Status
Niet open voor verdere reacties.
Nog geen moestuin hier maar af en toe begin ik toch wat te experimenteren. Ik begin het wel leuk te vinden om een plant te zien evolueren of om iets vanuit een zaadje te zien ontstaan.

Allicht al te laat op het jaar maar 2 weken geleden voor de lol enkele meloenzaden uit een meloen in kleine potjes in een stekkastje gezet. Na 4-5 dagen begon dat al te schieten. Gisteren heb ik er 5 verpot naar 15l potten. Staan hier nu op ´t terras. Benieuwd wat hier van gaat komen.

Rode pepers heb we in onze kruidenbak staan, die dingen groeien erg makkelijk zonder werk.
Pijpajuin is ook wel funny om te zien groeien vanuit een geplant restje.
2 maand geleden aan een ananasplant begonnen met de kroon van een ananas. Dat lijkt ook te lukken. Ze groeit toch verder.

Mijn enige mislukking tot nu toe is het proberen stekken van mijn Japanse esdoorns. Van de 15 is er geen enkel wortel beginnen schieten en zijn ze allemaal verdort of zelfs schimmel beginnen opkomen 😔 ( al is dat nu wel geen moestuin-materie)
 
Eerste tomaten geoogst uit de serre.. maar toch tegenvallend. Binnenkant is voornamelijk wit/ hard vruchtvlees, amper pitjes :/ smaak is dus ook niet zo waauw.. Iemand een verklaring hiervoor? Is bij 3 verschillende soorten dat ik dit heb. Te weinig water gegeven of gewoon nog niet rijp genoeg?
 
Eerste tomaten geoogst uit de serre.. maar toch tegenvallend. Binnenkant is voornamelijk wit/ hard vruchtvlees, amper pitjes :/ smaak is dus ook niet zo waauw.. Iemand een verklaring hiervoor? Is bij 3 verschillende soorten dat ik dit heb. Te weinig water gegeven of gewoon nog niet rijp genoeg?
Lijkt mij dan idd nog niet rijp. Zijn ze genoeg verkleurd?
 
Zelf gekweekte tomaten smaken toch eindeloos veel beter amai :love:

Dit jaar doet de prei, pepers, sla, pompoen, venkel het wel slecht, alles verbrand of nooit deftig gegroeid

Wat wel lukt:
Tomaten à volonté
Komkommers beginnen eindelijk te geven en courgette hebben we ook al een 7tal kunnen oogsten.
Braambessen ook kilo's gehad - zoveel ook die gewoon te rijp zijn geworden of gewoon op de grond zijn gevallen :(

Zit ook 1 meloen, een citroen en wat druiven aan te komen :unsure:
 
Vandaag nog eens uchiki kuri pompoen uit de tuin gegeten, deze keer in soep. Mannekes zo lekker, niet normaal.
 
Hier is het nog altijd droogte bonanza. Ik heb opgegeven en sproei ook niet meer.

Ik sproei enkel nog het stukje tuin waar het glijbaantje staat van de kinderen zodat ze relatief zacht kunnen landen en wat in de tuin kunnen spelen. Her overgrote deel van de tuin is letterlijk een zandbak.

Denk dat ongeveer 1/3 van mijn 20 knotwilgen het begeven heeft, ik vermoed dat het te vroeg is voor bladval... mijn kersenboom van 2y oud is volledig bruin en alle blad verloren. De druiven zijn ook al bruin aan het worden. Ik probeer daar wat water te kappen af en toe, maar elke dag een gieterke x 10 planten is ook snel 100-200l... en bomen gieten, daar begin ik niet aan...

Ohja, tomaten, pepers, aubergine in serre ok. Voor een of andere reden is de venkel hier voor het eerst in jaren gelukt zonder doorschieten. Misschien is 40 graden teveel om door te schieten :ROFLMAO:

Mag hier dringend eens regenen. De pluviometer geeft aan dat er sinds 15 juni 30mm gevallen is...
 
Het is mij gelukt! Ik heb een meloen gekweekt zonder kas:

G0uhKE3.jpg


Super klein maar wel lekker!

Ook cayennepepers gedroogd vandaag.

cboYhYY.jpg
 
Hier is het nog altijd droogte bonanza. Ik heb opgegeven en sproei ook niet meer.

Ik sproei enkel nog het stukje tuin waar het glijbaantje staat van de kinderen zodat ze relatief zacht kunnen landen en wat in de tuin kunnen spelen. Her overgrote deel van de tuin is letterlijk een zandbak.

Denk dat ongeveer 1/3 van mijn 20 knotwilgen het begeven heeft, ik vermoed dat het te vroeg is voor bladval... mijn kersenboom van 2y oud is volledig bruin en alle blad verloren. De druiven zijn ook al bruin aan het worden. Ik probeer daar wat water te kappen af en toe, maar elke dag een gieterke x 10 planten is ook snel 100-200l... en bomen gieten, daar begin ik niet aan...
Bomen kunnen verdorren en het jaar later terug starten. Je kan over enkele weken checken of die boompjes nog leven, of dat je ze moet vervangen, door met je nagel een klein stukje schors weg te krabben -> nog groen -> leeft nog. Verdord -> dood

Druiven die bruin worden, zijn die dan dit jaar geplant? Want druiven zijn belachelijk droogteresistent.

Een techniek om efficiënt water te geven : neem een grote bloempot met een gat in de bodem. Zet die vlak tegen de wortel, en doe er een liter water in. Laat dat water door dat gat in de bodem de grond in sijpelen, en draai/duw daarna de pot stevig in de modder.
Giet dan 's avonds laat 5 of 10 liter water in die bloempot (ik weet niet hoe groot de pot is).
Alle water gaat nu gewoon traag de bodem insijpelen, en niet zoals wanneer je met een gieter water geeft, gewoon vooral over de bodem wegstromen en de bovenste bodemlaag van water voorzien. Ik gebruik die techniek wanneer ik een nieuwe boom plant, en ik geef zo'n boom dan 1 emmer water per week. Duurt dan bijna 12 uur voor die pot leeg is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Bomen kunnen verdorren en het jaar later terug starten. Je kan over enkele weken checken of die boompjes nog leven, of dat je ze moet vervangen, door met je nagel een klein stukje schors weg te krabben -> nog groen -> leeft nog. Verdord -> dood

Druiven die bruin worden, zijn die dan dit jaar geplant? Want druiven zijn belachelijk droogteresistent.

Een techniek om efficiënt water te geven : neem een grote bloempot met een gat in de bodem. Zet die vlak tegen de wortel, en doe er een liter water in. Laat dat water door dat gat in de bodem de grond in sijpelen, en draai/duw daarna de pot stevig in de modder.
Giet dan 's avonds laat 5 of 10 liter water in die bloempot (ik weet niet hoe groot de pot is).
Alle water gaat nu gewoon traag de bodem insijpelen, en niet zoals wanneer je met een gieter water geeft, gewoon vooral over de bodem wegstromen en de bovenste bodemlaag van water voorzien. Ik gebruik die techniek wanneer ik een nieuwe boom plant, en ik geef zo'n boom dan 1 emmer water per week. Duurt dan bijna 12 uur voor die pot leeg is.

Ik doe iets gelijkaardigs voor mijn tomaten in pot.
Ik knip het bovenste deel van plastieken flessen (cola,...) En steek dat ergens tussen het midden en de zijkant.

Anders loopt het water langs de zijkant af naar de gaten vanonder in de pot.

Eventueel met dop erop en een kleiner gaatje in de dop.

Werkt so far heel goed eigenlijk.

Voor bomen nog niet gebruikt maar dat lijkt wel een goede oplossing.
Misschien mijn overschot dikke PVC buizen gebruiken en er wat gaten in boren en de grond in.

Eventueel met wat zand vullen en kan dienst doen als extra infiltratie.
 
Nog eens een kleine update

Einde komt stilletjes aan in zicht, maar de tuin gaat nog volop door. De groene courgette was en is nog steeds fantastisch aan het geven, pepers a volonte, komkommers, pompoenen, kruiden...

Enorm benieuwd naar de nog niet zichtbare dingen als zoete aardappel, mierikswortel, aardpeer en oca, maar ik verwacht daar ook een deftige oogst aan de planten te zien, buiten de oca misschien.

Dit jaar echt een vooruitgang opgemerkt inzake biodiversiteit van dieren, en dat in een toch wel kleine tuin. De kikkers in de foto zijn er een voorbeeld van maar ook veel nieuwe insecten gezien, de dikste kruisspin die ik ooit gezien heb (3cm ofzo), veel vogels en ook een bosmuis (zit met een nest denk ik onder de compostbak). Zolang ze geen kwaad doen maak ik van de muizen geen probleem.
 
Hier bijna klaar met de tuin. Alle kale plekken zijn bijgezaaid, hagen finaal proper gesnoeid en kale plekken bijgeplant, bomen bijgesnoeid, alle brol hout verhakseld en de plekken waar alle hout lag gefreesd en opnieuw ingezaaid. Idem met de brandnetelvelden.

De moestuin is bijna af. Overal bakken aan het maken en padjes aan het zaaien. De schapendraad omheining is geleverd en de palen zitten allemaal in de grond. Nog wat egaliseren en wat inzaaien en dan kan de draad er rond. Volgend jaar opnieuw moestuin seizoen ipv tuin ontjungelen.

Ohja, savooien en broccoli kunnen oogsten. Selders hebben we warmte ook goed overleefd. Tomaten zijn er ook nog altijd. En alle fruitbomen zitten eindelijk in de grond.
 
Eerste kiwibessen zijn rijp. 't Eerste jaar dat ik een redelijke oogst heb :cool:

Over een week of twee de kiwi's oogsten. Dat zijn er gewoon weeral veel te veel
 
@SlashDotDash Hoe zijn uw tomatillos? Content van? Hoe smaken die en hoe gebruik je die?
Lekker! En eigenlijk zijn de planten vrij goed de grote droogte doorgekomen. Ik heb m'n moestuin wel beetje verwaarloosd in augustus, dus niet zo veel water bijgegeven. De opbrengst was dus redelijk beperkt, veel vruchtjes zijn heel klein gebleven.

Wel een aanrader als je graag frisse groene salsa maakt, dat is de voornaamste toepassing qua recept: avocado, tomatillo, groene jalapeno, koriander, beetje look => blender.. Heerlijke salsa verde.

Volgend jaar terug enkele plantjes zetten. Moet ze dan wel ondersteunen want gewicht van de vruchten werd wat te veel naar het einde van't seizoen toe...
 
Een noobvraag: ik merk dat onze pompoenen fin de saison zijn en er geen nieuwe vruchten meer groeien. Volgens Google is de oogsttijd van pompoenen september. Wat doe ik met al die overwoekerde bladeren? Is dat gewoon alles uittrekken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan