Moestuin 2024

Hier valt het voorlopig mee met de slakken. Ik zie hier en daar dat ze wel wat geknabbeld hebben, maar de schade is nog relatief beperkt.
 
Ik heb hier al 5 weken een kartonnen doos met rode biet, sla, selder, kool plantjes staan. Nooit thuis als het deftig weer is. Daarjuist in de doos 10 slakken gevonden en 20 blokjes zonder plantjes :crazy:
 
Vandaag een helper in de tuin gevonden tegen de slakken, een bruine kikker!

In de serre heeft een dikke huisjesslak wel quasi al mijn reserve sla zaailingen opgefret 😡
 
Selder, knolselder, bieten, rapen, patatten, kolen (bloemkool, savooiekool, broccoli, koolrabi), sla, venkel de grond in.

Ook 2kuub onkruid gewied.

2 dode druiven vervangen.

Look staat goed. Sjalotten is de helft verdwenen. Daar duw ik nog wat stengelui bij.

Volgende week nog wat spinazie en wortels zaaien.

Tomaten staan in de serre in P9 en klaar om in de grond te gaan. Paprikas en consorten mogen in de serre als we de koude voorbij zijn volgende week.
 
courgetten zijn al opgefret door slakken 😡😭

rip 💀

Ik zet mijn courgettes pas na slakkenseizoen buiten. Het is niet dat die traag groeien als je ze pas midden mei buiten zet :laugh:

5 cm. Knipper met de ogen, 10 cm. Slapen en opstaan, 20cm.
 
Niks van storm aangekondigd hier... Ik zie de kolenplanten bijna door de tuin vliegen hier. Weer een hele namiddag voor niks gewerkt of wa :crazy:
 
Dit jaar van plan wat te starten met een moestuin, voorlopig op de planning, zoete aardappel, pompoen, verschillende tomaten, pepers en paprikas.

De tomaten zijn vorige week uitgezaaid en beginnen te kiemen. De pepers en paprikas had ik vorige maand gezaaid, hadden afgelopen weekend naast de kiemblaadjes 2 echte blaadjes.

Ik heb de pepers en paprikas daarom overgepot naar potjes van 10 cm, had anders even gewacht. Maar omdat ik vrijdag op reis vertrek voor 3 weken, heb ik ze reeds verpot en kunnen ze naar familie die ervoor gaan zorgen terwijl ik weg ben.

Nu sinds ze overgepot zijn zaterdag beginnen enkele blaadjes wel te verdorren. Ze staan momenteel op een vensterbank boven een verwarming die nog staat ingesteld op 21 graden. Zou ik nog iets extra doen om deze toch te kunnen behouden? Zet ik er iets van plastic over voor een serreeffect? Ben nog een noob in het hele moestuingebeuren, dus tips zouden wel helpen 😊
 
Urgh. Heel mijn moestuin naar de kloten. Alle druiven volledig kapot gevrozen. Kolen opgefret. Sla is gewoon weg. Selder is wit gevrozen. Venkel afgefret. Rode bieten afgefret.

Iemand een idee of die druiven recupereren? Oogst kan mij niet echt schelen, Maar zou wel bummed zijn als die planten permanent verloren zijn.
 
Urgh. Heel mijn moestuin naar de kloten. Alle druiven volledig kapot gevrozen. Kolen opgefret. Sla is gewoon weg. Selder is wit gevrozen. Venkel afgefret. Rode bieten afgefret.

Iemand een idee of die druiven recupereren? Oogst kan mij niet echt schelen, Maar zou wel bummed zijn als die planten permanent verloren zijn.
Ik heb hier vorig jaar een stek weggegeven die afgevreten is door de kat en gebroken was op 5 cm van de grond. Die doet het nu gewoon perfect, als ze deftig geworteld zijn komen die er wel door, zitten genoeg groeiknoppen nog klaar.
 
Hier groeit er bitter weinig. Alles staat nog overeind maar redelijk troosteloos. Komt geen enkele groei in.

Vroege bloemkolen zijn amper in de was gegaan, sla heeft er ook weinig goesting in. De broccoli's en savooikolen staan er bij en kijken naar al de rest. Tomaten staan al 4 weken op dezelfde hoogte.

Ik zie al mijn plantjes smachten naar zonnestralen en warmte. Sun we need you :cry:
 
Bwa, de sla gaat hier nog redelijk (in de serre):
1000001120.jpg
 
Terug
Bovenaan