Moestuin 2025

Vanmorgen weer een reetje in de moestuin. Heeft er 30 min van de patatten en sla zitten knabbelen -_-
Moest het nu eens onkruid opeten.

Paar foto's van een 2 tal weken terug - kurkdroog dus.

• Nog wat extra tomatenplanten gekregen en gewoon buiten gezet - we zien wel wat dat geeft
  • wortelen staan er vandaag heel wat beter bij
  • de stook in de grond is een komkommerplant geweest - RIP
  • bonen hebben één of andere ziekte/schimmel denk ik - geen idee wat het is, eerste keer
  • bonus: toekomstig bos

Over patatten gesproken in topic "aircohaat": vandaag de eerste twee aardappelplanten geoogst om straks te verorberen. Mooie gave exemplaren en 4-tal per plant van goed formaat, 500g per plant. Nog een 30-tal planten te gaan, we gaan veel aardappelen mogen eten komende weken!

ZIt met een 2 appelboomjes die erg last hebben van spinselmot.
Heb niet op tijd gereageerd erop en nu is natuurlijk te laat...
bladeren helemaal opgegeten...

Ben nu aan denken wat nu? Alle aangetaste takken afknippen :(
Heb er al wat vrede mee genomen dat er dit jaar geen appels zullen zijn.
Iemand hier ervaring mee?
Had wat oppervlakkig gesproeid en wat aangetaste takken verwijderd.
Vandaag eens serieus gekeken, appelboompjes beginnen zich precies te herstellen, veel groene blaadjes en ziet er terug gezond uit.
Oogst is altijd zeer laat op jaar, we zullen zien wat het geeft.

Het is hier een drama aan het worden. De perenbomen hebben allemaal zwarte bladeren, peren aan het verliezen. Zelfs de vijgenbomen zien af, 1 van de 2 is al zijn blad kwijt en heeft bruine knoppen...

De moestuin had ik al gedeeltelijk opgegeven en enkel nog de selder en knolselder gesproeid omdat ik fan ben van selder. Maar ook die zijn ondertussen gewoon volledig dood. Helemaal verdord.

Dus ik heb binnenkort enkel wat zakken (kleine) patatten te oogsten... net 5 planten rode eerstelingen geoogst. Aanvaardbaar formaat (niet te groot, niet te klein), 4-5 per plant.

Ja, ik ga emmers druiven hebben, dat wel :laugh:

Bomen zien nog mooi groen hier. Het heeft intussen wel nu en dan eens goed geregend? Dat blijkt voldoende. Al hebben de appelbomen ook spinselmot.
Binnenkort de uien oogsten en laten drogen, een 80-tal en ze zijn gigantisch dit jaar, tot meer dan 10cm. Ik zal wat moeten uitdelen.
De erwten deden het tot vorige week ook goed maar zijn nu ook wel verdord.
Courgettes doen het OK, die geef ik wel regelmatig een emmer water.
Tomaten buiten idem, de tomaten in de serre doen ze het daarentegen slecht, ik krijg de serre niet voldoende gekoeld en te lui om te kalken.
De paprika's zijn een flop, in de serre doen ze het wel OK maar de planten blijven vrij klein.
De bloemkolen hebben geen kolen gevormd, is een zee van blad.
Al een paar kilo aardappelen verorberd, ze smaken! Nog vele kilo's te gaan. :laugh:

Als ik nog eens tijd vind dit of volgend weekend, ga ik nog wat planten halen in het tuincentrum om de lege plekken op te vullen. Zelf heb ik niets meer gezaaid.

Bomen zien nog mooi groen hier. Het heeft intussen wel nu en dan eens goed geregend?

Hier heeft het al 2-3 maand zo goed als niet geregend. Gisteren zo weinig dat de terras zelfs niet volledig nat was, hier en daar een druppel. gecheckt in het lokale meetstation: 0.05mm in laatste 48h.

De regen dit jaar:
- Het heeft goed geregend op 26 juni (~10mm)
- Een beetje 5-8 juni (alles samen misschien 10mm)
- 27 mei 5mm
- 25 mei 5mm
- april alles samen misschien 5mm
- 29 maart 4 mm
- 26 maar 1mm
- februari was eigenlijk ook al redelijk droog met enkel een goeie bui mid februari (10mm)

Lijkt me veel te weinig te zijn

December en januari waren goed nat. Ik heb in de modder bomen zitten snoeien en in de regen de terras zitten uitbreken. Maar daarna hebben we precies al de regen ontweken.

