Bordspelreview: Koala Kart

Mario Kart in bordspelvorm en met schattige koala's, zo kan je Koala Kart het makkelijkst omschrijven. Dit nieuwe spel werd ontwikkeld en in eigen beheer uitgegeven door Sébastien Willems en Katy Arrington, al konden ze voor de verdeling wel rekenen op Tucker's Fun Factory, die ons ook een kopie voor de review bezorgde. Er zit dus geen grote uitgever achter het spel zelf, wat de productiewaarde best wel opvallend maakt. De zes koalafiguurtjes zijn namelijk de showstelers van dit bordspel, wat gezien het feit dat dit spel zich richt op kinderen niet meer dan logisch lijkt. Voor hen schuilt er in Koala Kart alvast een spannende en hilarische race.

Gezien het doelpubliek, gaat het er in Koala Kart natuurlijk lichtjes anders aan toe dan in een potje Heat of Formula D. Het spel bevat geen complexe mechanismes. Je gebruikt gewoon dobbelstenen om je te verplaatsen en de spelregels werden redelijk eenvoudig gehouden. Net zoals in kartgames op console, schuilt het plezier hier niet enkel in het racen zelf, maar ook in het gebruik van de power-ups waarmee je vooral je tegenstanders zal saboteren. Wil je als eerste over de finish rijden, zal je dus niet enkel de snelste moeten zijn, maar zal je ook je power-ups zo tactisch mogelijk moeten inzetten.

IMG_20240315_102534.jpg

Raceplezier​

Om Koala Kart te spelen, kiezen alle spelers een koalafiguurtje dat ze op de startplaats zetten en pakken het bijhorende spelersbord. Hierop zal je jouw power-ups verzamelen alsook vlagkaartjes die aangeven hoeveel rondes je al hebt voltooid. Het doel van het spel is om als eerste drie rondjes te maken. Wie als eerste speler drie vlagkaarten bezit, wint dus het spel. Tijdens het spel rollen alle spelers om de beurt met de twee dobbelstenen om te weten hoeveel vakken ze hun koala mogen verplaatsen. Een van deze dobbelstenen is een normale D6, terwijl de tweede dobbelsteen een vermenigvuldiger is die tot x3 gaat. Maar let op, want deze dobbelsteen heeft ook één kant waarop STOP staat en dit wil je natuurlijk niet rollen want dan is je beurt voorbij zonder dat je je mag verplaatsen.

Op het circuit waarop jullie zullen racen zijn niet enkel shortcuts te vinden, maar ook vier symbolen. Land je met je kart op een bliksem, dan mag je nog eens rollen. Bij het vraagteken mag je een nieuwe power-upkaart trekken. Heb je er al drie in je bezit, dan zal je een van je huidige power-ups moeten vervangen. Kom je op het omgekeerde pijlsymbool terecht, dan slip je met je kart en moet je jouw volgende beweging in de tegengestelde richting maken. Het vakje met het pijlenkruis geeft uiteraard aan dat je kan kiezen welke richting je opgaat bij een shortcut, en zoals je kan verwachten vind je de bliksem en de power-ups eerder op de lange weg dan de korte weg wanneer er een shortcut is.

De power-ups bieden alvast een leuke variatie aan krachten.


De power-ups bieden alvast een leuke variatie aan krachten. De hartjes laten je bijvoorbeeld toe om naast iemand te gaan staan die maximaal zeven vakjes van jou verwijderd is en met de hengel kan je het omgekeerde doen, namelijk iemand naar jouw plaats brengen. Met de blaaspijp en de doornen kan je dan weer iemand saboteren en zijn beurt laten overslaan, terwijl een hek plaatsen ervoor zorgt dat iemand onmiddellijk moet stoppen op die plaats. Heb je de brugkaart, dan kan je zelfs over een gebroken brug springen en een shortcut kiezen die je anders niet kan nemen. Al deze effecten staan duidelijk uitgelegd in het regelboekje, maar voor de eerste paar spelletjes zouden wij het toch handig hebben gevonden mochten er enkele player aids beschikbaar zijn, zodat je niet steeds moet zoeken in het regelboekje en dit aan elkaar moet doorgeven.


Geluksfactor​

Zoals hierboven al aangegeven, zijn de spelfiguurtjes de sterren van de show. Zij zijn niet enkel enorm schattig, maar de figuurtjes zijn elk ook uniek en volledig geschilderd. De rest van het spelmateriaal is ook van degelijke kwaliteit, enkel de dobbelstenen zijn misschien wat minder. Je krijgt hier namelijk twee simpele houten dobbelstenen. Het enige wat ik persoonlijk wat miste, was wat meer variatie in het spel. Er is namelijk maar één map om op te racen. Er werd dus niet gebruikgemaakt van de achterkant van het bord om een extra map aan te bieden of een modulair systeem te voorzien waarbij je jouw eigen map moet samenstellen. In welke mate kleine kinderen hier last van hebben, is natuurlijk moeilijk te zeggen. Al verwacht ik dat zij misschien toch wat minder snel uitgekeken zullen zijn op de map dan volwassenen.

Verder heb ik nog enkele kleine bedenkingen bij het spel. De eerste lijkt misschien stom, maar gezien het spel vanaf zes jaar is, was er misschien best een alternatief voorzien voor het vermenigvuldigen bij de dobbelstenen. Zesjarigen kunnen normaal helemaal nog niet vermenigvuldigen, waardoor je er als ouder eigenlijk steeds bij moet zijn als ze het spel willen spellen. Twee dobbelstenen met ogen tot drie en hen een ronde of twee minder laten rijden, zou bijvoorbeeld een oplossing kunnen zijn. Daarnaast zorgt het gebruik van de dobbelstenen natuurlijk voor een zeer hoge geluksfactor. Het is perfect mogelijk dat iemand achttien stappen mag doen, terwijl de speler erna slechts één stap mag doen. Wanneer we het spel speelden met mijn broer, gooide hij zelfs verschillende keren na elkaar STOP, waardoor mijn zoon hem zelfs dubbelde voordat hij goed en wel de eerste bocht kon nemen. Mijn zoontje kon hiermee natuurlijk lachen, maar als het omgekeerd was, denk ik dat het een heel ander verhaal zou geweest zijn.

Conclusie

Koala Kart is een leuk en schattig racespelletje waar kinderen heel wat plezier aan zullen beleven. Vooral de schattige koala's en de power-upkaarten zullen aantrek vinden bij jonge spelers. Hoewel de doos aangeeft dat het voor spelers vanaf zes jaar is, is het vermenigvuldigen bij de dobbelstenen nog net niet geschikt voor hen. Er komt ook een goede dosis geluk aan te pas en het kan net iets te swingy overkomen. Verder ben je met één map natuurlijk wat beperkt, maar de kleintjes zullen dit waarschijnlijk niet aan hun hart laten komen.

Pro

  • Prachtige spelfiguurtjes
  • Eenvoudige spelregels
  • Tot zes spelers

Con

  • Er komt redelijk wat geluk aan te pas
  • Weinig variatie
  • Zesjarigen kunnen nog niet vermenigvuldigen
7

Over

Uitgever

  1. Tucker's Fun Factory

Designer

Sébastien Willems

Aantal spelers

2-6

Tijdsduur

25 minuten
 
Onze kinderen (5 en 4) zijn er absoluut zot van. Vorig jaar gekocht op Zomerspel en echt al kapot gespeeld. Ook al regelmatig andere kindjes meegespeeld, en altijd een hit. Dikke aanrader voor kinderen, ik vind een score 7 dan ook wel aan de lage kant. In vergelijking met andere spellen voor die leeftijd is dit eentje die ook echt wel nog geestig is om mee te spelen als ouder of grootouder.

Je zet als con dat zesjarigen nog niet kunnen vermenigvuldigen, maar wij gebruiken dit spel net als ideale instap om te leren rekenen. Met onze oudste (5) begint dat al heel goed te lukken, en onze jongste leert ook snel bij. We spelen het dan ook wel heel vaak 😅
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan