Moestuin 2024

nestorius

Well-known member
Crowdfunder FE
Het is weer zover, een jaar verder en voor de liefhebbers onder ons begint het terug te kriebelen om in de tuin aan de slag te gaan. Momenteel zal waarschijnlijk niemand al iets gedaan hebben in de moestuin tenzij hier en daar zorgen dat het water terug weg kan maar dat wil niet zeggen dat er al geen voorpret kan beleefd worden. Misschien is @cege wel al aan het voorzaaien of zit hij ergens in een hoek al wat spinazie in volle grond te zaaien.

Anyway, naar jaarlijkse gewoonte terug de vragenlijst. (Hulde aan @GemaneDude , ere wie ere toekomt.)

1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?
4. Waar kijk je het meest naar uit?
1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
Dit jaar ga ik veel meer voorzaaien (dingen zoals erwten, prinsessenbonen, rode biet...) na vorig jaar 3 keer mijn erwten te mogen herzaaien wegens eerst te nat en daarna te droog.
2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
In grote hoeveelheden zaken als rode bieten zaaien en ook niet meer de ganse moestuin vol zetten, ik ga enkel nog zaaien wat we zeker op krijgen en wat de moeite is om in te maken.
3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?
Dit jaar ga ik terug proberen wortelen te zaaien op verhoogd bed, vorig jaar wat te laat het bed klaargemaakt waardoor het veel te droog was en ik meerdere pogingen heb moeten doen om de wortelen gezaaid te krijgen om daardoor veel te laat te kunnen oogsten.
4. Waar kijk je het meest naar uit?
Het terug kunnen oogsten van tomaten, paprika en meloen uit eigen serre, zoveel smaakvoller dan in de winkel.


Welke rassen zaaien jullie hier voor tomaten en paprika? Hier heb ik vorig jaar een fout gemaakt met de paprikarassen waardoor het allemaal puntpaprika's waren, gelukkig waren die erg lekker en ook makkelijk te ontpitten. Enkel blijf ik het probleem hebben dat ik altijd maar redelijk laat op het jaar rijpe paprika's kan beginnen oogsten. Mensen die tips hebben voor rassen die wat vroeger op het jaar afrijpen?
 
Laatst bewerkt:
Ik zaai morgen de aubergines, pepers en paprikas al!

Aangezien er een 3e kind is, moeten we wat realistisch zijn en zal het volume zaaien zijn en geen fancy pancy gedoe met weirdo rassen.

Snack paprikas, puntpaprika, rode en gele blockpaprikas.

Bij de tomaten coeur de boeuf, crimee, marmande, kerstomaatjes, trostomaatjes, San marzano, moneymaker.

Pepers. Jalapeno, cayennepeper, espelette en een Peruviaanse peper dat een vriend van op reis heeft meegenomen.

Meloenen: cavaillon en watermeloen

Pompoen: spaghetti en butternut

Al de rest zal ingekochte plantjes worden (prei, selder, knolselder, bloemkool, ...)


De moestuin is sinds eind vorig jaar volledig af, dus kan focussen op productie ipv omheining zetten, paletten uut de grond halen, bakken maken etc.
 
Ik zaai morgen de aubergines, pepers en paprikas al!

Aangezien er een 3e kind is, moeten we wat realistisch zijn en zal het volume zaaien zijn en geen fancy pancy gedoe met weirdo rassen.

Snack paprikas, puntpaprika, rode en gele blockpaprikas.

Bij de tomaten coeur de boeuf, crimee, marmande, kerstomaatjes, trostomaatjes, San marzano, moneymaker.

Pepers. Jalapeno, cayennepeper, espelette en een Peruviaanse peper dat een vriend van op reis heeft meegenomen.

Meloenen: cavaillon en watermeloen

Pompoen: spaghetti en butternut

Al de rest zal ingekochte plantjes worden (prei, selder, knolselder, bloemkool, ...)


De moestuin is sinds eind vorig jaar volledig af, dus kan focussen op productie ipv omheining zetten, paletten uut de grond halen, bakken maken etc.
Vanaf wanneer gaan uw aubergines,pepers en paprika's dan naar buiten? Want als je die te lang moet binnen houden heb je toch van die lange slappe planten.
 
Vanaf wanneer gaan uw aubergines,pepers en paprika's dan naar buiten? Want als je die te lang moet binnen houden heb je toch van die lange slappe planten.

Tot februari aan het zuidraam in de onverwarmde garage. Als ze een cm of 15 zijn gaan ze in de serre afharden in pot (rond maart) en dan fingers crossed voor vorst.

Begin april gaan ze in volle grond in de serre. Fingers crossed. Plastiek erover als het vriest.
 
Hah, toevallig. Ik heb dit weekend de laatste aardappelen/wortel/knolselder/pastinaak uitgehaald en alles wat op orde gezet zodat ik er hopelijk binnen anderhalve maand terug in kan vliegen :) nu staat er nog wat prei maar dat is het.

1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
Het meeste ligt wel vast, een deftige constructie voor boontjes/erwtjes is wel iets wat ik nog wil doen, voor de rest blijft het bij het gewoonlijke denk ik. Ook wat meer bloemen zetten zodat het visueel wat aantrekkelijker wordt

2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
Late aardappelen zetten. Ik heb er nu wel nog uit de grond gehaald, maar uiteindelijk is dat qua plaats relatief kostbaar en weinig verschil tov in de winkel. Nieuwe aardappelen gaan er zeker terug komen, maar de plaats waar ik late aardappelen zette zou ik liever anders gebruiken.

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?

Opnieuw, meloen :p ik probeer het nu al 3 jaar, maar nog nooit deftig gelukt. ik snoei verkeerd volgens mij, maar er komt nooit echt veel aan, terwijl ik écht wel eens graag een verse, rijpe meloen van eigen kweek zou proeven. Alle tips en tricks zijn dus welkom.

4. Waar kijk je het meest naar uit?

Mijn dochter wordt in de zomer 2 en gaat dan hopelijk ook veel buiten kunnen zijn. Het lijkt me heel erg leuk om met een peuter wat te prutsen in de tuin en ze zelf wat te laten ontdekken/spelen/...


Ook proberen om wat meer opvolgteelten te zaaien, ik heb er alle info/boeken voor, nu is het gewoon een kwestie van het op te volgen.
 
Ik heb een hoop kastanjepompoenpitten bewaard, die plant ik best in mei zeker?
Yup, wel om te dubbelchecken, pompoen kruist enorm makkelijk met andere pompoenen of courgettes etc. Als je dus pitten bewaard hebt van eigen kweek weet je over het algemeen niet wat eruit gaat komen 🤷‍♂️ Kan zaadvast zijn of iets dat er totaal niet op lijkt.
 
Laatst bewerkt:
Yup, wel om te dubbelchecken, pompoen kruist enorm makkelijk met andere pompoenen of aubergines etc. Als je dus pitten bewaard hebt van eigen kweek weet je over het algemeen niet wat eruit gaat komen 🤷‍♂️ Kan zaadvast zijn of iets dat er totaal niet op lijkt.
Gelukkig lust ik alles, dus laat de verrassing maar komen. :unsure:
 
Gelukkig lust ik alles, dus laat de verrassing maar komen. :unsure:
:p als het kruist met courgettes kan het soms een heel onsmakelijke, bittere pompoen worden die giftig is. Proeft enorm bitter blijkbaar, dus je merkt het direct om dan weg te gooien.

Ik koop gewoon nieuw zaad, ik weet ook niet hoeveel het voorkomt, alleen dat het iets is wat wel kan.
 
Ik kijk al uit naar voorjaar. Er zitten >1000 bloembollen in de tuin verstopt. Heb als kerstcadeau overal bloemenmengeling gevraagd. Die zullen rond de moestuin gezaaid worden. Ook paar veldjes bijenbloemen, zonnebloemen en snijveldbloemen voor de madam.

De eerste paprikas zijn komen piepen na 6d. We zijn nu 8d verder na de zaaisessie. Aubergines, check. Peruviaanse peper, check.
Al 2 soorten puntpaprika's en snackpaprikas.

We zijn geroutineerd. Als ze komen piepen, dan raken we aan vruchten. Het initieel kiemen is de moeilijkheid.

Sinds dit jaar heb ik een 2e verwarmde serretje van 30 op 20cm. Buurvrouw van schoonmoeder is verhuisd naar app (had 200m2 serre en 1000m2 bloemen/moestuin) en ik heb heel haar tuinhuis leeggeroofd. Moet enkel af en toe foto's sturen voor nostalgische redenen.
 
Dag 13. De lange aubergines ook aan het schieten. De gele blok paprika eindelijk ook aan het schieten. Violet gold ook.

Jalapeno en 2e batch Cayenne ook aan het schieten.

We wachten nog op habanero, kaboutermuts paprika (eigen zaad, vorig jaar ook niet geschoten), gele punt paprika (zelfde verhaal), oranje paprikas (vorig jaar goed gelukt), zaad van 2011 vroege bloemkool (van de moemoe van de madam die gestorven is - zaad in haar serretje, gevonden), espellete (vorige jaren goed gelukt, maar al oud zaad), kapiya paprika (gekocht zaad en al 5y op rij 0 kieming), laylak paprika (vorig jaar semi gelukt).

123zaden.nl, lui zaad dat ze verkopen.

Anyway, behalve Cayenne heb ik voldoende gekiemde exemplaren om mijn tuin en serre vol te krijgen.

Zelfs geoogst zaad. 20 zaaien, 25 kiemen :laugh: of 0 als je ze te vroeg geoogst hebt.
 
Vandaag paprika voorgezaaid en enkele tomatenplanten (love tomatoes of heartbreakers vita f1, een kerstomatensoort die eigenlijk bedoeld is voor in potten maar erg mooi compact groeit in volle grond en erg veel tomaten geeft, een aanrader). Nu zit ik nog in twijfel of ik dit jaar mijn paprika's wat dikker plant en ze sneller "top" of ik terug ruimer plant en ze gewoon laat groeien. Iemand hier ervaringen mee? En wat doet meester-paprikateler @cege?

Ook deze namiddag de erwten gaan voorzaaien in trays (@ugar, eeuwig dank voor het aankoopadvies, met die trays is het echt leuk werken.)
Ook hoop ik al een stuk van de moestuin klaar te kunnen maken om die erwten dan binnen enkele weken te kunnen uitplanten. Ik twijfel enkel nog om nu wel of niet houtsnippers te gebruiken tussen de rijen. Het is een gemak om het onkruid weg te houden maar weer een nadeel ivm naaktslakken en ook zou het niet ideaal zijn voor volgende teelten omdat de compostering van het hout zuurstof uit de grond zou trekken. Zoveel keuzes om te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Ik ben een luie teler met voldoende plek en hoogte.

Ik top pepers en paprikas niet. Enkel snoeien op 2 of 3 takken en voldoende vruchtdunning doen vanaf juni zodat je rijpe paprikas krijgt. Vanaf Augustus top ik en verwijder ik bloemen systematisch.

En goed de dieven weghouden. Bij bepaalde rassen kun je echt miserie hebben dat er halve struiken als dief Schieten en dan valt de struik om of hij knakt zelfs onder gewicht van paprikas. Alles Kaal houden op de hoofdstam en enkel na de split vruchten kweken.

Bij snakpaprikas en cayenne laat ik meestal alles de vrije loop. Niet snoeien en niet dieven. Enkel toppen en bloemen eruit vanaf eind Augustus. Zelfs buiten krijg je uit een verwilderde snack paprikas plant gemakkelijk 20 30 rijpe paprikas. Cayenne 100 200 300 rode pepers zonder moeite. Ik zie niet in waarom je als hobbyist zou snoeien als een professional om 10% Meer opbrengst of zo te hebben.

De Grote paprikas haal ik buiten 3 4 per plant. In de serre 6 7 8. De punt paprikas gemakkelijk 20 rijpe in serre. Buiten romd de 10 15 maar meestal wat kleiner. De onrijpe oogsten en rijpen binnen voor de helft af. De andere helft rot gewoon en wegsmijten.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een luie teler met voldoende plek en hoogte.

Ik top pepers en paprikas niet. Enkel snoeien op 2 of 3 takken en voldoende vruchtdunning doen vanaf juni zodat je rijpe paprikas krijgt. Vanaf Augustus top ik en verwijder ik bloemen systematisch.

En goed de dieven weghouden. Bij bepaalde rassen kun je echt miserie hebben dat er halve struiken als dief Schieten en dan valt de struik om of hij knakt zelfs onder gewicht van paprikas. Alles Kaal houden op de hoofdstam en enkel na de split vruchten kweken.

Bij snakpaprikas en cayenne laat ik meestal alles de vrije loop. Niet snoeien en niet dieven. Enkel toppen en bloemen eruit vanaf eind Augustus.
Ik ben al jaren een nog grotere luiere teler. Gewoon plant in de grond en laat maar groeien. Om dan een stuk of 10 rijpe paprika's te hebben en eind oktober met 10 a 20 kleine groene paprika's te zitten. Dit jaar zou ik echt wel eens wat vroeger een rijpe paprika willen hebben en ook niet zoveel klein grut op het einde want mijn wederhelft begint mij te vervloeken met min kinderpaprika's :biglaugh:. Mijn tomaten dief ik wel maar het probleem is altijd wanneer we op verlof gaan ik niemand heb om die zorg wat over te nemen en die lijken net altijd in dat moment veel meer te groeien. Om dan bij terugkomst voor de keuze te staan om een halve plant weg te knippen of proberen om ook op de zijscheuten de tomaten rijp te krijgen. Met wisselend succes. Dit jaar ook maar eens proberen met de paprika's.
 
Vorig jaar weinig gedaan en ik miste het toch wat, dus eind januari al een hele hoop chilipepers gezaaid waarvan de meeste veel sneller opkwamen dan ik dacht:

Reeds zaailigen, in dalende volgorde van kiemsnelheid/kiemsucces
- Aji Amarillo
- Aji Limo / Lemon drop
- Aji Pineapple
- Holy Mole
- Ancho
- Jalapeno
- Explosive Ember
- Padron (maar één zaailing voorlopig)
- Dolce di Bergamo (ook ééntje maar)

Enige dat (nog) niet opgekomen is, is Cherry Bomb

Ook terug wat tomatillos voorzaaien dit weekend.

Verder wat meer peultjes op de planning voor 2024 en anders herhalen wat vorige jaren makkelijk ging :D
 
@SlashDotDash heb je dat buiten gezaaid? En waar heb je die zaden gekocht?

Ik zou wat meer in de tuin willen doen én zelf hotsauce maken. Valt dus perfect te combineren
Nee die staan binnen hé, je moet toch de klok rond 20+ graden hebben om pepers te laten kiemen. Ik heb hier in mijn kelder een radiator op apart circuit waar ze in de buurt blijven tot ze gekiemd zijn.

Eénmaal gekiemd gaan ze onder een lamp of voor een raam als er wat zonlicht is. Binnen 2 weken zal ik ze verpotten naar P9; dan kunnen ze hopelijk verder aan een raam tot ze buiten kunnen april/mei - ik plant m'n chilipepers dan in potten en bakken op mijn terras.

Hoop met de Aji Limo en Pineapple inderdaad een hot sauce te maken.
Aji amarillo voor leche de tigre
Jalapenos zijn lekker gepekeld
Padrons lekker gefrituurd
Holy mole en Ancho zijn perfect om te drogen en zo in saus te verwerken
 
2e zaaisel pepers en paprikas niks gelukt. Lui zaad. Is ook op nu, had de volledige zakjes erin gekapt.

Volgende week beginnen oppotten in p9s.

Vandaag tomaten gezaaid. 11 soorten. Kan moeilijk een soort die in de bak zit niet zaaien.... :laugh:
 
Ondertussen zitten de eeste snack paprikas in P9. Vanavond de cayenne, peruviaanse pepers en nog wat blokpaprikas. Tegen einde van de week zouden er 100-150 paprikas in P9 moeten zitten. Net op tijd klaar want de tomaten zijn vandaag beginnen schieten :clap: binnen 1-2 weken moeten die ook in P9s.
 
Terug
Bovenaan