Moestuin 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.
Slakken? Hmm... die vreten toch vanaf de rand. Deze vraat lijkt vooral tussen de nerven, en zelfs in het midden van het blad.

Slakken? Hmm... die vreten toch vanaf de rand. Deze vraat lijkt vooral tussen de nerven, en zelfs in het midden van het blad.
Slakken of rupsen lijken me de enige 2 mogelijkheden, maar rupsen zou je normaal moeten zien lijkt me. Voor de rest vind ik niet direct iets terug van vraatschade aan bladeren, enkel aan vruchten.

Eerste aardappelen geoogst uit de serre😍
Ze zijn al groter dan verwacht zelfs. 80 dagen na planten nu. Sebiet eten. 😄

Alle pepers naar hun definitieve pot verhuisd. Laagje hydrokorrels voorzien om wortelrot te vermijden.
Sommigen reeds getopt en tonen al nieuwe scheuten in de breedte.

Vanaf midden mei zet ik ze buiten. Geen dag te vroeg, mijn vriendin wordt stillaan gek haha. foto

Die van mij gaan volgende week in definitieve pot en buiten, de voorspellingen zijn heel goed en de kans dat het dan nog gaat vriezen lijkt me heel klein.

Ik heb 2 tomaten plantjes gekregen, die gaan dan ook de grond in, de tomatillos moeten nog wat doorgroeien.

Een paar van mijn pepers eens uit hun P9 potje gehaald en die moeten toch stilaan naar hun definitieve pot, aargh waren we al maar een week later!

Of zou ik ze deze week al uitplanten? Onze tuinmuur warmt goed op 's avonds, als ik ze daar tegen zet zitten ze misschien in een microklimaat.

Wat is het minimum aan nachttemperatuur voor pepers eigenlijk? 10 graden?

@GemaneDude 10 graden inderdaad, korte excursies naar iets kouder zullen nog wel lukken, als je ze s nachts kan binnen zetten zal het zeker ok zijn. Of eens checken met een thermometer die minima bewaart…

Ik zie ook worteltjes piepen dus ga ook niet te lang meer wachten..

Slakken of rupsen lijken me de enige 2 mogelijkheden, maar rupsen zou je normaal moeten zien lijkt me. Voor de rest vind ik niet direct iets terug van vraatschade aan bladeren, enkel aan vruchten.
Daarnet, bij vanavond nog eens gaan kijken geen rupsen noch slakken gevonden. Voor de zekerheid korrels gestrooid.

Hier nog eens een foto, waar je heel duidelijk kunt zien dat de bladeren niet vanaf de rand aangevreten worden.

20220502-212735.jpg

Lijkt mij geen slak maar een insect op basis van de foto. Patroon van slakken vraat is meer willekeurig zou ik denken.

Afgelopen weekend eindelijk de tuin wat proper gemaakt en kon niet wachten om meteen plantjes te gaan halen.
Is ondertussen gepland:
  • Selder
  • Aubergine
  • Courgette
  • Tomaat + kerstomaten
  • Paprika
Binnenkort nog eens wat gaan bijhalen (oa prei en komkommer).

Ik zag in het tuincenter ook rabarber staan. Dacht dat hier ook een aantal mensen rabarber hadden? Hoe zet je dat eigenlijk? Had volgens mij eens gelezen dat je die in en onder een pot moet zetten? Lijkt me wel eens leuk om te proberen 😁

Lijkt mij geen slak maar een insect op basis van de foto. Patroon van slakken vraat is meer willekeurig zou ik denken.
Was idd wat ik ook dacht... die eten altijd van de buitenrand af bij mijn weten.
Ik heb het lange document van @horste al eens bekeken op de telefoon, maar moet dat doen op mijn computer om de foto voorbeelden beter te kunnen zien. Alvast een dikke merci aan @horste om mij naar dit lijvig naslagwerk te leiden.

@GemaneDude geen kenner van fruit hier, maar zou sowieso kijken voor de "minder evidente" rassen, dat is altijd leuk :)

Buiten loopt alles vrij vlot eigenlijk, mijn ongestructureerde aanpak lijkt redelijk te lukken :D Enkele foto's van de "gecontroleerde chaos":

i-6p8nsGx-X2.jpg

In het eerste bed staan snijbiet, radijzen, prei, sluimererwten, romeinse sla en kruiden, omgeven door oost-indische kers en andere éénjarigen die zich vorig jaar uitgezaaid hebben. Het bed er naast moet ik nog opruimen, daar komen courgette, komkommer, kiwano (incl. klimconstructie) en tomatillos. In de bakken staat een allegaartje van bladgroente en stengelui, daarachter heb ik nog wat extra ruimte waar spitskool en koolrabi staan. Het surplus is momenteel ingezaaid met facelia.

i-XQ7MHR8-X2.jpg

Sluimererwt en daarachter romeinse sla, moet stilaan toch een eerste keer wieden wel :)

i-brxdWXk-X2.jpg

Ook de rest van de tuin is "gecontroleerde chaos", een deel van het gras wordt niet gemaaid, op termijn mag dat een stukje verwilderen tot natuurlijke bloemenweide :) Zelfs al is het nu maar gras, het valt wel op dat dit het insectenleven in de tuin sterk ten goede komt.

Dit weekend eens "deftige" foto's maken...

(Heb het ook hier gepost: https://www.beyondgaming.be/threads...ken-bomen-en-groenten.667/page-92#post-621173)

Ik heb 3 grote kuipen gekregen, 2 van 110 liter en eentje van 130 liter. Ik zou daar graag in september fruitboompjes in planten. Moet ik gaan voor laagstam of dwerg/patio? En gewoon vullen met potgrond?

Alvast tips ivm webshop/soorten? Dacht aan appel, nashi peer (of gewone peer) en pruim ofzo.
Ik ben een fan van vijgen en dat doet het blijkbaar heel erg goed in kuipen (heb er nog maar net eentje gezet). Voor de rest kan je misschien beter hier eens info vragen: https://www.facebook.com/groups/Frans.N , leuke facebookgroep voor alles van fruit etc (ook een goeie nieuwsbrief)

Danku :) Vandaag mijn pepers in hun definitieve pot geplant en alle tomatillos/tomaten/pepers blijven nu ook buiten.

Danku :) Vandaag mijn pepers in hun definitieve pot geplant en alle tomatillos/tomaten/pepers blijven nu ook buiten.
Ik ook mijn pepers uitgeplant in definitieve pot, amai mijne rug, 15 in totaal!

Komende nachten toch nog paar keer onder de 10 graden hier (vooral zondag op maandag tot 5 graden), laat jij ze dan buiten?

Heb gisteren m'n eerste krop sla geoogst en gegeten met kippeschnitzel en wat aardappelen.
Lekker.

Vandaag m'n komkommerplantjes buiten in grote potten verpot maar de plantjes zien er allemaal wat slap uit. Behalve m'n paprika planten die zien er nog stevig uit. Altijd delicaat verhaal dat verpotten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan