Bordspelreview: Terraforming Mars: Ares Expedition

In deze tijd van ongekende welvaart en vooruitgang voor de mensheid, is de mensheid eindelijk klaar om verder te gaan dan wat ooit als onze grenzen werden beschouwd. Mars is meer dan alleen een nieuwe wereld om onze steeds groeiende bevolking te huisvesten. Alles wat we nodig hebben om deze glorieuze toekomst te realiseren? Investeren in het leefbaar maken van de rode planeet … Zo start de boodschap van hoop van de ruimtevertegenwoordiger van de Verenigde Naties op 10 januari 2315. Bij het schrijven van deze tekst zijn we net geen 292 jaar verwijderd en kijken we reikhalzend uit naar de bevindingen van de Perseverance en de Curiosity. Kunnen wij de rode planeet leefbaar krijgen en gebruiken als volgende aarde? Of slagen we niet in onze missie?

De boodschap van hoop waarmee de spelregels van Terraforming Mars: Ares Expedition starten, is de ideale sfeercreatie. We leggen een Spotify-playlist op de achtergrond en gaan als ware Charles Darwin de evolutieleer aan. We zijn namelijk één of andere megacoöperatie die Mars bewoonbaar wenst te maken, en er bijkomend een aardige duit aan wenst te verdienen. Door het investeren van Mega Credits (MC) in diverse projecten, draag je bij tot de ontwikkeling van de planeet. Finaal wil je een hoge Terraforming Rating (TR) en de meeste overwinningspunten bekomen. Terraforming Mars: Ares Expedition lijkt in vele opzichten op de grote broer. Voor een review verwijs ik graag naar dit artikel. Als je vertrouwd bent met Terraforming Mars, dan zal je de gebruikte iconen snel herkennen. Net als Terraforming Mars dien je een zuurstoflevel te creëren om zonder masker te kunnen rondlopen op de rode planeet, wil je een aangename temperatuur om in je t-shirt langsheen de vers geplaatste oceaantegels een Martiaanse cocktail te drinken en wil je op het einde van de rit de hoogste Terraform Rating behaald hebben. In Ares Expedition heb je warmte, planten en Mega Credits (MC) als grondstoffen.

pic7069673.jpg


Ruimtekapitalisme

Het spelbord heeft plaats voor negen oceaantegels en een track om het zuurstoflevel en de huidige temperatuur op te volgen. Er is een onderverdeling in vier verschillende kleurenzones (paars, rood, geel en wit), die respectievelijk verschillende projectkaarten vrijspelen. Het spel eindigt als alle negen tegels omgedraaid zijn, we een level van 14% zuurstof in de atmosfeer bereiken en een gemiddelde temperatuur van 8°C. Verder omvat de doos een doorzichtige kubus om het temperatuurniveau en het zuurstofniveau op te volgen. Elke speler heeft ook dertien kubussen om de verschillende grondstoffenniveaus op te volgen op zijn spelersbord. Je volledige productie komt op deze ene locatie te liggen, wat een duidelijk overzicht met zich meebrengt. Een voldoende groot aantal kubussen om je grondstoffen weer te geven, verschillende fasekaarten en vier spelersborden. Het spelersbord heb je het liefst dual-layered, want de kubussen glijden zeer makkelijk weg.

To infinity and Beyond. - Buzz Lightyear


Naast de grote gelijkenissen zijn er wel een aantal belangrijke verschillen op te merken. In tegenstelling tot Terraforming Mars speelt Ares Expedition zich af via vijf verschillende fasen (genummerd in Romeinse cijfers (I-V)). Een ontwikkelingsfase die je grondstoffen zal bijbrengen, een bouwfase die je projecten zal helpen realiseren, een actiefase, productiefase en een onderzoeksfase. Je kiest als speler één van de vijf fasen, voor die specifieke fase krijg je een bonus. Alle spelers onthullen welke fase ze gekozen hebben en alleen de geselecteerde fasen worden in deze ronde gespeeld. Elke speler mag aan elke fase deelnemen, of hij die nu gekozen heeft of niet, maar de speler(s) die een bepaalde fase gekozen hebben, krijgen de extra bonus. Daarom heb je in tegenstelling tot Terraforming Mars niet altijd de mogelijkheid om te bouwen en te produceren. Persoonlijk vind ik dat een toevoeging die meer diepgang brengt aan het spel. Het komt erop neer om goed in te schatten wat je medespelers gaan kiezen, zonder je eigen keuze en bonus al te veel te laten beïnvloeden.

pic7069678.jpg


Project-X

Terraforming Mars is toegankelijker voor de gemiddelde speler en heeft een lagere complexiteit. Zo is er geen staal of titanium als grondstoffen, ontbreekt de energiecomponent en kan je geen steden bouwen. Je hebt ook een beter overzicht van je totale productie omdat alles op je bord zichtbaar is. Al je projectkaarten kan je daardoor naast elkaar leggen om te weten welke symbolen je al verzameld hebt. Wat Ares Expedition als bijkomend pluspunt heeft, is de zeer lage downtime. Iedere speler kan namelijk simultaan de geselecteerde fasen doorlopen. Iedere speler bouwt daarom aan zijn eigen engine. Afhankelijk van je mega corporatie heb je namelijk een groot pak geld op de plank liggen of kan je als Helion warmte gebruiken als Mega Credit.

Mars is there, waiting to be reached. - Buzz Aldrin


Ares Expedition heeft ook een coöperatieve modus voor twee spelers en een solomodus die hetzelfde functioneren als het competitieve spel, maar in plaats van tegenstanders heb je een ingebouwde timer. De engine builder schiet zoals de grote broer traag uit de startblokken, maar eenmaal je productie gestart is, is het niet meer te stoppen. Grote en megalomane projecten komen daarom in het bereik naar het einde van het spel. Je sluit het spel dus meestal af met een zeer fijn gevoel. Toch heeft het spel ook een aantal minpunten. Iedere speler speelt simultane beurten. Wanneer alle parameters (zuurstof, temperatuur en oceaantegels) voltooid worden, heb je in het specifieke geval van de oceaantegels een klein hiaat. Meerdere mensen kunnen namelijk de laatste paar tegels omdraaien. De regels laten dit ook toe om iedereen de nodige punten te laten verdienen.

Conclusie

Terraforming Mars: Ares Expedition is een toegankelijkere variant van Terraforming Mars. Het selecteren van de fasen en gelijktijdig doorlopen van de beurten, zijn verrassend eenvoudig en aangenaam te spelen. Deze twee elementen worden geïntegreerd in de engine building van de grote broer. Met Ares Expedition heb je echter een snellere start en ben je snel in de zesde versnelling. Het spel heeft een snelle opbouw, speelt vlot en kan de Terraforming Mars-honger stillen. Ik kijk alvast uit wat de uitbreidingen aan het spel zullen toevoegen.

Alle foto's werden aangeleverd door Henk Rolleman. Meer knappe foto's vind je op zijn Instagram-pagina namellor.

Pro

  • Iedereen bouwt aan eigen engine
  • Selectieprocedure van de fasen
  • Gelijktijdig spelen vermindert downtime
  • Ares Expedition is toegankelijker dan origineel

Con

  • Voor de diehard speler geen vervanger van Terraforming Mars
8.5

Over

Uitgever

  1. Intrafin

Designer

Sydney Engelstein, Jacob Fryxelius, Nick Little

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

60 minuten
 
Terug
Bovenaan