Status
Niet open voor verdere reacties.
Cant handle the heat. In de aveve waren er gardena Zwenksproeiers in promo. Hier 2 aangeschaft en elke avond een uurtje regenwater sproeien. Should be good. :)
 
Een van mijn peperplanten wordt belaagd door iets. Andere planten hebben er weinig tot geen last van. Lijkt me ook raar qua vorm/patroon om van rupsen te komen?
Probleem gevonden! Ik was op zoek naar grote rupsen maar ‘t zijn een hoop kleintjes:

8D91D3E3-A928-4146-80C1-529290853969.jpeg

Kan/moet ik dat behandelen of is het voldoende als ik ze regelmatig met de hand weghaal?
 
Probleem gevonden! Ik was op zoek naar grote rupsen maar ‘t zijn een hoop kleintjes:

Bekijk bijlage 10660
Kan/moet ik dat behandelen of is het voldoende als ik ze regelmatig met de hand weghaal?

Zou eerst met de hand proberen, tenzij het er te veel zijn. Je hebt zo van die sprays op basis van olie die insecten verstikken, alleen werkt dat natuurlijk ook tegen de “goeie” dus niet te liberaal mee sproeien 😁
 
Zou eerst met de hand proberen, tenzij het er te veel zijn. Je hebt zo van die sprays op basis van olie die insecten verstikken, alleen werkt dat natuurlijk ook tegen de “goeie” dus niet te liberaal mee sproeien 😁
Merci voor de tip!
Ik heb me er intussen even mee geamuseerd en op een tiental minuten zo'n 40 weggeplukt. Ik heb ongetwijfeld niet alles mee maar de rest verstopt zich dan toch goed.
De plant in kwestie heb ik ook meteen in 'quarantaine' gezet (tegenwoordig is dat toch hip!) zodat de anderen hopelijk gevrijwaard blijven.

Voorlopig probeer ik het dus zo, behandelen doe ik liever niet tenzij het niet anders kan 😁
 
De sluimererwten beginnen op hun einde te komen. Kon ook al even niet meer volgen, die planten geven nogal... Leuke eerste ervaring, zeker voor herhaling vatbaar!
 
De eerste zonnebloem is open :) Enkele dagen terug was het nog een kwestie van "knaldrang"...

i-cPBmhFC-X2.jpg

Mijn pepers doen het heel anders dan vorig jaar, best intrigerend. Wellicht omdat ik 1. later begonnen ben en 2. met een groeilamp heb gewerkt. De planten zijn veel kleiner, maar de verhouding blad vs. vrucht is momenteel echt heel goed.

Komkommer, courgette, pompoen beginnen te bloeien. Nu met de regen verwacht ik wel weer een opstoot van onkruid, zal toch wat wiedtijd moeten inplannen komend weekend.

Sla, andijvie doen het heel slecht dit jaar: in volle grond wordt alles door slakken opgegeten, en in bakken staat het te droog dus schiet te snel op.
 
De strijd met de rupsen in die ene jalapeno-plant woedt hier nog hevig! Elke dag pluk ik er 5-10 rupsen uit maar de dag erna zitten er alweer nieuwe. De plant lijkt het echter wel te kunnen verdragen en er hangen toch een 10tal pepers in dus ik hou vol.

De bladluis in mijn kruidenbak is inmiddels wel bijna volledig uitgeroeid. Twee weken geleden een aantal lieveheersbeestjes verzameld en in de bak gezet. Ze zitten er nog steeds en zijn heer en meester 😍
 
Eerste pepers in de serre aan het groeien. Eerste courgetten buiten aan het groeien. Paprikas buiten ook aan het groeien.

Nog geen tomaten. Beetje traag met de verbouwingen hier... -_-

Ook de meloenen wat traag, maar ze zijn toch al 20cm planten nu. Komkommer idem.

Vroege patatten al aan het oogsten. 1 portie voor gezin per plant, dus aanvaardbaar. Sjalotten verrassend goede oogst. Een zakje gekocht met 50% korting in de aveve omdat het seizoen al te laat was. Toch in de grond gestoken en niet naar gekeken. Net 2 emmers geoogst 🙃

Winterprei zit ook in de grond, koolrabi en bloemkool ook. Ook nieuwe portie sla en venkel geplant. Aardbei voor volgend jaar al geplant. Morgen tussen de regen in boontjes en witloof hopen te zaaien en misschien wat late worteltjes zaaien. Ook nog wat bietjes zaaien voor de klein mannen.

De grote werkzaamheden in de tuin zijn zo goed als gedaan, dus moestuin catch-up is ongoing...
 
Alles begint hier goed op gang te komen.
De sla staat super (met dank aan de slakken korrels):
20220625-160228.jpg

De eerste tomaatjes worden rijp:
20220625-155929.jpg

De snack komkommers komen "op snelheid":
20220625-155956.jpg

De cucamelons groeien als gek, bloeien, maar vormen nog niet veel vruchten:
20220625-160031.jpg

En m'n eerste potje frambozen geplukt vandaag (40-tal).
Zalig! Welke sla soort is dat? Eikenblad?

Bij mij beginnen er al redelijk wat pompoenen en enkele butternuts te vormen, ook de komkommers beginnen. Meloenen nog geen vruchten voorlopig.
 
Alles begint hier goed op gang te komen.
De sla staat super (met dank aan de slakken korrels):
20220625-160228.jpg

De eerste tomaatjes worden rijp:
20220625-155929.jpg

De snack komkommers komen "op snelheid":
20220625-155956.jpg

De cucamelons groeien als gek, bloeien, maar vormen nog niet veel vruchten:
20220625-160031.jpg

En m'n eerste potje frambozen geplukt vandaag (40-tal).
Zalig, wat een mooie sla! Hier is het wat anders :D

Voorzichtig met uw cucamelons, zie dat ze binnen staan - die gaan heel hard beginnen woekeren :)
 
Stand van zaken (focus op vruchtgewassen + rode biet)

Wel heel content voorlopig, enkel de meloenen moeten dus nog komen. Sluimererwten is op zijn einde, de laatste laat ik hangen voor zaad. Sojaboon en stamboontjes nog geen vruchten aan. Aardbeien en frambozen kan ik met moeite nog volgen. Groene courgette ook al aantal van geoogst, maar geen nieuze vrucht voorlopig dus geen foto van genomen.
 
Stand van zaken (focus op vruchtgewassen + rode biet)

Wel heel content voorlopig, enkel de meloenen moeten dus nog komen. Sluimererwten is op zijn einde, de laatste laat ik hangen voor zaad. Sojaboon en stamboontjes nog geen vruchten aan. Aardbeien en frambozen kan ik met moeite nog volgen. Groene courgette ook al aantal van geoogst, maar geen nieuze vrucht voorlopig dus geen foto van genomen.
Oh wauw ziet er goed uit! Nog nooit een pompoen op een rozenboog gezien, leuk idee wel! Kan dat met eender welke soort?
 
Oh wauw ziet er goed uit! Nog nooit een pompoen op een rozenboog gezien, leuk idee wel! Kan dat met eender welke soort?
Ja denk het wel, voor mij eerste keer dat ik het met pompoen doe, vrees wel dat die de hele boog voor zich gaat willen. :biglaugh: De meloen die er naast staat krijgt met moeite nog licht.

Vorig jaar stond mijn pompoen in een pot en liet ik die over de grond uitspreiden. Uiteindelijk maar twee pompoenen van gehad omdat de slakken er makkelijk aan konden + op de grond rot het makkelijker. Daarmee dat ik het dit jaar eens op de boog wou proberen. Ik ga de vruchten wel ondersteunen als ze zwaarder worden.

Vorig jaar had ik het ook al gedaan met komkommers, en dat ging toen heel goed!
 
Hier is alles redelijk traag op gang aan het komen (ben dan ook laat gestart). Maar toch altijd zot om te zien hoe goed de courgetten het hier doen!
Twee plantjes en heb er al een stuk of 7 af gedaan. Soms ook eens wat langer laten hangen dat ze wat groter en dikker zijn (goed voor in de soep). Dat is wat anders dan die mini’s vanuit de supermarkt! :laugh:

De aubergine plant staat er van in het begin redelijk slecht (?) bij, maar is nu toch duidelijk nog een pak gegroeid. Eens opzoeken of ik er iets aan moet doen (slechte bladeren verwijderen ofzo)

Gisteren ook wat kevers gezien op mijn rabarber! 👿
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan