Onlangs kon je mijn review ontdekken van Sixto, het vervolg op een van de spellen die mee aan de basis lag van de roll & write-hype. Dit kleine dobbelspelletje keerde zowaar terug naar de begindagen van deze hype. Happy Campers, dat vorig jaar werd uitgebracht door Studio Infinitus, toont dan weer mooi hoe dit genre is geëvolueerd zonder aan lichtheid in te boeten. Er zijn nog steeds meer complexe varianten zoals Rome & Roll, Inscription, Dinosaur Island: Rawr 'n Write. Maar het roll & write-genre is bij uitstek een genre dat geschikt is voor lichte en familievriendelijke spelletjes die je makkelijk meeneemt wanneer je ergens naartoe gaat of op vakantie bijvoorbeeld.
Daniel en Vera Knoot, de bedenkers van Happy Campers, hebben deze boodschap alvast goed begrepen. Zoals de titel doet vermoeden, staan campings centraal in dit spel en is het aan jou om je camping zo goed mogelijk in te richten. Dit doe je door de verschillende faciliteiten zorgvuldig in te plannen en te groeperen, alsook de doelen van de twee gekozen doelkaarten te proberen vervullen. Maar pas op, want luidruchtige buren kunnen je plannen saboteren.
Op het einde van het spel verlies je punten voor elk niet-ingevuld vakje. Punten scoor je voor je grootste gebied per type faciliteit en voor het behalen van doelen op de doelkaarten. Hoewel in het regelboekje wordt aangeraden om de eerste keer te spelen zonder deze doelkaarten, kan je deze kaarten gerust direct integreren als je al wat ervaring hebt met dit soort spellen. Bovendien komen ze in verschillende moeilijkheidsgraden, waardoor je je kan beperken tot de laagste moeilijkheidsgraad voor het eerste spelletje. Wij vonden het echter wel vreemd dat er zogezegd drie moeilijkheidsgraden zouden zijn, maar er geen enkele kaart aanwezig is van moeilijkheidsgraad drie. Tenzij deze derde moeilijkheidsgraad wordt vermeld met het oog op een uitbreiding, lijkt dit toch een vreemde keuze. De verschillende doelkaarten staan gelukkig garant voor wat variatie in het spel en ze zorgen ervoor dat je jouw camping niet iedere keer op dezelfde manier inricht.
Dit laatste zal trouwens onmogelijk blijken, niet enkel door de willekeur van de dobbelstenen, maar ook door de zogenaamde luidruchtige buren. Wanneer de twee dobbelstenen namelijk hetzelfde getal tonen, dan moet je jouw scoreblad doorgeven aan een medespeler en mag hij het resultaat invullen op je scoreblad. Dit voegt een leuk moment van pesten toe, waarbij je probeert om de plannen van je tegenstander zo goed mogelijk te dwarsbomen. Het enige minpuntje hier is dat de mate waarin dit gebeurt afhankelijk is van de geworpen dobbelstenen en zeker wanneer dit veelvuldig voorkomt dit enige bron van ergernis kan worden.
Deze ervaring kan je trouwens delen met zoveel mensen als je wilt doordat iedereen tegelijkertijd speelt en steeds de geworpen dobbelstenen gebruikt om hun camping uit te bouwen. Dit maakt het spel ideaal voor als je eens met een grotere groep spelers zit en je een leuk dobbelspelletje zoekt om samen te spelen. Je kan het spel zelfs spelen als er even niemand in de buurt is, want de ontwerpers zorgden meteen ook voor een solomodus. Als je op zoek bent naar een lichtere versie van Cartographers die als tussendoortje kan dienen of ideaal is om met je mee te nemen, dan zal Happy Campers niet teleurstellen.
Daniel en Vera Knoot, de bedenkers van Happy Campers, hebben deze boodschap alvast goed begrepen. Zoals de titel doet vermoeden, staan campings centraal in dit spel en is het aan jou om je camping zo goed mogelijk in te richten. Dit doe je door de verschillende faciliteiten zorgvuldig in te plannen en te groeperen, alsook de doelen van de twee gekozen doelkaarten te proberen vervullen. Maar pas op, want luidruchtige buren kunnen je plannen saboteren.
Ontwerper in spe
Zoals aangegeven, heb je Happy Campers snel onder de knie en is het eenvoudig om te spelen. Elke speler heeft zijn eigen scoreblad dat hij zal gebruiken om zijn camping vorm te geven. Om de beurt rollen de spelers twee dobbelstenen en het resultaat van de worp gebruik je vervolgens om te bepalen welk type van faciliteit je zal plaatsen en in welke vorm. Dit doe je aan de hand van de aanwijzingen aan de achterkant van de doelkaarten. Elk cijfer van de dobbelsteen komt overeen met een specifieke polyomino als vorm en een type van faciliteit. Een vier kan je bijvoorbeeld gebruiken voor een vierkant of voor tenten. Je wijst dus één dobbelsteen toe aan de vorm en één aan de faciliteit, waarbij je kiest uit bomen, wc's, water, tenten en activiteiten. Je eerste vorm mag je vrij op je scoreblad zetten en vervolgens moet je steeds orthogonaal verbonden tekenen aan wat er al op je map staat. Als je geen vorm meer kan zetten, eindigt het spel meteen voor jou en krijgen de andere spelers nog één beurt voordat er wordt overgegaan naar de puntentelling.Op het einde van het spel verlies je punten voor elk niet-ingevuld vakje. Punten scoor je voor je grootste gebied per type faciliteit en voor het behalen van doelen op de doelkaarten. Hoewel in het regelboekje wordt aangeraden om de eerste keer te spelen zonder deze doelkaarten, kan je deze kaarten gerust direct integreren als je al wat ervaring hebt met dit soort spellen. Bovendien komen ze in verschillende moeilijkheidsgraden, waardoor je je kan beperken tot de laagste moeilijkheidsgraad voor het eerste spelletje. Wij vonden het echter wel vreemd dat er zogezegd drie moeilijkheidsgraden zouden zijn, maar er geen enkele kaart aanwezig is van moeilijkheidsgraad drie. Tenzij deze derde moeilijkheidsgraad wordt vermeld met het oog op een uitbreiding, lijkt dit toch een vreemde keuze. De verschillende doelkaarten staan gelukkig garant voor wat variatie in het spel en ze zorgen ervoor dat je jouw camping niet iedere keer op dezelfde manier inricht.
Happy Campers heb je snel onder de knie en is eenvoudig om te spelen.
Dit laatste zal trouwens onmogelijk blijken, niet enkel door de willekeur van de dobbelstenen, maar ook door de zogenaamde luidruchtige buren. Wanneer de twee dobbelstenen namelijk hetzelfde getal tonen, dan moet je jouw scoreblad doorgeven aan een medespeler en mag hij het resultaat invullen op je scoreblad. Dit voegt een leuk moment van pesten toe, waarbij je probeert om de plannen van je tegenstander zo goed mogelijk te dwarsbomen. Het enige minpuntje hier is dat de mate waarin dit gebeurt afhankelijk is van de geworpen dobbelstenen en zeker wanneer dit veelvuldig voorkomt dit enige bron van ergernis kan worden.
Déjà vu?
Als je het gevoel krijgt dat heel wat ingrediënten van Happy Campers vertrouwd aanvoelen, dan begrijp ik je volledig. Het spel lijkt vooral inspiratie te halen bij Cartographers, een gelijkaardige titel waarbij je ook polyominovormen die verschillende elementen voorstellen tekent op een map. Andere gelijkenissen zijn uiteraard de doelkaarten en het feit dat je de kans krijgt om je medespelers te saboteren door op hun scoreblad te tekenen. Verder duiken er in Happy Campers mechanismes op die mij onmiddellijk deden denken aan bijvoorbeeld Second Chance (einde van het spel) en Rolling Ranch (dobbelsteenkeuze). Heel origineel is dit spelletje dus niet, het speelt gelukkig wel vlot en alles vloeit mooi in elkaar waardoor het garant staat voor een fijne ervaring.Deze ervaring kan je trouwens delen met zoveel mensen als je wilt doordat iedereen tegelijkertijd speelt en steeds de geworpen dobbelstenen gebruikt om hun camping uit te bouwen. Dit maakt het spel ideaal voor als je eens met een grotere groep spelers zit en je een leuk dobbelspelletje zoekt om samen te spelen. Je kan het spel zelfs spelen als er even niemand in de buurt is, want de ontwerpers zorgden meteen ook voor een solomodus. Als je op zoek bent naar een lichtere versie van Cartographers die als tussendoortje kan dienen of ideaal is om met je mee te nemen, dan zal Happy Campers niet teleurstellen.
Conclusie
Happy Campers is het ideale spelletje om mee te nemen op vakantie. Niet enkel vanwege het thema, maar ook dankzij zijn compacte vorm en toegankelijke spelregels. Je eigen camping ontwerpen in Happy Campers staat garant voor een leuke ervaring, zeker als je jouw tegenstanders ook nog eens kan saboteren. Heel origineel is het spel echter niet, maar gelukkig bederft dit de pret niet. Bovendien kan je het spel zowel in je eentje als in een grote groep spelen, iets dat zeker te waarderen valt.
Pro
- Leuk thema
- Compacte vorm
- Eenvoudige spelregels
- Zowel solo als met veel spelers speelbaar
Con
- Mist originaliteit
- Pestmechanisme kan te veel naar de voorgrond treden
7.5
Over
Uitgever
- Tucker's Fun Factory
Designer
Daniel Knoot, Vera Knoot
Aantal spelers
1-99
Tijdsduur
20 minuten