Moestuin 2023

Ook geen serre hier, tuin is 150m2 ofzo, maar toch elk jaar een 8tal kerstomatenplantjes, boontjes, 1 courgette. Dit jaar ook een 8tal paprika's, maar die ga ik denk ik in potten zetten. Kwil niet nog meer van ons klein gazon opofferen.

Ook 2 frambozenplanten en een tiental aardbeiplantjes.
Zet je die kerstomaten dan gewoon in open lucht of onder een afdakje?
 
Zet je die kerstomaten dan gewoon in open lucht of onder een afdakje?

Open lucht, beetje ruimte tussen maar wel hele dag volle zon. Zal dit jaar het 5e jaar zijn. Afgelopen 4j: 3j enorm succes, 1j (denk zomer 21) niks van oogst. Allemaal de plaag gekregen.
 
Open lucht, beetje ruimte tussen maar wel hele dag volle zon. Zal dit jaar het 5e jaar zijn. Afgelopen 4j: 3j enorm succes, 1j (denk zomer 21) niks van oogst. Allemaal de plaag gekregen.
Wij hebben ook 3j kerstomaatjes in pot gezet op ons balkon, we probeerden wel om ze bij regen onder de tafel te zetten zodat ze een beetje droog stonden. Eerste 2j (19-20) goede oogst, dan in 21 bij ons ook alle plantjes stuk door de plaag. 22 niet geprobeerd wegens te druk na verhuis. Dit jaar ga ik het weer proberen in onze nieuwe tuin, gewoon in open lucht in volle grond en ook een plekje onder de volle zon. Hopelijk wordt het ook zo'n succes.
 

tomatenhoezen_10_x_065_m_1484053065_1-600.jpg
 
@SlashDotDash Hoe lang duurde het bij jou eer de tomatillos kiemden? Ze staan hier op een warmtemat, gaat nu richting twee weken en nog niets te zien. Tomaten waren binnen de week gekiemd.
 
@SlashDotDash Hoe lang duurde het bij jou eer de tomatillos kiemden? Ze staan hier op een warmtemat, gaat nu richting twee weken en nog niets te zien. Tomaten waren binnen de week gekiemd.

Kiemen ging relatief moeizaam ook hier, vorig jaar. Ik heb uiteindelijk een paar zaadjes laten voorkiemen tussen nat keukenpapier, dat ging sneller. Maar als in me goed herinner zijn die eerste zaadjes alsnog opgekomen, dus kan wel lang duren..

Eenmaal gekiemd is dat wel een makkelijke plant 😅
 
@ugar ik zag op je blog dat je bato bakken gebruikt(e).

Ben je daar tevreden van? Ben het hier ook aan het overwegen
 
We gaan op aanraden wat mulch tussen onze jonge haagplantjes doen. We hebben zandgrond dus dat droogt snel uit in de lente.

Ik ben het onkruid er wat tussenuit aan het schoffelen, maar hoeveel kan het kwaad als er nog een beetje gras/onkruid is wanneer ik er mulch over doe? Of maakt het sowieso niet uits
 
Had dit per ongeluk in het 'verkeerde' topic gezet dat minder gericht was op moestuinieren, dus ik copy-paste het hier even:

Wij hebben dit weekend voor het eerst zo'n hangende bloembak gekocht met drie vakjes om eens te experimenteren met kruiden. Het is de allereerste keer dat we dit doen dus nul ervaring.

We hebben er (witte) basilicum (die zou iets robuuster moeten zijn), bieslook en rucola in geplant.

Zouden we deze al de hele tijd buiten mogen laten staan? Of best toch nof wat binnenhouden? Normaal gaat het niet meer onder de 5 graden gaan hier in Gent.

Tips qua water geven etc mag je ook gerust delen!
 
Had dit per ongeluk in het 'verkeerde' topic gezet dat minder gericht was op moestuinieren, dus ik copy-paste het hier even:

Wij hebben dit weekend voor het eerst zo'n hangende bloembak gekocht met drie vakjes om eens te experimenteren met kruiden. Het is de allereerste keer dat we dit doen dus nul ervaring.

We hebben er (witte) basilicum (die zou iets robuuster moeten zijn), bieslook en rucola in geplant.

Zouden we deze al de hele tijd buiten mogen laten staan? Of best toch nof wat binnenhouden? Normaal gaat het niet meer onder de 5 graden gaan hier in Gent.

Tips qua water geven etc mag je ook gerust delen!
Welkom in de moestuinwereld!

Rucola en bieslook mogen nu buiten, voor basilicum is het nog te fris, die heeft echt warmte nodig om te groeien. Gaat bij mij ten vroegste half mei de tuin in.

Water geven: duw je vinger in de grond, voelt het droog aan, geef je water. :)
 
Gisteren wat gaan kopen. Vandaag planten:
- tomatenplant die in november was uitgekomen en ik heb binnengehaald
- italiaanse tomaten
- coeur de boeuf tomaten. (eerste keer)
- spaanse pepers
- venkel
- kropsla
- selder (eerste keer)
- courgette
- butternut
 
Kiemen ging relatief moeizaam ook hier, vorig jaar. Ik heb uiteindelijk een paar zaadjes laten voorkiemen tussen nat keukenpapier, dat ging sneller. Maar als in me goed herinner zijn die eerste zaadjes alsnog opgekomen, dus kan wel lang duren..

Eenmaal gekiemd is dat wel een makkelijke plant 😅
Ze komen eindelijk piepen!

---

Voor de rest gisteren wat dingen gezaaid:

Komkommer: Soo Yoh Long en Marketer
Courgette: Costata Romanesco
Patisson (witte)
Spruitjes: Groninger

Pompoenen Uchiki Kuri volgen volgende week.
 
Zouden jullie nu al tomaten, paprika's, courgetten enz in volle grond buiten durven planten, of nog wachten tot na 'ijsheiligen'? Er komt precies geen nachtvorst meer aan, maar het is nogal een koud voorjaar dus ik weet niet of ik ze misschien binnen nog beter groeien..
 
Terug
Bovenaan