Moestuin 2024

Als je moe genoeg bent en een aardpeer met doorschieters voor je hebt, lijkt het alsof je een baby molletje bent aan het schillen.

PXL_20240303_030100382.MP.jpg
 
Oeps gemist dat er een nieuwe thread was. Bedankt @nestorius !

Mijn pepers en aubergine zaai ik dit weekend pas. Had vorig jaar genoteerd om twee weken later te zaaien want ze worden snel groot onder mijn groeilichten.

Pepers: heb maar een nieuwe soort gekocht, Chocolate Mini Bells, voor de rest gaat het sowieso Habanada, Jimmy Nardello, Shishito, Lemon Drop, Hungarian Sweet Yellow Wax zijn en dan misschien ook nog Cayenne, Jalapeno en Poblano. Heb ook nog gele blokpaprika die ik eens in de serre wil proberen. Tabasco is ook een aanrader maar ga ik dit jaar niet zetten aangezien er nog veel in de vriezer zitten en heb nog een vol potje eigengemaakte tabascosaus.

Aubergine: Rotonda Bianca Sfumata Di Rosa, wit/lichtpaarse aubergine

Tomaten zaai ik pas in april, drie kerstomaten in de serre: Sungold (enorm benieuwd), Super Sweet 100 en Black Cherry. Voor buiten de plaagresistente Magic Mountain.

Peultjes heb ik vorige week uitgeplant. Spinazie, radijs en rucola gezaaid.

Vorige week een kumquat boompje gekocht voor ik de serre, wou al lang eens citrus proberen. Lekkere vruchten. Ook een tayberry en Japanse wijnbes buiten gezet vorige maand.

Dit jaar ga ik eens asperges proberen vanuit zaad op te kweken. Ook selder ga ik eens proberen, net als tromboncino courgette/pompoen.

Voor de rest zelfde dingen als vorig jaar: sla, Charlotte aardappelen, komkommer, red kuri pompoen, zoete aardappel, aardpeer, courgettes, venkel, prei, stengelui, aardbei...

Meloen ga ik niet meer doen, lekkere vruchten maar te weinig opbrengst. Tomatillo ook niet meer, vond ik de moeite niet.

Qua vaste planten had ik al gele herfst framboos, jonge appelboom en jong pruimenboompje, smeerwortel, blauwe bes, kruiden...
 
Laatst bewerkt:
Over asperges gesproken, we hebben net een huis gekocht en gaan er bouwen. Dus pas in 2026 daar wonen waarschijnlijk. De optimist in mij wil er graag al aspergeplanten zetten, maar ik vind het wat moeilijk om in te schatten hoeveel je er moet zetten voor een gezin, iemand hier ervaring mee? Zowel qua aantal als qua planafstand wat je dan nodig hebt.
 
Over asperges gesproken, we hebben net een huis gekocht en gaan er bouwen. Dus pas in 2026 daar wonen waarschijnlijk. De optimist in mij wil er graag al aspergeplanten zetten, maar ik vind het wat moeilijk om in te schatten hoeveel je er moet zetten voor een gezin, iemand hier ervaring mee? Zowel qua aantal als qua planafstand wat je dan nodig hebt.

Naast de familie serre hebben we een asperge berm van 15m. Letterlijk kilo's per dag met niks van onderhoud behalve het grote onkruid wegdoen (wel maar 2mnd per jaar oogst). Heb nog altijd 2 schuiven vol in de vriezer van vorig jaar :laugh:

Altijd beetje gênant als je collegas over asperges bezig hoort. Euh ja, duur, heb gisteren soep gemaakt met premium asperges van 20cm omdat de vriezer al vol zat 🙃
 
Vandaag laatste peper aubergine paprika opgepot. 150 planten in totaal. Is dat niet wat veel cege? Wel, er gaan er 10 naar mijn broer, paar naar collegas, 20 30 tal paprikas buiten in tuin, paar cayenne en jalapeño in tuin. Er gaan nog wat exemplaren sneuvelen. Er gaan er ~80 de serre in.

De serre heeft plaats voor ~200 planten. Nog 80 tomaten en 40 meloenen/ komkommer/zoete patat/xxx en hij is gevuld.

Vandaag ook de cavaillon en watermeloen gezaaid. Morgen tomaten beginnen oppotten.

Deze week geleerd dat een kat in een p9 pot kan kakken waar al een plant inzit...
 
Deze week terug beginnen kijken wat we dit jaar gaan planten op mijn kleine terras. De verloofde toch al kunnen overtuigen dat ik een paar kweekbakken extra mag plaatsen, na de succesvolle tomatenoogst vorig jaar.

Nu vond ik bvb de oogst van paprika’s wat tegenslagen. Had meer verwacht, maar lees nu dat het altijd zo weinig paprika’s op 1 plant zijn.

Zijn er aanraders van jullie voor makkelijke groenten die in kweekbakken/potten te groeien zijn met een iets grotere opbrengst?
 
Kleinere pepers/paprika's hebben meer opbrengst, zoals Cayenne, Jalapeno, Shishito, Jimmy Nardello...

Stop 4 aardperen in een grote pot en je hebt ieder jaar kilo's aan aardpeer oogst.

Zoete aardappel stekjes in een grote pot
 
Ik ga hier ook wat potten en bakken in de tuin plaatsen.
Als je niet op voorhand zaait, wanneer kan je dan best buiten zaaien in de bakken?
Bedoeling is: komkommer (mei?), punt paprika (mei?), tomaat (mei?), sla (april?) eventueel wortel (mei?)
De 'alledaagse' groenten dus
 
Ik ga hier ook wat potten en bakken in de tuin plaatsen.
Als je niet op voorhand zaait, wanneer kan je dan best buiten zaaien in de bakken?
Bedoeling is: komkommer (mei?), punt paprika (mei?), tomaat (mei?), sla (april?) eventueel wortel (mei?)
De 'alledaagse' groenten dus
Komkommer --> plant kopen
paprika --> plant kopen
tomaat --> plant kopen

als je ze in volle grond zet, eind mei pas uitplanten.
Sla kan nu al, net als wortel. Zorg gewoon dat je deze wat spreidt qua zaaien, of je hebt 1 week 6 kroppen sla en 10kg wortels om de maanden erna niets te hebben. Regelmatig kleine beetjes zaaien is de kunst.
 
Moet nog wat bakken enzo gaan kopen.
Denk dat aan zo een europallet met rand (120x80) (of m² bak)
En een paar metselkuipen van 65ltr
 
Wie is er hier ook aan het verdrinken in slakken? Elke ochtend op slakkenjacht maar het is dweilen met de kraan open. 😭
 
Yep, hier ook... voorlopig gaat het nog redelijk, maar ik heb vorig jaar gedurende anderhalve maand iedere avond minstens 30 slakken naar de slakkenhemel gestuurd. Helaas, ze bleven komen...ik weet niet vanwaar ze bleven komen.
Korrels strooien is het enige dat helpt (en probeer ze op te rapen voor de vogels met de lijken weg zijn).
 
Net eens gaan avondslakkenjagen maar wat ik ook zag zijn veel rupsen van de volgeling (noctua comes), voornamelijk op de marjolein, citroenmelisse en smeerwortel. Die lijken zich vooral op kruiden te beperken dus ga ik laten zitten denk ik.
 
Terug
Bovenaan