Bordspelreview: Terraforming Mars: Ares Expedition – Crisis

Emergency Broadcast! Inwoners van Mars, onze wereld is in crisis! Deze morgen is een C-Klasse asteroïde van ongekende grootte gebotst met komeet C/2214 en veranderde van baan. Twee uur geleden botste hij op onze planeet, vijftig kilometer ten zuiden van de Valles Marineris. De afdaling van de asteroïde heeft een gat geslagen in de atmosfeer en de seismische naschokken hebben een groot deel van de infrastructuur die ons leven hier op Mars ondersteunt, verwoest. Stofwolken die nog steeds opstijgen na de inslag blokkeren de zon en verstikken ons plantenleven. De eerste rapporten van de weinige onderzoeksposten die nog online zijn, zijn catastrofaal. De scheur in de atmosfeer verstoort het broeikaseffect en laat waterdamp ontsnappen. Hoe langer we wachten, hoe kouder onze planeet zal worden. Er is geen tijd om de bevolking te evacueren. Onze enige optie is een race tegen de klok!

Mars is duidelijk in een Crisis! Na de originele Terraforming Mars: Ares Expedition hebben we al twee uitbreidingen kunnen reviewen: Fundamenten en Ontdekking. Fundamenten bracht fundamenteel voldoende grondstoffen mee om met een vijfde en zesde speler aan tafel te zitten. Voeg hieraan een bijkomende track toe om Mars niet als een raket te gaan Terraformen, maar op een normale snelheid. De Ontdekking-uitbreiding bracht de Awards en Mijlpalen die vergelijkbaar waren met Terraforming Mars, maar ook de wild tags zorgden voor een leuke twist. Zal de Crisis-editie zorgen voor een andere twist?

20231214_205307.jpg

Brace for impact!

In Ares Expeditie - Crisis speel je net als in het origineel spel als megabedrijf. Mars is ondertussen bewoonbaar verklaard. Het leven is er geen rozengeur en maneschijn, maar het is er aangenaam warm en er is voldoende zuurstof en water beschikbaar. Krijgt Mars toch wel geen natuurramp over zich heen? De mensen op Mars zijn terug in Crisis! De corporaties zullen coöperatief moeten te werk gaan om de ramp te kunnen afwenden. De spelmechanismen van Ares Expedition blijven dezelfde in de Crisis-uitbreiding. Je beurten bestaan uit het selecteren van fasen, de nodige acties uit te voeren om zo finaal je machine te laten draaien. Bij elke nieuwe ronde wordt een nieuwe Crisiskaart onthuld die je gezamenlijk zal moeten aanpakken. Als je die Crisiskaart een ronde laat meegaan, verminder je een aantal kritische parameters waardoor de leefbaarheid op Mars drastisch naar beneden zakt. Winnen doe je pas als je Mars na de zoveelste crisis toch terug hebt gebracht naar een leefbare planeet.

De Crisis-uitbreiding zorgt voor een leuk coöperatieve ervaring waarin je Bruce Willis-gewijs de meteoriet te lijf wil gaan.


Met het openen van de doos krijgen we alvast een nieuw tweezijdig speelbord en een Crisisbord. Het tweezijdig speelbord pakt alvast de frustraties rond de te kleine Terraforming Rating-puntenspoor weg, maar is voor de rest behoorlijk gelijkaardig aan het originele bord. Toch is het logisch dat deze terug toegevoegd worden, want speciaal voor de crisismodus komt een bijkomende meetstaaf rond het aantal omgedraaide oceaantegels op het bord. Hier komen we later nog op terug. De andere zijde van het speelbord laat de mogelijkheid toe om op eenvoudige manier de solo-/crisisvariant te spelen, waarbij je tegels op een andere manier geordend worden. Het Crisisbord zal de lopende crisissen verzamelen en de entropie op de tafel verhogen. Want naast de nodige kaarten komen er ook Victory Point-, handicap- en Crisis tokens. Laten we dan maar van slag gaan om die meteoriet in honderdduizend stukjes te gaan schieten!

20231214_205032.jpg

Een nieuw tableau ofzo?!​

Samen met de mede-CEO’s aan tafel probeer je de crisissen dus af te wenden. Aan het begin van het spel is Mars al geterraformd. De sleutel tot de crisismodus zijn de vele Crisiskaarten. Afhankelijk van het aantal spelers en de moeilijkheidsgraad die je aan de tafel aan kan, zal een ander pak Crisiskaarten de revue passeren. Aan het begin van elke beurt komen de Crisiskaarten aan de beurt en veroorzaken negatieve invloeden. Het zuurstofniveau daalt door het uitsterven van de planten, een bijkomende meteorietaanval laat de temperatuur dalen of er sterven een aantal oceanen af. De crisis heeft een instant effect, maar indien je de crisis niet snel tot een einde brengt, zullen de continue effecten zich elke beurt opnieuw manifesteren. Armageddon is on its way! Wanneer de kaart in fase vier naar boven komt, zijn de voorraden bijna op. Je laatste drie beurten gaan in en als alle parameters niet terug op punt zijn, verlies je. Het Crisiskaartendeck, met bijhorende tekstjes, zorgt voor een goede thematische belevenis en trekt je mee in het verhaal. Maar ook de balans met verschillende spelersaantallen zit goed, al komen de zwaardere crisissen precies ook meer aan het einde van het spel, wanneer ook je motor beter aan het draaien is. Goed uitgewerkt!

Terraforming Mars: Ares Expeditie speelt vlot weg. Je probeert, desnoods samen met de Dummy-speler bij een solo- of tweespelerspel, om zo efficiënt mogelijk te blijven werken: de Crisiskaart zo snel mogelijk wegwerken, de beste fasen selecteren, maar ook zorgen dat je niet vergeet om je motor te laten draaien. Je hebt namelijk wel een goed draaiende motor nodig om de parameters ook terug op punt te krijgen. Ook heb je bij het spelen van de Crisis-uitbreiding geen grote downtime omdat je bijna elke fase nu nuttig zal bespelen. Verder krijg je door met meerdere spelers te spelen een beter zicht om bepaalde crisissen af te wenden. Zo kan de ene speler zich focussen om de oceanen terug om te flippen, terwijl de andere spelers elk hun grondstoffen kunnen inzetten om de crisis af te wenden. Shared effort on this one! Deze coöperatieve speelmodus geeft een zekere voldoening, die ik bij andere spellen niet zo ervaar. Het kan natuurlijk ook liggen aan het thema en, ik val in herhaling, de zeer goede componenten. Het vervelende blijft natuurlijk dat we al deze componenten niet in de Terraforming Mars: Ares Expeditie-doos krijgen. Jammer genoeg is er geen alternatief, behalve voor degene die de Kickstarter-uitbreiding hebben gekocht. Terraforming Mars: Ares Expeditie - Crisis kan zeer snel gedaan zijn indien je niet tijdig de impact van de asteroïde wegwerkt. Op de laagste moeilijkheidsgraad is Crisis zeker haalbaar, nadien wordt het toch wat pittiger. Maar in de ruimte zal alles ook niet van een leien dakje lopen.

Conclusie

De Terraforming Mars: Ares Expeditie - Crisis uitbreiding komt met een leuke alternatieve twist. Ditmaal is Mars volledig leefbaar, maar word je getroffen door een meteoriet en andere crisissen. Samen met de mede-CEO’s van de megabedrijven ga je aan de slag in dit coöperatieve spel om Mars terug te redden. Ben je fan van coöperatieve spellen of speel je af en toe solo, dan is de Crisis-uitbreiding de must van de drie verschillende uitbreidingen. Het brengt een alternatieve spelmodus die voldoende uitdagingen zal bieden. Zoals steeds meer dan degelijke componenten waardoor mijn liefde voor Terraforming Mars Ares Expeditie alleen maar blijft toenemen.

Pro

  • Alternatieve twist van Terraforming Mars: Ares Expeditie
  • Coöperatief thematisch goed uitgewerkt
  • Betere solomodus dan de originele Ares Expeditie
  • Bijkomende borden werken minpuntjes van het origineel weg

Con

  • De bijkomende borden passen niet in de originele doos
  • Veel bijkomende kaarten die afhangen van het aantal spelers
  • Veel sorteerwerk dus...
8.5

Over

Uitgever

  1. Intrafin

Designer

Sydney Engelstein, Jacob Fryxelius, Nick Little

Aantal spelers

1 - 4

Tijdsduur

60 minuten
 
Terug
Bovenaan