Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn moestuin bewater ik maar mijn gazon heeft het toch erg droog. Ik zit nog met veel kale plekken dankzij een mol, en dat valt niet dicht te zaaien met deze droogte. Ik heb nu toch 2 weken niet gemaaid en het gras groeit amper. Jammer, want ik had ook graag wat lieveheersbeestjes gehad, de bladluizen zitten op mijn aardbeien. Ik laat een deel van het gras dus zeker nog na mei een tijdje met rust.
Gisteren heel de dag weg en vanochtend leek alles opeens een pak gegroeid op 1 dag tijd!

Mijn pompoenen had ik gezaaid met mijn 5-jarig hulpje en er is precies meer mee gerommeld dan ik zelf in de gaten had want opeens springen er overal pompoen plantjes uit de grond :laugh:
 
Ik moet constant gieten als ik wil dat er iets kiemt.. alles wat deftig geworteld is, is geen probleem, daar is mijn grond goed genoeg voor. Maar ik ben nu overgeschakeld naar terug voorzaaien voor sla, bonen, prei,.. De bovenlaag is puur stof en daar spoel ik mijn zaadjes gewoon weg als ik begiet :(

Moet nu wel eerlijk toegeven dat ik inderdaad niks nieuws gezaaid heb sinds enkele weken :D Dat lijkt me idd een stevige uitdaging nu. Het laatste dat ik gezaaid heb is facelia op de 'lege" plekken die ik niet meteen ga gebruiken, dat gaat wel enorm goed en snel ondanks de droogte!

Ik heb nu wel alles staan dat ik wil hebben, behalve snijbonen maar die zaai ik voor.

Komend weekend ga ik de pompoenen, courgetten en misschien ook de komkommer in de grond steken. De kiwanos zijn nog te klein.
 
Mijn compostgrond dat ik begin vorig jaar in de bakken gezwierd had is nu zo los als iets waardoor het heel snel uitdroogd. Dus elke 2 dagen op zijn minst water geven...

Paar dagen terug was er wat wind, 1 broccoli gesneuveld. :(

Dit weekend edamame zaaien, ben ik enorm benieuwd naar!
 
Mijn patattenveld is 15 cm kurkdroog zand ondertussen. Als her serieus regent zal dat hier modderstromen zijn...

Mijn sjalotten ondertussen voor de helft verdorde sprietjes, dat zal gene vetten zijn...
 
Misschien toch eens tijd maken dit weekend om de pepers uit te planten, de tijd heeft me ingehaald :unsure:

Ook wel bijzonder om te zien: tray rechts vooraan is habanero, al de rest is jalapeno en cayenne. Allemaal tegelijk gezaaid en identiek opgekweekt. En toch zo’n verschillende groei…

DBD965E4-F393-4E65-9D2F-DA5445F49A76.jpeg
 
Misschien toch eens tijd maken dit weekend om de pepers uit te planten, de tijd heeft me ingehaald :unsure:

Ook wel bijzonder om te zien: tray rechts vooraan is habanero, al de rest is jalapeno en cayenne. Allemaal tegelijk gezaaid en identiek opgekweekt. En toch zo’n verschillende groei…

Bekijk bijlage 9553
Idd habaneros groeien wat anders en vooral trager.
 
Pfff telkens ik water geef moet ik het water echt in de grond masseren omdat het zo droog is. Kijk uit naar de regen volgende week!
 
Iemand ervaring met Olla potten?

Lijkt me wel oké voor in de moestuin/serre te gebruiken. En moet ge het water waarschijnlijk niet in de grond masseren :LOL:
 
Pfff telkens ik water geef moet ik het water echt in de grond masseren omdat het zo droog is. Kijk uit naar de regen volgende week!
Ik heb er juist mijne schoffel op kromgetrokken :angry: een onbewerkt stuk waar ik wat bloembollen op wou steken en los scheef getrokken. 't mag inderdaad dringend gaan regenen.. Heb nu alles van sla en bieten etc gewoon voorgetrokken in potjes omdat der nougabollen kiemt. Enige wat echt waanzinnig goed staat zijn mijn tomaten en paprika's. Nog een dikke maand - maandenhalf en ik heb mijn eerste tomaten denk ik.

