Moestuin 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tweede tomatillo is aan het opkomen. Nu nog die zaailingen levend houden terwijl ik een week op reis ga :D
Ondertussen, buiten is er al één van de drie rijtjes prei opgegeten :unsure:

Tuinbonen uitgeplant, erwten uitgeplant en ter plaatse bijgezaaid, pastinaak gezaaid, uien uitgezet, wortels gezaaid, sla gezaaid, spinazie gezaaid, de plaatsen waar mijn kolen komen verse mest ondergewerkt, bietjes voorgetrokken en kolen voorgetrokken. Kben KO, maar :love: het is eindelijk begonnen.

Iemand tips waar je interessant een serre kan kopen? Interessant in de zin van kwaliteit/prijs voor een particulier. Hoeft niet goedkoopste te zijn maar een Ferrari hoeft ook niet. (Was nog aan het twijfelen om zelf een te maken, iemand daar ervaring/tips voor?)

Size: 8-12m2 ofzo?
Minstens 2 dakramen en deftige ophangpunten.
Liefst eentje met dakgoten zodat ik het water kan opvangen. Of iets waar ik er zelf aan kan vastmaken.

'k Heb de voorbije jaren voornamelijk verbouwd dus heb geen zaken van vorig jaar :(

Wat wil ik dit jaar
1) pepers (jalapeno, habanero, tabasco (eerder als sier)), paprika (king of north, dulce de espana), tomaten (Heinz, delicious, artisan purple, mortgage Lifter) , komkommers gekochte plantjes), courgette, pompoenen

En natuurlijk een hele reeks fruit (appels, peren) en kruiden (maar staan daar permanent in een grote bak)

Terug er wat inkopen en volgend jaar terug wat uitbreiden. Dit jaar beperkt deels vaste grond en de pepers in potten. Maar die wil dus in een serre zetten en deels automatiseren.

Wij hebben onlangs eentje van Janssens alu gezet. Tevreden van, maar pas na de storm geplaatst dus daarover kan ik weinig zeggen. Gekocht en zelf gebouwd maar dat was wel een werkje, en het was dan nog een kleintje. Over ACD heb ik ook goeie dingen gelezen.

ACD krijgt inderdaad goeie reviews. Ik heb zelf een tunnelserre van Filclair waar ik enorm content van ben.

Mijn nieuwe druiven gesneuveld in de koude. Any chance dat die er nog door komt?

Vorige week 20 groene Blaadjes, dit weekend nog wat bruine frulletjes...

Voor de rest zijn de paprikas (4 soorten maar) en alle tomaten semi in orde gekomen en verpot. Maar 5 aubergine opgekomen en verpot. Jalapeno, lemon drop, cayenne en espelette ok, habanero niks.

De meloen was dit weekend aan het schieten. Idem met de bloemkool en winterprei. Venkel klaar om te verpotten.

Courgette dit weekend gezaaid, rode bieten ook.

Aardbei, eerstelingen, sjalotten in de volle grond ondertussen.

Tussen de verbouwingen door, zal er toch nog wat in orde komen.

Ik heb eentje van de makroshop gezet (serre Venus), voor 440€ gesteld en heeft de stormen toch ook prima overleefd. Mijn vader kon gelukkig wel helpen want alleen had me dat niet gelukt. Was ook wel een dikke twee dagen werk om ineen te steken.

Geen plaats voor moestuin maar dacht wel eens wat kruiden te kweken.
Heb hier nog 2 plastic plantenbakken over (zo voor aan een raam te zetten), zijn die voldoende om basic kruiden te kweken? Zou die dan op paadje in de zon tegen tuinhuis zetten :)

Tis zover: de eerste aardappelen komen piepen :), nu hopen dat het niet meer gaat vriezen, heb ze gisteravond ook wat water gegeven. Sjalotjes en uien ook geplant, mss deze avond wat boontjes in volle grond steken en mijn mini -koepel erover plaatsen.

Ook 50m prikkeldraad vervangen gisteren - zonneschijn en warmere temperaturen in combinatie met een tuin en fluitende merels, vinken, kool en pimpelmezen en op de achtergrond 3 wilde reeën die staan te grazen - veel meer hoeft dat voor mij niet te zijn hoor

Geen plaats voor moestuin maar dacht wel eens wat kruiden te kweken.
Heb hier nog 2 plastic plantenbakken over (zo voor aan een raam te zetten), zijn die voldoende om basic kruiden te kweken? Zou die dan op paadje in de zon tegen tuinhuis zetten :)
Tuurlijk is het voldoende, welke zou je willen zetten? Gewoon opletten dat je de "gewone" kruiden genre bieslook, peterselie etc niet in dezelfde bak zet als tijm, rozemarijn,... Die laatste zijn mediterraanse kruiden en durven wel eens te verzuipen als je ze teveel water geeft. Basilicum is ook altijd een aanrader, kweekt enorm makkelijk, maar als je er pesto fzo van wil maken ben je direct een ganse bak kwijt qua ruimte. Hier wel goed zorgen dat je topt in het begin, dan struikt hij erna wat en heb je meer opbrengst.

Iemand tips waar je interessant een serre kan kopen? Interessant in de zin van kwaliteit/prijs voor een particulier. Hoeft niet goedkoopste te zijn maar een Ferrari hoeft ook niet. (Was nog aan het twijfelen om zelf een te maken, iemand daar ervaring/tips voor?)

https://www.hobbyserresstappaerts.be

Demonteert blijkbaar professionele serres en maakt er hobby serres van. Als ik ooit een serre aankoop dan lijkt mij dit wel een goede keuze want goede ervaringen van gelezen.

Tuurlijk is het voldoende, welke zou je willen zetten? Gewoon opletten dat je de "gewone" kruiden genre bieslook, peterselie etc niet in dezelfde bak zet als tijm, rozemarijn,... Die laatste zijn mediterraanse kruiden en durven wel eens te verzuipen als je ze teveel water geeft. Basilicum is ook altijd een aanrader, kweekt enorm makkelijk, maar als je er pesto fzo van wil maken ben je direct een ganse bak kwijt qua ruimte. Hier wel goed zorgen dat je topt in het begin, dan struikt hij erna wat en heb je meer opbrengst.
Heb bieslook, thijm, basilicum en oregano gekocht (plantjes want zag zaad niet liggen en toen ik ze wel zag bij het naar de kassa gaan had ik geen zin om terug te keren).
Heb 2 bakken dus per 2 planten. Basilicum en oregano in 1 en bieslook/thijm in ander? Of bieslook echt apart (heb nog klein bakje) en de 3 in 1 bak (pak dat die meter lang is)?

Heb bieslook, thijm, basilicum en oregano gekocht (plantjes want zag zaad niet liggen en toen ik ze wel zag bij het naar de kassa gaan had ik geen zin om terug te keren).
Heb 2 bakken dus per 2 planten. Basilicum en oregano in 1 en bieslook/thijm in ander? Of bieslook echt apart (heb nog klein bakje) en de 3 in 1 bak (pak dat die meter lang is)?
nee de oregano en de thijm samen (die gaan iets minder water nodig hebben) en de basilicum en de bieslook samen. Met die oregano, thijm en bieslook heb je aan 1 plantje genoeg, maar bij die basilicum kijk je misschien best voor wat zaadjes om er wat bij te zaaien, want met 1 plantje daarvan spring je niet ver (afin, hier toch). Daar heb je wel wat meer volume van nodig.

nee de oregano en de thijm samen (die gaan iets minder water nodig hebben) en de basilicum en de bieslook samen. Met die oregano, thijm en bieslook heb je aan 1 plantje genoeg, maar bij die basilicum kijk je misschien best voor wat zaadjes om er wat bij te zaaien, want met 1 plantje daarvan spring je niet ver (afin, hier toch). Daar heb je wel wat meer volume van nodig.
Ok gepland zoals je gezegd hebt dus als het mislukt kan ik het op u steken! :lol:

Nee het is een probeersel dus als het goed is kan ik idd nog iets bijzetten in aparte pot en anders is het 10 euro in de vuilbak :p

Ok gepland zoals je gezegd hebt dus als het mislukt kan ik het op u steken! :laugh:

Nee het is een probeersel dus als het goed is kan ik idd nog iets bijzetten in aparte pot en anders is het 10 euro in de vuilbak :p
Groeit gelijk niets normaal die kruiden, dus mag geen probleem zijn :p tenzij het van die supermarktplantjes zijn, die hebben wel wat zorg nodig int begin.
Basilicum is extreem vorstgevoelig trouwens, dus als er nog een prik aankomt best binnenhalen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan