Moestuin 2023

cege

Well-known member
Voor mij start morgen seizoen 2023 ! De knotwilgen zijn deze week al geknot.

Morgen zaai ik pepers, paprikas, aubergines en 1 reuze ui soort. Enkele vroege bloemkolen zal ik ook zaaien en spinazie in volle grond. Ik neem het risico met de 10+ graden die 2weken ver voorspeld worden.

Ik heb het topic van 2022 gerecycleerd dat @GemaneDude gemaakt had.

Laten we beginnen met een kort vragenlijstje!

1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?
4. Waar kijk je het meest naar uit?


1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?


Zelfde planten kweken als voorgaande jaren.

Ik heb wel de nieuwe moestuin deftig ingericht nu. Heb een omheinde moestuin met een perceel of 20 van verschillende groottes.

Heb ook een sproeitafel met wateraansluiting van bovenaf en 3 zwenkers. Dus droogteproof.

In de kleine serre ga ik enkel nog opkweken. Er is een 200m2 serre in de familie. Ik ben hofleverancier van plantjes.

2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?

Zaaien en opkweken van dingen die geen hol kosten. Sla, ui, prei. Bloemkool en venkel 2e helft seizoen...

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?

Meloen en paprika 2y geleden excellent. Vorig jaar mislukt door droogte.

witloof ga ik nog eens proberen.

4. Waar kijk je het meest naar uit?


De nieuwe moestuin inrichting zou efficiency moeten verhogen. Hopelijk is dat zo 😀
 
Super!

Technisch gezien is mijn moestuin seizoen ook al begonnen want op 1 januari heb ik twee appelboompjes geplant! Voor de rest wacht ik tot eind februari-begin maart.

1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?

Voor het eerst dus fruitboompjes geplant, dat ontbrak nog in mijn moestuin. Ook zal ik nog twee blauwe bessen planten in de lente.

Verschillende nieuwe soorten pepers:
- Habanada (niet-pikante versie van de Habanero)
- Shishito
- Biquinho Yellow
- Lemon Drop
- Tabasco

Andere nieuwe zaden:
- Tomatillo Purple (tomatillo omdat @SlashDotDash hier toch tevreden van was)
- Tomaat Supersweet 100 F1 (veel goeie dingen van gehoord)
- Tomaat Moneymaker (zat gratis bij bestelling)

Ik wil graag ook eens aardappels kweken. Voor de rest bekijk ik het nog wel.

In november nieuwe lentebloembollen geplant.

En het grootste nieuws: ik heb een glazen serre besteld (die hopelijk op tijd aankomt)!

2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?

Edamame, wat een flop vorig jaar. Heel pakje gezaaid, maar een plant uit gekomen die dan nog door ziekte is gestorven. Ook de oca is niks geworden. Bonen blijven ook een probleem. De asperges waren ook niet gelukt.

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?


Bepaalde gewassen die zeer aantrekkelijk waren voorde bladluiskolonies van de mieren ga ik dit jaar apart in grote potten doen: dille, koriander, peterselie en wortels. Enkel dille en wortels hiervan waren echt mislukt.

4. Waar kijk je het meest naar uit?


Mijn serre uiteraard!

5. Bijkomende vraag: Wat was een succes vorig jaar in de moestuin?

Giga aardpeer oogst, goeie zoete aardappel oogst, mierikswortel, courgette, pepertjes, sluimererwten, uchiki kuri pompoentjes, eerste meloentjes gekweekt ook al waren ze heel klein...
 
1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
Nieuwe pepers: Jimmy Nardello en Chinese 5 Color (die laatste in eerste instantie decoratief)
En in plaats van kerstomaten ga ik grotere pakken voor saus te maken.
In mijn hoofd zitten veel grootse plannen maar we zijn aan het bouwen en ik hou de uitwerking van een grote moestuin voor wanneer we verhuizen. Vanaf dan ga ik hard inzetten op fruitbomen.

2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
ik kan geen kerstomaten meer zien na de rijke oogst van vorig jaar

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?

mijn pompoen planten waren allemaal opgevreten door slakken, ik moet nu ordinaire pompoenen kopen in de winkel :headshake: dus ten strijde trekken tegen slakken dit jaar.
Mijn paprika’s hebben het ook niet goed gedaan (pepers dan weer wel) maar ik ga gewoon opnieuw proberen.

4. Waar kijk je het meest naar uit?

pompoensoep over een jaar
 
1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
Nieuwe pepers: Jimmy Nardello en Chinese 5 Color (die laatste in eerste instantie decoratief)
En in plaats van kerstomaten ga ik grotere pakken voor saus te maken.
In mijn hoofd zitten veel grootse plannen maar we zijn aan het bouwen en ik hou de uitwerking van een grote moestuin voor wanneer we verhuizen. Vanaf dan ga ik hard inzetten op fruitbomen.

2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
ik kan geen kerstomaten meer zien na de rijke oogst van vorig jaar

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?
mijn pompoen planten waren allemaal opgevreten door slakken, ik moet nu ordinaire pompoenen kopen in de winkel :headshake: dus ten strijde trekken tegen slakken dit jaar.
Mijn paprika’s hebben het ook niet goed gedaan (pepers dan weer wel) maar ik ga gewoon opnieuw proberen.

4. Waar kijk je het meest naar uit?
pompoensoep over een jaar
Jimmy Nardello is een lekkere peper! Ga ik dit jaar ook weer zetten.

Overigens ga ik mijn techniek van vorig jaar weer toepassen aangezien ik quasi geen last van slakken heb gehad: vroeg in de lente overal korrels strooien nog voor er een slak te zien was.

Uchiki kuri pompoenen zijn echt verschrikkelijk lekker dus zeker de moeite om te proberen. Ik smelt nog steeds als ik aan @coldplayke haar curry van uchiki kuri pompoenen denk. 😋

Gewone blokpaprikas doe ik ook al even niet meer. Duurt veel te lang eer ze groot zijn en afrijpen.
 
Jimmy Nardello is een lekkere peper! Ga ik dit jaar ook weer zetten.



Uchiki kuri pompoenen zijn echt verschrikkelijk lekker dus zeker de moeite om te proberen. Ik smelt nog steeds als ik aan @coldplayke haar curry van uchiki kuri pompoenen denk. 😋
beide zijn suggesties vanuit Wim Lybaert zijn boek 😁 die uchiki kuri had ik vorig jaar dus geplant maar is dan niks van gekomen. Dit jaar dan nog maar eens proberen. En anders kom ik curry eten bij jullie hè :unsure:
Welke slakkenkorrels gebruik je?
 
Vandaag 14 hoogstam fruitbomen gesnoeid en gehakseld. Cege voelt zich ook gehakseld. 😑

Alles (aubergine, pepers, paprikas) is ook gezaaid en staat op de broekmat naast de chauffage. Morgen de paar bloemkooltjes en uren zaaien.

@GemaneDude Blokpaprikas in de serre zijn tegen augustus klaar. Ik oogst er 10 of zo per plant. De Puntpaprika is beetje vroeger klaar. Daar snel 15 20 per plant, winkel formaat.
 
Laatst bewerkt:
Veel minder dan vorig jaar hier. We gaan verbouwen in maart/april. Dus al mijn ruimte voor zaailingen en de groeilampen is weg. waarschijnlijk gewoon spinazie, uien, bonen, radijzen, bietjes, etc

Geen tomaten, komkommers, chili wegens bovenstaande reden. En het seizoen begint hier toch maar begin mei :p
 
1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
niets! ik heb geen tuin :(

2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
n.v.t.

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?
n.v.t.

4. Waar kijk je het meest naar uit?
Dat ik volgendjaar wel een tuin heb als ik verhuisd ben :)
 
Andere nieuwe zaden:
- Tomatillo Purple (tomatillo omdat @SlashDotDash hier toch tevreden van was)

Ja dat ging heel vlot vorig jaar! Als tip: laten voorkiemen tussen vochtig keukenpapier, anders ging het nogal lastig. Ben daar wel wat tijd mee verloren. Eenmaal aan de groei enorm dankbaar. Uitplanten kan je doen per 2 in één plantgat. Eventueel opbinden want de mijne waren op einde seizoen nogal opengevallen.

Ik heb die redelijk verwaarloosd en ondanks de droogte toch mooie opbrengst. Mest heeft dat niet nodig, wel beter af met regelmatige watergift :)

Voor mezelf: ik weet het nog niet, misschien eens een moestuinjaar overslaan...
 
Ja dat ging heel vlot vorig jaar! Als tip: laten voorkiemen tussen vochtig keukenpapier, anders ging het nogal lastig. Ben daar wel wat tijd mee verloren. Eenmaal aan de groei enorm dankbaar. Uitplanten kan je doen per 2 in één plantgat. Eventueel opbinden want de mijne waren op einde seizoen nogal opengevallen.

Ik heb die redelijk verwaarloosd en ondanks de droogte toch mooie opbrengst. Mest heeft dat niet nodig, wel beter af met regelmatige watergift :)

Voor mezelf: ik weet het nog niet, misschien eens een moestuinjaar overslaan...
Thx voor de tips!

Oei hoe komt het dat je dit jaar mss gaat overslaan?
 
@GemaneDude we gaan op skivakantie en ik wil ook meer fototripjes maken. Misschien ga ik gewoon de wat meer arbeidsintensieve zaken overslaan en wat meer plantjes in de winkel kopen. Enfin ik zie het wel.. straks zijn de lentekriebels toch daar :D
 
Hier zijn we er sinds vorig weekend ook weer aan begonnen. Vorig seizoen was op een laag pitje vanwege een baby eind augustus, het enige waar ik echt content van was waren de tomaten, denk dat ik de laatste geplukt heb eind oktober :p

1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?

Zie hieronder, ik heb dit jaar werk gemaakt van verhoogde bakken :) bedoeling is om hier volgens No Dig te gaan werken (Charles Dowding, heel leuk youtubekanaal trouwens!), vandaar het karton.
Ik heb 6 bakken, 2 van 60 x 2,5m (de achterste) en 4 van 1m20 x 3m. De achterste ga ik gebruiken voor aardappelen en pompoen/courgette, bij de voorste wil ik minder vasthouden aan wisselteelt en volop inzetten op dingen voorzaaien zodat ik lege plaatsen telkens kan opvullen/al dingen kan laten groeien tussen andere planten. Dit ook conform Charles Dowding, bedoeling is om de lege plaatsen zoveel mogelijk te vermijden.

2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
Meloen ga ik opgeven denk ik. Ik probeer het al 3 jaar en komt er gewoon niet van. Ik vind het bijzonder jammer, maar soit, dan is het maar zo.

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?

Wat georganiseerder alles bijhouden en meer plannen. Ik ben nogal chaotisch en grijp dus nogal snel terug naar plantjes uit de winkel om uit te planten, terwijl ik perfect alles kan voorzaaien in mijn serre/buitenruimte. Nu we met de baby zitten ben ik 's avonds toch meer thuis, dus ik hoop die tijd toch nuttig te kunnen besteden.

4. Waar kijk je het meest naar uit?

Ook al zal het nog wel even duren, maar met mijn dochter wat prutsen in de moestuin lijkt me heerlijk :love: Ik hoop dat ze er ook van geniet en wat interesse krijgt in alles wat groeit en bloeit. Er lijkt me niets leuker dan met een kleine dreumes wat aardbeien/frambozen/radijsjes/tomaatjes te gaan plukken zodat ze die vers kunnen eten ipv uit de winkel. Een mens kan dromen éh :)


QpyqzrP.jpg





xkC9Dfx.jpg
 
Serre is hier bijna af, enkel nog 1 stuk glas er in zetten (beschadigd bij levering dus die moet vervangen worden).

Verder deze maand ook een laag compost op mijn bakken gooien.
 
Terug
Bovenaan