Grondwater staat hoger dan de vloer / funderingen

kilghard

Active member
Oh boy oh boy, net nu onze totaalrenovatie volledig aan afwerking toe is, keuken besteld is, ramen onderweg zijn en het einde in zicht is, komt het grootste probleem tot nog toe boven.

Wegens de aanhoudende regen van afgelopen maand zien we nu dat er in een deel van onze woning (laagste deel, ligt +- 1m onder maaiveld) consequent +- 20cm water staat. Er staan nog geen ramen in dus iedereen dacht tot nu toe dat het gewoon binnen regende of sijpelde.
Nu zegt de aannemer dat hij het al een paar keer heeft leeg gepompt maar dat hij het water gewoon ziet binnenkomen langs de zijmuren en dat dit op lange termijn problemen gaat geven omdat het grondwater dus zo hoog staat.

Zijn oplossing "we storten 20cm beton bij tot we boven dat niveau zitten" probleem is dat dan eigenlijks alles om zeep is, dan moeten de ramen opnieuw opgemeten, onze hele keuken klopt dan niet meer etc (hangt af van het gecreerde hoogteverschil binnen)
Ik vind dat ook zo een patch oplossing, want wat als het dan in de toekomst regent en het grondwater zit op 30cm ... zelfde probleem.

Paar vraagjes
1) Had "iemand" hier niet eerder aan moeten denken? Of moeten nakijken? Is dat dan de architect / aannemer?
1.1) Zo ja ... kunnen we die kosten op zijn minst dan proberen te verhalen op iemand als er extra kosten uit komen
2) Zijn er hier andere oplossingen voor? Bijkomend probleem is dat het een rijwoning is dus dat je niet (meer) aan de buitenkant van de muur kan werken.
3) Kelders bestaan toch ... We hebben er zelfs eentje van de jaren stillekes! En daar staat quasi geen water in (beetje opstijgend vocht) wij kunnen niet de eerste zijn die (al dan niet per ongeluk) onder het waterniveau zitten.
4) Extra mentale steun welkom :biglaugh: , want ik voel hier serieuze vertragingen aankomen & de baby kan je niet laten zitten natuurlijk.
5) Kan het dat dit helemaal geen grondwater is en dat hij ons gewoon blaasjes wijs maakt omdat hij iets verkeerd heeft gedaan qua waterkering / dichting?
 
Het huis waar ik woon is gebouwd wat vroeger moeras grond was. Het water stond hier vroeger ook redelijk hoog. Hoe dat opgelost is, is niet de goedkoopste manier. Hier is alles afgegraven gelijk met de bodem van de kelder, daarop is een laag bouwpuin van 40-50cm gedumpt, daar bovenop drainage en dan terug grond erover.

Heel dat drainage systeem loopt naar achter in de tuin naar een overloop vijver die, wanneer hij vol zit (+- 150kuub) overloopt naar het riool.
 
Dit lijkt op een technische fout. Ofwel in planning of in uitvoering.
Het lijkt me dat dit tussen jou en de architect gaat. Kan perfect zijn dat de architect de schuld terecht naar de aannemer doorschuift, maar in eerste instantie moet jij dit met de architect overeenkomen wat hier fout ging, en als dat niet lukt een kijkje nemen op deze site.

Sowieso erg klote en als iemand die zelf in de afwerkingsfase van zijn totaalrenovatie zit leef ik met je mee; maar anderzijds wel een geluk dat dit aan het licht komt voordat er vloeren gelegd worden of er geplakt wordt.
 
aanpakken zoals een kelder en inkuipen ?
zou ik ook denken, maar beetje laat gezien de muren volledig af zijn, gevelsteen tegen staat, dak op ligt en je niet meer aan de buitenmuur kan langs buiten omdat daar nu dus grond of een ander huis voor zit.
Dan moet alles terug afgebroken.
 
zou ik ook denken, maar beetje laat gezien de muren volledig af zijn, gevelsteen tegen staat, dak op ligt en je niet meer aan de buitenmuur kan langs buiten omdat daar nu dus grond of een ander huis voor zit.
Dan moet alles terug afgebroken.
Dat kan aan de binnenkant ook, dan moet je wel nog niet gestuct hebben of chape gelegd. En eventuele vvw kan een probleem zijn. Ok uw muren worden dan wel nog vochtig en tis helemaal niet optimaal, maar je houdt het water wel buiten.
 
Trouwens, 20cm water en al verschillende keren leeg gepompt, dat lijkt me wel héél erg veel om door de muren te sijpelen. Ben benieuwd hoe de situatie ter plaatse is. Zijn je zijmuren dan overal drijfnat of hoe moet ik da zien ?
 
Trouwens, 20cm water en al verschillende keren leeg gepompt, dat lijkt me wel héél erg veel om door de muren te sijpelen. Ben benieuwd hoe de situatie ter plaatse is. Zijn je zijmuren dan overal drijfnat of hoe moet ik da zien ?
Zelf nog niet langs geweest, is voor morgen. Tot nu toe stond er een bodem water in dus was niet echt te zien of het de muren waren of niet.
Maar de muren zitten inderdaad +- 1m onder de grond / het maaiveld.
"Ik zie het binnen lopen door de muren" cfr de aannemer.
 
Zelf nog niet langs geweest, is voor morgen. Tot nu toe stond er een bodem water in dus was niet echt te zien of het de muren waren of niet.
Maar de muren zitten inderdaad +- 1m onder de grond / het maaiveld.
"Ik zie het binnen lopen door de muren" cfr de aannemer.
En is dat dan een bijbouw die door de aannemer gezet ? Want je zegt totaalrenovatie. Dus het is geen nieuw huis. Geen weet van vroegere problemen daar ?
 
