Status
Niet open voor verdere reacties.

Maakt wel heel veel lawaai en dat dan gedurende 8h drogen, dus staat altijd in een aparte kamer

Niet vergeten om de BG affiliate link te gebruiken he :unsure:
ZVM9Oun.png


:unsure:
 
Pepers gaan wild hier, sommigen al vol met vruchten. Planten zijn gemiddeld 1m hoog en goed bushy.
Mooiste is deze Buena Mulata, gaat van paars naar rood.
Zo'n droogautomaat ziet er interessant uit. Beter dan de oven die niet zo'n lage temperaturen aankan.
Wauw wat een plant!! Mijn hoogste peperplanten zijn een halve meter hoog of zo. Doe jij iets speciaals?
 
Wauw wat een plant!! Mijn hoogste peperplanten zijn een halve meter hoog of zo. Doe jij iets speciaals?

Niet echt iets speciaals maar zal eerder combinatie zijn van verschillende factoren.
Ik dank de groei voornamelijk aan de goede plek op mijn zuidelijk gerichte terras, staan nagenoeg hele dag in de zon.
Daarnaast kweek ik ze in een rootpouch, beter voor de wortels. De grond is goed luchtig dankzij de perliet en hydrokorrels op de bodem.
Heb ook regelmatig knopjes weggeknipt wanneer de plant nog te klein was. Om de groei te boosten.

En niet onbelangrijk, voldoende voeding geven. Ik gebruik deze (organisch). Aangepast naar de fase waar de plant zich inbevindt.

De Piri Piri ziet er ook veel belovend uit, vol met knopjes.

Verder praat ik er elke dagen tegen
:unsure:


Hier enkele foto's van andere pepers
Mini Bell Chocolate (worden bruin)
Jalapeno
Aji Norteno
Piri Piri
Cayenne

Bhut Jolokia en Habanero hebben nog geen vruchten helaas.
 
Laatst bewerkt:
Prachtige peperplanten @J.Brown !!
Die van mij zijn helaas ook aan de kleine kant, denk dat ik ze in hun finaal pottenstadium initieel misschien iets te veel water gegeven heb. Ik heb wel een goeie verhouding bloem vs blad, dus als de meeste daarvan vruchtjes worden komt het wel goed. Mijn peuter heeft trouwens de labels met de namen verwisseld dus ik weet niet meer zeker welke welke is :D

De meest linkse is serrano, die is het traagst met bloemvorming. Pikantst ook.
De 2 rechtse zijn mirasol/guajillo, herkenbaar omdat ze langwerpig zijn. Toch gek het verschil in grootte van de plant!
De andere twee zijn mulato en chilhuacle, normaal ga ik onderscheid kunnen maken bij rijpen omdat ze andere kleur hebben.

i-3k35vj5-XL.jpg


i-pnVCnMh-XL.jpg


i-Qg9X7sT-XL.jpg

Tomatillos zijn echt leuk om te zien evolueren, en totaal geen werk aan. Volgend jaar meer van zetten.
 
Ik heb in het voorjaar in het tuincentrum een "citroen-komkommer" meegepakt. Nog nooit van gehoord, maar vond dat wel grappig. Daar komen nu de eerste vruchten aan, maar weet niet goed wanneer ze te plukken. Iemand die iets kan suggereren?

20220711-133038.jpg
 
Ik heb in het voorjaar in het tuincentrum een "citroen-komkommer" meegepakt. Nog nooit van gehoord, maar vond dat wel grappig. Daar komen nu de eerste vruchten aan, maar weet niet goed wanneer ze te plukken. Iemand die iets kan suggereren?

20220711-133038.jpg
Komkommers kan je plukken wanneer je wil, groot of klein. Zorg er wel voor dat ze niet overrijp worden want dan stopt de plant met produceren.
 
De bladeren van mij pompoenplanten worden helemaal wit. Is hier iets aan te doen of moet ik de pompoenen oogsten voor het te laat is?

Van mijn 3 courgetteplanten oogst ik al gedurende 5 weken elke dag 2 courgetten. Voorlopig geraken ze nog wel op en kan ik ze kwijt in de familie 😀
 
De bladeren van mij pompoenplanten worden helemaal wit. Is hier iets aan te doen of moet ik de pompoenen oogsten voor het te laat is?

Van mijn 3 courgetteplanten oogst ik al gedurende 5 weken elke dag 2 courgetten. Voorlopig geraken ze nog wel op en kan ik ze kwijt in de familie 😀
Waarschijnlijk meeldauw. Oplossing van 40 procent melk en 60 procent water er op spuiten zou helpen.

Bladeren die te ver heen zijn zou ik afsnijden en wegdoen.
 
Aan de mensen die reeds ancho/poblano gekweekt hebben (@SlashDotDash ?), wanneer oogsten jullie meestal?

iMdqDat.jpg


Eerste Jimmy Nardello geoogst. Net geproefd en heel lekker! Stuk zoeter dan een gewone paprika (deze soort heeft geen hitte). Perfect voor in rauwe slaatjes te doen. Ga hier volop zaad van oogsten, dus als jullie er willen dit najaar, laat gerust weten!

rEdYzYB.jpg


Eerste meloentjes! Ik ga zo gelukkig zijn als ik succesvol meloen kweek dit jaar.

UwxDk0b.jpg


Voor de rest nog regelmatige oogst van aardbeien, boeren- en palmkool, courgette, komkommer en bietjes. Pompoenen beginnen af te rijpen, tomaten nog niet. Volop sluimererwt zaad aan het verzamelen. Een paar staakbonen gezaaid aangezien de struikbonen nooit goed kiemen hier (denk dat ik niet te laat ben hiermee). Ook al wat rode biet, ijsbergsla, andijvie en bladpeterselie voorgezaaid voor de herfst moestuin.
 
Aan de mensen die reeds ancho/poblano gekweekt hebben (@SlashDotDash ?), wanneer oogsten jullie meestal?

iMdqDat.jpg


Eerste Jimmy Nardello geoogst. Net geproefd en heel lekker! Stuk zoeter dan een gewone paprika (deze soort heeft geen hitte). Perfect voor in rauwe slaatjes te doen. Ga hier volop zaad van oogsten, dus als jullie er willen dit najaar, laat gerust weten!

Ik denk dat ze nog iets groter kunnen worden, maar je kan ze ook al oogsten om te grillen als je wil, om andere vruchtjes de kans te geven.
Als je ze groen eet moet je ze wel roosteren en dan laten zweten dat de schil los komt.

Sowieso de moeite om er een aantal te laten rijpen (dan worden ze baksteenrood) en drogen, poeder of vlokken van maken, heel lekker als aromatische smaakmaker.
 
Ik denk dat ze nog iets groter kunnen worden, maar je kan ze ook al oogsten om te grillen als je wil, om andere vruchtjes de kans te geven.
Als je ze groen eet moet je ze wel roosteren en dan laten zweten dat de schil los komt.

Sowieso de moeite om er een aantal te laten rijpen (dan worden ze baksteenrood) en drogen, poeder of vlokken van maken, heel lekker als aromatische smaakmaker.
Thanks! Wat bedoel je exact met laten zweten? Ben niet zo thuis in de keuken. :tongue:
 
Thanks! Wat bedoel je exact met laten zweten? Ben niet zo thuis in de keuken. :tongue:
grillen en dan in een zakje of afgesloten keukenpotje ofzoiets. Dan stoomt hij wat verder in zijn eigen schil en komt die schoon los. Toptip voor paprika ook trouwens, wordt heerlijk zoet zo en verteert een pak beter (die schil is waar de meeste mensen last van hebben).

Die schil mag je echt zwartblakeren trouwens (bv op de bbq :drool: )
 
Yes, wat horste zegt. Goed kruiden met peper en zout en dan afwerken met beetje olijfolie, eventueel beetje pittige kaas erbij en even terug opwarmen in de oven dat de kaas smelt. Smakelijk :D
 
Dit najaar zal ik een zaadjesuitwisselingsthread starten (als er interesse is) dus vergeet ook zeker niet zaadjes te verzamelen indien mogelijk. :)

Ik verzamel alvast zaadjes van stengelui, sluimererwtjes en Jimmy Nardello peper. Wel geen giga hoeveelheden. Overige pepers zal ik ook nog verzamelen. (Kruisbestuiving is natuurlijk wel mogelijk bij de pepers)

Voor de rest nog zien maar vermoedelijk ook uchiki kuri pompoen, charentais meloen als die lukt en bloemenzaad.
 
En bij jullie planten gesneuveld door de hitte/felle zon? Bij mij een butternut (waar nog niks aan hing) dood en de herfstframboos heeft ook afgezien maar leeft nog. Voor de rest alles ok.
 
Een hortensia die wel verbrand is, maar van de peper- en tomatenplanten niets!

Tomaten is hier wel opnieuw gene vetten, ik vraag mij toch af of ik iets verkeerd doe.
Ik heb een aantal planten met elk 2-3 tomaten die nog volledig groen zijn, en dan een aantal planten (vooral kers- en minitomaatjes) waar gewoon geen vruchten aan komen ☹️
De peperplanten in de serre doen het ook echt niet goed, de planten op het overdekt terras doen het véél beter dus ik vrees dat het aan de serre ligt.
 
Mijn paprika’s die al in slechte staat waren hebben denk ik wel hun genadeslag gekregen gisteren. Mijn blauwe bessen zien er ook dood uit, die had ik nog maar dit jaar gepland.
Mijn hortensia in pot hangt er ook zeer treurig bij maar krijg ik misschien nog wel gereanimeerd.
Binnenkort op vakantie dus het is wel afwachten wat er nog gaat leven wanneer ik terugkom.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan