Moestuin 2023

Als je ze niet in een kooi steekt, ben je altijd gejost.

Ik had een constructie met hout en net gemaakt en dan duuken ze op het net om er aan te kunnen...
ik had een net gehangen over mijn rijsdraad maar ze moeten er toch ergens onder geraakt zijn. Nuja, volgend jaar probeer ik ze sowieso voor te zaaien en uit te planten gewoon omdat ik dan wat later kan planten en de onkruiddruk tussen de planten wat kan verlagen, nu ben ik het beu om te schoffelen ertussen.
 
Mijn erwten dit jaar zijn hopeloos mislukt. Nochtans vroeg kunnen zaaien en een redelijke opkomst gehad maar daarna veel te veel aangevreten geweest door bosduiven. Zijn er mensen die ervaring hebben om die voor te zaaien en dan uit te planten?
Ja ik zaai ze voor. Gaat veel beter dan rechtstreeks naar mijn ervaring.
 
Wat zijn gekreukte zaden? Die van mij zijn mooi rond.
Ge hebt ronde en gekreukte erwten. Die gekreukte zijn zoeter maar kunt ge in de winkel dus niet krijgen. Zeker een aanrader om eens te proberen :)
Kelvedon wonder is één van de meest gebruikte rassen daarvan dacht ik

Ze kunnen wel niet zo vroeg gezaaid worden als ronde, hebben iets meer warmte nodig.
 
Tuin wordt een ramp dit jaar:

- spinazie fantastisch goed
- bloemkool eerst geplunderd door bosduiven (eigen schuld), na korte recuperatie gewoon plat gevallen
- boontjes, 5 keer geprobeerd, water geven, potgrond … niets
- aardappelen willen niet groeien, te droog en te warm
- tomaten in serre heel goed - 1m70 groot, er staat een paprika naast - 20cm :thinking:
- sjalotjes heel wisselvallig, de ene groeit goed, die ernaast niet
- lente-ui heeft het moeilijk
- als rode kool zo blijft groeien zal ik een kraan nodig hebben om te oogsten
- sla redelijk ok
- komkommer was prima gestart en plots dood, op 1 dag - iemand een idee wat dat kan zijn?
 
- komkommer was prima gestart en plots dood, op 1 dag - iemand een idee wat dat kan zijn?
Kan transplant shock zijn, heb ik dit jaar ook voorgehad, maar meteen er in volle grond bij gezaaid en die staan nu mooi. Ivm de paprika: paprikas groeien traag. Hangt ook van varieteit af voor pepers/paprikas, ik heb shishito pepers die een halve meter zijn en tabasco pepers die 10-15 cm zijn. En boontjes heb ik ook opgegeven, altijd wel slechte opkomst, ziektes of vergeven van bladluis.

Ook even een samenvatting geven:

Serre:
- Meloen geniet van de hitte, veel groen en de eerste meloentjes zijn aan het groeien
- Tomaten ook al heuse planten, de Moneymaker varieteiten hebben wel last van neusrot, Super Sweet 100 niet
- Peper planten zien er heel mooi uit en de eerste pepertjes zijn aan het groeien op een aantal varieteiten. Met de hitte wel bloemetjes die vallen maar niet te veel

Het is nog wat gewoon worden de serre, met de hitte heb ik nu schaduwdoek/vliesdoek aan de muren/dak gehangen en er een ventilator op gezet voor airflow.

Buiten:
- Knolvenkel is op zich oogstklaar, liet ze staan voor de 6 koninginnepage rupsen die er van aan het smullen waren, maar ziet er naar uit dat ze een plaats gaan zoeken zijn om te verpoppen
- Broccoli hoofdstam geoogst, was heel klein dit jaar maar laat ik nog staan voor de zijstammetjes
- Eerste gele bietjes bijna oogstklaar
- Pompoenen, komkommers, courgettes en patisson groeien goed, enkel de courgette begint al vruchten te groeien
- Sjalotten complete ramp, quasi allemaal dood
- Peultjes veel van geoogst, gaan deze maand er uit en ga in de plaats nog een courgette bij zaaien, gele bietjes en sla
- Sla heel goed voor de rest
- Frambozen en aardbeien volop aan het oogsten
- Spruiten gaan goed, buiten de koolwitje rupsen die ik er soms moet van plukken
- Zoete aardappel loopt goed uit
- Stengelui en bieslook zijn uitgebloeid nu, maar ook content van
- 1 van de 2 appelbomen die ik geplant heb is dood, andere groeit op het gemak verder
- Aardpeer en mierikswortel doen het goed
- Kruiden geen klachten, buiten dille dat geef ik op
- Tomatillos groeien goed, al wat bloemen maar nog geen vrucht te zien
- Wortels te vroeg geoogst omdat de mieren er een luisboerderij van aan het maken waren, hier stop ik ook mee want is elk jaar hetzelfde liedje met de mieren. In de plaats nog een pompoen bij gezaaid
- Aardappelen beginnen af te sterven, dus zijn bijna oogstklaar (vroege varianten). nadien ga ik er prei en boerenkool planten. Heb ook nog een paar zoete aardappel stekjes over
- Blauwe bes loopt goed uit
- Bloemen gaan heel goed

Ik heb alles goed gemulchd met versnipperde bladeren.

Zal het zo een beetje zijn denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Relatief goed jaar. Elke dag 200l sproeien...

Mijn rode bes is na 7y plots half verdord... valt nog wel te redden denk ik.

Eerste koolrabis geoogst, look geoogst. Sjalotten leven nog voor de helft. (Knol)selder, venkel, sla gaan als een tierelier. Patatten zien er ook goed uit.

Aardbeien al paar bakjes geoogst. Frambozen al 75cm.

Spinazie om zeep. Maïs gezaaid vandaag. Ik probeer nog eens boontjes dit weekend (vorige jaren altijd vlot gelukt). Vandaag nog wat kolen geplaatst (bloem, broccoli, savooi, spruit). Morgen gaat de pompoen en courgette de grond in.

Appels en peren hangen bergen vruchten in.

Vijg en druiven leven nog. Fingers crossed dat ze het seizoen eens overleven.

In de serre, eerste tomaten beginnen te verkleuren. Pepers groeien goed, paprikas ook. Meloen en komkommer ook.ik post deze week nog eens een foto van de familie serre. Die staat tjokvol.

De moestuin hier is bijna afgewerkt. Vanaf volgend jaar zou er meer in de moestuin te vertoeven moeten zijn ipv aanleggen...
 
Bij ons, droge zandgrond:
-Tomenplanten buiten zijn eerst verdroogd bij het uitplanten (door de plotse overgang denk ik), nu staan ze mooi, al meerdere rijpende tomaatjes. Geef ze nu om de 2-3 dagen water. De tiny tim tomaten in pot doen het eigenlijk nog het beste (veel vruchten).
-Paprikaplantjes buiten is wat wisselvallig; sommige plantjes van dezelfde soort doen het goed en hebben al vruchten, andere zijn aan het afsterven. Aubergine buiten heeft al bloemen, geen vruchten. In pot doen ze het beter dan volle grond
-Heb ook wat paprika's, aubergines en tomaten in een serre staan. Die hebben wel meer blad en zien er groener/sterker/gezonder uit, maar niet echt meer vruchten/bloemen.
-Komkommer buiten is mini maar heeft al bloemen, in de serre al een halve meter hoog en ook bloemen.
-Goede opbrengst van aardbeien; zo'n half bakje per dag van +/- 60 planten (kan wel beter, een deel is scheutjes die pas vorige winter uitgeplant zijn)
-Mais, courgette, aardappelen en pompoenen groeien goed. Boontjes zijn nog laag.
-Sla en rucola schieten door
-Worteltjes en radijsjes doen het goed voorlopig
-Sjalotten zien er oke uit, lente-ui is precies helemaal verdroogd
 
Relatief goed jaar. Elke dag 200l sproeien...
Is dit dan met een geautomatiseerde oplossing? En is dat allemaal stadswater? Op de website van de Vlaamse overheid staat dat je maximaal een regenput van 10k l mag hebben. In jouw geval zou die al volledig leeg zijn na 50 dagen.

bron
 
Ik heb er 2 van 10k. Er is nog 3000l over schat ik.

Dusja, bijna gepoept.

En de automatische is "cege loopt een kwartier met de sproeikop rond". 10l per minuut. Kwartiertje s avonds en dan nog wat gietertjes in de kleine serre en plantbakken.

De grote serre staat bij mijn schoonbroer. Daar is een semi automatische oplossing met 4 kuub containers met een afvoer verbionden met de dakgoten. En ook een boorput met een klein irrigatie systeem. Maar daar sproeien we rap 1000l per dag als het zo warm is als deze week. Ale, 1 slang die splitst naar 6 slangen met gaatjes in en een stop achteraan. Anderhalf uur lopen = 1000l.
 
Laatst bewerkt:
Heb 6 frambozenplanten gezet ergens in april. 3 zomerframbozen en 3 herfstframbozen.
Nu heb ik vandaag de eerste frambozen van de 2 'autumn bliss' struiken opgegeten...terwijl de zomerframbozen nog geen rijpe frambozen hebben.

Wat is de kans dat het tuincentrum struiken heeft verwisseld? Tis dat ik de zomer en herfstframbozen op een andere manier moet snoeien, en ik niet echt veel ervaring heb in de tuin. Dus jah, twijfel hier.
 
De zomerframboos is 2 jarig. Eerst stengel, jaar nadien frambozen op de bestaande stengel.

Herfstframboos is stengel + framboos in zelfde jaar. Dus frambozen tot de herfst.

De zomer framboos is boom in zomer en gedaan, want de stengel is er al.
 
Is dit dan met een geautomatiseerde oplossing? En is dat allemaal stadswater? Op de website van de Vlaamse overheid staat dat je maximaal een regenput van 10k l mag hebben. In jouw geval zou die al volledig leeg zijn na 50 dagen.

bron

Ondertussen is de beloofde regen weggebleven en is de put bijna volledig leeg. Vermoedelijk zal een toiletbezoek morgen de put leeg maken...

Het is makkelijk. Er is ~100m2 captatie oppervlak. 1mm regen is 100l. 10mm is een kuub. Wc's zijn kleine 100l per dag, pakt 500l per week, 2000l per maand. Ik heb 20mm per maand neerslag nodig om de wc's up and running te houden...

De moestuin is 100m2. 1 sproeibeurt is gemakkelijk 100 200 300l. 10x in een maand en dat is ook al 2000l (en dat is dus equivalent van 20mm regen, ook geen luxe). Dan nog serre en de nieuwe aanplantingen.... ook 1000l/maand. Ik heb dus min 3000l nodig in normale omstandigheden.

Donderdag vb alles gewied, gemulcht, water gegeven, compostbak gekeerd en wat bevochtigd, nieuwe druiven en bomen goed gegoten. Serre goed gegoten, plantbakken, ... Dat was 1000l op 1 dag...

Dus wc en tuin = 5000l. 50mm neerslag. In principe goed doenbaar, zeker als je uit de winter komt met 20.000l in de putten...

Ware het niet dat het hier sinds 13 mei 0mm geregend heeft.

Goed, kmi geeft voor dinsdag 10mm en donderdag 10mm met redelijk veel zekerheid. Als dat het geval is, dan is de tuin alweer minstens één week niet te besproeien en de put goed voor 1 maand wc bezoeken... elke extra regenbui is bonus die sproeieater oplevert....
 
Heb 6 frambozenplanten gezet ergens in april. 3 zomerframbozen en 3 herfstframbozen.
Nu heb ik vandaag de eerste frambozen van de 2 'autumn bliss' struiken opgegeten...terwijl de zomerframbozen nog geen rijpe frambozen hebben.

Wat is de kans dat het tuincentrum struiken heeft verwisseld? Tis dat ik de zomer en herfstframbozen op een andere manier moet snoeien, en ik niet echt veel ervaring heb in de tuin. Dus jah, twijfel hier.

De zomerframboos is 2 jarig. Eerst stengel, jaar nadien frambozen op de bestaande stengel.

Herfstframboos is stengel + framboos in zelfde jaar. Dus frambozen tot de herfst.

De zomer framboos is boom in zomer en gedaan, want de stengel is er al.

En waarschijnlijk hebben ze de herfstframboos vorig jaar gehalveerd waardoor je nu al vroege oogst hebt.

Eénmaal die frambozen geoogst zijn mag je die stengels al verwijderen. Dat zijn de bruine stengels. En in de herfst kan je kiezen of je de stengels volledig verwijderd of halveert.

@ugar heeft op zijn blog een snoeigids: https://fruitberg.blog/snoeigids

En https://www.fruitabc.be is ook interessant.
 
Heb 6 frambozenplanten gezet ergens in april. 3 zomerframbozen en 3 herfstframbozen.
Nu heb ik vandaag de eerste frambozen van de 2 'autumn bliss' struiken opgegeten...terwijl de zomerframbozen nog geen rijpe frambozen hebben.

Wat is de kans dat het tuincentrum struiken heeft verwisseld? Tis dat ik de zomer en herfstframbozen op een andere manier moet snoeien, en ik niet echt veel ervaring heb in de tuin. Dus jah, twijfel hier.
Een herfstframboos geeft vroeger vruchten dan een zomerframboos, op het hout van vorig jaar.
 
Nou nou, geeft herfstframboos het jaar nadien op het bestaande hout nog een beetje? Weer iets bijgeleerd. Ik snoei alles altijd volledig weg als het gedragen heeft.
 
Misschien een beetje laat maar kan ik morgen nog verticuteren? Ze geven deze week toch wat regen.
 
Nou nou, geeft herfstframboos het jaar nadien op het bestaande hout nog een beetje? Weer iets bijgeleerd. Ik snoei alles altijd volledig weg als het gedragen heeft.
Herfstframbozen kan je op twee manieren snoeien
  • zoals jij doet
  • ofwel tot ongeveer halverwege in snoeien in het voorjaar. Je krijgt dan een tweede oogst , begin juni. Maar je herfstoogst is dan volgens mij wel later.
Hier zie je wat verdere uitleg
 
Nieuwe braambesstokken voor volgend jaar zijn al 2meter groot :love:
binnen 2 weken zullen de eerste braambessen klaar zijn :drool: ik verwacht kilo's bessen alleszins.

Hoe kan ik ook het best een deel gras omzetten naar border/moestuin? Ik heb nogal veel gras en onkruid (kweek gras, hagewinde).
Gewoon karton op leggen en dan 4 weken erna bewerken ofzo?
 
Terug
Bovenaan