Moestuin 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik dacht dat peperplantjes wel van zon hielden maar teveel is ook niet goed blijkbaar :unsure:

Gisteren in de voormiddag de habaneros in p9 potjes gezet, op ‘t gemakje in de zon. Dat heeft maximum een halfuurtje geduurd maar de meesten zijn toch geraakt, telkens een of meerdere blaadjes intussen verschrompeld en quasi afgestorven… op zich geen ramp want de plantjes zullen het wel overleven, maar ik had het niet verwacht.

Correct, ik heb vorig jaar ook "zonnebrand" gehad op mijn jonge pepers (en tomaten).

Binnen heb ik nu ook een batch zonnebloemen, zou ik die al durven uitplanten? Verder nog kiwano gezaaid gisteren, pompoen, komkommer & courgette ga ik vandaag laten voorkiemen. Qua bloemen had ik ook tagetes voorgezaaid maar dat was niet opgekomen. Eens opnieuw proberen...

Buiten in de moestuin loop ik wat achter, heb ook geen echt plan omdat ik er minder tijd wil in steken dan vorig jaar. Alles mag wat door elkaar groeien en om het onkruid wat in te tomen reken ik op de Oost-Indische kers die zich enthousiast heeft uitgezaaid en nu begint te kiemen :)

Wat me echt opvalt is dat al mijn ui-achtigen opgegeten worden: prei, stenglui en bieslook: allemaal aangevreten. Van de tuinbonen houden een kleine 10-tal plantjes stand, daar is ook enorm veel van opgegeten want had ruim 40 zaden in de grond gestoken.

De vaste bloemenweides beginnen zich ook goed te houden wat ook moet helpen tegen het lastige knopkruid.

Frambozen, bessen en aardbeien zijn ook heel goed op gang.

De laatste zomergewassen gaan zodadelijk de voorzaai bakjes in (mijn lunch pauze activiteit :-D).

Komkommer en 2 soorten meloenen. Ik heb maar 5 meloenplantjes die gekiemd zijn en nog 5 van de 7 rijen open in de serre van 20m lang -_-

Ik heb onlangs een woning gekocht. Nu zie ik dat er in een braakliggend hoekje van ongeveer 80 x 80 cm rabarber begint door te komen. Ik heb nul ervaring met moestuinen of zelfs onderhoud van planten.

Zijn er bepaalde zaken waar ik op zou moeten letten of wat ik kan doen om de groei te bevorderen? Enige wat ik momenteel doe is om de 2 dagen water geven.

Ik heb onlangs een woning gekocht. Nu zie ik dat er in een braakliggend hoekje van ongeveer 80 x 80 cm rabarber begint door te komen. Ik heb nul ervaring met moestuinen of zelfs onderhoud van planten.

Zijn er bepaalde zaken waar ik op zou moeten letten of wat ik kan doen om de groei te bevorderen? Enige wat ik momenteel doe is om de 2 dagen water geven.
De vraag is eerder: hoe kan je de groei afremmen 😁

Ik dacht dat peperplantjes wel van zon hielden maar teveel is ook niet goed blijkbaar :unsure:

Gisteren in de voormiddag de habaneros in p9 potjes gezet, op ‘t gemakje in de zon. Dat heeft maximum een halfuurtje geduurd maar de meesten zijn toch geraakt, telkens een of meerdere blaadjes intussen verschrompeld en quasi afgestorven… op zich geen ramp want de plantjes zullen het wel overleven, maar ik had het niet verwacht.

Ik zet de mijne nu elke dag een uurtje in de serre, en dan hangen ze ook echt slapjes nadien. Ik heb ze net terug binnengehaald om wat te recupereren. Ik hoop wel dat ze snel sterker worden. Mijn tomatenplanten lijken er iets beter tegen te kunnen, dat had ik eigenlijk niet verwacht.

Ik heb al een paar zonnebloemen in volle grond gestoken, maar er heeft al een slak aangezeten.

Verder ook nog:
aardbeienplantjes in bakken buiten
Frambozen in volle grond
Blauwe bessen in volle grond
lente-ui in de kas
kervel in de kas
Pompoen en courgette in de kas voorgezaaid, beginnen net te ontkiemen
3 soorten kerstomaten (binnen)
Cayenne en Jalapeno (binnen)
paprika en puntpaprika (binnen)
Qua kruiden rozemarijn, oregano, basilicum, peterselie, bieslook, dragon
Boterbonen maar moeten nog gezaaid worden

De paprika's en tomaten staan hier al paar dagen in de serre dag en nacht (in potjes). Zien er nog goed uit, gaan met die banaan zou ik zeggen.

Courgette en meloen ga ik binnen paar dagen oppotten. Om de lieve vrede hier thuis te bewaren ga ik die maar snel in de serre droppen. Het kastje in de garage staat al vol met pepers :rofl:

Met rabarber kan je niet veel verkeerd doen, zoals hoger vermeld kan dat uitgroeien tot een stevige plant.

Sowieso is het een goed idee om die kluit(en) eens uit te graven volgend jaar, een stuk van afsplitsen en gewoon terug steken wat je nodig hebt.

Hier de eerste oogst van een kluit die vorig jaar afgesplitst is en die ik in het donker zet (plastieken koepel erover): 1,5kg stengels :)

i-2bzm8sF-X2.jpg

Correct, ik heb vorig jaar ook "zonnebrand" gehad op mijn jonge pepers (en tomaten).

Binnen heb ik nu ook een batch zonnebloemen, zou ik die al durven uitplanten? Verder nog kiwano gezaaid gisteren, pompoen, komkommer & courgette ga ik vandaag laten voorkiemen. Qua bloemen had ik ook tagetes voorgezaaid maar dat was niet opgekomen. Eens opnieuw proberen...

Buiten in de moestuin loop ik wat achter, heb ook geen echt plan omdat ik er minder tijd wil in steken dan vorig jaar. Alles mag wat door elkaar groeien en om het onkruid wat in te tomen reken ik op de Oost-Indische kers die zich enthousiast heeft uitgezaaid en nu begint te kiemen :)

Wat me echt opvalt is dat al mijn ui-achtigen opgegeten worden: prei, stenglui en bieslook: allemaal aangevreten. Van de tuinbonen houden een kleine 10-tal plantjes stand, daar is ook enorm veel van opgegeten want had ruim 40 zaden in de grond gestoken.

De vaste bloemenweides beginnen zich ook goed te houden wat ook moet helpen tegen het lastige knopkruid.

Frambozen, bessen en aardbeien zijn ook heel goed op gang.
Mijn zonnebloemen staan al buiten uitgeplant. Direct slakken aan geknabbeld dus slakkenkorrels gestrooid en nu blijven ze er van af.

Oost-Indische kers komt ook hier overal op (prachtige kiemplantjes eigenlijk he), net als rucola, wat een plaag die rucola! Laat dat nooit ongeremd uitzaaien. :biglaugh:

Zag dat aan 1 sluimererwtenplant ook al schade was, dacht eerder vogelschade dus meteen gaas over gesmeten.

Pompoen zaai ik dit weekend voor, net als tagetes.

En mijn pepers die blijven nog binnen, gaan pas af en toe naar buiten ten vroegste in mei ergens. Vandaag de cayennes en jalapenos getopt, van de grotere varieteiten blijf ik af, schijnt dat dat niet zo goed is die te toppen.

Mijn zonnebloemen staan al buiten uitgeplant. Direct slakken aan geknabbeld dus slakkenkorrels gestrooid en nu blijven ze er van af.

Oost-Indische kers komt ook hier overal op (prachtige kiemplantjes eigenlijk he), net als rucola, wat een plaag die rucola! Laat dat nooit ongeremd uitzaaien. :biglaugh:

Zag dat aan 1 sluimererwtenplant ook al schade was, dacht eerder vogelschade dus meteen gaas over gesmeten.

Pompoen zaai ik dit weekend voor, net als tagetes.

En mijn pepers die blijven nog binnen, gaan pas af en toe naar buiten ten vroegste in mei ergens. Vandaag de cayennes en jalapenos getopt, van de grotere varieteiten blijf ik af, schijnt dat dat niet zo goed is die te toppen.
Wanneer heb je precies afgetopt? Na hoeveel setjes bladen deed je het? Lees veel verschillende meningen/technieken.

Ik heb het vorig jaar met alle pepers gedaan, dit jaar ga ik het zo laten:

- vorig jaar had ik veel vroeger gezaaid en waren mijn planten al veel groter, dus minder impact van het aftoppen
- ik heb maar 1 kleine peper (Serano), die zou in theorie het meest baat hebben van toppen maar het plantje groeit uit zichzelf al redelijk compact, is al zijscheuten aan het maken...
- voor de grotere pepers had ik idd niet echt de indruk dat ik daar vorig jaar "vollere" planten mee heb gekregen

Alles wat moet ontkiemen/sterker worden staat hier achter het keukenraam en de meeste dingen doen het wel goed.

- Komkommer
- Courgette
- Lenteui
- Snijbonen
- Rucola
- Spinazie
- Zonnebloemen

De pompoenen/butternuts doen het voorlopig nog niet goed.

Bepaalde kruiden staan al uitgeplant in de bakken buiten en we hebben een extra plaats gemaakt tegen onze schuttingen waar we 8 frambozenplantjes hebben geplant.

Ook goed kunnen werken in de moestuin dit weekend.

Wat gekochte plantjes in de grond gestoken (spitskool, koolrabi, romeinse sla, salie en dragon). 11 zonnebloemen uitgeplant, facelia gezaaid waar er voorlopig niks komt. De Oost-Indische Kers die zich vorig jaar heeft uitgezaaid is mooi aan het opkomen, ideaal tegen ander onkruid :)

Binnen moeten mijn pepers stilaan in hun grote pot, dat is voor volgend weekend. Mijn tomatillos lijken goed te ontwikkelen. De kiwano's zijn net aan het kiemen. Pompoen/komkommer nog niets te zien maar is nog te vroeg denk ik. Courgette laat ik voorkiemen, dat is nu op gang en dus moeten de zaadjes komende dagen in een potje.

Tagetes komt hier echt niet op, slecht zaad of toch iets verkeerd doen... :unsure:

Ik had pompoenzaad gekocht en ook zelf geoogst van een pompoen uit de winkel. Van dat geoogste zaad is helemaal niks opgekomen, de zaadjes die ik kocht wel. Kan geen kwaad, pompoenen zullen er genoeg zijn maar ik ben wel geïnteresseerd en hoe dit zou komen? Is oogsten uit groenten van de supermarkt een slecht idee in het algemeen?

Ook goed kunnen werken in de moestuin dit weekend.

Wat gekochte plantjes in de grond gestoken (spitskool, koolrabi, romeinse sla, salie en dragon). 11 zonnebloemen uitgeplant, facelia gezaaid waar er voorlopig niks komt. De Oost-Indische Kers die zich vorig jaar heeft uitgezaaid is mooi aan het opkomen, ideaal tegen ander onkruid :)

Binnen moeten mijn pepers stilaan in hun grote pot, dat is voor volgend weekend. Mijn tomatillos lijken goed te ontwikkelen. De kiwano's zijn net aan het kiemen. Pompoen/komkommer nog niets te zien maar is nog te vroeg denk ik. Courgette laat ik voorkiemen, dat is nu op gang en dus moeten de zaadjes komende dagen in een potje.

Tagetes komt hier echt niet op, slecht zaad of toch iets verkeerd doen... :unsure:

Bij mij komen de eerste tagetes al op, zaterdag gezaaid. Niks speciaals gedaan, in gewone potgrond.

Ik had pompoenzaad gekocht en ook zelf geoogst van een pompoen uit de winkel. Van dat geoogste zaad is helemaal niks opgekomen, de zaadjes die ik kocht wel. Kan geen kwaad, pompoenen zullen er genoeg zijn maar ik ben wel geïnteresseerd en hoe dit zou komen? Is oogsten uit groenten van de supermarkt een slecht idee in het algemeen?

Ik zou het nooit doen, omdat ik al vaker gehoord heb dat zaad uit supermarktgroenten vaak slechte kieming heeft. In jouw geval kan het misschien om een steriele hybride soort gaan.

Het valt mij op dat mijn pepers veel compacter groeien dan vorig jaar, vooral dan mijn Serrano maar ook de andere minder pikante pepers. Plantjes maken ook al veel vroeger zijscheuten aan, vorig jaar begon dat pas na het aftoppen. Mogelijks omdat ik dit jaar een groeilamp heb gebruikt? Het is stilaan tijd om te verpotten maar ze zien er nog niet "root bound" uit als ik onderaan het potje kijk.

Serrano:
i-jpvmFqN-XL.jpg

Ancho:
i-9N7xph7-XL.jpg

Tomatillo ook iets geks: omdat het kiemen zo lang duurde heb ik een aantal zaadjes laten voorkiemen tussen vochtig keukenpapier. Die zijn dan snel opgekomen, maar het eerste zaaisel is ondertussen alsnog opgekomen:
i-bgmbVPw-XL.jpg

Het valt mij op dat mijn pepers veel compacter groeien dan vorig jaar, vooral dan mijn Serrano maar ook de andere minder pikante pepers. Plantjes maken ook al veel vroeger zijscheuten aan, vorig jaar begon dat pas na het aftoppen. Mogelijks omdat ik dit jaar een groeilamp heb gebruikt? Het is stilaan tijd om te verpotten maar ze zien er nog niet "root bound" uit als ik onderaan het potje kijk.

Serrano:
i-jpvmFqN-XL.jpg

Ancho:
i-9N7xph7-XL.jpg
Die van mij zien er ook ongeveer zo uit. :) Ze krijgen idd goed licht onder een lamp dus geen nood om zich lang te strekken naar licht. Ze kunnen nog wel even in P9 potjes blijven zitten.

Thx @GemaneDude, ik heb wat schrik om ze te laat te verpotten omdat ik er zo vorig jaar een paar heb beknot qua groeipotentiëel... Wellicht gaan ze dan begin mei in de definitieve pot (heb geen serre, ze staan aan een overdekt terras).

Ze kunnen ondertussen een half dagje buitenlicht aan... De weersvooruitzichten zijn ook redelijk goed :)

Hier ondertussen in de serre (alles in P9 potjes voorlopig behalve de sla):

- 4 soorten tomaten (Saint-Pierre, coeur de boeuf, gele kerstomaten en nog een bicolor tomaat)
- Paprika's
- gele en groene courgette
- pompoen
- butternut
- sla
- selder
- twee soorten komkommers

Gesneuveld in de serre: al mijn peperplanten en een aantal van mijn paprika's (1 nacht de temperatuur niet in de gaten gehouden). Ook de Coeur de boeuf doet het slecht.

Buiten:
- sla
- spinazie
- radijzen
- rammenas
- aardbeien
- aardappelen
- rode biet
- wortelen
- ajuinen
- rabarber

Gesneuveld buiten: een optimistische poging om al bonen te zaaien.

Klein fruit:
- aalbessen
- frambozen
- braambessen
- kruisbessen

Verder nog aan het kijken om te beginnen met asperges. Zal wellicht niet meer voor dit jaar zijn...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan