Reserveringsprovisie verhalen op aannemer

Castil

Well-known member
Crowdfunder FE
Allen

Onze bouw loopt al even 'gigantische' vertragingen op, grotendeels (eigenlijk alles) de schuld van de ruwbouwaannemer.
Hierdoor zitten we na enkele maanden aan de termijn dat de reserveringsprovisie gaat beginnen, is +/- kleine 300 euro de maand te betalen puur om het geld beschikbaar te hebben. Ik zou er niks op tegen hebben dit te betalen als dit niet onze schuld was, was ongeveer uitgerekend dat de ruwbouw stond en dat de eerste lening volledig opgenomen zou zijn, de aannemer liet verstaan om direct te kunnen beginnen op afgesproken datum.
Is er een mogelijkheid om deze provisie te verhalen op de aannemer aangezien dit alles zijn schuld is (in onze ogen).

Korte schets.
- de communicatie met de aannemer loopt al van in het begin moeilijk, en nee het was zeker niet de goedkoopste van de hoop.
- huis volledig onderkelderd dus hebben een bodemonderzoek laten doen welk uitwees dat er op +/- 3.20 meter diep een piek zat van 'vaste' grond, het attest heeft hij ook gekregen.
Problemen:
- elektriciteitsaansluiting gepland => aannemer legt de kabel er niet op tijd => nieuwe afspraak via via snel kunnen regelen => maar aannemer had foute kabel voorzien => 2 weken uitstel ivm nieuwe afspraak
- beginnen pompen, maar noch hij, noch de 'pompfirma' heeft een aanvraag ingediend om grondwater op te pompen => 2 maand pompen stil en uitstel tegen de vergunning in orde was, dewelke ik dan maar heb aangegeven.
- terug beginnen pompen
- te weinig pompputten voorzien voor de hoeveelheid dat weg moest => pompputten bijsteken
- beginnen graven => zien ze dat er nog water zit op de 'vaste grond' en kunnen ze niet verdergraven => zoekt een oplossing => ik mail om een dompelpomdrainage te doen => zegt dit te starten => had voorkomen kunnen worden als ze het verslag gelezen hadden.
- dompelpomp komt er niet dus kelder staat er niet voor bouwverlof => weer paar weken verloren

Dit alles in een termijn van meer dan 8 maand, wat eigenlijk maar paar maand mocht in beslag nemen. Dat de bouw vaak vertraging oploopt snap ik, maar dit alles is puur te danken aan zijn onkunde om te communiceren.
Het stoorde me ook niet tot nu die provisievergoeding in het zicht komt.

Iemand een idee of dit haalbaar is of verloren moeite?

mvg
 
Allen

Onze bouw loopt al even 'gigantische' vertragingen op, grotendeels (eigenlijk alles) de schuld van de ruwbouwaannemer.
Hierdoor zitten we na enkele maanden aan de termijn dat de reserveringsprovisie gaat beginnen, is +/- kleine 300 euro de maand te betalen puur om het geld beschikbaar te hebben. Ik zou er niks op tegen hebben dit te betalen als dit niet onze schuld was, was ongeveer uitgerekend dat de ruwbouw stond en dat de eerste lening volledig opgenomen zou zijn, de aannemer liet verstaan om direct te kunnen beginnen op afgesproken datum.
Is er een mogelijkheid om deze provisie te verhalen op de aannemer aangezien dit alles zijn schuld is (in onze ogen).

Korte schets.
- de communicatie met de aannemer loopt al van in het begin moeilijk, en nee het was zeker niet de goedkoopste van de hoop.
- huis volledig onderkelderd dus hebben een bodemonderzoek laten doen welk uitwees dat er op +/- 3.20 meter diep een piek zat van 'vaste' grond, het attest heeft hij ook gekregen.
Problemen:
- elektriciteitsaansluiting gepland => aannemer legt de kabel er niet op tijd => nieuwe afspraak via via snel kunnen regelen => maar aannemer had foute kabel voorzien => 2 weken uitstel ivm nieuwe afspraak
- beginnen pompen, maar noch hij, noch de 'pompfirma' heeft een aanvraag ingediend om grondwater op te pompen => 2 maand pompen stil en uitstel tegen de vergunning in orde was, dewelke ik dan maar heb aangegeven.
- terug beginnen pompen
- te weinig pompputten voorzien voor de hoeveelheid dat weg moest => pompputten bijsteken
- beginnen graven => zien ze dat er nog water zit op de 'vaste grond' en kunnen ze niet verdergraven => zoekt een oplossing => ik mail om een dompelpomdrainage te doen => zegt dit te starten => had voorkomen kunnen worden als ze het verslag gelezen hadden.
- dompelpomp komt er niet dus kelder staat er niet voor bouwverlof => weer paar weken verloren

Dit alles in een termijn van meer dan 8 maand, wat eigenlijk maar paar maand mocht in beslag nemen. Dat de bouw vaak vertraging oploopt snap ik, maar dit alles is puur te danken aan zijn onkunde om te communiceren.
Het stoorde me ook niet tot nu die provisievergoeding in het zicht komt.

Iemand een idee of dit haalbaar is of verloren moeite?

mvg
Enige wat telt, is wat in de kleine lettertjes van je contract staat. 🤷🏼‍♀️
 
Was er een startdatum en/of uitvoeringstermijn vastgelegd? Als er geen datums of termijnen waren afgesproken lijkt het mij moeilijk om schade te kunnen verhalen.
 
Dit lijkt me enerzijds niet leuk maar anderzijds ook niet de moeite...
6 maand reserveringsprovisie op 400k van 0,25% komt op 6000 euro.
De advocaat en gerechtskosten alleen al gaan je zowat de helft daarvan kosten.
Ik zou eerst en vooral zorgen dat die aannemer terug graag bij je komt bouwen, anders zit je in een eindeloze miserie.
Sowieso pas na afronding van de werken dit soort zaken beginnen moest je per se die weg willen uitgaan.

Onze bouw heeft ook een kleine twee maanden vertraging opgelopen door de grondwaterpomp. Dat had ook op voorhand geweten kunnen zijn, er stond ook hoge grondwaterstand op het sonderingsrapport. We hebben er geen punt van gemaakt; de planning van de aannemer was er natuurlijk ook compleet door in de war (not your/my problem sure, maar het is wel zo natuurlijk...).

Dit is te laat voor jou, maar daarom heb ik bij het kiezen van de lening hier extra op gelet: ik vind die reserveringsprovisie complete bullshit om mensen die bouwen op extra kosten te jagen. Wij kunnen over 3 jaar zonder kosten alles opnemen (mits E30, wat bijna al verplicht is).
 
Contract nakijken, meestal staat daar een termijn in vermeld.

Echter heb nog niet echt gehoord dat een aannemer in zijn contract letterlijk zal hebben staan dat de kelder tegen datum x af zou zijn, eerste verdiep datum y, elektriciteit datum z.
Dus ik acht de kans relatief beperkt. Meestal voorziet men een uitvoeringstermijn die onderhevig is aan weerverlet. En stellen ze die termijn ook redelijk ruim.

Zou mij dan ook hoogst verwonderen dat je een case kunt hebben. Maar zoals al gezegd, contract na te kijken.

Persoonlijk zou ik het niet doen.
 
Nu sowieso moet ik morgen contract met kbc nog eens nalezen want ik denk dat deze ook niet de afgesproken termijnen hanteren.

Contract met aannemer geeft natuurlijk enkel een richt startdatum weer, welke dan wel een 6 tal maand overschreven is.
Maar veronderstel dat ze het dan gemakkelijk op het weer en dergelijke kunnen steken.
 
Nu sowieso moet ik morgen contract met kbc nog eens nalezen want ik denk dat deze ook niet de afgesproken termijnen hanteren.

Contract met aannemer geeft natuurlijk enkel een richt startdatum weer, welke dan wel een 6 tal maand overschreven is.
Maar veronderstel dat ze het dan gemakkelijk op het weer en dergelijke kunnen steken.
hangt idd af van uw contract met KBC. Hier was dit 6 maanden denk ik. Bij ons was het in schijven, dus dan gewoon aan de SOD gevraagd dat ze de factuur van de volgende schijf iets vroeger maakten...
Voor jouw geval: staat er in je contract geen uitvoeringstermijn, en vanaf wanneer deze begint te lopen?
En zijn dat eigenlijk geen zaken die de architect moet opvolgen?
 
Terug
Bovenaan