Bordspelreview: Terraforming Mars: Het Dobbelspel

Mars, de rode planeet, heeft steeds een fascinatie uitgeoefend op de mensheid. Als nabije buur op een 225 miljoen kilometer van de aarde, wat een peulenschil is in de ruimte, heeft deze rode planeet steeds een bepaalde aantrekkingskracht gehad. Wensen we deze planeet niet te koloniseren? Wensen we niet een nieuwe thuisbasis om de mensheid er te laten huisvesten? Wensen we ook een Dice Game binnen het Terraforming Mars-universum? Laten we dit snel even toelichten ...

Aan Terraforming Mars en Terraforming Mars: Ares Expedition met bijhorende uitbreidingen (Fundamenten, Ontdekking en Crisis) hebben we ondertussen al veel plezier beleefd. Deze spellen zijn dan ook meermaals op tafel gekomen met diverse spelersgroepen. Het origineel als er voldoende tijd is en er de nodige "expertise" aan tafel zit, Ares Expedition als het iets sneller mag gaan. Maar, Jacob en Daniel Fryxelius vonden dat er nog een variant het levenslicht mocht zien, namelijk Terraforming Mars: The Dice Game . Wie het TM-universum niet kent, het is de bedoeling om die rode planeet tot een bewoonbare thuisbasis te terraformen of op te bouwen. Dit doe je door de levensnoodzakelijke parameters zoals temperatuur, zuurstof en water op een aangenaam niveau te brengen. Ook het plaatsen van de bossen en uitwerken van je steden zijn uiteindelijk noodzakelijk om de nodige overwinningspunten te krijgen en je nieuw ecosysteem te laten functioneren. In The Dice Game zal de focus liggen op de drie globale parameters (zuurstof, temperatuur en oceanen/water) en stopt het spel als twee van de drie parameters voltooid zijn. Vanzelfsprekend zullen dobbelstenen een belangrijke rol opnemen, maar is The Dice Game ook de moeite om te spelen?

20240214_143503.jpg

Déjà vu of du jamais vu?

Terraforming Mars: Het Dobbelspel is dus gebaseerd op het originele Terraforming Mars (TM), waar de dobbelstenen in wezen de grondstoffen en bronnen zijn die de spelers nodig hebben om kaarten te spelen en andere acties uit te voeren. Tijdens het spel, dat je tot vier spelers kan spelen, dien je de productie te verhogen, Mars beter te terraformen, stads- en bostegels te plaatsen en bonussen te ontvangen. Elke beurt bestaat je keuze uit productie (nieuwe dobbelstenen) of een actie. Aan het begin van het spel krijgt iedere speler vijf projectkaarten en twee corporatiekaarten. Je kiest voor welk bedrijf je de CEO wil spelen en de ongebruikte corporatie gaat terug in de doos. Als ware Elon Musk zul je een megakapitaal moeten opbouwen en de wereld vormgeven. Je krijgt dan ook een signing-bonus en neemt de eerste grondstoffen. In je productievak staat ook je startproductie weergegeven. Gelukkig zijn er een groot aantal corporaties waarvoor je kan werken. Werkzekerheid genoeg dus!

Een goede dobbelvariant van het originele Terraforming Mars met de goede punten van Ares Expeditie.


Net als het groot aantal bedrijven, heb je opnieuw een groot aantal kaarten die meegeleverd zijn. Een gelijkaardig artwork, wat we ondertussen gewoon zijn van Terraforming Mars, zorgt voor die nodige herkenbaarheid bij de spelers. Ook het centrale bord heeft weer wat meer voeling met het originele Terraforming Mars en komt ook tweezijdig. Dit laat enkel de herspeelbaarheid ten goede komen. Voeg daarbij nog de mijlpalen van weleer toe waardoor het veel meer voelt als een snelle versie van Terraforming Mars. Toch speel je ook hier simultaner zoals bij Ares Expeditie, wat dan weer de downtime sterk beïnvloedt. Een beetje het beste van beide werelden dus. Naast de vele kaarten komen er ook veel dobbelstenen, wat nodig is om die anders wat lege doos op te vullen. Dat hij dezelfde grootte heeft als Ares Expeditie kan ik vanuit mijn neurotisch kantje enkel toejuichen.

De dobbelstenen zijn de noodzakelijke grondstoffen om de verdere acties rond te krijgen en komen in vijf verschillende kleuren. De D6 heeft aan drie zijdes de meest courante of "gewone" grondstof, op twee zijdes de "bijzondere" grondstof en op één zijde de "zeldzame" grondstof. Afhankelijk van het kleur krijg je zo gewone warmte of kan je nucleair gaan of zal je een dier krijgen in plaats van de microbe. In totaliteit dus een vijftiental verschillende grondstoffen die je nodig hebt om het terraformen beter te laten draaien. Deze dobbelstenen houd je trouwens gewoon bij je eigen speelveld. Je moet overigens opletten dat je bij het nemen van nieuwe dobbelstenen zeker de juiste gooit. Oeps! Enkel als je via een bepaalde actie je dobbelsteen naar een gewenste zijde mag draaien, kan je de gewonnen grondstoffen aanpassen. Voor het spel effectief van start gaat, dient de startspeler nog één dobbelsteen af te geven aan de laatste speler. Ready for lift off!


Wie dobbelt er om de knikkers?​

Elk om beurt komen de spelers aan bod en kiezen ervoor om een productiebeurt of actiebeurt uit te voeren. Een productiebeurt laat je eerst alle dobbelstenen terugleggen die je hebt en laat je er maximaal drie overhouden. The big reset als het ware. Je mag zoveel kaarten afleggen in je hand als je wil en als je er minder dan vijf hebt, terug tot vijf trekken. Alle bruine productievelden laten je nadien toe om nieuwe dobbelstenen te nemen en te rollen. Ook alle gebruikte blauwe projectkaarten draai je terug en kan je in je volgende fase terug gebruiken. Zie de productiebeurt als een refresh-knop waarmee je terug van start kan gaan en er een nieuwe bestelling van grondstoffen binnenkomt. Uiteindelijk zal je dit maar een aantal keren doorvoeren in het spel.

De echte actie bestaat erin om te kiezen voor de actiebeurt die bestaat uit een ondersteuningsactie en een hoofdactie. De ondersteuningsactie laat je toe om een dobbelsteen naar keuze uit de voorraad te nemen en te rollen, een dobbelsteen naar keuze in te leveren om een andere dobbelsteen naar een zijde te draaien of een dobbelsteen in te leveren en twee kaarten te trekken. Deze ondersteuningsactie laat je dus wat grondstoffen verzamelen of duwt je de goede richting in. De hoofdactie zelf laat je toe om nog een ondersteuningsactie te kiezen mocht dat nodig zijn, een kaart te spelen of in te zetten op de verschillende parameters. Zo kan je drie warmtebronnen gebruiken om de temperatuur te verhogen, inzetten op de oceaantegels, de bostegels of de steden. Voor elk kleur van de grondstoffen kan je dus een bepaalde parameter beïnvloeden. Sommige vrijgespeelde kaarten laten je ook opnieuw extra beuren of acties uitvoeren waardoor je steeds sneller zal bewegen.

20240214_145917.jpg

Generalistische Monopolist​

Het uitbouwen van je planeet gebeurt door het spelen van kaarten. De exacte hoeveelheid bronnen dien je te betalen om de kaart te kunnen spelen. In die optiek is het zeer gelijkaardig aan Terraforming. De groene kaarten zorgen ervoor dat je bijkomende productie krijgt, de rode kaarten hebben een instant effect, terwijl de blauwe kaarten zorgen voor extra acties die je kan gebruiken. Gebruik je een blauwe kaart, dan dien je die negentig graden te draaien en wordt die pas terug gereset bij de productiefase (reset fase). Gaandeweg zal je steeds sneller gaan en meer acties kunnen vrijspelen, betere kaarten kunnen spelen, meer grondstoffen verzamelen ... Tot er twee van de drie parameters bereikt zijn. Alle zuurstof is aanwezig, de temperatuur is leefbaar en ook de oceaantegels zijn geplaatst waardoor er water is. Elke speler krijgt nadien nog een bijkomende beurt om te spelen. Punten optellen maar en bepalen wie de winnaar is. En for the record: bij een gelijkspel wint de speler met de hoogste productie. @Sir. K approved.

Doe hier nog een solomodus bij die ondertussen ook obligatoir toegevoegd is bij de recente spellen. Je doel is om de parameters binnen de vijftig beurten te terraformen, met een aantal checkpoints die op de puntentrack aangeduid staan. Geen lachertje, maar omdat je Het Dobbelspel binnen de 45 minuten kan spelen, zal dit bij menig liefhebber wel vaak op tafel komen.

Genoeg gelachen! Wat Terraforming Mars: Het Dobbelspel zeker goed doet, is een snelle versie zijn van Terraforming Mars en voldoende verschillend zijn van Ares Expedition. Het universum is compleet en Het Dobbelspel is alvast een beginnend opstapje voor spelers die Terraforming Mars nog niet kennen. Het gooien van de dobbelstenen zorgt uiteraard voor de nodige frustraties als je net niet de juiste grondstof verkrijgt en een beurt moet wachten tot je die wel kan verkrijgen. Het zorgt ook voor de nodige euforie als je gokt dat je de juiste grondstof zal vrijspelen om zo de nodige kaarten te kunnen plaatsen of andere acties vrij te spelen. Die nodige push your luck-component is wat bepaalde spelers zeker niet zullen appreciëren, en eerlijkheid gebiedt me dat ook ik het hier wat moeilijk heb. Waar je bij Terraforming Mars en de Ares Expeditie net kan duwen en trekken aan je motor, zal deze bij Het Dobbelspel af en toe sputteren. Een sputterende motor kan je gelukkig wel verhelpen met de Ondersteuningsactie en de dobbelstenen terug de juiste richting in te werpen.

Conclusie

Terraforming Mars: Het Dobbelspel is een goede en snelle introductie van het Terraforming Mars-universum. De nodige push your luck bij het werpen van de dobbelstenen wordt gelukkig gecounterd door een goed uitgedacht mechanisme van de Ondersteuningsactie en Hoofdactie. Het Dobbelspel komt in zijn geheel dichter bij het origineel dan Ares Expedition, waar er nodige uitbreidingen zijn om dat gevoel te evenaren. Omdat het een snelle variant is van dit TM-universum, zal hij vermoedelijk wel vaak op tafel komen. Voor de verzamelaar een must, maar als je Ares Expeditie hebt, zal je er zeker niet minder plezier aan beleven. Voor de echte engine building moet je opnieuw naar het origineel kijken, maar omwille van de vele pluspunten toch een sterke acht op tien!

Pro

  • Gekende zeer hoge kwaliteit van de componenten
  • Dubbelzijdig bord - het zit hem in de details
  • Voldoende kaarten

Con

  • Dobbelstenen zijn onvoorspelbaar
  • De doos is momenteel te groot voor de spelcomponenten
  • Enige vorm van push your luck, maar toch mogelijk om bij te sturen
8

Over

Uitgever

  1. Intrafin

Designer

Jacob Fryxelius

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

45 minuten
 
Terug
Bovenaan