Moestuin 2023

Ik vergeet altijd dat ik in het nieuwe huis een zaaitafel heb in de garage. Bij deze is de winterprei gezaaid :fingerguns:
 
Paprikas, pepers en aubergines zijn allemaal opgepot. 160 stuks.

Morgen starten met de tomaten. :woohoo:

Mag wel eens beter weer worden. De garage staat vol, ze moeten naar de serre.
 
Patatten geplant, pepers en aubergine verpot naar P9, bloemen gezaaid en eerste stek genomen van de zoete aardappel en in water gezet.

Mooi dat de meerjarige planten goed beginnen uit te lopen: frambozen, smeerwortel, peterselie, lavas, mierikswortel...

De zomerframboos begint zich wel te fel te verspreiden, moet elke dag bijna scheuten uittrekken. :cautious: Heb een stuk wortel doorkliefd van de moederplant dus ik hoop dat dat samen met uittrekken van de scheuten helpt om de framboos te killen op plaatsen waar ie niet moet zijn.
 
Iemand die gardroid app gebruikt?
Lijkt me wel een heeeel handig zaai en oogst app met reminders voor bewatering en zo.
 
We beginnen zeer bescheiden met een aantal kruidenbakken. Tijm & rozemarijn kunnen wel tegen een stootje en kan ik wel goed gebruiken in de keuken, munt lijkt me ook een beginnersvriendelijke plant. En dan aardbeien, kerstomaten en paprika. Termijn wil ik nog citroenmelisse en pepertjes. Mocht dat allemaal goed lukken en we krijgen de smaak te pakken, kunnen we eens nadenken over een "echte moestuin". Onze tuin is toch behoorlijk groot, dus er is ruimte.
 
We beginnen zeer bescheiden met een aantal kruidenbakken. Tijm & rozemarijn kunnen wel tegen een stootje en kan ik wel goed gebruiken in de keuken, munt lijkt me ook een beginnersvriendelijke plant. En dan aardbeien, kerstomaten en paprika. Termijn wil ik nog citroenmelisse en pepertjes. Mocht dat allemaal goed lukken en we krijgen de smaak te pakken, kunnen we eens nadenken over een "echte moestuin". Onze tuin is toch behoorlijk groot, dus er is ruimte.
Munt is makkelijk maar woekert enorm, dus goed mee oppassen. Best begrenzen in een pot dus, of een aparte bak voor voorzien

Tijm en rozemarijn moet je zorgen voor goede drainage, die staan niet graag te nat.
Bieslook en peterselie gebruiken we hier ook bergen van en groeit gelijk niets, net als basilicum.

Aardbeien en kerstomaten ga je ook buiten goeie opbrengst van hebben, paprika's buiten zijn vrij moeilijk als het geen gigantisch goeie zomer is omdat die traag rijpen.

Succes ermee!
 
Ik heb vorig seizoen mijn eerste stappen in de moestuin wereld gezet. We hadden een moestuinbak aangekocht, opgevuld met potgrond en daarin een zestal gewassen geteeld. Vooral de pompoen groeide gigantisch en groeide al snel uit de bak.
Met het goeie weer dit weekend ga ik er mij terug eens aanzetten. Gezien we een grote tuin hebben, zou ik graag een aantal andere gewassen direct in de grond planten. Zijn er hier do's en don't bij waar ik moet op letten? Ik ben van plan om de grond om te spitten en daarna egaal te harken. Ik lees dat je best niet zaait meteen na het omspitten?
 
Ik heb vorig seizoen mijn eerste stappen in de moestuin wereld gezet. We hadden een moestuinbak aangekocht, opgevuld met potgrond en daarin een zestal gewassen geteeld. Vooral de pompoen groeide gigantisch en groeide al snel uit de bak.
Met het goeie weer dit weekend ga ik er mij terug eens aanzetten. Gezien we een grote tuin hebben, zou ik graag een aantal andere gewassen direct in de grond planten. Zijn er hier do's en don't bij waar ik moet op letten? Ik ben van plan om de grond om te spitten en daarna egaal te harken. Ik lees dat je best niet zaait meteen na het omspitten?
Hangt ervan af wat je wil zetten. Staat er nu gras op het stuk grond wat je wil gebruiken? Dan ben je best van gewoon de toplaag eraf te halen en dan om te spitten, want u gras gaat anders gewoon terug groeien, ook al steek je het een spade diep.

Zaaien na het omspitten kan perfect, alleen ga je heel veel onkruidzaad hebben dat aan de bovenkant komt direct na het spitten en dat schiet direct uit, dus moeilijk om het verschil te zien tussen wat onkruid is en wat plantjes zijn dan :) je kan dus wel perfect bv wat plantjes gaan halen in het lokale tuincentrum om te planten al. Na het omspitten en egaal harken gewoon alle twee dagen schoffelen en na twee weken zal het meeste onkruid wel weg zijn (zeker met het weer dat ze voorspellen)

Pompoen en courgette zijn inderdaad planten die gigantisch veel ruimte nodig hebben.

Voor te zaaien kan je best beginnen met makkelijke kiemers zoals radijs, sla, spinazie,... Als je wortels wil zaaien ofzo, goed rekening mee houden dat het a) lang duurt voor ze kiemen en b) lang veel plaats innemen.

Heb je een idee wat je graag wil zetten?
 
Na beetje inactiviteit paasweekend gebruikt om weer in gang te schieten dit jaar.
Beetje laat, maar bon.

Heb in de winter thuis wat paprika kiemplantjes opgekweekt uit zaadjes, daarvan 6 stuks die reeds bloemen hebben (mini vruchtjes).
Die moet ik dringen verpotten in grotere achter raam, halverwege mei kan ik die dan buiten zetten.

Buiten heb ik laurier, bieslook en tijm die elk jaar terugkomt.
Edit: zal nu ook wat rucola en basilicum proberen. altijd handig als je maar moet plukken uit de tuin :)

Heb nu in Aveve gekocht: kropsla & rode ui, die ga ik achter tuinhuis planten.
Ook beginnen met courgette en komkommer zaadjes in kiembakjes, vorig jaar deed ik dit al in maart maar ok bon.
 
Laatst bewerkt:
De tomaten staan in de serre. De 100+ paprikas in de garage zijn al 15cm en 8 blaadjes. Ik durf ze nog niet in de serre zetten ivm slakken...

Meloen en courgette en komkommer en watermelon en pompoen juist gezaaid.

Alle April groenten zitten in de grond. Sla, Selder, venkel, Knolselder, zomerprei, spinazie etc. Enkel nog wat Wortels en bieten zaaien. Dat is voor morgen of maandag. Mijn primeurs moeten ook nog de grond in, beetje laat.

De look is al 30cm, sjalot en ui 15cm. De aardbeien staan schoon. De bessen zijn mooi aan her schieten. Druiven zijn wel de helft gesneuveld blijkbaar... De kiwi gaat als een tierelier.

Ik ben ook de moestuin aan het afwerken along the way. Kastanje draad errond, gras paadjes, alles in bakken van 2 x 1 (of veelvoud ervan). De moestuin is in totaal 120m2. Veel werk om ongeveer wat effen te krijgen en graspaadjes gezaaid te krijgen...
 
Paprikas, pepers en aubergines zijn allemaal opgepot. 160 stuks.

Morgen starten met de tomaten. :woohoo:

Mag wel eens beter weer worden. De garage staat vol, ze moeten naar de serre.
Wat doe je met zoveel plantjes, krijg je de opbrengst allemaal opgegeten?
 
Wat doe je met zoveel plantjes, krijg je de opbrengst allemaal opgegeten?

Dat is voor in de familie serre (4 of 5 gezinnen langs schoonfamilie kant eten daarvan). Ik breng de tomaat en paprika planten aan. Ook wat meloen en komkommer planten. Een ander brengt de zoete patat en nog wat andere exotiteiten. Mijn schoonbroer snoeit, mijn schoonpa doet het water, mijn schoonmoeder houdt de serre wat proper en doet onkruid weg. We wonen allemaal 10min van de serre.

Langs mijn kant eten mijn broers en ouders ook af en toe wat, als ik eens passeer met een bak vol.

We eten allemaal graag chili con Carne, spaghetti, lasagne, tomatensoep. Er zit veel tomaten saus in de vriezer. Mijn schoonouders hun voorraad is op, ik heb nog 2 blokken in de vriezer. Dus goeie hoeveelheden.

Paprika is meestal op zonder invriezen. We kopen in de winter 3 4 5 paprikas per week. De serre geeft paprikas van juni tot november. 5 gewone paprikas per plant, 10 punt paprikas per plant. Met paar gezinnen zijn die er rap allemaal door. Als we een bbq doen, is het paprikas in alle kleuren.

De meloenen zijn er van juli Aug tot Okt. Als ik in een weekend 5 of 10 cavaillons oogst, zijn die altijd verdacht snel opgeeist of opgefret. 😄

Aubergines worden in de jaarlijkse traditionele familie moussaka gedraaid.

Verder deel ik wat plantjes met mijn broer en wat collega's. Maar dat zijn er misschien 10 20 die uitgedeeld worden. Meestal de overschot of de planten die er wat brak uit zien :laugh:

Ik kweet graag verschillende soorten tomaten/paprikas. En als je er dan 5 van elk of 15 van elk kweekt, dat is uiteindelijk zo goed als evenveel werk. Enkel een extra zak potgrond. Tijdens middag dutje van kinderen vanmiddag 45 planten verspeend in 45 min, op den duur word je er goed in.

De serre staat er en is groot genoeg, kunnen hem maar beter opvullen. De moeilijkheid is om in de serre te raken. Eens je er bent, is de 10 min extra werk om die 50 extra planten te snoeien niet veel werk.

In de serre dit jaar, meeste planten zijn klaar voor de serre:
- 100 paprika
- 125 tomaten
- 20 meloenen of zo (net herzaaid want vorige zaaisel was maar 5 meloenen)
- 10 watermelon gezaaid, ze kiemen niet -_-
- 10 aubergine
- 10 zoete patat
- 10 komkommer
- 10 courgette (buiten ook paar)
 
Laatst bewerkt:
Ergens tussen de 200m2 en 300m2. Edit: net gemeten op Google maps. Een kleine 200m2
Handig zo'n familie serre. Goedkoper en beter van smaak dan de winkel..
Ik krijg ook wel wat groenten van mijn ma haar serre en van mijn opa.
Tuin hier is te klein (100 m³), maar wel frambozen, aardbeien en trostomaten.
 
Hier nog niets, nada, noppes - te nat om te spitten, frezen, zaaien.

Maar ik heb wel een rabarber die al 50-60cm hoog staat, letterlijk de enige plant in de groentetuin
 
Ook geen serre hier, tuin is 150m2 ofzo, maar toch elk jaar een 8tal kerstomatenplantjes, boontjes, 1 courgette. Dit jaar ook een 8tal paprika's, maar die ga ik denk ik in potten zetten. Kwil niet nog meer van ons klein gazon opofferen.

Ook 2 frambozenplanten en een tiental aardbeiplantjes.
 
Terug
Bovenaan