Al de regenstationnen in de buurt tonen veel regen. Lijkt alsof we altijd de pechvogels zijn die geen regen vangen.

De weide is hier meer dan een maand geleden gemaaid omdat die begonnen te verdorren in de droogte. We zijn een maand verder en is misschien gras van 10-15cm.

Dat blijkt voldoende. Al hebben de appelbomen ook spinselmot.
Binnenkort de uien oogsten en laten drogen, een 80-tal en ze zijn gigantisch dit jaar, tot meer dan 10cm. Ik zal wat moeten uitdelen.
De erwten deden het tot vorige week ook goed maar zijn nu ook wel verdord.
Courgettes doen het OK, die geef ik wel regelmatig een emmer water.
Tomaten buiten idem, de tomaten in de serre doen ze het daarentegen slecht, ik krijg de serre niet voldoende gekoeld en te lui om te kalken.
De paprika's zijn een flop, in de serre doen ze het wel OK maar de planten blijven vrij klein.
De bloemkolen hebben geen kolen gevormd, is een zee van blad.
Al een paar kilo aardappelen verorberd, ze smaken! Nog vele kilo's te gaan. :laugh:

Als ik nog eens tijd vind dit of volgend weekend, ga ik nog wat planten halen in het tuincentrum om de lege plekken op te vullen. Zelf heb ik niets meer gezaaid.

Ik weet niet of ik nog opnieuw plant. De grond is zo goed als zand. Als ik er water bij giet, raakt het niet opgelost. Denk dat ik er nog wat kuub compost doordraai eerst en dan nog eens probeer.

In de grote serre gaan de tomaten wel als een tierelier, maar daar zijn de 40 (!) kuub putten ook al leeg...

Hier hebben we dan wat geluk gehad met de onweersbuien waarschijnlijk! Verzanding is ook een probleem in de serre, maar goed de tomaten staan erin. Misschien eens 10cm compost op gooien dat gaat de verdamping dan toch al wat tegen.en dan volgend jaar beter

halleluja, het veldbaantje staat onder water. Dus het heeft weer eens deftig geregend.

Op de waterinfo website zie ik 10-15mm voorbije 2d. Alle weerstations 10-20km meer N of Z zitten aan 30-40mm. Speciaal microklimaat hier.

Op 1 d zijn al de bomen weer fluks met hun blaadjes gestrekt aan het wapperen ipv alles die triestig hangt.

Voorlopig ziet het weerbericht er ok uit. 26 graden en elke dag beetje miezeren.

Klein mirakel hier - de tomatillo van vorig jaar heeft zicht uitgezaaid (heb de plantjes ook totaal niet opgeruimd, haha) maar is dus effectief ook ontkiemd in't wild. Best zot als je bedenkt hoe klein een tomatillo zaadje is; en hoe moeilijk die dingen te ontkiemen zijn als je ze van zaad opkweekt :D

Bij wonder ook nog eens 2 plantjes bij elkaar - wat nodig is voor een goede bevruchting. Heel benieuwd of ik iets ga kunnen oogsten :)

Afgelopen weekend de butternuts gaan afdoen op het stuk moestuin dat ik heb liggen in de tuin van de oma van mijn vrouw.

In het voorjaar 2 plantjes gezet, 1tje heeft nen trok gehad van de droogte en heeft enkel een 10-tal kleine butternuts gegeven die ook allemaal gebarsten waren. Maar de andere heeft meer dan zijn best gedaan :love:: 33 stuks (30 hier op de foto, er waren al 3 eerder afgedaan). Gemiddeld gewicht zal ergens rond de 1.8-1.9kg schommelen vermoed ik. Dat wordt nen hele winter pompoen eten :unsure:

Hier wederom een triestig jaar.

Ik heb beslist om de helft van de moestuin weg te doen volgend jaar. Is gewoon slechte grond hier. En te weinig beschutting - altijd vlakke zon. Het is hier na 2d zon altijd al uitdroging feest. Zelfs de dingen waar je normaal 0,0 werk mee hebt, lukken hier totaal niet: Patatten, selder, bieten: Nope. Ofwel zijn de beesten er mee weg, ofwel droogt het uit, ofwel groeit het gewoon niet.

Ik tuinier hier nu al 4 jaar, nog nooit iets beter dan dramatische oogst gehad. Vroegere huis hadden we kruiwagens vol en ik doe hetzelfde qua planten.

