Moestuin 2025

@contextbinder lente ui hebben we in vorige jaren ook meermaals proberen zaaien maar dat is ook nooit een succes geweest hier dus dat proberen we niet meer.

Dit weekend de courgettes en pompoen zaaien of wachten jullie nog een weekje? Er zit toch geen koude meer in de kaarten komende 14d.

Courgette, pompoen en meloen zaaien staat op mijn todo voor deze week (als de tomaten uit de garage weg zijn :hakkuh: . Kiemen tegen 25 april, verspenen rond 1 mei en dan midden mei kunnen die buiten.

Voor pompoen en courgette is er geen haast, die zijn toch altijd te groot als je ze oogst. Ik oogst ze liever in sept/okt ipv juli/augustus.

Meloenen hebben wel tijd nodig om te groeien, maar zelfs 3-4-5 graden in de serre en die zijn kaduuk. Daar ben ik liever te laat mee dan te vroeg.

En ja, uien zaaien, hopeloos. Je moet elk jaar nieuw zaad kopen en hopen dat ze geen zakjes van vorig jaar in de rekken hangen. Het heeft een reden waarom een zakje met 10000 zaden 1 euro kost... Ik heb ooit voor de jol al mijn uienzaadzakjes in een bak van 30 op 30 cm gesmeten. Denk dat er 5 gekiemd waren...

De tomaten waren er terug helemaal door. Dit weekend dan maar yolo meteen de serre op orde gezet en de tomaten al uitgeplant. Komkommer zit ook in de grond. De paprika's hou ik nog even binnen.

Alles buiten doet het uitstekend: aardappelen, uien, bloemkolen en erwten.

Een opsteker na vorig rampjaar.

Hier is de finish in zicht. De tuin is volledig opgekuist en alle niet-gebruikte veldjes liggen plantklaar. Gisteren laatste kuub compost erin gedraaid.

Normaal gaan deze avond de uien, erwten, bonen, spinazie, wortel, witloof de grond in/zaaien. Met wat geluk ook de tomaten in de kleine serre planten en de andere planten naar de grote serre vervoeren.

Paprika's ga ik deze week in de serre zetten om af te harden.

Deze week ook meloenen, pompoenen en courgettes zaaien en dan zit het seizoen er grotendeels op.

Next up, gras afrijden en nieuwe boombeschermers plaatsten. Het werk stopt nooit.

Iemand die recent regen gezien heeft ? Hier is het nog altijd maar ~10mm sinds 28 feb... Weer niks gezien vorige week.

De eerste 10kuub regenput is intussen leeg. Er is een reserve 10 kuub put die manueel overgepompt moet worden in de andere - ongoing as we speak.

Heel de moestuin staat ondertussen vol, maar het is arbeid om het geen woestijn te laten worden. Van de nieuw aangeplante hagen is de helft al dood ondertussen. Van de reeds bestaande hagen en bomen hangen er veel slap - maar dat is onmogelijk om bij te sproeien, dan is de put op 1 dag leeg.

Weerbericht ziet er weer regenloos uit voor de komende 14d, begint problematisch te worden...

Iemand die recent regen gezien heeft ? Hier is het nog altijd maar ~10mm sinds 28 feb... Weer niks gezien vorige week.

De eerste 10kuub regenput is intussen leeg. Er is een reserve 10 kuub put die manueel overgepompt moet worden in de andere - ongoing as we speak.

Heel de moestuin staat ondertussen vol, maar het is arbeid om het geen woestijn te laten worden. Van de nieuw aangeplante hagen is de helft al dood ondertussen. Van de reeds bestaande hagen en bomen hangen er veel slap - maar dat is onmogelijk om bij te sproeien, dan is de put op 1 dag leeg.

Weerbericht ziet er weer regenloos uit voor de komende 14d, begint problematisch te worden...

Helaas niet - heb laatste winter ook nieuwe bomen geplant en die hebben het zeer lastig - een deel geef ik elke 2 dagen wat water maar letterlijk emmertjes water dragen over +200m is niet mijn favoriete bezigheid. Al de 2de maal in een paar jaar dat het zo droog is in het voorjaar.

Groentetuin: aardappelen/uit/sjalot laat ik zoals het is maar spinazie, kolen, sla, tomaat krijgen dagelijks wat water. Ik heb geen regenput maar wel een geboorde filterput 24m - dus veel water voorradig. Eerste poging gedaan om boontjes te zetten - we zullen zien binnen een paar dagen, ook een aangename verrassing: zowaar toch wat lente -uit die begint te groeien.

Had wat aardbeien in een ondiepe RVS bak/goot gezet om eens te testen - maar gaat geen succes worden, ik vermoed niet diep genoeg, zit geen groei in.

Ook een vaststelling: ik had 6 aardappelplanten onder plastic gezet (paar weken terug dan) en regelmatig water gegeven - zeer verrassend resultaat: deze planten zijn zowaar later uitgekomen dan diegenen zonder water/plastic - en nu zijn ze ook nog eens kleiner - ideaal is dat dus ook niet.

Ook onkruid heeft minder last van de droogte: de natuur heeft een sadistisch kantje - zeker als je geen sproeistoffen wil gebruiken.

Laatste jaren we wel meer langere periodes van stabiel weer lijkt het: weken droog, weken nat ... geen idee of het zo is of alleen perceptie. Mooi weer is leuk - maar het wordt stilaan echt wel te droog, al moet ik zeggen dat in het dorp de velden best goed gestart zijn bij de boeren.

Sproeien met leidingwater? Dat is wat mensen zonder regenwaterput ook moeten doen...

Je moet gewoon de afweging maken of die paar kuub het waard zijn tegenover dode planten en het geld/de tijd en moeite om die te vervangen.

Sproeien met leidingwater? Dat is wat mensen zonder regenwaterput ook moeten doen...

Je moet gewoon de afweging maken of die paar kuub het waard zijn tegenover dode planten en het geld/de tijd en moeite om die te vervangen.

Gaat niet om het geld, maar om de tijdsbesteding.

Ofwel moet ik de putten vullen met leidingwater, maar dan ben ik elke dag 12h de put aan het vullen met tuinslangen die door het huis naar de put lopen, niet echt doenbaar. Of ik moet beginnen briccoleren met leidingen in de kelder.

Of ik moet rechstreeks sproeien van het leidingwater. Ik heb ondergrondse leidingen lopen tot 50m in de tuin en in het midden van de moestuin. Daarvan kan ik gemakkelijk sproeien. Als dat rechtstreeks van leidingwater moet komen, moet ik die infrastructuur beginnen aanpassen.

Los daarvan is het zelfs met infinite water onmogelijk. Ik heb >100m haag, 20 fruitbomen die tussen de 50m en 150m ver staan. 20+ knotwilgen waarvan de helft jong of nieuw is. 200m2 moestuin. Als je dat allemaal moet bijsproeien, dan ben je 12h per dag bezig.

Ik heb ooit getest en er komt ongeveer 10l/min uit de kraan. Dus dat is theoretisch 14 kuub per dag als je de kraan continu open zet. Put raakt wel nog gevuld op 1 dag.

Als ik alles water zou willen geven: 10mm in moestuin + 50l per boom + 10mm bij hagen = 2000 + 2000 + 1000 = 5000l. 8h "water uit de kraan" tijd zonder loop tijd. De fruitbomen helemaal achteraan zijn 100m van het dichtste waterpunt. Dat is gemakkelijk een minuutje heen, minuutje terug. 7 bomen. Ik kap er nu af en toe 2 gieters per boom in, maar dan ben je al een half uur bezig en dat voelt echt als 'a drop in the ocean'. En een slang 100-200m ver leggen is problematisch. De pomp is nu al soms ongelukkig als hij 50m ver moet pompen uit de put. No way dat die nog 100-150m verder kan pompen met deftig debiet.

Probleem is ook dat 1x per dag veel water geven eigenlijk niet genoeg is. Je zou moeten 's morgens en 's avonds een beetje doen en dan is je probleem obviously nog groter.

De moestuin doe ik mijn dagelijks half uurtje sproeien, voorlopig lukt dat nog. De bomen die er echt echt echt ongelukkig uit zien, krijgen nog een gietertje. Maar zal wel al een paar haagplantjes mogen vervangen. Knotwilgen vervangen is ook niet erg. De dikke die paar jaar oud zijn, die krijg je niet kapot. De nieuwe kan ik wel gemakkelijk vervangen na het jaarlijkse knotten. Er is altijd wel ergens een 10cm dikke tak die gesnoeid wordt, die steek ik dan gewoon in de grond. Maar het zou wel gemakkelijk zijn moest er eens een normaal jaar zijn met regen, niet te veel, in het voorjaar zodat ik mijn najaar niet hoef te besteden aan het vervangen van dode planten en bomen -_-

Hoe gaat het nog met jullie moestuin? Ik geef af en toe water als ik de tijd vind maar merk toch wel wat groeivertraging intussen, vooral bij planten die de grond niet bedekken zoals ui, erwt, bloemkool.

De aardappelen doen het nog goed (toch veel stevig groen blad, impact op de knollen geen idee), en de tomaten in de serre groeien als kool, die hebben niet meer water nodig dan andere jaren. De paprika heeft lang nodig gehad om haar draai te vinden in de serre maar is nu toch verder aan het groeien lijkt het.

Van slakkenvraat dit jaar dan weer geen sprake, na rampjaar 2024.

Hoe gaat het nog met jullie moestuin? Ik geef af en toe water als ik de tijd vind maar merk toch wel wat groeivertraging intussen, vooral bij planten die de grond niet bedekken zoals ui, erwt, bloemkool.

De aardappelen doen het nog goed (toch veel stevig groen blad, impact op de knollen geen idee), en de tomaten in de serre groeien als kool, die hebben niet meer water nodig dan andere jaren. De paprika heeft lang nodig gehad om haar draai te vinden in de serre maar is nu toch verder aan het groeien lijkt het.

Van slakkenvraat dit jaar dan weer geen sprake, na rampjaar 2024.
Redelijk goed. Alles wat geplant is groeit best goed: spinazi, wortelen, pastinaak, sla, sugar snaps, pattisons... beetje last gehad van slakken aan de kolen (koolrabi & pak soi) maar dat lijkt ook onder controle met een paar nachtelijke interventies. Tomaten (sungold) doen vreemd genoeg wel een beetje raar maar dat is eigenlijk al van quasi in het begin.

Het grootste probleem in onze tuin lijkt momenteel bladluis. Den tuin zit vol en de lieveheersbeestjes zitten erbij en kijken ernaar :frown: Net als onze appelboom die nogal last heeft van rupsen momenteel, zit je een hele winter die vogels eten te geven en als je ze dan nodig hebt zijn ze natuurlijk nergens te zien :unsure:

Leg je bij planten die de grond niet bedekken geen mulchlaag ofzo dan? Wij hebben hier overal een mooie laag compost gelegd en dat lijkt het vocht al bij al toch wel in de grond te houden. De echt warme dagen zijn gelukkig ook wel op 1 hand te tellen. Moesten het eens echt een paar dagen 25°C worden zou dat wel vies tegenvallen.

PS: wij hebben nu maar een klein moestuintje dus hier is het niet nodig maar als je een grotere tuin hebt: kan je dan niet beter irrigatie voorzien? Mijn schoonbroer heeft overal irrigatie liggen, die zet 's morgens zijn kraan een kwartier open en das alles dat hij moet doen.

Redelijk goed. Alles wat geplant is groeit best goed: spinazi, wortelen, pastinaak, sla, sugar snaps, pattisons... beetje last gehad van slakken aan de kolen (koolrabi & pak soi) maar dat lijkt ook onder controle met een paar nachtelijke interventies. Tomaten (sungold) doen vreemd genoeg wel een beetje raar maar dat is eigenlijk al van quasi in het begin.

Het grootste probleem in onze tuin lijkt momenteel bladluis. Den tuin zit vol en de lieveheersbeestjes zitten erbij en kijken ernaar :frown: Net als onze appelboom die nogal last heeft van rupsen momenteel, zit je een hele winter die vogels eten te geven en als je ze dan nodig hebt zijn ze natuurlijk nergens te zien :unsure:

Leg je bij planten die de grond niet bedekken geen mulchlaag ofzo dan? Wij hebben hier overal een mooie laag compost gelegd en dat lijkt het vocht al bij al toch wel in de grond te houden. De echt warme dagen zijn gelukkig ook wel op 1 hand te tellen. Moesten het eens echt een paar dagen 25°C worden zou dat wel vies tegenvallen.

PS: wij hebben nu maar een klein moestuintje dus hier is het niet nodig maar als je een grotere tuin hebt: kan je dan niet beter irrigatie voorzien? Mijn schoonbroer heeft overal irrigatie liggen, die zet 's morgens zijn kraan een kwartier open en das alles dat hij moet doen.
Vooral tijdsgebrek hier, dus dit jaar niet tot aan de compostering geraakt, doen we andere jaren wel, en anderzijds wil ik ook niet te veel leidingwater in de moestuin gebruiken, dat is nu ook weer niet ecologisch. Maar zeker goede tip van de compost!

De vogels doen het hier voorlopig wel nog goed, al zullen die ook geen topjaar beleven met de droogte. Heel wat jongen zullen het niet halen vermoedelijk.

Vooral tijdsgebrek hier, dus dit jaar niet tot aan de compostering geraakt, doen we andere jaren wel, en anderzijds wil ik ook niet te veel leidingwater in de moestuin gebruiken, dat is nu ook weer niet ecologisch. Maar zeker goede tip van de compost!

De vogels doen het hier voorlopig wel nog goed, al zullen die ook geen topjaar beleven met de droogte. Heel wat jongen zullen het niet halen vermoedelijk.
In het slechtste geval kan je plaatselijk ook wat hooi/gedroogd gras leggen onder u planten om de zon zoveel mogelijk van de grond te houden.
Leidingwater moeten we hier vooralsnog niet gebruiken, mijn schoonbroer ook niet denk ik, toch niet aan zijn huis. Maar ook dat is gene mega-moestuin: nen (groten) bak of 6-7, een kleine serre en pompoenen voor het halve dorp :tongue: heeft hij staan.

We zetten overigens ook wel schaaltjes met water voor de vogels en insecten. Of dat veel verschil maakt weet ik niet, maar baat het niet dan schaadt het niet I guess. :unsure:

Voor de vogels en andere beestjes hebben wij zo'n waterpartij met oude wijnvaten in de tuin. Nu hebben onze buren ook een zwemvijver dus van dorst zullen de beestjes hier niet omkomen.

Moestuin zelf in nog rustig. Twee jaar geleden hugelbedden aangelegd waarbij de uitgegraven aarde de toplaag geworden is, dus denk nog één à twee jaar nodig te hebben voor die grond echt in orde te krijgen. Gisteren de patisson uitgeplant en volgend weekend pompoen en courgette plantjes halen om te zetten.

Milaarde die koolvlieg
  • 3 van de 4 bloemkolen en 1 van de 5 spitskolen liggen onder hoek van 45°, en ik heb er dan nog een fancy fijnmazig net over gespannen
mocht er iemand tips hebben om dat te vermijden ...

Milaarde die koolvlieg
  • 3 van de 4 bloemkolen en 1 van de 5 spitskolen liggen onder hoek van 45°, en ik heb er dan nog een fancy fijnmazig net over gespannen
mocht er iemand tips hebben om dat te vermijden ...
Hoe fijnmazig? Er worden ook insectennetten verkocht die niet fijnmazig genoeg zijn voor de koolvlieg, details vergeten maar meer dan 1mm of zo.

Hoe fijnmazig? Er worden ook insectennetten verkocht die niet fijnmazig genoeg zijn voor de koolvlieg, details vergeten maar meer dan 1mm of zo.
Geen idee om eerlijk te zijn - maar het oogt en voelt echt wel fijnmazig, echter hier en daar wel een kleine opening aan de randen - niet eenvoudig om echt 100% te sluiten.

Ik zat eerder te denken aan zaken die ik bij de kolen kan zetten welke niet aantrekkelijk zijn voor die vliegjes ofzo.

Ik heb op tuinadvies paar jaar geleden insectennet gekocht. De bloemkolen overleven dan goed, maar uiteindelijk hang je er toch altijd aan. Oogsten in juni, juli, aug gaat meestal goed. Maar de najaarskolen zijn altijd naar de *** op een of andere manier.

Span je nog zo goed als je kan je net. Kom je 2 weken later terug van reis, zitten er 50 koolwitjes onder je net -_-

Hier overigens iets vreemd aan de hand met een druif.

Heb een druivenrij van 15 tal planten. Plots hangt 1 van de planten uit het niks volledig slap. Geen nieuwe plant, een plant van een jaar of 3 met een stam van al >1 cm doorsnede. Water gegeven, geen verbetering.

Volgens chatgpt wortelrot.

Plant nu uitgegraven en in een pot gestoken. Wortels zien er OK uit, grond was ook niet exceptioneel nat (zou vreemd zijn na de 2 mnd droogte). Er was wel wat schade aan de stam onderaan, maar niks die er op wijst dat de plant van de ene dag op de andere volledig slap zou vallen.

Al de andere druiven gaan als een tierelier. Trossen niet te tellen en groeien als kool (pun intended). Ik heb nog 2 andere planten van hetzelfde ras en die doen het wel goed. Zagen er even goed/groot uit, tot die ene dus slap viel (dus geen zichtbare achterstand of andere moeilijkheden).

Wel frustrerend die druiven. Elk jaar mag ik er 1 of 2 van de 15 vervangen omdat ze ofwel dood vriezen, of opgegeten worden door bambis, of uitdrogen of of of. Zo blijf je bezig.

ZIt met een 2 appelboomjes die erg last hebben van spinselmot.
Heb niet op tijd gereageerd erop en nu is natuurlijk te laat...
bladeren helemaal opgegeten...

Ben nu aan denken wat nu? Alle aangetaste takken afknippen :(
Heb er al wat vrede mee genomen dat er dit jaar geen appels zullen zijn.
Iemand hier ervaring mee?

Zal deze week ook eens een poging doen om eens een paar foto's van mijn groensels te posten - het is het goede moment gezien er dit weekend wat onkruid is gewied :).

Mijn komkommerplant is ondertussen ook RIP - ik ben wat te gul geweest met water gieten denk ik.

Terug
Bovenaan