En is dat dan een bijbouw die door de aannemer gezet ? Want je zegt totaalrenovatie. Dus het is geen nieuw huis. Geen weet van vroegere problemen daar ?
Ja inderdaad dit deel is in principe een uitbouw / volledig nieuw gezet door de aannemer in kwestie.
Enige dat ik ooit heb gezien is een klein plasje stijgend vocht in de kelder op echt slechte weken / dagen.
 
Ja inderdaad dit deel is in principe een uitbouw / volledig nieuw gezet door de aannemer in kwestie.
Enige dat ik ooit heb gezien is een klein plasje stijgend vocht in de kelder op echt slechte weken / dagen.
Alright, dan zou ik de aannemer idd volledig aansprakelijk stellen en moet hij/zij maar zorgen dat het opgelost is. Ik zou trouwens zo snel mogelijk foto's gaan maken van de situatie nu voor bewijs.
 
Heb je een speciale verzekeringspolis afgesloten voor die werken? Zo ja onmiddellijk contacteren en een expertise vragen.
 
Heb je een speciale verzekeringspolis afgesloten voor die werken? Zo ja onmiddellijk contacteren en een expertise vragen.
Bestaat zoiets zelfs? ABR / SSV / Brandverzekering ja, maar dit is een fout van aannemer / architect zou niet weten wat voor een verzekering dat zou dekken. Die hebben zij hopelijk zelf?
Eventueel rechtsbijstand ja, maar die komen pas tussen bij effectieve rechtszaak gok ik.
 
Bestaat zoiets zelfs? ABR / SSV / Brandverzekering ja, maar dit is een fout van aannemer / architect zou niet weten wat voor een verzekering dat zou dekken. Die hebben zij hopelijk zelf?
Eventueel rechtsbijstand ja, maar die komen pas tussen bij effectieve rechtszaak gok ik.
Een aannemer zal sowieso een verzekering voor de tienjarige aansprakelijkheid hebben die bouwfouten dekt inzake stabiliteit, soliditeit en waterdichtheid. Maar da's nu niet relevant voor jou. Jij moet zo snel mogelijk met je architect bepalen bij wie hier de verantwoordelijkheid ligt, en bij onenigheid verzoeningscommissie/een bemiddelaar inschakelen.
 
In een rechtbank eindigd dit normaal, na compromis om geen jaren te procederen) in een regeling waarin bouwheer/archi/aannemer. elk voor 33% opdraaien.

Regel 1, leefruimtes onder maaiveld. Zoiets word voorzien in beton (gegoten). Standaard metselwerk, big no no.

Aannemer zal verwijzen naar meetstaat,lastenboek,plannen waarin niets staat over vereiste waterdichtheid zijwanden.
Architect zal schuld naar aannemer schuiven, en we zijn vertrokken.

Stel dat dit nu opgelost geraakt, bij de minste overstroming/zondvloed staat je hele huis onder water. Is dit puur een beslissing in functie va, extra verdieping erop?
want iedereen met een beetje ervaring, raad “in de grond kruipen” met een leefruimte ten stelligste af.
 
In een rechtbank eindigd dit normaal, na compromis om geen jaren te procederen) in een regeling waarin bouwheer/archi/aannemer. elk voor 33% opdraaien.

Regel 1, leefruimtes onder maaiveld. Zoiets word voorzien in beton (gegoten). Standaard metselwerk, big no no.

Aannemer zal verwijzen naar meetstaat,lastenboek,plannen waarin niets staat over vereiste waterdichtheid zijwanden.
Architect zal schuld naar aannemer schuiven, en we zijn vertrokken.

Stel dat dit nu opgelost geraakt, bij de minste overstroming/zondvloed staat je hele huis onder water. Is dit puur een beslissing in functie va, extra verdieping erop?
want iedereen met een beetje ervaring, raad “in de grond kruipen” met een leefruimte ten stelligste af.
Tja nu ik het zo allemaal hoor klinkt dat logisch ... vind het dan toch straf dat niemand van hun dat in de afgelopen 12 maanden ook maar 1x heeft aangehaald ...
En is hier met veel hellingen en doen bij deze percelen, dus heel wat huizen hier hebben iets gelijkaardig, al is dat van ons inderdaad nog wat dieper op het diepste punt.
 
Ik hoop voor u, dat uw aannemer het sportief opneemt & ingesteldheid heeft van:
Beter een goed compromis dan een goeie rechtzaak.
Want als hij het rekt, dan ga je hoogstwrs deze aannemer niet aanraden bij familie en vrienden.
 
Gho begint er op te lijken dat aannemer exact heeft uitgevoerd zoals architect gevraagd heeft, en dit meermaals heeft nagevraagd.
Ontwerp heeft geen rekening gehouden met (veel) stijgend vocht / hoger grondwater na een maand regen of hoe het ook heet.

Nu we zullen zien!
Update van vandaag: Pomp aan terras gezet om "preventief" weg te pompen, en effectief geen / zeer weinig water meer binnen. Heeft dan ook wel weer 2 dagen niet meer geregend.
De theorie lijkt te zijn dat als ze het daar weg kunnen houden / goed weg pompen dat het dan niet meer tot binnen komt. Dus dat het water eerder tussen de woningen in kroop van de tuin af (die naar beneden richting het huis afhelt, vol klei, etc).
 
Terug
Bovenaan