Bordspelreview: My City Roll & Write

In My City Roll & Write leiden de spelers hun nieuwe steden in twaalf verschillende spellen naar steeds grotere successen. Je hebt als eerste pionier het nieuwe land bereikt en zet je gebouwen langs de rivier. Al snel behoort het hele land tussen bergen en bos tot jouw nederzetting. Kom jij te weten hoe succesvol mijn stad is ontwikkeld? Komen er standbeelden van mij als ereburger op de centrale binnenplaats of kan je me terugvinden als kluizenaar?

In My City Roll & Write ga je in een campagne aan de slag om je stad uit te bouwen met getekende 2D-tetrisblokken. De campagne bestaat uit twaalf spellen opgedeeld in vier hoofstukken van elk drie spellen. Buiten het eerste hoofdstuk wat ik met familie heb gespeeld en aflevering zeven met Sir. K, ben ik verdergegaan in solomodus. Een spel duurt ongeveer tien tot twintig minuten en elk hoofdstuk introduceert een nieuw spelmechanisme (hoofdstuk één: basis; hoofdstuk twee: kerken; hoofdstuk drie: prestaties; hoofdstuk vier: bandieten). Het is aangeraden om de spellen in aangegeven volgorde te spelen om zo stap voor stap de bijkomende regels te leren kennen. Nadat je eenmaal de eerste twee spellen gespeeld hebt, ben je klaar voor de grotere uitdagingen.

We tekenen een stad en de rest is parking.


Iedere speler krijgt een speelveld van hetzelfde spel. Elke beurt gooi je met drie dobbelstenen. De twee blauwe dobbelstenen tonen delen van een gebouw. Na elke worp leg je ze zo aan elkaar dat de kleine grijze halve cirkels een cirkel vormen. Op één dobbelsteen staat ook een passer, waarmee je in de latere hoofdstukken kerken of forten kunt tekenen. De witte dobbelsteen toont aan welke soort (woningen, bedrijven of openbare) gebouwen je dient te bouwen. Hier alvast een minpuntje waar de makers iets te hard wilden besparen, maar de iets-groter-dan-gemiddelde dobbelstenen zijn van goedkope kwaliteit. Een ander minpuntje is het ontbreken van potloden. Persoonlijk vind ik dat een Roll & Write steeds mag komen met wat potloden als finishing touch. Gelukkig heeft 999 Games niet bespaard op het scoreblok, want met maar liefst 144 dubbelzijdig bedrukte speelvellen kan je wel even door. Don't forget to laminate, boys and girls!


Roll the dice

De dobbelsteenworp aan het begin van de ronde bepaalt de vorm en de soort van het nieuwe gebouw. Dit is iets anders dan in My City omdat daar de speelblokken al meer vastgelegd zijn. Alle spelers tekenen dit gebouw tegelijkertijd op hun speelvel, waarbij enkele axioma's gelden. Je volledige gebouw moet uiteraard op het speelvel passen, anders dien je te "passen". Je mag niet over bergen en bos bouwen en ook aan dezelfde oever van de rivier te liggen. So far so good. Verder zal je eerste gebouw steeds moeten grenzen aan de rivier en elk volgend gebouw dient te grenzen aan een reeds aanwezig gebouw. Op je speelvel vind je ook allerlei bomen en stenen, hier mag je wel langskomen met de bulldozer. Toch kies je er liever voor om de bomen te laten staan omdat die op het einde van het spel punten opleveren. De stenen wil je wel overbouwen, want die leveren net minpunten op. Wat niet zo heel duidelijk is in de spelregels, is dat velden waar twee bomen of stenen staan ook effectief twee minpunten opleveren. Verder wil je de puzzel zo optimaal inkleuren met de tetrisblokken want elk leeg speelveld levert je ook nog een minpunt op. Kan of wil je liever geen gebouw intekenen, dan kan je ervoor kiezen om te passen. Hierbij kleur je een cirkel in die je op het einde van de ronde ook gaandeweg meer minpunten zal opleveren. Je kan er dan ook voor kiezen om je spel te beëindigen wanneer je wil.

Roll the dice, write a legacy.


Simple comme bonjour. Het eerste hoofdstuk laat je als pionier het spel wat ontdekken. Hierdoor blijven de latere hoofdstukken, ieder op zijn manier, de nodige variatie bieden. Mijn aandachtspanne is bewezen dat het minstens twintig minuten bedraagt. Eerlijkheid gebiedt me, tijdens het spelen heb ik me niet verveeld en keek ik zelf uit naar het volgende spel. Hoofdstuk twee introduceert het geloof. Onze inwoners beginnen te beseffen dat de mensheid op zoek is naar de essentie van het leven. Reiner Knizia heeft ervoor gekozen om dit geloof in de vorm van kerken te introduceren. Zoals elk Vlaams dorp kan je naast de kerk een café vinden, maar in My City Roll & Write plaatsen ze liever tot vier kerken. De kerken beginnen ook meer invloed te krijgen en gaandeweg dien je zelf te starten aan de kerk. Wat opvalt is dat de regels geleidelijk geïntroduceerd worden. Met de spelregels in de hand blijft het ook eenvoudig uit te leggen.

20230519_104223.jpg

Landloper of ereburger​

In hoofdstuk drie krijg je wat uitdagingen voorgeschoteld. Door aanhoudende regen is de rivier immers uit zijn oevers getreden. Je wil als burgemeester dan ook snel the higher ground bereiken. De eerste speler die de vier gemarkeerde plateaus overbouwt, krijgt daar vijf punten extra voor. Maar verder kan je ook negen geldbuidels verdienen in hoofdstuk drie. De solovariant is hier zeker niet minder uitgewerkt, maar Sir. K verslaan bij deze uitdaging levert toch de nodige vreugde op. In dit hoofdstuk krijgt je innerlijke zelf wat dilemma's voorgeschoteld waarbij je de trade-off moet maken of je de geldbuidel nu neemt of pas bij het volgende spel.

Het laatste hoofdstuk heeft ook het enige echte legacy-achtige element in het spel. Door het ontdekken van goud, worden er ook bandieten aangetrokken. Deze kan je uiteraard niet overbouwen, maar moet je als ware sheriff omsingelen. Lukt dit niet, dan levert elke bandiet op het einde van het spel drie minpunten op, maar komt deze ook op het volgende spel. Deze bandiet kan dus van spel tien naar spel elf en zelf tot spel twaalf doorgaan.

In My City Roll & Write ga je dus aan de slag als stadsplanner. Je kan de plannen op tafel krijgen met zes spelers, maar door het ontbreken van de onderlinge interactie, ervaar ik het eerder als solospel. Het is een gemakkelijk uit te leggen Roll & Write met een goed thema en verhaallijn. De Roll & Write-variant van My City is in mijn ogen zeker niet minderwaardig. Voorzie deftige dobbelstenen en nog vier potloden toe aan de doos en je hebt een winnaar in je collectie. Voor de statistieken, met 284 punten kan ik mezelf alvast de titel van burgemeester toekennen.

Conclusie

My City Roll & Write is een snelle en compacte legacy Roll & Write. Met tien tot twintig minuten per spel kan het binnen de vriendenkring dienstdoen als tussendoortje en ook een hoofdstuk afwerken kan zeker. De verschillende thematische campagnes leveren voldoende variatie op. My City Roll & Write wordt als een spel voor één tot zes spelers in de markt gezet, maar buiten een aantal uitdagingen die je als snelste moet voltooien, zit er niet veel interactie onderling tussen de spelers. Je kan het dus perfect solo spelen. Eenvoudig uit te leggen en een mooie opbouw van de regels. Je krijgt van 999 Games een mooi spel afgeleverd en een zeer mooie variant van het origineel.

Pro

  • "Opbouwende" verhaallijn
  • Voldoende spelvellen
  • "Op naar de volgende ronde"-mentaliteit

Con

  • Dobbelstenen
  • Voornamelijk een solospel
  • Geen meegeleverde potloden
8

Over

Uitgever

  1. 999 Games

Designer

Reiner Knizia

Aantal spelers

1-6

Tijdsduur

20 minuten
 
Terug
Bovenaan