Bordspelreview: Het Witte Kasteel van Himeji

Wat hebben James Bond, LEGO-set 21060 en Unesco met elkaar gemeen? Het lijkt op een quizvraag van de Slimste Mens ter Wereld, en het antwoord is verrassend simpel. De gemeenschappelijke noemer bij deze drie is het Witte Kasteel van Himeji. You Only Live Twice met Sean Connery als James Bond werd in 1967 deels opgenomen in het kasteel, de Lego Architecture Set bestaat uit 2125 steentjes en de gekende Japanse roze lentebloesems zorgen voor een majestueuze schoonheid van het beroemdste Japanse kasteel. Onder de witte muren van dit kasteel speelt het verhaal van Het Witte Kasteel van Himeji van 999 Games zich verder af …

We zijn het jaar 1761 wanneer Sakai Tadazumi als één van de belangrijkste adviseurs de scepter zwaait over de regio rond het Himeji-kasteel. De Sakai-stam heeft het voor het zeggen, waardoor je als leider van een kleine stam strijdt om je toekomst in Het Witte Kasteel van Himeji te versterken. Dit politiek getouwtrek speelt zich voornamelijk af om in een zo goed mogelijk daglicht bij de Sakai-stam te staan. Om invloed te bemachtigen, zal je moeten inzetten op alle lagen van de bevolking. De tuiniers verzorgen de vijvers en de tuinen tot in het kleinste detail, de strijders houden de wacht en trainen op de velden en de verschillende stammen staan te drummen aan de poort van Het Witte Kasteel. In deze worker placement kruipen de spelers in de huid van die stamleiders en dien je binnen drie rondes je macht binnenin het kasteel zo groot mogelijk te maken.

20240214_134310.jpg

Snel betekent: langzaam maar zonder pauze …

Bij het openen van de kleine, maar volle doos van "The White Castle," ontworpen door Sheila Santos en Israel Cendrero en uitgegeven door 999 Games, vallen de kleurrijke componenten direct op. Het spel wordt geleverd met veel verschillende houten meeples, drie kartonnen bruggen, verschillende spelborden, kaarten en dobbelstenen. Het speelbord zelf toont het kasteel van Himeji wat verdeeld wordt in verschillende zones. Centraal uiteraard het kasteel zelf, waarin de hovelingen de sociale ladder moeten opklimmen en zo de Kamer van de Duizend Tapijten bereiken. Links staat de vijver, met bijhorende brugjes en rechts de oefenvelden. Verder hebben we nog de mogelijkheid om de bron van Okiku aan te spreken en ook buiten de muren van het kasteel de velden te betreden. Elke speler heeft ook zijn eigen domein aan de hand van zijn eigen speelbord, waar de grondstoffen bijgehouden worden en de stamleden wachten om ingezet te worden.

Het wit van het behang op de kasteelmuren en het wit van de veren van de reigers zijn in perfecte harmonie bij Kasteel Himeji.


Het Witte Kasteel van Himeji wordt gespeeld in drie ronden, waarin elke speler drie keer aan de beurt is. In totaal dus een negen beurten waarin je deze worker placement met dobbelstenen moet afronden. Zoals elke goede boardgame heb je bij het eindigen van die negen beurten, het gevoel dat je nog één beurt nodig hebt om echt het summum van het spel te bereiken. En dit gevoel heb ik net enkel bij die echte topspellen, waar je het onderste van de kan probeert te bekomen. Het Witte Kasteel speelt relatief snel en kan je afronden op een goed uurtje mits wat doorspelen, maar geeft wel die nodige voldoening!


Roll the dice

De speler die aan de beurt is, kiest één van de vrije dobbelstenen op de brug. De dobbelstenen worden volgens oplopende volgorde van links naar rechts geplaatst, zodat de laagste waarde links van de brug bij de lantaarn en de hoogste waarde rechts van de brug ligt. Enkel de dobbelstenen aan de uiteinden van de brug zijn beschikbaar om te kiezen. De dobbelstenen worden op één van de velden geplaatst op het speelbord waarbij je uiteraard moet kijken dat de kleur overeenkomt met de respectievelijke actie. Op dat moment kijk je ook naar de waarde van de net afgelegde dobbelsteen. Heb je een waarde hoger dan de afgebeelde waarde die bij de actie hoort, dan krijg je het verschil in munten terug. Is het omgekeerd, dan betaal je het verschil om die actie te mogen uitvoeren. Kies je verder de dobbelsteen aan de linkerkant van de brug, dan wordt ook de lantaarnbeloning getriggerd. Bij meerdere spelers is het ook mogelijk om op bepaalde plaatsen dobbelstenen te stapelen, maar die plaatsen zijn wel eerder beperkt. Kies je dus een bepaalde locatie, dan zal je ook voor je tegenstanders die locatie blokkeren of er net voor zorgen dat die actie veel kost of veel opbrengt.

Dit dobbelsteenmechanisme is zeer sterk uitgewerkt in het Witte Kasteel, want hierdoor zorg je ervoor dat bepaalde acties voor je tegenspelers wel nog toegankelijk zijn, maar nu wel een bepaalde kost met zich meedragen, maar heb je aan de andere kant ook een zeer sterke balancering van de dobbelstenen. De lagere dobbelsteenwaarden hebben de lantaarnbeloning, maar heeft als keerzijde van de medaille dat je dus waarschijnlijk moet betalen om een actie uit te voeren. Terwijl je bij een hoge waarde net wat munten terug krijgt, maar geen lantaarnbeloning krijgt. Deze strategische beslissingen hebben invloed op de volgende acties en is relatief eenvoudig bedacht, maar voelt toch zeer sterk aan.

20240214_135633.jpg

Money makes the world go round

Munten zijn door het dobbelmechanisme vanzelfsprekend een zeer belangrijke grondstof in het Witte Kasteel van Himej, maar daarnaast heb je nog de daimyozegels, drie verschillende grondstoffen (ijzer, voedsel en parelmoer) en je overwinningspunten. Deze grondstoffen zijn op verschillende locaties en via verschillende manieren te verkrijgen, maar wat je verdiend of in je bezit hebt, wordt op je persoonlijk domein bijgehouden. Daarnaast worden ook de stamleden (je tuinmannen, krijgers en hovelingen) op je tableau geplaatst. Speel je je stamleden naar het kasteel, dan laat je ook nieuwe beloningen zichtbaar worden. Leg je zo in een latere fase een dobbelsteen op je eigen tableau, dan krijg je alvast een groter aantal grondstoffen die je vrijspeelt en opnieuw kan inzetten.

Het versturen van die verschillende stamleden zorgt er ook voor dat ze op het einde van het spel de nodige punten opleveren. In tegenstelling tot het Japanse geschrift zal je de stamleden van links naar rechts versturen. Het sturen van krijgers naar de trainingsterreinen kost een hoeveelheid ijzer. Geen enkel veld komt met een bepaalde limiet aan krijgers, waardoor je je krijgers kan blijven sturen naar hetzelfde veld. Zet je de krijger op een veld, dan mag je de bijhorende actie uitvoeren. Elk spel wordt toch willekeurig opgezet, wat de herspeelbaarheid ten goede komt. De tuinmannen daarentegen kosten voedsel en plaats je op een tuinkaart waar nog geen tuinmannen van je eigen kleur staan. Ook hier wordt de actie uitgevoerd. De hovelingen laat je ofwel de audiëntie aanvragen aan de toegangspoort of laat je de sociale ladder opklimmen. Doe je dit, dan worden de actiekaarten op het kasteel vervangen en voeg je deze toe aan je lantaarngebied. Hierdoor worden je beloningen stelselmatig groter en heb je ook een dynamisch bord, naast de steeds wisselende startposities. Elke actie kan dan weer bepaalde andere acties triggeren, waardoor je onder het licht van de lantaarn een heuse kettingreactie kan veroorzaken.


De ketting is los​

En dat is ook nodig, want je hebt uiteindelijk net die negen beurten om uit te spelen. Doorheen het spel zal je bepaalde kettingreacties krijgen, waarbij je van de trainingsvelden een tuinier kan plaatsen, die op zijn beurt weer een krijger vrijspeelt waarbij je ditmaal kiest om een hoveling de kasteelpoort te laten platlopen en finaal een lantaarnbeloning te triggeren waardoor je bij de volgende beurt alle nodige grondstoffen bij elkaar kan rapen. Je probeert namelijk zo snel mogelijk al je vijftien stamleden op het bord te krijgen, want die leveren finaal het meeste punten op. Tijdens je spelbeurten probeer je in te zetten op het maximaal aantal acties dat je kan bewegen. Want het is net deze puzzel die je moet proberen optimaal te leggen. Tijdens het spelen hadden sommigen wel het gevoel dat de spelers die laatst aan bod staan op het tijdspoor, en bijgevolg een latere keuze hebben naar dobbelstenen en vrije acties, een nadeel ondervonden. Zelf vond ik dat wat minder en was het net de bedoeling om in te zetten op de keuzes die je ook snel op het tijdspoor vooruit laten gaan. Een goed gesmeerde motor loopt vanzelf en dat is net wat je probeert te bereiken in het Witte Kasteel.

クス、トバ

Conclusie

Het Witte Kasteel van Himeji is een sterk gebalanceerde dobbelsteen worker placement die je hersenpan goed aan het werk zet om de optimale puzzel te leggen en het maximale uit je weinige beurten te halen. Er zit veel inhoud in een klein doosje en voor een zacht prijsje. En voornamelijk dat laatste vind je minder en minder. De herspeelbaarheid wordt door de wisselende opzet en het dynamische bord sterk beïnvloed en het dobbelmechanisme is goed gebalanceerd uitgewerkt. Voor mij is het Witte Kasteel van Himeji een topper.

Pro

  • Dobbelmechanisme is sterk uitgewerkt
  • Prijs/kwaliteit een goed spel in een kleine doos
  • Snel (her)speelbaar

Con

  • Player-aids zijn niet wat het horen te zijn
  • Zakjes te weinig
8.5

Over

Uitgever

  1. 999 Games

Designer

Israel Cendrero en Sheila Santos

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

60-80 minuten
 
Terug
Bovenaan