Bordspelreview: The Lord of the Rings Adventure Book Game

Zowat alle grote franchises komen uit de schrijfselen van heren uit een ver en minder ver verleden. We hebben George R.R. Martin met zijn Game of Thrones, Frank Herbert met Dune en uiteraard J.R.R. Tolkien met The Lord of The Rings. Voor mij persoonlijk nog steeds de aartsvader van de epische fantasie- en avonturenfilms en alles wat erbij hoort. Want in deze volledige wereld in Midden-aarde ontstaan er ook spin-offs zoals The Hobbit en de The Lord of the Rings Amazon-serie. We hebben het uiteraard ook nog over het pakket aan LEGO-sets, videogames en ditmaal ook een Adventure Book Game die de wereld van J.R.R. Tolkien tot leven wenst te brengen. Ben je benieuwd hoe ik me (opnieuw), dankzij uitgever Ravensburger, ondergedompeld hebt in de The Lord of The Rings-franchise, lees dan gerust verder.

De films rond The Lord of The Rings, en in het verlengde ook de boeken van J.R.R. Tolkien, hebben toch een speciaal plaatsje veroverd in mijn hart. Het epische verhaal van de reis doorheen Midden-aarde, de weg naar Mount Doom, gedwongen om te vechten tegen het aloude kwaad en de corruptie van de ring gedragen door die kleine Hobbits en hun Fellowship. Het is zelf de naam van één van de Whatsapp-groepen waar ik in zit. Dat gezegd zijnde, trek ik ditmaal met veel bravoure solo op avontuur in The Lord of the Rings Adventure Book Game , waar deze anders multiplayer coöperatief gespeeld zal worden op een boek als spelbord. Benieuwd of dit verhaal, heruitgebracht door Ravensburger, me ook zo kan blijven boeien als de beste films ooit uitgebracht?

20240209_203042.jpg

The Adventure Begins

Playmat uitgerold op de tafel, soundtrack van de films op de achtergrond en zeer veel goesting om in de voetstappen van de hobbits te treden en de vernietiging van "The One Ring" op mijn schouders te torsen. Ik heb ervoor gekozen om dit avontuur dus alleen aan te gaan, maar het is perfect mogelijk om deze acht episodes lange campagne met maximaal vier spelers aan te gaan. Elke episode duurt een twintig tot maximum dertigtal minuten, waardoor er verschillende hoofdstukken op een avond gespeeld kunnen worden. Ik verdeel het Game Book en de avonturen alvast op in twee sessies van vier hoofdstukken. Wat me alvast twee zeer aangename avonden heeft bezorgd.

In de doos van The Lord of the Rings Adventure Book Game komen er zeven miniatures in felle kleuren, het speelbord in de vorm van een boek, een corruptietracker, 88 kaarten, wat counters en een spelregelboek. De miniatures zijn allen gebasseerd op de Fellowship en komen met de vier Hobbits: Frodo, Sam, Merry en Pippin en de drie délégués van de Elven, Dwergen en Mensen, met name Legolas, Aragorn en Gimli. Geen miniature Gandalf, maar een simpele counter. In mijn ogen zou Gandalf zeker niet misstaan als miniature omdat hij toch in een drietal episodes naar voor komt. Voor de rest zijn de miniatures fel gekleurd en komen deze kleuren ook consequent terug in het boek. Voor de liefhebbers heeft het dus geen zin om deze miniatures te schilderen, of je moet voetjes voorzien in de juiste kleuren. Voor de sleevers onder ons: de kaarten zijn niet uitgevoerd in een linen uitvoering, dus het is aangeraden om deze te sleeven.

20240209_203641.jpg

You Shall Not Pass!

De hoofdstukken zelf worden steeds via een bepaalde set-up opgemaakt. Elk verhaal heeft zijn eigen tokens, die duidelijk aangegeven staan in het boek. Je plaatst de verschillende protagonisten op het bord, legt de juiste plotkaarten en het plotdeck op tafel en je legt bovenaan de corruptietrack op tafel. Het alziend oog van Sauron zal je in de gaten houden op de missie en wanneer je verleid wordt om de ring te gebruiken om je missie te halen, zal je op de corruptiespoor stijgen. De set-up is, mits enige nauwkeurigheid, snel opgezet en terug afgebroken, wat ik wel kan appreciëren.

They're taking the Hobbits to Isengard!


Het is de bedoeling om samen de One Ring te vernietigen. In plaats dat je als speler een bepaald karakter hebt, zal je samenwerken en de verschillende personages aansturen. Aan de hand van de verhaalkaarten zal je ook de verschillende opdrachten proberen uit te spelen om de hoofdstukken te voltooien. Je kan elk hoofdstuk beschouwen als een aparte puzzel die je ofwel verliest of wint en die elk komen met wat aparte regels. Wat mij betreft zijn de doelstellingen en hoofdstukken alvast allemaal sterk uitgewerkt en komen in combinatie met het plotdeck en kaarten, goed gebalanceerd over. Win je het hoofdstuk, dan ga je met je Fellowship door naar de volgende uitdaging en behoud je de gewonnen speciale kaarten. Haal je de voorwaarden niet om het hoofdstuk te winnen, dan zal je wel je tracker op het corruptiespoor moeten behouden en start je opnieuw aan het hoofdstuk. Gebruik je de macht van de One Ring te veel, dan zal je de campagne sowieso verliezen.

20240209_210958.jpg

One Ring to Rule them all!

Op je beurt zal je altijd één enkel karakter tot maximaal twee stappen ver zetten of twee verschillende karakters elk één stap. De verschillende personages kunnen op dezelfde plaats staan (behalve als dit expliciet verboden is), maar dat komt soms wat slecht tot zijn recht. Dat steekt Saurons oog wel uit. Je kan nadien de zes verschillende verhaalkaarten ruilen, weggooien, inzetten om te verplaatsen, om queesten af te ronden of de One Ring in zetten die dan de speciale actie van het hoofdstuk speelt. Waar ik in de eerste spellen wat scepsich was om de One Ring ook daadwerkelijk te gebruiken, werd het in de latere hoofdstukken juist een strategische keuze. Laat je dus zeker niet uit je lood slaan, en gebruik die macht!

Op het einde van je beurt trek je twee nieuwe verhaalkaarten om je hand terug op peil te brengen en ga je over naar het plot. Je trekt een plotkaart en kijkt wat er in het Chapter zal gebeuren. Zonder te spoilen, maar dit is meestal niet zo een goede twist aan je verhaal. Orcs komen tevoorschijn, de Balrog komt een stap dichter of The Black Riders bewegen een stap extra. Er zijn per hoofdstuk een vijftiental plotkaarten en bijgevolg beurten waarin je moet proberen om het hoofdstuk af te ronden. Zowat elke grote of relevante scène komt wel aan bod in dit samengeperste boek, waardoor je de trilogie op een tweetal uur kan beleven. In dit avonturenboek heb je wel jammer genoeg het feit dat het boek niet altijd even goed open plooit bij een eerste keer spelen, wat uiteraard zeer logisch is, maar ervoor zorgt dat je miniatures of zeker je tokens niet op de goede plaats blijven liggen. Ik begin te snappen waarom sommigen voor E-readers kiezen.


The Final Verdict?

Om een hoofdstuk te voltooien, dien je verschillende opdrachten te voltooien door het inzetten van de juiste verhaalkaarten. Deze uitdagingen bezorgen je de nodige beloningen die je ook in latere hoofdstukken kan gebruiken. Algemeen genomen vond ik de hoofdstukken en opdrachten goed tot zeer goed uitgewerkt en zaten er voor de liefhebbers voldoende quotes en referenties naar de films in. Door solo te spelen, krijg je een simpele dummy-hand om kaarten mee te ruilen, maar dit is hoegenaamd perfect werkbaar. Er zit weinig spelersschaalbaarheid in de verschillende hoofdstukken, waardoor het spelen met meer dan twee spelers op zich geen grote meerwaarde meer zal bieden.

Doorheen de verschillende hoofdstukken zal je ook speciale kaarten verzamelen die je in latere fase van het spel ook opnieuw kan tegenkomen. Dit aspect maakt het een goed campagnespel zonder ook te zwaar te worden. Speel je het spel zoals ik op verschillende momenten, dan is het wel aan te raden om een foto te nemen of op je BG Stats te loggen waar je corruptietracker stond. Verschillende campagnes door elkaar spelen is minder aan te raden omdat je speciale kaarten door je andere kaarten worden geschud, waardoor je wel zeer goed moet bijhouden wat er in het spel is opgenomen. Hoe dan ook is dit The Lord of The Rings-bordspel snel opzetbaar en bestaat het uit snelle en korte hoofdstukken zonder ook effectief in te boeten op kwaliteit van het spel. Het is naar gewicht zeker niet te zwaar, waardoor je er een leuk gevoel aan zal overhouden. De componenten en miniatures zijn leuk, en het is perfect begrijpelijk om niet voor elke Ork, Ent of Gollem een miniature uit te brengen, maar ik mis Gandalf toch wel als achtste miniature. The Lord Of The Rings Adventure Book Game, you have passed!

Conclusie

The Lord of The Rings Adventure Book Game is een coöperatieve legacygame die uit acht verschillende hoofdstukken bestaat. Het is een perfect spel om solo te spelen of optimaal voor twee spelers. Door het sterke thema blijft het spel uiteraard herspeelbaar. Daarnaast is het zeer snel opzetbaar en bijgevolg dus ook speelbaar en komt het met goed gebalanceerde puzzels. De zeven miniatures van The Fellowship hadden wat mij betreft ook een Gandalf als compagnie mogen hebben, maar voor de rest zal je hier een zeer leuke avond(en) aan beleven. Een dikke acht!

Pro

  • Goede vertaling van de trilogie
  • Korte, goed gebalanceerde hoofdstukken
  • Snel opzetbaar
  • Thematisch sterk

Con

  • Geen miniature Gandalf
  • Verschillende miniatures op dezelfde locatie oogt rommelig
  • Boek plooit niet altijd goed open
  • Herspeelbaarheid is beperkter
8

Over

Uitgever

  1. Ravensburger

Designer

Jay Little, Ryan Miller, Marcus Ross

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

20-160 minuten
 
Terug
Bovenaan