Hoop met de moestuin te halveren dat ik meer kan sproeien en bergen compost kan dumpen in die weinige veldjes. Als het volgend jaar weer gene vetten is, ja, dan weet ik het niet meer.

Ik heb beslist om de helft van de moestuin weg te doen volgend jaar. Is gewoon slechte grond hier. En te weinig beschutting - altijd vlakke zon. Het is hier na 2d zon altijd al uitdroging feest. Zelfs de dingen waar je normaal 0,0 werk mee hebt, lukken hier totaal niet: Patatten, selder, bieten: Nope. Ofwel zijn de beesten er mee weg, ofwel droogt het uit, ofwel groeit het gewoon niet.

Ik tuinier hier nu al 4 jaar, nog nooit iets beter dan dramatische oogst gehad. Vroegere huis hadden we kruiwagens vol en ik doe hetzelfde qua planten.

Hoop met de moestuin te halveren dat ik meer kan sproeien en bergen compost kan dumpen in die weinige veldjes. Als het volgend jaar weer gene vetten is, ja, dan weet ik het niet meer.
Volhouden. Wij wonen hier nu 5 jaar en in die levensloze verarmde aanvulgrond die hier initieel was groeide ook niets van moestuindingen. Na 5 jaar compost compost compost en nu in licht verhoogde bedden begint het toch te lukken. Ik kom ook aardig wat bodemleven tegen intussen. In het stuk gazon dat ik omgespit heb daarentegen na vijf jaar nog altijd nul bodemleven. Wat snelgroeiende planten rond de moestuin zetten voor wat schaduw als dat past met de rest van uwen hof?

De paprika's zijn wel niets geworden. :( Veel blad en weinig vruchten. De tomaten in de serre ook geen vette vandejaar, veel te warm en te weinig compost in de grond. De buitentomaten ettelijke kilo's van kunnen oogsten.

Intussen is de moestuin hier grotendeels leeg. Nog een preiplant of 80 die ik te weinig water heb gegeven dus het zijn wat magere sprieten. Maar toch voldoende om nog een keer of 15 van te eten.

Wij hebben hier echt wel chance met de grond denk ik. Wij zitten hier recht op leem/zandgrond bij ons op het perceel, draineert slecht maar dat heeft in droge periodes wel zijn voordelen. Van in het begin zat hier ook al redelijk wat bodemleven (veel regenwormen) in maar dat is echt geëxplodeerd de laatste 3-4 jaar.
Op het andere stuk dat we hebben liggen bij mijn vrouw haar oma (~1,5km verderop) ligt er bovenop de leem/zand laag een dikke halve meter pure zandgrond over en dat is meer het verhaal zoals bij u denk ik. 0 bodemleven, als het 2 dagen droog is + zon dan kom je met een stoflong van dat veld. Ik had daar bv 20 meter spinazie gezaaid ook... niks, to-taal niks! Hier in onze tuin heb ik 2 rijtjes van ne meter gezaaid in ons bakken en de spinazie kwam bijna ons oren uit :laugh:

Die bakken werken wel super goed hier, ik heb hier bakken van een dikke 20cm hoog die ik vol compost gekapt heb (die gratis op te halen is op het containerpark hier op 't dorp). Het stuk dat we hier hebben is echter wel héél klein, ik snap wel dat dat een andere zaak is als ge voor 100+m² compost moet aanvoeren... maar als je de wanhoop nabij bent zou ik toch aan durven raden van puur als experiment eens een bak of 2 te maken, gewoon om eens te zien of dat iets doet, of gewoon zonder bak een dikke, dikke laag compost te dumpen op een paar bedden.

Intussen is de moestuin hier grotendeels leeg. Nog een preiplant of 80 die ik te weinig water heb gegeven dus het zijn wat magere sprieten. Maar toch voldoende om nog een keer of 15 van te eten.
Ik heb nog pastinaak staan als experiment, daar ben ik wel heel benieuwd naar maar naar het schijnt wacht je best tot na de eerste vorst om die uit te doen. Wel een beetje schrik dat die net als mijn wortelen opgefret gaan zijn van de beestjes.
Voor de rest nog zoete aardappelen die bijna klaar zijn om uit te doen en nog een paar broccolini planten die in principe nog tot in het voorjaar moeten blijven staan maar ik vrees dat daar niks meer van gaat komen, de koolwitjes hebben een kleine ravage aangericht :(

Die broccolini staat sowieso eigenlijk in de weg voor de serre die ik misschien zou willen zetten deze winter :unsure:

EDIT: oh ja, ook nog prei staan op het ander stuk maar die is ook wat aangefreten door de vliegjes (en de reetjes die op onverklaarbare wijze tot op dat perceel geraken).

Wij hebben hier echt wel chance met de grond denk ik. Wij zitten hier recht op leem/zandgrond bij ons op het perceel, draineert slecht maar dat heeft in droge periodes wel zijn voordelen. Van in het begin zat hier ook al redelijk wat bodemleven (veel regenwormen) in maar dat is echt geëxplodeerd de laatste 3-4 jaar.
Op het andere stuk dat we hebben liggen bij mijn vrouw haar oma (~1,5km verderop) ligt er bovenop de leem/zand laag een dikke halve meter pure zandgrond over en dat is meer het verhaal zoals bij u denk ik. 0 bodemleven, als het 2 dagen droog is + zon dan kom je met een stoflong van dat veld. Ik had daar bv 20 meter spinazie gezaaid ook... niks, to-taal niks! Hier in onze tuin heb ik 2 rijtjes van ne meter gezaaid in ons bakken en de spinazie kwam bijna ons oren uit :laugh:

Die bakken werken wel super goed hier, ik heb hier bakken van een dikke 20cm hoog die ik vol compost gekapt heb (die gratis op te halen is op het containerpark hier op 't dorp). Het stuk dat we hier hebben is echter wel héél klein, ik snap wel dat dat een andere zaak is als ge voor 100+m² compost moet aanvoeren... maar als je de wanhoop nabij bent zou ik toch aan durven raden van puur als experiment eens een bak of 2 te maken, gewoon om eens te zien of dat iets doet, of gewoon zonder bak een dikke, dikke laag compost te dumpen op een paar bedden.

Het vreemde is dat onze tuin 100y lang akker geweest is. Je zou denken dat dat dan semi deftig is, quod non.

Rumor has it dat de goeie grond ooit eens afgegraven is - kan zijn want ons perceel ligt 50cm lager dan de buren.

Ik heb wel semi bakken - ttz vakken met planken van 10-20cm hoog. Kleine vakken en grote vakken, maar alles samen is dat 100-200m2. Moeilijk te onderhouden.

Daarom dus het plan om wat in te krimpen en te proberen de weinige vakken die er zijn deftig te onderhouden en te zien of het lukt. De rest wordt dan bloemenweide/vuurschaal hoek binnenin de moestuin - gezellig.

Volhouden. Wij wonen hier nu 5 jaar en in die levensloze verarmde aanvulgrond die hier initieel was groeide ook niets van moestuindingen. Na 5 jaar compost compost compost en nu in licht verhoogde bedden begint het toch te lukken. Ik kom ook aardig wat bodemleven tegen intussen. In het stuk gazon dat ik omgespit heb daarentegen na vijf jaar nog altijd nul bodemleven. Wat snelgroeiende planten rond de moestuin zetten voor wat schaduw als dat past met de rest van uwen hof?

De moestuin is 10 op 20m. Daar een haag of zo rondzetten is wel weer veel haagonderhoud en zo wat ik wil vermijden, ik krijg het snoeien nu al maar semi gebolwerkt. Er staan wel 4 bomen in de moestuin en paar er rond die op termijn wat schaduw moeten geven, maar die moeten ook nog wat groeien.

Maar los van de schaduw is het ook een probleem met de grond. Er staat hier vb een plataan van 10y oud. Dat boompje is nu 10cm doorsnede. Bij mijn schoonouders (die zo goed als naast ons woonden in het vorige huis met de groede grond) is 5y geleden een gelijkaardige plataan gezet en die is op 5y groeien al 2x zo hoog en zo dik als ons plataantje. Idem met hagen en fruitbomen. Groeien allemaal zo traag. Heb hier vb 4y geleden beukenhaag gezet en die zijn nog altijd maar 1m en niet gedikt.

De paprika's zijn wel niets geworden. :( Veel blad en weinig vruchten. De tomaten in de serre ook geen vette vandejaar, veel te warm en te weinig compost in de grond. De buitentomaten ettelijke kilo's van kunnen oogsten.

Tomaten in de serre was record jaar hier. Paprikas semi OK. Heb ze te laat in de grond gezet. Heb al paprika of 20 kunnen oogsten, maar nu hangen er nog 10tallen groene aan de planten die niet meer gaan rijpen.

Terug
Bovenaan