Moestuin 2023

Wortelen en spinazie
Wortelen nog een maandje wachten, spinazie kan je nu eventueel al voorzaaien in een potje, maar ik zou het binnen doen en dan binnen 2-3 weken uitplanten. Je kan spinazie al buiten zaaien, maar met de temperaturen deze week gaat die toch quasi niets doen (veel te koude nachten). Vanaf zondag ziet het er relatief ok uit als je buiten wil zaaien.
 
Wortelen nog een maandje wachten, spinazie kan je nu eventueel al voorzaaien in een potje, maar ik zou het binnen doen en dan binnen 2-3 weken uitplanten. Je kan spinazie al buiten zaaien, maar met de temperaturen deze week gaat die toch quasi niets doen (veel te koude nachten). Vanaf zondag ziet het er relatief ok uit als je buiten wil zaaien.
erwten kan ook redelijk vroeg
 
Mijn spinazie, sla, bloemkolen, wortelen zijn al gezaaid. Look en sjalotten ook al in de grond.

Kost allemaal geen hol en is 5min werk om te zaaien. Lukt het niet, retry in 4 weeks.

De bloemkolen zijn al aan het schieten hier.
 
Vandaag mijn pepers gezaaid (binnen). Verder de serre wat aan het opruimen en er compost in werken. Leuk dat het weer op gang komt allemaal :)
 
Ik heb peultjes, beetje sla, stengelui, broccoli en peterselie alvast voorgezaaid!

Pepers zal voor ergens verder deze maand zijn.
 
Hey allen, wat raden jullie eigenlijk aan om op een terras te planten? En vooral ook makkelijk materiaal, is een gewone bloembak goed of moet ik naar grotere dingen kijken?
Ik zit op een appartement, gelukkig wel met een fatsoenlijker terras van 3,5m*6m. Oost gericht, dus enkel zon in de zomer tot +-14u.
Vorig jaar vooral kruiden gehad zoals basilicum, bieslook en peterselie (die staat nog steeds :clap:)
Een klein tomatenplantje deed het ook leuk, maar ik zou graag willen kijken naar andere groenten die niet teveel ruimte nodig hebben, maar vlot kunnen groeien en bloeien.
 
Laatst bewerkt:
Hey allen, wat raden jullie eigenlijk aan om op een terras te planten? En vooral ook makkelijk materiaal, is een gewone bloembak goed of moet ik naar grotere dingen kijken?
Ik zit op een appartement, gelukkig wel met een fatsoenlijker terras van 3,5m*6m. Oost gericht, dus enkel zon in de zomer tot +-14.
Vorig jaar vooral kruiden gehad zoals basilicum, bieslook en peterselie (die staat nog steeds :clap:)
Een klein tomatenplantje deed het ook leuk, maar ik zou graag willen kijken naar andere groenten die niet teveel ruimte nodig hebben, maar vlot kunnen groeien en bloeien.
Ge kunt quasi alles doen, maar het hangt ervan waar ge zin in hebt.. Als ge veel opbrengst wilt en niet teveel plaats, kijk dan naar sla, spinazie, bietjes, radijsjes,... Dat kan perfect in een gewone bloembak, hebt ge redelijk wat opbrengst van en niet te veel zorg in. Kruiden zijn inderdaad ook leuk, voor u tomaten zou ik eerder kijken naar een struik kerstomaatje.

Wilt ge uitgebreider kunt ge perfect ook kolen of wortels of whatever kweken, maar dan zit ge al met én een grotere bak, én relatief veel tijd tussen zaaien en oogsten, dat hebt ge bij die eerste die ik opsomde niet.
 
Vandaag pootaardappelen gekocht op de markt (Obama en Charlotte). Eerste keer dat ik aardappelen ga kweken dus iemand die mij tips kan geven?

Ik heb ze in het tuinhuis in een doos gelegd, is dat ok? Nu al of in maart in licht leggen zodat ze scheuten ontwikkelen? En dan in april planten?
 
Vandaag pootaardappelen gekocht op de markt (Obama en Charlotte). Eerste keer dat ik aardappelen ga kweken dus iemand die mij tips kan geven?

Ik heb ze in het tuinhuis in een doos gelegd, is dat ok? Nu al of in maart in licht leggen zodat ze scheuten ontwikkelen? En dan in april planten?
Aardappelen zijn makkelijk. Die vroege rassen durf ik wel wat vroeger uitplanten, gewoon bij late vorst wat ophogen of een vliesdoek opleggen om schade te vermijden. Ik zou ze pas in maart in het licht zetten, die scheuten komen toch vrij vlot en dan heb je wat speling over wanneer je ze gaat planten.

Ik raad je echt wel aan om de plantafstanden te respecteren, als je ze te dicht bij mekaar zet heb je gegarandeerd aardappelplaag. Dat + coloradokever zijn de enige twee echt grote dooddoeners bij aardappelen.

Wat betreft die coloradokevers, doe iedereen trouwens een plezier en bestrijd ze onmiddellijk als je er last van zou hebben! Het is sowieso wettelijk verplicht, maar teveel mensen doen het niet. Ze vreten heel u oogst kapot en zwermen dan uit naar tomaten. Heb hier wat verder een andere moestuinier die ze niet bestreed vorig seizoen en ik had het ook constant zitten..
 
Hier hebben ze vorig jaar een klets gekregen tijdens de nachtvorst eind april/ begin mei. 1 d. Ze zijn het nooit volledig te boven gekomen...

Rijen Niet te dicht zodat je ertussen kunt lopen om op te hogen en groot onkruid weg te doen.

Patatten enige wat nog nooit mislukt is. Nog nooit plaag of Colorado gehad.
 
Aardappelen zijn makkelijk. Die vroege rassen durf ik wel wat vroeger uitplanten, gewoon bij late vorst wat ophogen of een vliesdoek opleggen om schade te vermijden. Ik zou ze pas in maart in het licht zetten, die scheuten komen toch vrij vlot en dan heb je wat speling over wanneer je ze gaat planten.

Ik raad je echt wel aan om de plantafstanden te respecteren, als je ze te dicht bij mekaar zet heb je gegarandeerd aardappelplaag. Dat + coloradokever zijn de enige twee echt grote dooddoeners bij aardappelen.

Wat betreft die coloradokevers, doe iedereen trouwens een plezier en bestrijd ze onmiddellijk als je er last van zou hebben! Het is sowieso wettelijk verplicht, maar teveel mensen doen het niet. Ze vreten heel u oogst kapot en zwermen dan uit naar tomaten. Heb hier wat verder een andere moestuinier die ze niet bestreed vorig seizoen en ik had het ook constant zitten..
Thx! Hoeveel ruimte precies laat je tussen de planten, 30 cm ofzo?
 
Thx! Hoeveel ruimte precies laat je tussen de planten, 30 cm ofzo?
40 cm tussen de planten en toch een goeie 50 à 60cm tussen de rijen. Zoals cege zegt ook gewoon om het jezelf makkelijk te maken om op te hogen. Eens ze boven de grond zijn moet je quasi niets wieden, die verdringen alles wat eronder staat.
 
40 cm tussen de planten en toch een goeie 50 à 60cm tussen de rijen. Zoals cege zegt ook gewoon om het jezelf makkelijk te maken om op te hogen. Eens ze boven de grond zijn moet je quasi niets wieden, die verdringen alles wat eronder staat.
In de landbouw werkt men met 75 cm tussen de rijen, planten tussen de 30 a 40 cm afhankelijk van de grote van de poters. (Kleine poters geven minder maar grote aardappelen, grote poters geven kleinere maar meer aardappelen.) Zelf hou ik ook 75cm aan en ik moet toch zeggen dat dat veel makkelijker aanaard dan toen ik nog minder plek liet tussen de rijen.
 
In de landbouw werkt men met 75 cm tussen de rijen, planten tussen de 30 a 40 cm afhankelijk van de grote van de poters. (Kleine poters geven minder maar grote aardappelen, grote poters geven kleinere maar meer aardappelen.) Zelf hou ik ook 75cm aan en ik moet toch zeggen dat dat veel makkelijker aanaard dan toen ik nog minder plek liet tussen de rijen.
Njah, ik werk in vakken van +- 1,5m2 dus dan is het aanaarden nu ook niet het grote werk :) op grotere oppervlakten kan ik me wel voorstellen dat het scheelt als je meer plaats hebt om aan te aarden.
 
Vandaag pootaardappelen gekocht op de markt (Obama en Charlotte). Eerste keer dat ik aardappelen ga kweken dus iemand die mij tips kan geven?

Ik heb ze in het tuinhuis in een doos gelegd, is dat ok? Nu al of in maart in licht leggen zodat ze scheuten ontwikkelen? En dan in april planten?
Hier 75cm tussen de rijen en 30cm tussen de planten, ideaal is ook om tussen de 4de en 5de rij een afstand van 1m te laten - daar kan je dan makkelijk tussen tijdens het noodzakelijke sproeien - geen beschadiging van de planten.

Aardappelen zullen sneller scheuten krijgen in het donker, hier worden ze nooit afgedekt.

Pottas (kaliumcarbonaat) is zeer goed voor aardappelen, net voor je ze plant gewoon mengen onder de grond met een grove freesmachine (als je dat hebt). Daarnaast is stalmest eigenlijk perfect voor aardappelen. Ik leg steeds vrij brede berm aarde meteen na het planten (goed frezen maakt het makkelijk om dat te doen).

Voor de kevers - mits wat geluk kan je deze er manueel afhalen - als je er vroeg bij bent, dus in de gaten houden.

Charlotte = heerlijke aardappel trouwens, Obama ken ik niet
 
De serre vorige week en vandaag helemaal op punt gezet. Alle ramen gewassen en de rekken terug proper gezet. De kippen hebben de koudste periode in de serre doorgebracht en ze hadden letterlijk alles ondergescheten...

1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
Ik plantte voige week de eerste sla en bloemkolen in de serre. Ik ben van plan om alles een maand eerder te starten dan andere moestuinjaren... Eens het risico nemen en we zien dan wel...
Vorig seizoen kocht ik vele planten aan. Andere jaren zaaide ik veel voor. Dit jaar zal ik opnieuw veel zaken aankopen.

2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
Ik plant geen aardbeien meer in volle grond in de serre. Lukt me niet om de droogte te bestrijden...

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?

Watermeloen, ik had slechts 1 vrucht. Blijft elk jaar een moeilijke, een uitdager :)

4. Waar kijk je het meest naar uit?
De eerste aardbeien in juni!
De kippen krijgen meer plaats. Ik maak de moestuin wat kleiner. Ik voorzie ook een stuk van 6m² bloemenweide...
 
Deze maand had ik een paar sluimererwtjes eens voorgezaaid, weet niet of het te vroeg is maar erwtjes kunnen normaal wel tegen een stootje zeker. Helft van het gezaaide zaad had ik vorig jaar zelf geoogst.

jCutnP2.jpg

Hier 75cm tussen de rijen en 30cm tussen de planten, ideaal is ook om tussen de 4de en 5de rij een afstand van 1m te laten - daar kan je dan makkelijk tussen tijdens het noodzakelijke sproeien - geen beschadiging van de planten.

Aardappelen zullen sneller scheuten krijgen in het donker, hier worden ze nooit afgedekt.

Pottas (kaliumcarbonaat) is zeer goed voor aardappelen, net voor je ze plant gewoon mengen onder de grond met een grove freesmachine (als je dat hebt). Daarnaast is stalmest eigenlijk perfect voor aardappelen. Ik leg steeds vrij brede berm aarde meteen na het planten (goed frezen maakt het makkelijk om dat te doen).

Voor de kevers - mits wat geluk kan je deze er manueel afhalen - als je er vroeg bij bent, dus in de gaten houden.

Charlotte = heerlijke aardappel trouwens, Obama ken ik niet
Danku voor de tips. Ik ga een paar aardappelen in een verhoogd bed met compostgrond in planten dus zeker geen grote hoeveelheid.
 
Terug
Bovenaan