Moestuin 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn pompoenen, bonen en zonnebloemen die buiten stonden zijn opgepeuzeld door slakken, best wel teleurstellend. Volgend jaar wat meer nadenken over hoe ik dat kan vermijden, voor dit jaar hou ik het dan maar op wat in de serre staat.
Die planten kan je gerust nog opnieuw zaaien, is zeker niet te laat!

Dit jaar valt het bij mij heel goed mee qua slakken omdat ik preventief slakkenkorrels heb liggen strooien meerdere keren.

Nog een tip is om stinkertjes/tagetes/afrikaantjes (zelfde plant) te plaatsen als afleiding, daar vliegen ze op af zodat ze je andere planten (tijdelijk) gerust laten.

Oh bedankt, ik dacht dat het al wat laat ging zijn om nog iets te zaaien, maar misschien doe ik dan toch nog een poging en dan ga ik idd ook slakkenkorrels halen.

Hier ook best veel slakken, één van mijn twee courgetteplanten is serieus gehavend. Omdat de andere goed groeit ga ik het een weekje afwachten om te zien of die zich kan herpakken. Mijn zonnebloemen hebben nog steeds zichtbaar last van iets, maar ze groeien goed. Hopelijk komt dat ook vanzelf in orde.

Verder doet alles het eigenlijk heel goed (hout vasthouden), vanaf half mei gaat het echt heel snel, wel leuk als je om de paar dagen echt plantjes ziet veranderen.

Ik ben de helft van mijn paprikas, 90% van mijn courgetten, al mijn aubergines en 90% van mijn meloenen kwijt aan slakken. Het enige wat ze met rust laten zijn tomaten... :'(

Stand van zaken

Over het algemeen content, alleen jammer dat asperges geflopt zijn, 1 broccoli gesneuveld, paksoi geflopt buiten 1 plantje, dille zeer moeizaam, en edamame voorlopig maar 1 plantje gekiemt.

Dit verlengd weekend al 3m3 gehakseld, 100m hagen gesnoeid, 5 koffers afval uit de tuin weg gedaan naar containerpark, tuinhuis opgeruimd, de houtvoorraad gestapeld en opgeruimd, gras gezaaid op de kale plekken, een haag weggedaan en plantjes in de plek.

Morgen hopelijk wat Tijd om de moestuinplantjes eindelijk in de grond te steken :woohoo:

Verhuizen, voor niks goed...

Even hier vermelden ook voor degene die interesse zouden hebben, dit weekend de ecotuindagen van Velt waarbij een pak ecologische tuinen (ook moestuinen) opengesteld worden. De kaart kan je hier terugvinden:

en dan voor de fruitliefhebbers, op 3 juli stelt de kruisbessen proeftuin ook zijn deuren open om de tuin te gaan bekijken/bessen te proeven. Zeker een aanrader voor degene die er nog niet geweest zijn, echt een passieproject waar de liefde van afspat. Jammer dat de winkel zelf gesloten is, maar daarom niet minder de moeite!

Stand van zaken

Over het algemeen content, alleen jammer dat asperges geflopt zijn, 1 broccoli gesneuveld, paksoi geflopt buiten 1 plantje, dille zeer moeizaam, en edamame voorlopig maar 1 plantje gekiemt.
Ik zit precies een klein maandje achter op u voor de meeste gewassen :D Verschiet vooral van uw zonnebloemen! Pepers zijn ongeveer even groot.

Voorlopig nog geen flops hier (als ik het slecht zaad niet meetel). Mijn rapestelen zijn aan het bloeien maar die zijn zo populair bij insecten dat ik ze niet ga rooien. Bovendien houden ze mijn andijvie wat in de schaduw.

Snijbiet kan ik nu van oogsten (stengels)
Sluimererwten heb ik precies niet genoeg van gezaaid, dacht dat er meer opbrengst per plant was. Of misschien moet ik nog wachten.
Tomatillos maken eerste bloemetjes, gaat sneller dan tomaat/peper precies
Kiwanos zitten in de grond, hopelijk niet te koud deze week!
Romeinse sla ook bijna oogstklaar.

Weinig tijd gehad in het lange weekend, toch nog snijboontjes gezaaid. Ook daar weer met wat vertraging, maar veel kale plekjes heb ik toch niet meer dus gaan ze gebruikt worden om de gaatjes te vullen :D

Meloen, komkommer, 2 courgetten en wat Jalapeno's in de tuin gezet. Eens benieuwd wat dat allemaal gaat geven.
Jalapeno's heb ik te laat binnen gezaaid dus plantjes zijn nog minimini.. Hopelijk tegen oktober toch nog wat oogst.

Tomaten en aardbeien zijn hier alleszins goed aan het geven

Gisteren de eerste eigen aardbeien geplukt uit de serre (een 10-tal)... heel erg lekker en zoet 👍👍👍 En ook al de eerste 5 snack-komkommers gegeten.
De eerste tomaatjes zijn al mooie groene bollekes van een knikkergrootte.
De verschillende soorten sla gaan ook hard... straks ga ik weer moeten uitdelen.
'T gaat goed hier!!!

Ik durf hier geen foto’s posten van mijn boontjes, beeld u de meest hartverscheurende beelden in en extrapoleer dat naar boontjes :cry2:

1 van mijn favoriete groenten

Hier twee komkommerplantjes op mysterieuze wijze gestorven: bovengronds niks aan te zien maar op 24u gewoon verpieterd. Iets moet het wortelstel aangevreten hebben. Mijn halfdode courgette is zich wel aan 't herpakken.

Mijn bonen moeten nog kiemen hier, @contextbinder ga jij opnieuw zaaien?

Hier twee komkommerplantjes op mysterieuze wijze gestorven: bovengronds niks aan te zien maar op 24u gewoon verpieterd. Iets moet het wortelstel aangevreten hebben. Mijn halfdode courgette is zich wel aan 't herpakken.

Mijn bonen moeten nog kiemen hier, @contextbinder ga jij opnieuw zaaien?

Bij een vriend doet zich hetzelfde voor met een deel van zijn wortels, lijken gewoon af te sterven, midden in een rij. Tuinieren als hobby - elk jaar afwachten wat de natuur ons brengt

Ik ga idd nog een poging wagen - zowel groene als gele, vreemd jaar tot dusver:
  • Ui zag er super uit maar is op 2 weken bijna helemaal dood, heb ze behandeld tegen schimmel/insecten maar zonder succes - denk dat ze allemaal verloren zijn - geen idee wat de oorzaak is. Sjalotjes staan een paar meter verder en zien er super uit.
  • Spinazie kwam niet uit maar heeft zich herpakt, komt wel goed maar veeeeeel later dan gedacht - ook wel opletten want de lokale bosduiven zijn er gek van
  • Aardappelen zien er fantastisch uit - mijn grootste "positie" in de tuin, binnen 1-2 weken zal ik de eerste oogsten - iets om naar uit te kijken.
  • Lente -ui: tevergeefse pogingen maar het droge voorjaar heeft zijn tol geëist: geen lente -ui uit eigen kweek, water geven is toch niet hetzelfde als regen vermoed ik.
  • Selder heeft getreurd maar het water geven heeft zijn dienst bewezen, net op tijd voor de mosselen
  • volop sla aan het eten, de gezaaide sla is nooit uitgekomen maar de gekochte plantjes zijn wonderwel gelukt (klassieke sla + zachte krulsla)
  • Bloemkolen en broccoli staat 60cm hoog, eveneens gekochte plantjes
  • Tomaten in serre (zeer basic en klein, zelf in elkaar geknutseld) doen het niet zo goed, zou de serre eens moeten verplaatsen denk ik - had wat mest toegevoegd deze winter maar 3-4 jaar op hetzelfde is te veel van het goede.
  • Ik heb ook nog rabarber - geen van ons lust dat maar de buren zijn er zot van, denk dat ik kan wedijveren voor grootste plant - zal niet veel lager dan 1 meter zijn denk ik.
  • Gisteren nog 2 rode kolen geplant, onze tuin is daar uiterst geschikt voor - nog nooit mislukt voor zover ik me kan herinneren
En mijn prachtige tijm van verleden jaar (had deze in een emmer met 30% zand geplaatst) laten verdorren - eigen schuld natuurlijk.

Mijn prei van vorig jaar begint nu in bloei te staan
nog nooit gezien, is bijna een meter groot die plant :lol:

@contextbinder uw rabarber moet je dan wel eens uitgraven en de kluit uitsplitsen, anders gaat die "te groot" worden denk ik.

Lente-ui gaat hier in de bakken heel traag maar gestaag, zou eens wat mest moeten geven denk ik.

Gisteren ook een rabarberplant meegenomen! Weet totaal niet wat ik er mee moet doen, in pot laten, verpotten, volle grond…maar moest hem hebben 😁

Wat doen jullie trouwens tegen de slakken?

Wat doen jullie trouwens tegen de slakken?

Korrels strooien... dat is helaas het enige wat helpt.

Vorig jaar ben ik iedere avond na de duisternis ingevallen was op ronde geweest in de tuin, en elke dag zo'n 40-50 slakken naar de andere wereld geholpen, maar het bleef maar duren... geen verbetering.

Nu heb ik met de korrels mijn serre nagenoeg slakkenvrij gemaakt.

Jep, korrels lijken heel effectief hier. En elke slak die ik vind gooi ik weg.

Potjes met bier werken ook goed, zelf nog niet gebruikt.

Hier voor de derde keer wortels gezaaid. Eerste waren niet opgekomen door de droogte, de tweede keer wel maar dat viel samen met die regenbuien en ik die een week in het buitenland zat.
Gevolg dat er meer onkruid dan wortel opgekomen was :( eerst efkens geprobeerd om het te wieden, maar gewoon terug begonnen vanaf nul, was geen beginnen aan.

Nu nog wat boontjes gezet en dan volgend weekend mijn kolen uitzetten. Begint schoon vol te staan nu :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan