Moestuin 2023

1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
Aubergines en tomaten zaaien. Ook verschillende soorten (lange) paprika's, en we gaan maïs, kievitsbonen, aardappelen proberen. Aardbei plantjes staan ook klaar. Allemaal in volle grond, wat in het geval van aubergines, tomaten en paprika's wel een risico is. Dus hopelijk weer een warme droge zomer!
Zou ook graag de 3 zusters techniek proberen: https://stadstuinieren.nl/moestuintips/de-drie-zusters-stappenplan/

2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
We hadden vorig jaar 6 planten pompoenen gezet, en hadden genoeg pompoenen voor de hele buurt. Dit jaar wat minder.

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?
Vorig jaar was niks mislukt, het was een goede, warme zomer. Enkel een aardappel van de supermarkt die ik in de grond gestoken had om eens te proberen, die is niet gegroeid.

4. Waar kijk je het meest naar uit?
Nieuwe tuin dus heb er zin in om vanalles te proberen. :love2:
Hoop op eventuele opbrengst van nieuw aangeplante fruitbomen en struiken.
 
Laatst bewerkt:
De serre vorige week en vandaag helemaal op punt gezet. Alle ramen gewassen en de rekken terug proper gezet. De kippen hebben de koudste periode in de serre doorgebracht en ze hadden letterlijk alles ondergescheten...

1. Wat ga je dit jaar nieuw doen (zaad, planten, infrastructuur...)?
Ik plantte voige week de eerste sla en bloemkolen in de serre. Ik ben van plan om alles een maand eerder te starten dan andere moestuinjaren... Eens het risico nemen en we zien dan wel...
Vorig seizoen kocht ik vele planten aan. Andere jaren zaaide ik veel voor. Dit jaar zal ik opnieuw veel zaken aankopen.

2. Wat ga je dit jaar niet meer doen?
Ik plant geen aardbeien meer in volle grond in de serre. Lukt me niet om de droogte te bestrijden...

3. Wat ga je nog eens opnieuw proberen nadat het vorig jaar mislukt was?
Watermeloen, ik had slechts 1 vrucht. Blijft elk jaar een moeilijke, een uitdager :)

4. Waar kijk je het meest naar uit?
De eerste aardbeien in juni!
De kippen krijgen meer plaats. Ik maak de moestuin wat kleiner. Ik voorzie ook een stuk van 6m² bloemenweide...
We zijn nog geen week verder en ik zou mijn post al moeten wijzigen...
Bij het aankopen van nieuwe kippen, 4 verschillende soorten tomatenzaden gekocht... Met het gevolg dat ik hier nu toch aan het voorzaaien ben binnenshuis. Dat wordt dus minder planten aankopen!
 
Paar dagen terug de eerste peultjes uitgeplant, vliesdoek er omheen en koude bak er over met de huidige nachtvorst. Alvast een volgende lading peultjes gezaaid.

Vandaag hoogdag want ik heb de pepers gezaaid! Eerste keer dat ik werk met een warmtemat (+ thermostaat).

Soorten:
- Jalapeno
- Jimmy Nardello (zelf geoogst zaad, normaal geen kruisbestuiving want was de eerste vrucht van het vorige seizoen)
- Shishito
- Biquinho Yellow
- Habanada
- Lemon Drop
- Tabasco

Iermand ervaring met een van de laatste vijf?
 
Hier komen de eerste tuinbonen piepen buiten, heb er nog wat bijgezaaid ook.
In de serre begint de sla, spinazie, venkel & erwten te kiemen. Kolen tot nu toe nog niet echt iets aan het bovenkomen, maar geef ik nog wel wat tijd. Vandeweek gaan ook de hele vroege aardappelen de grond in en waarschijnlijk de eerste wortels en radijzen zaaien :)
 
Hier komen de eerste tuinbonen piepen buiten, heb er nog wat bijgezaaid ook.
In de serre begint de sla, spinazie, venkel & erwten te kiemen. Kolen tot nu toe nog niet echt iets aan het bovenkomen, maar geef ik nog wel wat tijd. Vandeweek gaan ook de hele vroege aardappelen de grond in en waarschijnlijk de eerste wortels en radijzen zaaien :)
Ik wacht nog op vorstvrije nachten voor de patatjes !
 
Ik wacht nog op vorstvrije nachten voor de patatjes !
worst case leg ik er wat vliesdoek over, maar de vroege patatjes heb ik ook graag echt vroeg :p Worst case gaat er 50 cent plantgoed kapot, daar ga ik nu ook niet van wakker liggen.
De bewaarardappelen gaan er pas binnen een maand-anderhalve maand in.
 
Vandaag gebruik gemaakt van de droge dag om mijn kippenhok in orde te zetten. Was een gekocht pakket en dat viel quasi uiteen en was qua afmetingen ook niet ideaal. Dus dak verhoogd, constructie verstevigd, nieuwe legbak gestoken, etc etc. Toch een goeie 3 uur aan bezig geweest, maar klaar om deze week nieuwe bewoners te krijgen :D

De vorige kippen hadden eind vorig jaar plots het loodje gelegd, ik vermoed vogelgriep :( Blijft toch ongelofelijk hoeveel meer afval ge hebt als ge geen kippen hebt steken. En aan de huidige recordprijs van eieren kan het ook geen kwaad :p
 
Zien mijn aardappelen er ok uit? Denk het wel he. Weet wel niet meer welke patatten welke soort zijn, ik zal ze samen planten dan ergens eind deze maand.

bxcxXKS.jpg


Pepertjes ook goed opgekomen:

cdNZNHQ.jpg

Vlnr: Lemon Drop, Habanada, Biquinho Yellow, Shishito, Jalapeno en Jimmy Nardello. Links buiten beeld ook nog Tabasco.

De zoete aardappel rechts is een pak beter aan het stekken dan die van vorig jaar.
 
Patatten gaan hier dit weekend de grond in als de kinders het toelaten. Die zien er uit als de jouwe.

De paprikas zijn hier al 10cm. Ze zijn net verspeend en de serre in.

Hoop ook de kolen in de grond te steken dit weekend en hoop wat spinazie en Wortels te zaaien in volle grond. Sjalotten moeten ook dringend in de grond.

De erwten zijn aan het piepen. Verder ook (knol) selder dringend zaaien.
 
Patatjes in de grond gestoken
Van onder de serre naar buiten gezet: voorgetrokken erwten, venkel, pluksla. Er staat nog broccoli, bosui, romeinse sla en ijsbergsla ook klaar, maar die mogen nog wat groeien
Gezaaid onder glas: zomerprei, knolselder, bloemkool, bietjes
Gezaaid buiten: nog wat wortel, venkel, radijs, spinazie, pluksla, extra rij erwten. Ik had al tuinbonen en sjalot staan, die doen het wel goed.
't is toch echt weer vollenbak bezig :clap:

Enige waar ik me niet mee ga bezighouden dit jaar is zelf tomaten en paprika's voorzaaien, met de baby is de plaats iets te gelimiteerd :p
 
Heb ik het zomerprei seizoen gemist in aveve of horta? Of moeten die nog komen?
Zal nog komen normaal. Ik zaai ze altijd zelf, is quasi geen werk aan. Een P9 potje is groot genoeg om 25 stuks in voor te zaaien ofzo, en lukt altijd.
 
Ik heb al 7y prei gezaaid, lukt nooit deftig.

Zaai je binnen of buiten?
Hier eigenlijk altijd goed gelukt :unsure:

Altijd buiten, ze hebben liever koelte dan warmte om te kiemen voorzover ik weet. Duurt wel even voor ze komen piepen, en steeds goed nat houden.
 
Hier eigenlijk altijd goed gelukt :unsure:

Altijd buiten, ze hebben liever koelte dan warmte om te kiemen voorzover ik weet. Duurt wel even voor ze komen piepen, en steeds goed nat houden.

Ik zal nog eens winterprei zaaien deze week. In het nieuwe huis is er een glazen serre. Plek genoeg om te proberen.
 
Terug
Bovenaan