Status
Niet open voor verdere reacties.

GemaneDude

Well-known member
Crowdfunder FE
Schermafbeelding 2022-02-01 095746.jpg


Moestuin 2022

Het is vandaag 1 februari. Deze maand start (voor mij althans) het nieuwe moestuinseizoen. Sommige onder jullie zijn misschien vorige maand reeds begonnen, maar voor mij start eind deze maand (als ik nog zo lang kan wachten) het zaaien van onder andere mijn pepertjes.

Laten we beginnen met een kort vragenlijstje!

1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?
4. Waar kijk je het meest naar uit?


Ik zal beginnen:

1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?

Qua zaad:
Ik ga extra soorten peperplantjes zaaien, wel zoete/milde varianten: Ancho, Sweet Hungarian Yellow Wax en Jimmy Nardello. Ook edamame, groenlof (aangeraden door kennis) en een extra soort pluksla (roodrand) komt er bij. Mezelf kennende zal er nog wel iets bijkomen, zeker na de zadenbeurs van eind deze maand.
Qua knollen:
Ik ben van plan om zowel oca als crosne knollen te planten, eens uitproberen.
Qua infrastructuur:
extra groeilicht er bij en een rekje om alles mooi op te zetten:
PXL_20220201_085101199.jpg


2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?

Struikbonen (twee jaar op rij de moeite niet geweest, vorig jaar vol van bladluis)
Mizuna, Nieuw-Zeelandse spinazie, aubergine, snijbiet (niet zo een fan van qua smaak)
Knoflook (vond de oogst de moeite niet vorig jaar)
Wortels (de moeite niet)
Tomaten (jammer maar als het weer een beetje regent ben ik ze toch direct kwijt aan de plaag)

Courgette twijfel ik nog aangezien ik twee jaar op rij niet echt zo veel oogst er van heb gehad, misschien eens in volle grond proberen ipv in pot?

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?

Meloen (zaad niet ontsproten en plantje uit winkel heeft het niet overleeft)

4. Waar kijk je het meest naar uit?

De nieuwe soortenpeperplantjes en tout court alle nieuwe soorten plantjes die ik ga zaaien/planten, alsook komkommer en aardpeer aangezien de oogst daarvan heel mooi was vorig jaar.

FAQ

Q: Ik denk misschien ook een moestuintje te starten, zou ik?
A: Hell yes!!

Q: Maar ik weet niet hoe te beginnen?
A: Beste manier denk ik is info vergaren uit tuinboeken, youtube kanalen...

Boeken: Mijn Moestuin - Wim Lybaert...
Youtube: MoestuinTV, MIgardener, Charles Dowding, GrowVeg...
Reddit: r/gardening, r/vegetablegardening...
Podcast: Moestuin Advies...

Q: Maar kan ik ook hier terecht voor vragen?
A: Hell yes!!

Q: Waar geraak ik aan gerief, zaden enzo?
A: Zowel in fysieke winkels als online.

Fysiek: Oh'Green, Hubo, Brico, Horta...
Online: webshops van fysieke winkels, Moestuinweetjes, Tuinadvies, Het Vlaams Zaadhuis, Ecohoeve Den Oude Kastanje...

Q: Mag ik foto's posten?
A: Je moet!!! ( :tongue: )


Vorige thread: Moestuintopic!

Vertel me gerust hoe ik de beginpost kan aanvullen!
 
Laatst bewerkt:
Dit jaar doe ik mee, als complete noob. Ik heb al wel wat kruiden gehad in zo een vierkante meter moestuin, dus die wil ik zeker wat opfrissen.

Zo pepertjes interesseren mij ook wel, kweek jij die volledig binnen?
Ik kan wel een stuk tuin inpikken voor een projectje, maar ik neem aan dat sommige zaken echt onder glas moeten.
 
Ik twijfel nog wat :unsure: ik ben in de zomer van 2020 verhuisd en heb in 2021 voor het eerst een moestuin gehad met een ronduit miserabele oogst.
Ik weet niet of dat lag aan (i) de locatie/grond, (ii) slecht weer in 2021 of (iii) beginnersfouten, dus ik ben er nog nie goed uit.

1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?

Meer soorten pepers - welke weet ik nog niet.

2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?

Klassieke moestuin ga ik dit jaar even laten denk ik.
In 2021 buiten geplant: pastinaak, rode ui, sjalot, zoete aardappel, bloemkool, romanesco, broccoli en pompoen (butternut en uchiki kuri). Zowat alles is mislukt: ofwel amper tot geen vruchten, ofwel zeer kleine vruchten, ofwel alles verorberd door slakken. Ik had >30 pompoenen van 2 planten, maar 1 heeft het gehaald.
Daar bovenop vond ik het onkruid wieden verschikkelijk, lang niet zo ontspannend als ik dacht 😁 dat is leuk om eens te doen, maar niet élk weekend. Zoveel tijd wil ik er niet voor maken.

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?

Tomaten! De oogst in mijn serre was ronduit miserabel: 12 tomatenplanten en 16 peper-/paprikaplanten. Ik had 3 tomaten, 1 paprika en 1 peper.
Aan mijn werkwijze lag het volgens mij niet want de peper-/paprikaplanten op het overdekt terras hadden wel een prachtige oogst.
In de serre werken vond ik wel heel fijn (itt de moestuin buiten) en ik ben gek van tomaten, dus hier ga ik opnieuw voor.

4. Waar kijk je het meest naar uit?

Pepers! Vorig jaar cayenne en jalapeno gedaan en dat is zowat het enige dat gelukt is en waar ik oprecht plezier aan beleefd heb, zowel qua moestuinieren als in de keuken.
Tomaten! Ik zou zo graag tomaten kweken en na een mislukte eerste oogst in 2021 ga ik er nu opnieuw voor.
 
Dit jaar doe ik mee, als complete noob. Ik heb al wel wat kruiden gehad in zo een vierkante meter moestuin, dus die wil ik zeker wat opfrissen.

Zo pepertjes interesseren mij ook wel, kweek jij die volledig binnen?
Ik kan wel een stuk tuin inpikken voor een projectje, maar ik neem aan dat sommige zaken echt onder glas moeten.
Super! Pepertjes zijn inderdaad heel leuk om te groeien! Jalapeno en Cayenne zijn populaire beginnerpepers om te groeien, en groeiden tot nu bij mij heel goed, zowel in hittegolfzomer als in regenzomer.

Pepertjes start ik met zaaien in trays binnen in zaai- en stekgrond. Van zodra ze uitkomen, zet ik ze onder een groeilamp. Zo een deftige groeilamp kost wel wat (80-100 euro, een goedkope van amazon is meestal brol). Je kan ze ook aan een zonnig raam zetten in de plaats, maar dan gaat de groei wat langer duren.

Van zodra ze 1 a 2 paar 'echte' blaadjes hebben, verpot ik ze naar een groter potje (P9) met potgrond.

Belangrijk (maar niet verplicht), is om je pepers te 'toppen' na een aantal weken (top met eerste bloembeginsel afknippen), om zo een stuk meer oogst te hebben van je planten.

En dan eind mei/begin juni, verpot ik mijn peperplantjes naar hun uiteindelijk standplaats buiten, in een 20L container (maar volle grond of een iets kleinere container gaat ook).

Je kan natuurlijk ook voor de eerste keer plantjes kopen ipv zelf zaaien. :)

Ik ga sowieso ook mijn voortgang met foto's hier posten.

Ter info: ik doe buiten niets onder glas.


Ik twijfel nog wat :unsure: ik ben in de zomer van 2020 verhuisd en heb in 2021 voor het eerst een moestuin gehad met een ronduit miserabele oogst.
Ik weet niet of dat lag aan (i) de locatie/grond, (ii) slecht weer in 2021 of (iii) beginnersfouten, dus ik ben er nog nie goed uit.

1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?

Meer soorten pepers - welke weet ik nog niet.

2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?

Klassieke moestuin ga ik dit jaar even laten denk ik.
In 2021 buiten geplant: pastinaak, rode ui, sjalot, zoete aardappel, bloemkool, romanesco, broccoli en pompoen (butternut en uchiki kuri). Zowat alles is mislukt: ofwel amper tot geen vruchten, ofwel zeer kleine vruchten, ofwel alles verorberd door slakken. Ik had >30 pompoenen van 2 planten, maar 1 heeft het gehaald.
Daar bovenop vond ik het onkruid wieden verschikkelijk, lang niet zo ontspannend als ik dacht 😁 dat is leuk om eens te doen, maar niet élk weekend. Zoveel tijd wil ik er niet voor maken.

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?

Tomaten! De oogst in mijn serre was ronduit miserabel: 12 tomatenplanten en 16 peper-/paprikaplanten. Ik had 3 tomaten, 1 paprika en 1 peper.
Aan mijn werkwijze lag het volgens mij niet want de peper-/paprikaplanten op het overdekt terras hadden wel een prachtige oogst.
In de serre werken vond ik wel heel fijn (itt de moestuin buiten) en ik ben gek van tomaten, dus hier ga ik opnieuw voor.

4. Waar kijk je het meest naar uit?

Pepers! Vorig jaar cayenne en jalapeno gedaan en dat is zowat het enige dat gelukt is en waar ik oprecht plezier aan beleefd heb, zowel qua moestuinieren als in de keuken.
Tomaten! Ik zou zo graag tomaten kweken en na een mislukte eerste oogst in 2021 ga ik er nu opnieuw voor.
Sowieso dit jaar ook nog proberen, Plutus! Vorig jaar was echt voor iedereen een rampjaar omdat het zo een kutzomer vol regen was.

En pepers zijn ook mijn favoriete planten om te groeien: gewoon mooie planten, mooie vruchten, mooie oogst, makkelijk te telen...
 
1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
Oude trap op ons terras herinrichten als aardbeienbak, op vraag van mijn vriendin :). Verder nog een beetje zoeken, vorig jaar een kleine serre van 7m² geplaatst en vermoedelijk iets te veel gevuld. Veel tomatenplaag ... Maar dat kan ook door het rotweer zijn geweest. (foto van vorig jaar)
2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
Aardappelen in een groeizak. Te magere oogst. Misschien eens uien proberen? Of als iemand een andere suggestie heeft ...
3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?
Mijn frambozenstekje van mijn ouders ben ik vorig jaar tijdens een droge periode iets te lang uit het oog verloren, en is overleden aan te weinig water. Nieuwe poging dit jaar.
4. Waar kijk je het meest naar uit?
Zoals elk jaar: tomaten en pepers zien groeien & oogsten! Nog leuker in serre.

Ik dacht dat ik nog zaad van tuinbonen en sugar snaps had liggen, maar dat is ofwel mislegd, of toch op gedaan vorig jaar. Komt hopelijk in de loop van deze week aan om het moestuinseizoen te starten!
 
Pepertjes start ik met zaaien in trays binnen in zaai- en stekgrond. Van zodra ze uitkomen, zet ik ze onder een groeilamp. Zo een deftige groeilamp kost wel wat (80-100 euro, een goedkope van amazon is meestal brol). Je kan ze ook aan een zonnig raam zetten in de plaats, maar dan gaat de groei wat langer duren.
Bedankt voor de tips! Wil je eventueel een linkje geven naar een deftige groeilamp? Heb wel interesse om zoiets te zetten :)
 
Bedankt voor de tips! Wil je eventueel een linkje geven naar een deftige groeilamp? Heb wel interesse om zoiets te zetten :)
Ik heb er van hier: Moestuinweetjes - Groeilampen. Met de ophangkabels op dezelfde pagina heb ik de lampen dan aan het rek gehangen (zie foto openingspost onder 'Vragenlijstje', de bovenste lamp is LED 90 cm 2700/6500, de onderste zie ik precies niet meer op de winkelpagina staan, maar is LED 90 cm 6500. Het rek is van Hubo).

Deze heb ik ook, hiermee was ik in het begin mee begonnen (handig omdat het met een timer is, maar al snel te klein gebleken): elho Light Garden
 
Nieuw huis en 4000m2 verwilderde tuin onder handen te nemen -_-.

150m beukenhaag die slecht onderhouden is, 15 fruitbomen die 5y niet gesnoeid zijn, 1000m2 tuin waar 2m hoge brandnetels zijn, een Berg tuinafval van 2m hoog en 3 op 3m wat weg moet...

50m2 zal moestuin worden, maar zal wat tijd nodig hebben om te tuin op te kuisen. Pepers, tomaten, meloenen, paprikas etc, zal ik nog zelf kweken.

Bloemkool, selder etc zullen plantjes worden hoogstwaarschijnlijk.

Morgen paprikas en zo zaaien !
 
Nieuw huis en 4000m2 verwilderde tuin onder handen te nemen -_-.

150m beukenhaag die slecht onderhouden is, 15 fruitbomen die 5y niet gesnoeid zijn, 1000m2 tuin waar 2m hoge brandnetels zijn, een Berg tuinafval van 2m hoog en 3 op 3m wat weg moet...

50m2 zal moestuin worden, maar zal wat tijd nodig hebben om te tuin op te kuisen. Pepers, tomaten, meloenen, paprikas etc, zal ik nog zelf kweken.

Bloemkool, selder etc zullen plantjes worden hoogstwaarschijnlijk.

Morgen paprikas en zo zaaien !
Klinkt als een paradijs voor biodiversiteit.
Hopelijk zaai je geen 3950m2 gras naast de moestuin ;-)

Mijn paprika’s en pepers zitten een weekje in de grond. 🥳
 
Er staan momenteel schapen en wat fruitbomen op.

Eerst de eerste 500m2 recht achter het huis in orde krijgen :ROFLMAO:
 
De helft van de appels en peren gesnoeid. Nog 5 te gaan en dan nog 2 pruimen later. Ook nog 2 nieuwe pruimen te planten.

De nieuwe moestuin is al gefreesd. In de kleine serre staat de Sla, spinazie, worteltjes, kernel, peterselie en sugar snaps al. Morgen hopelijk eindelijk de paprikas/pepers/aubergines zaaien.

De grote serre moet nog opgekuist worden... daar staan nog tomatenplanten van vorig jaar :cautious:
 
1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?

Meer gekleurde wortels en voor de eerste keer komkommers proberen. tomaten werken hier in de buitenlucht, we zullen zien wat dat wordt met komkommer. Die zullen wel in potten staan.


2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?

Bloemkool, ging niet goed vorig jaar en neemt veel plaats in. Ook geen snijbiet meer want niemand was daar een fan van.

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?

Cucamelon opnieuw proberen, chili toestanten Aji Habanero en Prairie Fire. Twee jaar geleden geprobeerd maar kwam niks van dus dit jaar opnieuw. Ook gewoon minder van hetgene dat we toch niet eten of dat snel slecht wordt. Maar zaken die we kunnen verwerken en/of op eten.

4. Waar kijk je het meest naar uit?

De twee nieuwe soorten tomaten en de pepers.

Ik groei ook alles ( behalve ajuin) van zaad want op degelijke plantjes moet je hier niet rekenen. Lokaal tuincentrum had vorig jaar mss 20 broccoli plantjes, waarvan de helft al half dood was -_- Het is hier niet echt populair zoals in België.

De helft van de pepers en komkommer daarnet gezaaid in potjes. Over 3-4 weken de tomaten en nog een batch met komkommer/pepers.

Waar ik nu naar uit kijk is lente :p Maar dat is nog 2 maanden te gaan
 
Aargh altijd moeilijk om mezelf in te houden met beginnen te zaaien als iedereen al bezig is. Maar uit ervaring ondervonden dat eind februari/begin maart beginnen optimaal is als je de pepertjes niet in een serre uitplant.
 
Wat is de beste manier om een stuk gazon naar moestuin om te toveren? Het gaat niet om een groot stuk maar we zitten wel met een onkruid probleem 😀 de zoden eraf en compost erop? Karton leggen? Gewoon omspitten, of woel ik de onkruid zaden dan net naar boven?
 
Wat is de beste manier om een stuk gazon naar moestuin om te toveren? Het gaat niet om een groot stuk maar we zitten wel met een onkruid probleem 😀 de zoden eraf en compost erop? Karton leggen? Gewoon omspitten, of woel ik de onkruid zaden dan net naar boven?
Ik heb enkel ervaring met verhoogde bedden (en raad dat ook aan), maar ik zou idd het gras verwijderen en dan een goei stuk compost er op doen. Als het zware kleigrond is zou ik de grond wat losmaken. Maar misschien weet iemand anders het hier beter.
 
Ik heb enkel ervaring met verhoogde bedden (en raad dat ook aan), maar ik zou idd het gras verwijderen en dan een goei stuk compost er op doen. Als het zware kleigrond is zou ik de grond wat losmaken. Maar misschien weet iemand anders het hier beter.
Oké bedankt! Dan weet ik wat doen dit weekend!
 
Zo net weer iets nieuws bijgeleerd, blijkbaar kan je 2 peperplantjes bij elkaar planten zonder problemen:


Dus dubbele oogst op dezelfde ruimte, zeer interessant, ga ik uitproberen dit jaar.

Alhoewel, vraag me af of dit combineerbaar is met het toppen van je pepers.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan