Project Bouwkundige vraag

Caracalla

Active member
Beste Forummers

Ik weet dat hier ook heel wat slimme mensen zitten, en ik denk dat ik er wel uit ben, maar wil even een 2nd opinion vragen.

De benedenverdieping gaan we grondig aanpakken (zouden hier graag binnen een dik jaar aan starten, zijn nu offertes aan het opvragen).
Echter zitten we met een houten roostering (die weliswaar aan het dak ook bevestigd zit) die een redelijke overspanning bedraagt.

In de slaapkamer van de kleine (boven de living) beweegt de vloer redelijk wat.
Het komt uit dat de draagbalken niet zoals op het plan 18x7 zijn, maar 17x6 zijn. Blijkbaar is 18x7 op 5 meter zelfs ook al "te licht". De balken liggen om de 45cm.
Nu, op zich staat de woning hier sinds het jaar 2000 en er zijn geen doorhangende plafonds ofzo of eigenlijk problemen, maar als we dan toch de gyproc hier benden eruit halen, zou het leuk zijn om dit te verstevigen terwijl dat kan.

Net zoals waar we de keuken willen aanpassen (de ruimte van de oude badkamer is nu al uitgebroken, en gedoopt tot "Afganistan").
Daar wordt de overspanning dan 5m30. Dat lijkt me ook wel écht te veel te zijn voor de balken. Dus daar lijkt het me wel eerder een noodzaak.

Plafond verlagen is geen oplossing, het is nu al maar 2m46.
De boven uitbreken en ophogen is ook absoluut geen optie.

Vandaar het idee om per 2 balken een UNP 140 of 160 pofiel te voorzien die op een 6-tal plaatsen gebouloneerd wordt.
De draagkracht van zo'n stalen profiel is véél groter dan van de houten balken (UNP 140 is 700kg/meter), en als deze net tot op 3cm van het uiteinde van de puur passen, dan lijkt me dat wel een serieuze extra stevigheid toe te voegen.
Onze bouw is een volledig Ytong bouw.

Link naar het profiel die ik bedoel om op de zijkant van de balken te bevestigen.

Plan (oud en nieuw getekend) in PDF met alle afmetingen

Ik had graag eens een 2nd opnion gehad. Maar dit lijkt me de eenvoudigste oplossing, en het lijkt me dat je hier weinig mee verkeerd kan doen?
Misschien is om de andere balk (dus één zo'n profiel per meter) ook wel wat overkill?
 
ik ben nu ni één van die slimme jongens want ik zei GME op $4 dollar, ni kopen jong SiO, ge zijt te laat :ROFLMAO: :cry: mààr:

- waarom 2 materialen mengen (staal/hout)
- ik ben niét akkoord met het idee van liggers toe te voegen tot op 3cm van einde muur, ik begrijp dat je jezelf werk bespaart door niet in te kappen maar het is wel net de opligging die de belangrijkste bijdrage geeft..
- ik zou eerder geneigd zijn de HoH afstand te verkleinen door telkens extra balken er tussen te plaatsen. Afmetingen.. te bepalen door ingenieur, maar mijn idee: stel dat je daar 18x7 tussen plaatst telkens kan je het nieuwe plafond op deze bevestigen met akoestische demping (de oude balken zijn 1 cm korten en dus geen contact) en ook direct akoestisch comfort verhogen zo. Al dan niet met balken zoals https://www.eurabo.be/nl/lexicon/I-joist als 18x7 ook verre van draagkrachtig genoeg is, qua hout ken ik dimensioneringen niet zo goed behalve dat dat wat de ingenieur je zal voorschrijven ruim voldoende is met de hedendaagse veiligheidsfactoren :)

heel vreemd btw dat een woning van 2000 niet conform stabiliteitstudie is.. (of gewoon slechte studie? :shutup:)
 
Het gaat hem op zich gewoon over de doorbuiging van de balken. Niet de wezenlijke draagkracht.

Op 5 meter moeten de balken in feite al 22,5 hoog zijn voor hout om niet in het midden door te hangen (werd me ook bevestigd door de houthandel).
Dus zelfs nu in de living zijn ze te klein gedimensioneerd.
Niet dat het op dit moment problemen geeft, verre van. Nu hangen ze ook niet door, maar als het dan toch open is en ik kan stevigheid toevoegen, waarom niet.

Ik ga ook niet mijn plafond zakken tot 2m38 ofzo. Dat is gewoon geen oplossing.

Inkappen is ook niet zo evident, gezien het ytong is overal. En inkappen betekent zakken, en dat gaat niet.

Als ik volgens mij die U-profielen toe voeg dan gaat er minder "flex" op de balken zitten en kunnen ze dus ook in het midden niet gaan doorhangen, gezien alles dan trekt op het staal en niet op het hout.
 
Extra profielen bevestigen met boulons aan de zijkant van balken dus over de hele lengte.
Dan ook weer stempels tussen zetten.

Staal buigt minder dan hout, dus er gaat minder "flex" zijn in de balken en een steviger gevoel, volgens mij als je boven loopt.
Zelfs een UNP 80 heeft over 5 meter een draagkracht van meer dan 400kg en een doorbuiging van ocharme 2 millimeter ofzo op die lengte.

Intussen ook voorgelegd aan een gepensioneerd schrijnwerker en hij kwam ook met deze oplossing af zonder dat ik hier zelf over begon.

Dus ik denk dat het wel goed zit?

De vraag is dan ook, om de twee balken een zwaarder profiel, of op elke balk een lichter profiel (met dus het gewicht meer verdeeld).
 
Dus deze komen aan de zijkant van de houten balken te hangen? Mij lijkt dat ook wel een goed idee maar ik snap niet waarom je die niet kan inkappen als dat dan toch aan de zijkant is? Je plafond gaat toch niet verlagen door tussen die balken te kappen?
 
True, dat zal ik zien eenmaal de plafond weg is natuurlijk hoe eenvoudig dat al dan niet is.
Maar is ook mogelijk normaal gezien idd.
 
Ik zou dan wel schrik hebben naar de verschillende uitzettingscoefficienten.
Staal zet wat meer uit dan hout. (α12 voor staal tov α8 hout)
Ge gaat die U profielen niet inkappen in de muur maar ze 3cm laten stoppen ervoor? Das ±87kg per 2 liggers dat ge gaat bijhangen he
 
Laatst bewerkt:
Een ingenieur zou daar misschien eens zijn inzicht in moeten geven. Mijn intuitief inzicht als amateur zegt me dat als je dit gaat doen, je je best bezint over hoe je die UNP juist aan die balken vast gaat maken, want op de plek waar je die vastmaakt kunnen er serieuze puntlasten optreden. Het staal wilt anders bewegen als het hout, en als je daar je gewicht op gaat zetten gaat dat een beetje als een koevoet werken.
 
Welja, dat was ik dus ook wel al aan het denken dat zo'n 160 profiel misschien wel héél zwaar is.

Met een 80 profiel ga ik denk ik ook al het gewenst effect hebben van gewoon iets minder flex te hebben.
Draagkracht van een 80 profiel is ook al vlot meer dan 400 kg op die afstand.
Nu goed, op zich gaat het niet over draagkracht, want die is genoeg van de houten balken, maar enkel over het reduceren van het doorhangen in het midden op die lengte. Wat nu in de living ook geen probleem is (en het is al 20 jaar zo!) maar als ik hier wat extra sterkte kan toevoegen, why not.

Dan zit je ook maar op een 40 kg gewicht, wat op zich heel goed mee valt over die lengte verdeeld.

Vastmaken zou ik met boulons M8 doen, draagkracht van deze had ik al opgezocht en is méér dan hoog genoeg.

Uitzetting had ik wel nog niet over nagedacht, dat is wel een goeie.
het is natuurlijk in de leefruimte, dus qua temperatuur zit dat steeds tussen de 20°C en in de zomer pakweg max. 28°C.
Dat ga ik idd nog eens bekijken op die lengte.

Zat ook al te denken aan alu profielen maar dat is niet betaalbaar haha :p
 
Zat ook al te denken aan alu profielen maar dat is niet betaalbaar haha :p
Dunwandige koudgevormde profielen kunnen ook een optie zijn. UPN160 is al 7mm dik, da's enorm.
 
Ik ben geen expert maar bouten van M8 lijkt me wel smal, zou minstens M12 pakken. Niet voor draagkracht maar gewoon om meer oppervlakte te hebben.
 
Wij hebben hetzelfde probleem gehad bij onze verbouwing nu, hebben gewoon de roosteringen waar nodig verstevigd met een extra balk links en rechts verlijmd en geschroefd tegen de originele balken (wel steunend op de steunmuren, zonder steun verhoog je het gewicht aan de oorspronkelijke balk en dat lijkt me geen oplossing) en extra verstevigd met kettingen tussen de roosteringen.
 
Terug
Bovenaan