Mijn schoonpa stiekem jaloers :laugh: was aant afgeven toen ik een maand geleden al de serre vol aant zetten was, maar nu is hij toch wat nijdig :p
 
Ik heb roetdauwschimmel op een aantal jonge zonnebloemen. Blijkbaar schimmel die groeit op meeldauw van bladluizen. Twee opties: alle jonge zonnebloemen vernietigen, of de bladluizen aanpakken op de aangetaste zonnebloemen. Zou het nu wel jammer vinden om die zonnebloemen te verliezen, maar heb ook geen zin dat mijn andere gewassen er slachtoffer van zouden worden. Het ironische is dat ik massa's lieveheersbeestjes in mijn gazon heb - moet dringend een interventie-team naar de moestuin brengen :D

Ook één Romeinse Sla verpieterd vermoedelijk door een wortelboorder :(
Mijn rapestelen zijn aan het opschieten door de droogte en mijn pluksla kiemt niet.

De rest doet het wel goed. Vooral een plezier om de tomatillos te zien, die staan super strak en groeien nu aan een heel mooi tempo.
 
Gisteren de hoop opgegeven: 2/10 bonen, 0/10 sla, 1/10 spinazie, 0/10 lente uit .... te droog, alles gefreesd en wachten op water.

Ui, sjalot, aardappelen, bloemkolen, broccoli, tomaten, beetje sla wordt elke dag gegoten om erger te voorkomen. Ui heeft ook last van uienvlieg vermoed ik - dat zal helaas sproeien worden.

Veel succes hier aan iedereen - mss moeten we eraan denken om druiven te planten en wijn te gaan verbouwen, van de nood een deugd maken :)
 
Het onkruid gaat hier nochtans best hard: melganzevoet, zandraket en in mindere mate knopkruid schieten snel op nu. Moet dringend eens schoffelen :D
 
Hier is het perzikkruid dat overal schiet :sop:blijkbaar lid van de duizendknoopfamilie, dat spul schiet echt overal, ik kom er mottig van. Over het algemeen niet echt een probleem met onkruid, maar wel ambetant dat het mijn veld met wortel/pastinaak zo overwoekert.. Die kiemen zodanig traag dat het echt een opgave is om ze tussen het onkruid te zien.

Blijkbaar is het wel een indicatie voor een voedzame en vochtige bodem, dus dat stelt me wel vrolijk :woohoo:

Nu een week in spanje, bidden dat mijn (totaal geen groene vingers hebbende) zus effectief gaat gieten wat ze moet gieten in de moestuin. Anders al mijn voorgaand werk naar de kloten.
 
Bij mij is het vooral uitgezaaide rucola dat als onkruid overal opkomt. :unsure:

Vandaag wat verdunde brandnetelgier gesproeid op planten waar er bladluis zit, hopelijk werkt dat wat.

En de eerste aardbei van het jaar opgegeten!
 
Mijn eerste aardbei zal voor komende weekend zijn, denk ik.

Goed nieuws voor de zonnebloemen: zondag avond had ik ze nog besproeid met plantaardige olie tegen insecten en gisteren avond zagen ze er echt al een stuk beter uit. Ook een team van lieveheersbeestjes uit mijn gazon uitgezet in de moestuin, het kan maar helpen tegen de bladluizen :D
 
Het radijzenseizoen was ook maar heel kort :D Alles opgeschoten. Eerste aardbei net binnengespeeld :)

Sluimererwten komen stilaan in bloei. Moet dringend komkommer en 2e pompoen planten.
Mijn gehavende sla-plantje is er door aan het komen, leuk om zien. Kolen groeien als... kolen :D
 
Het radijzenseizoen was ook maar heel kort :D Alles opgeschoten. Eerste aardbei net binnengespeeld :)

Sluimererwten komen stilaan in bloei. Moet dringend komkommer en 2e pompoen planten.
Mijn gehavende sla-plantje is er door aan het komen, leuk om zien. Kolen groeien als... kolen :D
Ja hier ook maar 1 oogst radijzen gehad, maart was te koud, april ok en mei te warm...
 
Mijn pompoenen, bonen en zonnebloemen die buiten stonden zijn opgepeuzeld door slakken, best wel teleurstellend. Volgend jaar wat meer nadenken over hoe ik dat kan vermijden, voor dit jaar hou ik het dan maar op wat in de serre staat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan