een maatschappelijk complot of zelfs persé van geniepige verhuurders. Je bent een behoorlijk geprivilegieerde burger die kapitaal genoeg heeft om een opbrengsteigendom te kopen maar blijkbaar niet goed omkan met de absolute standaardproblematieken die daarbij horen. Veel mensen willen je hier oprecht helpen, maar je reacties op de hulp puilen uit van ondankbaarheid en slachtofferschap.

Vochtproblematiek bij oudere woningen is normaal, en bij het kopen van een tweedehandswoning heb je geen fundamenteel recht op een zorgeloze periode van 10 jaar zonder problemen.

Je zit nog altijd volop op de piste dat mensen jou bewust bedrogen hebben. Het is één ding dat je diepgewortelde wantrouwen jegens je medeburgers je politieke voorkeuren leidt, maar als je effectief zo ver gaat dat je mensen 'uit principe' gaat meesleuren in een proces terwijl zo goed als iedereen je vertelt dat er eigenlijk weinig aanwijzing is voor hun schuld; gaat dat mijns inziens een stap te ver.
 
Bizarre post dit.

Kijk, he Mac, men heeft mij hier op het forum al eens de tweede mac-bc genoemd vanwege het innemen van nogal controversiële maatschappelijke meningen, maar dit vind ik toch allemaal behoorlijk tenenkrullend.

Neen, jij bent niet het grote slachtoffer van een maatschappelijk complot of zelfs persé van geniepige verhuurders.

1) Je bedoelt van geniepige verkopers?
2) Wie zegt er dat ik het grote slachtoffer ben van een maatschappelijk complot? :wtf: Ik voel me wel "slachtoffer" van de verkopers van een pand met structurele gebreken die men duidelijk heeft verborgen. Als je dit pand gebruikt waarvoor het dient (erin wonen), staat er constant schimmel op de muren. Punt. Zelfs in de meest gunstige omstandigheden. Het feit dat noch op de foto's noch op het moment van de rondleiding er schimmel op de muren stond, het feit dat men dit nergens vermeld heeft en het feit dat men (mondeling) gelogen heeft over de staat van de dakgoot, duidt dus duidelijk aan dat hier ter kwader trouw werd gehandeld. Hoe kan je dat nu proberen ontkennen?!

Ik kan het alleen (nog) niet bewijzen. Ik heb me er intussen (grotendeels) bij neergelegd dat dat zeer moeilijk zal zijn. Dankzij sommige posters in dit topic.

Je bent een behoorlijk geprivilegieerde burger die kapitaal genoeg heeft om een opbrengsteigendom te kopen maar blijkbaar niet goed omkan met de absolute standaardproblematieken die daarbij horen.

1) Kijk eens aan, ik ben geprivilegieerd zonder dat je weet van waar dat geld komt. En zelfs al zou het nog zo zijn dat ik geprivilegieerd ben, hoe is dat dan relevant in deze? Mag je geprivilegieerden meer of minder in 't zak zetten dan anderen?
2) Kijk eens aan, schimmel op de muren in de meest droge, gunstige omstandigheden = "standaardproblematiek". Het is wellicht omdat ik een geprivilegieerde ben, dat ik dat niet standaard vind.

Standaardproblematieken zijn normale slijtageproblemen. Geen structurele gebreken zoals deze.

Veel mensen willen je hier oprecht helpen, maar je reacties op de hulp puilen uit van ondankbaarheid en slachtofferschap.

Vele posts heb ik in dankbaarheid aangenomen, bij anderen was ik het hoogstens oneens. Het ergens niet mee eens zijn, is dat volgens jou "ondankbaar zijn"? Heb ik hierboven ergens gefulmineerd tegen posters in dit topic?

Slachtoffer van malafide verkopers, ja. Enfin, malafide. Zijn die ooit opgestaan met het idee om mensen in 't zak te zetten en daar een businessmodel rond te maken? Neen.
Maar ik ben er 100% zeker van dat ze op de hoogte waren van de problematiek, het zoveel mogelijk verborgen hebben, gelogen hebben over de staat van het dak, ... in de hoop dat wanneer de problemen aan het licht komen, het al te laat zou zijn en/of ze erop rekenen dat we hen niet durven voor de rechtbank slepen en/of ze zoiets hebben van: dan moeten zij het maar op hun beurt ook weer verkopen en het probleem doorschuiven naar een volgende slachtoffer.

En waar eindigt dat soort carrousels altijd? Bij de meest kwetsbare mensen. De minst mondige mensen. De minst-vermogende mensen die geen middelen hebben om te procederen.
Het is een laffe daad. Het meest passende antwoord zou hier een rechtszaak zijn. De meer pragmatische oplossing is de problemen aanpakken op mijn eigen kosten, kosten die nooit voor mij hadden mogen zijn. Of als laatste optie draai ik mee in de carrousel van lafheid en verkoop het inclusief de verborgen gebreken aan een kwetsbare persoon waarvan ik weet dat ze mij niets kunnen maken.

Dat laatste is dan blijkbaar de logische keuze volgens velen in dit topic want hier is blijkbaar niets aan de hand en het is allemaal doodnormaal om op die manier huizen te verkopen. Ethiek meneer, wat is dat?

Vochtproblematiek bij oudere woningen is normaal, en bij het kopen van een tweedehandswoning heb je geen fundamenteel recht op een zorgeloze periode van 10 jaar zonder problemen.

Bron: Notaris.be :

Wat is de regel?
De koper van een onroerend goed moet op zijn beide oren kunnen slapen na de aankoop. De wet bepaalt dat de verkoper gehouden is tot “vrijwaring voor verborgen gebreken” van de gekochte zaak. Onder gebreken moeten kenmerken verstaan worden die het onroerend goed ongeschikt maken voor het gebruik waarvoor ze is bestemd. Indien de koper de gebreken zou hebben gekend, zou hij het onroerend goed niet of voor een mindere prijs hebben gekocht.


Lees de rest van dat artikel ook gerust. Maar ik zal dat vast weer helemaal verkeerd begrepen hebben.

Je zit nog altijd volop op de piste dat mensen jou bewust bedrogen hebben. Het is één ding dat je diepgewortelde wantrouwen jegens je medeburgers je politieke voorkeuren leidt, maar als je effectief zo ver gaat dat je mensen 'uit principe' gaat meesleuren in een proces terwijl zo goed als iedereen je vertelt dat er eigenlijk weinig aanwijzing is voor hun schuld; gaat dat mijns inziens een stap te ver.

:wtf:
Neen maar echt. :wtf: :wtf:
Diepgeworteld wantrouwen jegens mijn medeburgers?! Au contraire. Ik denk dat mijn probleem zich vooral situeert rond het feit dat ik (nog steeds) veel te veel vertrouwen heb jegens mijn medeburgers. Dan zou ik de leugens van de verkopers misschien niet aangenomen hebben.
Dat dat bovendien mijn politieke voorkeuren zou leiden?! Ik zou graag die analyse eens lezen.

Mensen "meesleuren" in een proces? Dus eigenlijk zijn de verkopers hier het grote slachtoffer ofzo? Wat een slachtoffercultuur dat jij hier predikt zeg.
En zwart = wit en wit = zwart zeker? Het licht van de zon, ga je dat ook ontkennen?

Na deze post is één ding wel duidelijk: jij bent in geen geval "een tweede mac-bc". Je ontbreekt daarvoor niet alleen logisch redeneervermogen, de onwil om bronnen te checken maar vooral een groot gebrek aan gevoel voor rechtvaardigheid.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: asmo
1. Ik ken weinig mensen die op het einde van de 2 jaar, als een woning verkocht zal worden, nog een woning schilderen om een persoonlijke touch te geven.
Is dat niet de norm dat alles geschilderd wordt net voor het te verkopen. Kost weinig en doet het er veel beter uit zien. Allez dat is hier toch normaal.
 
Of als laatste optie draai ik mee in de carrousel van lafheid en verkoop het inclusief de verborgen gebreken aan een kwetsbare persoon waarvan ik weet dat ze mij niets kunnen maken.
Jij bent de kwetsbare persoon aan wie verkocht werd, vrees ik.

Investeerder willen spelen maar geen vochtmeter gebruiken bij aankoop, niet de vorige huurders gecontacteerd voor aankoop, niet de daarvoor verkopende eigenaar gecontacteerd als je wist dat het pas 2 jaar ervoor al verkocht was, of bij de stad geïnformeerd over klachten.

En dan nog weet je dat er verrassingen kunnen komen, daarom dat een investeerder altijd koopt met een margin of safety, om dergelijke eventualiteiten op te vangen.

Wat @oxbow1 zegt (lijkt me trouwens iemand met nogal een hands-on mentaliteit en veel ervaring in de vastgoed renovatiewereld) klopt mijns inziens dan ook volledig: door de zure appel bijten en herstellen, of verkopen.

Dat laatste is dan blijkbaar de logische keuze volgens velen in dit topic want hier is blijkbaar niets aan de hand en het is allemaal doodnormaal om op die manier huizen te verkopen. Ethiek meneer, wat is dat?
Als investeerder weet je dat 95% van de huizen zo verkocht zullen worden.

Net zoals een autohandelaar weet dat niemand die hem een occasie verkoopt, zal zeggen dat hij al een paar keer stilgevallen is afgelopen jaar.
Hij rekent dat in bij zijn bod, dat er af en toe een probleemauto kan zijn die hij op voorhand niet kon detecteren.

Je kan je beklag doen (terecht) over de ethiek, maar die sectoren zijn wat ze zijn.
 
Als je dit pand gebruikt waarvoor het dient (erin wonen), staat er constant schimmel op de muren. Punt. Zelfs in de meest gunstige omstandigheden.
Tiens. Even nadenken:
- 6 maand verbouwing: geen opstijgend vocht gemerkt
- daarna bewoning: "constant schimmel door dat opstijgend vocht".

Als jij de rechter kan overtuigen dat opstijgend vocht énkel aanwezig is als een woning bewoond wordt en anders niet, dan ga je toch een wereldwonder tegemoet hoor.

Het feit dat noch op de foto's noch op het moment van de rondleiding er schimmel op de muren stond, het feit dat men dit nergens vermeld heeft en het feit dat men (mondeling) gelogen heeft over de staat van de dakgoot, duidt dus duidelijk aan dat hier ter kwader trouw werd gehandeld. Hoe kan je dat nu proberen ontkennen?!
maar dan zeg je dit:

Ik kan het alleen (nog) niet bewijzen. Ik heb me er intussen (grotendeels) bij neergelegd dat dat zeer moeilijk zal zijn. Dankzij sommige posters in dit topic.
Blijkbaar toch niet. Dat je je nog niet neerlegt bij opstijgend vocht, ok, daar kan twijfel over zijn over de oorzaak. Maar nu nog altijd claimen dat ze zeker gelogen moeten hebben over de staat van de dakgoot én vooral dat dat een VERBORGEN gebrek zou zijn, dan wil je gewoon je ongelijk niet toegeven en leg je je er niet bij neer.
1) Kijk eens aan, ik ben geprivilegieerd zonder dat je weet van waar dat geld komt. En zelfs al zou het nog zo zijn dat ik geprivilegieerd ben, hoe is dat dan relevant in deze? Mag je geprivilegieerden meer of minder in 't zak zetten dan anderen?
....
En waar eindigt dat soort carrousels altijd? Bij de meest kwetsbare mensen. De minst mondige mensen. De minst-vermogende mensen die geen middelen hebben om te procederen.

Ik dacht dat het niet uitmaakt of je geprivilegieerd bent of niet?
Dat laatste is dan blijkbaar de logische keuze volgens velen in dit topic want hier is blijkbaar niets aan de hand en het is allemaal doodnormaal om op die manier huizen te verkopen. Ethiek meneer, wat is dat?
Ethiek is ook niemand anders woorden in de mond leggen. Néé, het is niet doodnormaal om op de manier zoals jij beschrijft woningen te verkopen. Helaas voor jou kan je niet bewijzen dat iemand op die manier een huis heeft verkocht.

Bron: Notaris.be :

Wat is de regel?
De koper van een onroerend goed moet op zijn beide oren kunnen slapen na de aankoop. De wet bepaalt dat de verkoper gehouden is tot “vrijwaring voor verborgen gebreken” van de gekochte zaak. Onder gebreken moeten kenmerken verstaan worden die het onroerend goed ongeschikt maken voor het gebruik waarvoor ze is bestemd. Indien de koper de gebreken zou hebben gekend, zou hij het onroerend goed niet of voor een mindere prijs hebben gekocht.


Lees de rest van dat artikel ook gerust. Maar ik zal dat vast weer helemaal verkeerd begrepen hebben.
Door het exoneratiebeding is de rest van het artikel essentieel. Je quote dus niet de essentie.

Stop met je te gedragen als een Vlaamse Trump. De heersende klasse is niet tegen jou en jij bent niet het grote licht die de waarheid in pacht heeft. Je mag je gerust een wat verontgelijkt voelen, maar gebruik niet die 5% dat je gelijk hebt om te claimen dat je 100% gelijk hebt.
 
Classic mac-bc thread wel.
mac-bc: Ik ben onrecht aangedaan !!@@#'&!! Ziehier mijn probleem
iedereen behalve mac-bc: Hierbij de uitleg waarom procederen geen goed idee is
mac-bc: Ik heb gelijk !! (inclusief ganse pagina's , blijven volharden)

Pagina 4 hé jongens.

Het enige wat ik nog mis, is dat de frauduleuze verkopers van N-VA signatuur zijn of Demir heten
 
Ik vind iedereen hier wel hard voor Mac-bc in dit geval.

Het is ook wel wat van een kut-situatie natuurlijk. Want de kans is inderdaad groot dat de vorige verkoper perfect wist dat er een vochtprobleem was en dat dit gewoon tijdelijk goed gemaskeerd is geweest vooraleer terug aan de oppervlakte te komen.
En elk normaal mens zijn rechtvaardigheidsgevoel vindt dat dan niet ok. Maar elk rationeel mens beseft dat als je daarmee verder gaat, je waarschijnlijk omwille van de bewijslast (bewijs maar eens dat iemand iets wist, het is niet alsof je in iemands hoofd kan kijken), kei-hard met uw bakkes tegen de muur gaat knallen.

En het feit dat hij hier de vraag stelt, is dat hij zich daar waarschijnlijk van bewust is, maar toch hoopt dat er iemand hier weet hoe je dat kan oplossen. En dan tot de conclusie moet komen, dat die oplossing er niet is en hij gewoon het duupje is.

Maar een huis kopen is zelfs voor een gemiddelde BG'er een grote aankoop. Dus als je daar een verlies moet incasseren, doet dat mentaal en financieel pijn. Het is niet alsof je ne kilo mandarijnen koopt en ontdekt dat er midden in de zak 2 rotte zitten. Het gaat net over iets meer geld dan dat. Dus dat dat wat tijd vraagt om te aanvaarden, is nu ook niet zo raar.
 
Ik vind iedereen hier wel hard voor Mac-bc in dit geval.

Hij verspeelt natuurlijk veel krediet door in zijn openingspost volgende optie neer te lijsten:

Zoals onze voorgangers: gewoon terug proberen verkopen zonder vermelding van de gebreken en fingers crossed dat niemand ONS gaat dagvaarden. Je zal zien dat wij het dan toevallig vlaggen hebben natuurlijk.

Principes zijn belangrijk maar:

-soms moet je gewoon je verlies slikken. Ja, waarschijnlijk is hij hier wat bij zijn pietje genomen, maar juridisch heeft hij eigenlijk geen poot om op te staan. Dat kan hij beter nu onder ogen zien dan na een procedure die hem evenveel zal kosten als het probleem zelf aanpakken.

-je verliest de moral high ground en het recht om de calimero uit te hangen wanneer een van de opties die je zelf aanbrengt er op neerkomt dat je op jouw beurt ook weer iemand bij het pietje wil nemen.
 
Als je onmogelijk kan bewijzen tegenover de rechter dat de verkoper ter kwader trouw heeft gehandeld, hoe kan je dan ooit 100% zeker zijn? Het is een hele hoop miserie, zeker en vast niet plezant om mee te maken, maar je bent al vier pagina's zo overtuigd van uw eigen gelijk. Waarom dan überhaupt een topic maken vraag ik mij af.
 
Geen idee of ik dit gemist heb in die 4 pagina's, maar welke opknapwerken werden er gedaan en heb je dit zelf gedaan of door een aannemer laten doen?

Wat dat opkomend grondwater betreft geloof ik Mac wel. Zelf ook een appartement gehuurd. 100% in orde bij bezichting.
Eigenares was een alleenstaande vrouw die samen ging wonen in het huis van haar nieuwe partner dus wij waren de 1e huurders in feite
Het behangpapier op de kamer was pas recent opnieuw gedaan -> ook hier de valabele uitleg dat de man zijn partner moest uitkopen, ze wist niet hoelang dat zou duren dus nog voor zichzelf laten behangen

Na een paar maand pas (regenval + gesmolten sneeuw in de winter) op enkele dagen tijd een enorme schimmelplaats achter de kleerkast + bed
Ik ben ook 95% zeker dat zij daar ook last van had en daarom heeft laten behangen en de pech gehad dat het zolang duurde voor de grondwaterstand weer hoog stond.
Ook enorm veel miserie gehad en uiteindelijk veel geluk gehad, maar voor een rechtbank hadden we ook geen schijn van kans gehad als wij zelf het contract opzeggen om die reden.

1e keer is nonkel klus uit de familie wat komen prullen, 2e een firma voor een inspuiting te laten doen (geen enkele keer naar de oorzaak gezocht, enkel het probleem willen oplossen na veel gezaag)

Intussen al gemerkt dat het appartement nog 3x te koop heeft gedaan. 2x met ander behangpapier en 1x een onbewerkte muur (we zijn intussen 8 of 9j verder) dus ik vrees voor jou dat het vergeefse moeite is
 
Dat is hier nog een interessant puntje: de verzekering. Kan de (brand)verzekering iets betekenen in het kader van problemen met opstijgend vocht of een lekkende dakgoot?
Lees hierboven aub, heb ik reeds op geantwoord... Bij een lek via dak/dakgoot is gevolgschade gedekt, afhangend van welke verzekeraar mogelijk het herstellen van de oorzaak ook.

Opstijgend vocht is nooit gedekt.

Opgepast! Zeg niets over "de vorige eigenaar...." want dan geef je de verzekeringsmaatschappij munitie om het schadegeval te weigeren vanwege bestaande schade voor aanvang polis.
 
-je verliest de moral high ground en het recht om de calimero uit te hangen wanneer een van de opties die je zelf aanbrengt er op neerkomt dat je op jouw beurt ook weer iemand bij het pietje wil nemen.

Hier vat je de algemene teneur mooi samen:
  • Iemand anders doet effectief de onethische optie bij mac-bc? -> "geen probleem!", "Dat is allemaal perfect normaal!", "Incasseren!", "Mac-BC wentelt zich in het slachtofferschap!", "Mac-bc is een bleiter!", etc.
  • Mac-BC haalt de mogelijkheid aan om eventueel zelf ook de onethische optie te kiezen als minst-preferabel scenario, nadat hij zelf in het zak werd gezet? -> "Mac-BC verliest hier duidelijk de moral high ground".
De regels van de logica stellen dat ik hoogstens even smerig kan worden als de verkopers. En die smerigheid valt blijkbaar goed mee, want die verkopers worden hier collectief vrijgesproken en dat soort praktijken zijn blijkbaar allemaal "normaal". Hoogstens.
En wat zal het eindresultaat zijn? Het eindresultaat zal zijn dat ik de problemen heb opgelost van een ander op mijn eigen kosten. Want zoals je al gemerkt heb hierboven, ben ik absoluut allergisch aan dat soort onethische carrousels.
Maar hey, mac-bc wentelt zich in het slachtofferschap en verliest de moral high ground hoor. :sarcastic: Hoe sommigen u proberen doen geloven dat zwart eigenlijk wit is, en vice versa, daarvoor moet je echt een geboren demagoog zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als je onmogelijk kan bewijzen tegenover de rechter dat de verkoper ter kwader trouw heeft gehandeld, hoe kan je dan ooit 100% zeker zijn? Het is een hele hoop miserie, zeker en vast niet plezant om mee te maken, maar je bent al vier pagina's zo overtuigd van uw eigen gelijk. Waarom dan überhaupt een topic maken vraag ik mij af.

Ik ben quasi 100% zeker dat het zo is omwille van de pertinentie van het probleem. Je kunt er onmogelijk op een normale manier in leven zonder schimmel te krijgen, zelfs in de meest gunstige randomstandigheden. Dit is het gedeelte "gelijk hebben".

Met dit topic wou ik raad vragen in welke mate ik ook "gelijk kon krijgen" voor een rechtbank. Of welke andere opties er zijn. Ervaringen. Etc.
 
Classic mac-bc thread wel.
mac-bc: Ik ben onrecht aangedaan !!@@#'&!! Ziehier mijn probleem
iedereen behalve mac-bc: Hierbij de uitleg waarom procederen geen goed idee is
mac-bc: Ik heb gelijk !! (inclusief ganse pagina's , blijven volharden)

Pagina 4 hé jongens.

Het enige wat ik nog mis, is dat de frauduleuze verkopers van N-VA signatuur zijn of Demir heten

Verdedigen van malafide verkopers, oplichterij en fraude.
Verdedigen van N-VA en Demir.

Geen verrassingen hier.
 
Geen idee of ik dit gemist heb in die 4 pagina's, maar welke opknapwerken werden er gedaan en heb je dit zelf gedaan of door een aannemer laten doen?

Wat dat opkomend grondwater betreft geloof ik Mac wel. Zelf ook een appartement gehuurd. 100% in orde bij bezichting.
Eigenares was een alleenstaande vrouw die samen ging wonen in het huis van haar nieuwe partner dus wij waren de 1e huurders in feite
Het behangpapier op de kamer was pas recent opnieuw gedaan -> ook hier de valabele uitleg dat de man zijn partner moest uitkopen, ze wist niet hoelang dat zou duren dus nog voor zichzelf laten behangen

Na een paar maand pas (regenval + gesmolten sneeuw in de winter) op enkele dagen tijd een enorme schimmelplaats achter de kleerkast + bed
Ik ben ook 95% zeker dat zij daar ook last van had en daarom heeft laten behangen en de pech gehad dat het zolang duurde voor de grondwaterstand weer hoog stond.
Ook enorm veel miserie gehad en uiteindelijk veel geluk gehad, maar voor een rechtbank hadden we ook geen schijn van kans gehad als wij zelf het contract opzeggen om die reden.

1e keer is nonkel klus uit de familie wat komen prullen, 2e een firma voor een inspuiting te laten doen (geen enkele keer naar de oorzaak gezocht, enkel het probleem willen oplossen na veel gezaag)

Intussen al gemerkt dat het appartement nog 3x te koop heeft gedaan. 2x met ander behangpapier en 1x een onbewerkte muur (we zijn intussen 8 of 9j verder) dus ik vrees voor jou dat het vergeefse moeite is

Dit vind ik nog een interssant topic.

Ik heb intussen mijn makelaar al gecontacteerd rond de opzeg van de huurders. Hij raadde mij aan om niet per se de contractueel vastgelegde opzegtermijnen- en vergoedingen op te eisen, en dus in te gaan op het verzoek van de huurders om daar onderling een schikking rond te treffen gezien de heersende problematieken in de woning. Omdat rechters in dat soort gevallen vaak in het voordeel van de huurders gaan beslissen. Dat maakt het allemaal wel erg ironisch, maar soit.
Jouw vetgedrukte uitspraak lijkt dat tegen te spreken. Op wat is dat gebaseerd? Of is dat eerder buikgevoel?

Ter info: we hebben de problemen nog niet ten gronde aangepakt omdat:
1) Ik eerst door middel van een expertise exact wou weten wat er aan de hand was, daar is al een hele tijd overgegaan
2) Mijn kansen op een dagvaarding wou bekijken, en je dan sowieso het probleem nog niet ten gronde mag aanpakken omdat je dan alle bewijslast al uitwist. Na dit topic en enkele andere bronnen blijkt die dagvaarding dus een heel moeilijke piste.
3) Nu zal ik op korte termijn met mijn vrouw bekijken wat we met dit probleemgeval doen. Maar intussen is het al te laat en willen de huurders er al uit.
Maar ik wil wél benadrukken dat we vanaf het begin van de problemen hebben meegeholpen aan oplossingen. Ik ben nog eigenhandig de schimmelmuur gaan proper maken en behandelen, zonder succes. Aankoop van vochtabsorbeerders. Aankoop van een vrij krachtige ontvochtiger waarmee de schimmelproblematiek grotendeels onder controle bleef. Etc. Dus men kan mij niet verwijten dat ik hen in de steek heb gelaten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan