Boardgames of the Year 2023 van de redactie

Banner_BGOTY.png


De uitgevers van bordspellen zitten niet stil en wij bij BeyondGaming proberen te volgen. We hebben dit jaar enkele nieuwe bordspelreviewers aangeworven, waardoor we de weekends steeds beter kunnen vullen met de tofste reviews van zowel nieuwe kleppers als oude klassiekers. Uiteraard heeft elke redacteur ook z'n voorkeuren en favorieten, dus wij presenteren jullie graag deze special waarin elke redacteur zijn bordspel van het jaar 2023 bespreekt. Veel leesplezier!

Joeri​

Ticket to Ride Legacy: Legendes uit het Westen​

Ik was van plan om Mille Fiori te nemen, maar zag dan dat 999 Games deze eind 2022 heeft uitgegeven. Dan was het The Great Split dat in me opkwam, maar ik zou de - voor mij althans - grootste revelatie van dit jaar zomaar eventjes over het hoofd zien. De keuze staat vast, mijn Boardgame of the Year is Ticket to Ride Legacy: Legendes uit het Westen. Van Ticket to Ride zijn er al héél wat spellen verschenen. Ze nemen je mee door steden als Londen en Amsterdam, laten je Europa verkennen of zelfs landen als Japan en de Verenigde Staten. Elk spel heeft z'n eigen mechanismes, ook al blijft het concept in grote lijnen hetzelfde. Hetzelfde geldt voor de Legacy-versie. Je speelt gedurende twaalf speelsessies naar een definitieve, opnieuw te spelen versie van Ticket to Ride, maar komt voor heel wat verrassingen te staan. Elk spel wordt er een nieuw element geïntroduceerd dat meegenomen wordt naar latere potjes. Een reset pack is helaas niet voorhanden, dus wie nogmaals door de campagne wil gaan, moet het spel nogmaals aanschaffen.

Eervolle vermeldingen: The Great Split, Unmatched


Sir. K​

Age of Innovation​

Bordspellen worden alsmaar populairder en dat zie je ook aan het legio aan topspellen die op de markt komen. Hoewel er nog heel wat toppers uit '23 op mijn playlist staan, heb ik dit jaar gekozen voor Age of Innovation. In dit strategisch fantasiespel uit de Terra Mystica-franchise moet je als leider van je volk je leefgebied vergroten en nieuwe terreinen bewoonbaar maken, constructies, kennis, innovaties en vaardigheden ontwikkelen. Dit doe je door gebouwen te upgraden, scholen te bouwen, boeken te verzamelen, ... en dit alles in een totaal van zes ronden. Degene die dit op de meest efficiënte manier doet en daardoor het meeste punten bij elkaar sprokkelt, wordt de winnaar. Nooit eerder waren er zoveel mogelijkheden in een Terra Mystica-variant en dat heeft uiteraard ook zijn effect op de complexiteit van het spel. Laat je daardoor echter niet afschrikken, want het is het wat mij betreft volledig waard. Ben je fan van de zwaardere Eurogames? Dan zal je je ongetwijfeld amuseren met deze engine builder uit de White Goblin Games-stal!

Eervolle vermeldingen: Kutná Hora: The City of Silver en Het Witte Kasteel van Himeji


bRahms

Carcassonne: De Mist​

Ik kan de eerste zin van vorig jaar met spijt in het hart herhalen: Het was dit jaar voor mij een eerder mager jaar qua bordspellen, zeker als bordspelliefhebber. Het tweede jaar op rij dat ik mijn favoriete hobby wat opzij heb gezet, ook al heeft de geboorte van mijn zoontje eind 2022 daar veel mee te maken natuurlijk. Als ik terugkijk naar wat ik allemaal gespeeld heb in 2023, dan zijn er een paar spelletjes die bovenaan prijken. Klassiekers in de R&W-games zoals Welcome To... of Trails of Tucana prijken blijkbaar bovenaan. De beste herinneringen heb ik echter aan één van mijn weinige reviews dit jaar: Carcasonne: De Mist. Een verrassend goed werkende coöperatieve versie van de klassieker die bovendien als gewone uitbreiding kan toegevoegd worden aan het basisspel en is een absolute aanrader voor iedere liefhebber van Carcassonne!


Cerulean

Kutná Hora: The City of Silver

Wat een k*tjaar om een bordspel van het jaar te kiezen! En dat bedoel ik op de best mogelijke manier, want net als bij de videogames, was het ook op vlak van boardgames een topjaar. Vandaag kies ik voor Kutná Hora: The City of Silver, maar morgen zou het net zo goed Het Witte Kasteel van Himeji kunnen zijn, en gisteren was het nog Age of Innovation. Daarnaast waren er ook nog tal van erg goeie spellen die nog vaak op tafel zullen geraken, maar die dan net moeten onderdoen voor de eerdergenoemde toppers. Kutná Hora trok aanvankelijk mijn aandacht omdat ik er ooit als toerist ben terechtgekomen. Het is een stadje in de buurt van Praag met mooie klassieke architectuur. In het spel ga je onderling de strijd aan om het meeste prestige te verwerven bij het prille begin van de bouw van Kutná Hora. Ondergronds zet je een mijnbouwnetwerk op om gesteente te ontginnen, en op het blanco centrale bord bouw je samen aan de stad. Economie speelt een cruciale rol. Elke speler houdt zijn grondstoffen bij, maar zaken betalen doe je steeds gewoon met geld. Vraag en aanbod van die grondstoffen zal de fluctuerende marktprijzen bepalen. Zo kun je grondstoffen kopen of verkopen op interessante momenten, of kun je kansen grijpen die plots opportuun blijken. Enkele concrete voorbeelden van hoe de economie werkt: bouw jij een houthandel, dan produceer jij meer hout om te verkopen, maar de marktprijs zal dalen omdat het aanbod vergroot is. Anderzijds, als je daarna een gebouw plaatst dat nieuwe inwoners aantrekt, zullen de prijzen weer stijgen omdat de vraag gestegen is. Dit is dus een behoorlijk strategisch spel, maar het is minder complex dan het er uitziet.

Eervolle vermeldingen: Het Witte Kasteel van Himeji, Age of Innovation



FreakyJP

Rats of Wistar

Simone Luciani is een van mijn favoriete spelontwerpers en de Italiaan heeft een druk jaar achter de rug! Er verschenen dit jaar maar liefst vier spellen op de markt die hij al dan niet samen met een collega heeft ontworpen. Drie hiervan zijn opnieuw zware kleppers, maar hij maakte ook een ontwerp dat iets toegankelijker en zelfs bijzonder thematisch is. In Rats of Wistar spelen jullie als intelligente ratten die ontsnapt zijn uit het Wistar Institute en probeer je in vijf rondes de beste thuishaven voor je rattenfamilie te maken. Rats of Wistar combineert heel wat verschillende mechanismen, van worker placement tot tableau building en exploration tot een verrassend geheel met een prachtige visuele presentatie. Vooral het artwork op de kaarten en het spelbord is fantastisch. Kleine puntjes van kritiek zijn de soms onduidelijke iconografie en de manier waarop het rondel-wiel op het bord bevestigd wordt. Graag had ik ook dual layered-spelerborden gezien, maar deze kleine productiegebreken doen gelukkig geen afbreuk aan de geweldige spelervaring. Rats of Wistar werd uitgebracht in het Engels door Cranio Creations. Verkies je je spellen in het Nederlands? Dan hebben we ook goed nieuws want DSV Games brengt begin dit jaar alvast de Nederlandstalige versie op de markt.

Eervolle vermeldingen: Brood & Bier, Het Witte Kasteel van Himeji, Forest Shuffle


stevenvv

Dixit Disney

Mijn favoriete spel van het aflopende jaar is Dixit Disney. Het mag dan niet echt een nieuw spel zijn, maar de match van de magie van Disney met de verbeelding van Dixit is meer dan geslaagd. Het ziet er werkelijk schitterend uit. Een fraai scorebord, leuk vormgegeven meeples, een handig stemwiel, maar vooral 84 prachtige geïllustreerde kaarten met steeds een link naar een of ander Disney-verhaal. Indien je al een Dixit-variant zou hebben, dan kan je dit beschouwen als een als een visuele upgrade en een extra kaartenset. Heb je er nog geen, dan is dit een prima startspel. Het spel is ook heel makkelijk uit te leggen, het enige dat je moet doen is je fantasie aan het werk zetten, waardoor het makkelijk op tafel te brengen is. Jong of oud, nieuwe of doorwinterde speler, het is een spel dat iedereen zal weten te bekoren. Het werd niet voor niets verkozen tot familiespel van het jaar 2023 en won bovendien de publieksprijs.


LezZ

Frosthaven

Begin dit jaar was het eindelijk zover: de langverwachte opvolger van Gloomhaven werd aan de deur geleverd. Vele avonden hebben mijn vrouw en ik de talrijke scenario's van de voorganger doorworsteld. Het was toen ons eerste volwaardige co-op spel met een grotere campagne. We keken dus al lang halsreikend uit naar Frosthaven en hebben zonder twijfel de Kickstarter gebacked. Gelukkig hebben we niet lang moeten wachten om aan de slag te kunnen, toch in vergelijking tot andere projecten die op een gelijkaardige manier fondsen verzamelen. In essentie is er niet heel veel gewijzigd aan de basis van het spel. Kleine aanpassingen aan de regels buiten beschouwing gelaten is vooral de toevoeging van de stad Frosthaven het grote verschil. Nu trek je niet meer rond maar bouw je de stad verder uit. Het verhaal is uiteraard ook anders en de personages hebben een nieuw jasje gekregen. Voor de liefhebbers van het origineel is dat alleen maar goed nieuws. We hadden in het begin wel wat moeite met het uitdokteren van de zogenaamde stadsfase, voornamelijk omdat we van bij de start een speciale opdracht toebedeeld kregen. We moesten hierdoor een keuze maken met de nodige invloed op de stad, en dit nog voor we een normale fase gespeeld hadden. Eens dat echter van de baan was waren we al snel terug vertrokken voor heel wat uren spelplezier.

Eervolle vermelding: Age of Innovation


Tova

Het Witte Kasteel van Himeji​

Een wilde variëteit van top bordspellen hebben dit jaar de revue gemaakt en op tafel gekomen. De moeilijkheid bestaat er dan ook in om hier één specifieke titel naar boven te laten komen. Waar ik me dan al toe probeer te beperken is het jaar van uitgifte. Anders was het een no-brainer om The Rise of Fenris tot Boardgame of the Year te nemen. Dit jaar zijn we namelijk gestart aan deze campagne bestaande uit acht episodes. Waar Heat het vorig jaar tot eervolle vermelding heeft gehaald, plaats ik ditmaal Thunderroad Vendetta mee in mijn top drie. Age of Innovation voeg ik verder toe omwille de grote gelijkenissen met Terra Mystica, maar dit zou een te eenvoudige keuze zijn. Mocht er een subcategorie bestaan voor uitbreidingen dan zouden de verschillende expansies van Terraforming Mars: Ares Expeditie het waarschijnlijk ook gehaald hebben.

Als Boardgame of the Year kies ik echter voor Het Witte kasteel van Himeji, waar er binnenkort een review van komt. Binnen het feodale Japan moet je proberen om je invloed van de familie binnen het Witte Kasteel te versterken. Je kan strijders naar de trainingsvelden sturen, de tuinmannen naar de bron brengen of je stamleden de sociale ladder laten opklimmen binnen het kasteel. De keuzes zijn beperkt tijdens je negen beurten. Maar de verschillende mogelijkheden zorgen voor een verrassend uitdagend spel met voldoende diepgang. Het Witte Kasteel is een opvallend kleine doos met een zeer schappelijke prijs waardoor er geen excuus bestaat om deze niet in de collectie op te nemen.

Eervolle vermeldingen: Thunderroad Vendetta, Legenden van Andor: De Eeuwige Kou, Age of Innovation
 
Terug
Bovenaan