Moestuin 2024

Geluk gehad dan. Hier kon je het ijs van de serre krabben aan de binnenkant vorige week. Dat hadden de tomaten niet leuk gevonden...
Vorig jaar hadden we ook al andere temperaturen gehad natuurlijk. Ik denk dat er dit jaar weinig mensen veel werk verzet hebben in de moestuin. Zelf heb ik al heel wat voorgezaaid maar ondertussen staan die planten al veel te lang in de serre.
 
Hier groeit er bitter weinig. Alles staat nog overeind maar redelijk troosteloos. Komt geen enkele groei in.

Vroege bloemkolen zijn amper in de was gegaan, sla heeft er ook weinig goesting in. De broccoli's en savooikolen staan er bij en kijken naar al de rest. Tomaten staan al 4 weken op dezelfde hoogte.

Ik zie al mijn plantjes smachten naar zonnestralen en warmte. Sun we need you :cry:
Mijn vrouw heeft vorige maand een aantal dingen gezaaid, daar gebeurt niks. Er staan 3 of 4 radijzen boven en that's it. Ik durf mijn hand niet in het vuur steken dat het allemaal volgens de regels van de kunst gedaan is maar evengoed is het gewoon te nat en te koud geweest. Ik zie dat in de rest van de tuin ook: er gebeurt precies niks tot we zonen dag hebben als woensdag (of die zaterdag 2 weken terug) en plots ziet diejn tuin er op 24u compleet anders uit bijna.

Dit is het eerste jaar dat ik in de moestuin iets ga doen, het zal dus wat met vallen en opstaan zijn maar tis sowieso kleinschalig. Origineel toen we hier zijn komen wonen had ik daar totaal geen interesse in maar we hebben achteraan toch een héél klein stukje moestuin omdat mijn vrouw dat absoluut wou. Vorig jaar heeft ze daar echter niks in kunnen doen met als resultaat dat het ne méga onkruidnest was (het onkruid ging kapot omdat het overwoekerd werd door ander onkruid :unsure: ) en dit jaar ging weer dezelfde richting uit gaan... Gedaan dus met dat vrijblijvende "nu ga ik hier eens iets zetten" en 2 weken later ergens anders iets random. Ik heb 2 bakken gemaakt en gevuld zodat er een beetje orde gecreërd wordt. Zo is het allemaal toch iets makkelijker te onderhouden en vooral ook, wordt er niet constant gelopen op plaatsen waar er later dingen geplant gaan worden. Tis hier zo al zware grond, als ge der dan ook op begint te lopen dan wordt het helemaal een vaste klomp.

Heel veel plaats is er dus niet, ~5m² in de bakken en pakweg nog eens ~6-7m² er buiten (voor wa grotere dingen als ne courgette etc) maar goed. Als het wat mijn ding is sneuvelt er volgend jaar misschien een stuk siertuin.
 
Laatst bewerkt:
Mijn 2 weken terug geplante tomaten planten in de serre, staan nu ong 30-35 cm hoog. Tot mijn verwondering zie ik de eerste bloemknoppen al verschijnen. Nog nooit zo vroeg in de groei gezien. Ik neem aan dat het beter is die te verwijderen zeker?
 
Ik heb de tomaten afgelopen zondag in de serre geplant, misschien volgend weekend een deel van de tomaten die buiten komen te staan.
 
Bestaat er iets tegen slakken dat de slakken niet doodt?
Ik ben natuurliefhebber dus wil geen slakken zomaar doden, maar aan de andere kant zijn al mijn tomaten, pepers, courgetten, komkommer weer verwoest :Sad:
 
Bestaat er iets tegen slakken dat de slakken niet doodt?
Ik ben natuurliefhebber dus wil geen slakken zomaar doden, maar aan de andere kant zijn al mijn tomaten, pepers, courgetten, komkommer weer verwoest :Sad:
Andere planten die slakken lokken aan de rand van je tuin planten (Afrikaantjes bvb).
Ik heb onlangs een lage rand van gaas gemaakt waarbij de randen nog scherp zijn door de afgeknipte gazen. Daar willen ze niet zomaar overklimmen.
Je kan ook kleine lavasteen of eierschalen (gedroogd en gecrushed) rond je planten doen. Gehoord dat de scherpe randen niet aangenaam zijn voor de slakken.
Als laatste nog gehoord dat koffiegruis ook goed zou werken. Dubbel voordeel, want dat is ook goede bemesting.

Ik probeer het allemaal uit en hoop dat het werkt dit groeiseizoen.
 
Savonds laat of smorgens heel vroeg rondje doen door de tuin en slakken rapen en ergens anders uitzetten is nog het beste van al eigenlijk. Of actief mogelijke schuilplaatsen doorzoeken tijdens de dag.
 
Andere planten die slakken lokken aan de rand van je tuin planten (Afrikaantjes bvb).
Ik heb onlangs een lage rand van gaas gemaakt waarbij de randen nog scherp zijn door de afgeknipte gazen. Daar willen ze niet zomaar overklimmen.
Je kan ook kleine lavasteen of eierschalen (gedroogd en gecrushed) rond je planten doen. Gehoord dat de scherpe randen niet aangenaam zijn voor de slakken.
Als laatste nog gehoord dat koffiegruis ook goed zou werken. Dubbel voordeel, want dat is ook goede bemesting.

Ik probeer het allemaal uit en hoop dat het werkt dit groeiseizoen.
Koffiegruis/houtvezel enzo al meermaals gebruikt maar daar kruipen ze gewoon rustig over😅

Savonds laat of smorgens heel vroeg rondje doen door de tuin en slakken rapen en ergens anders uitzetten is nog het beste van al eigenlijk. Of actief mogelijke schuilplaatsen doorzoeken tijdens de dag.
Al meermaals gedaan maar lijkt niet te helpen. Soms als je dan een avond niet thuis bent is het onmiddellijk prijs
 
Koffiegruis/houtvezel enzo al meermaals gebruikt maar daar kruipen ze gewoon rustig over😅


Al meermaals gedaan maar lijkt niet te helpen. Soms als je dan een avond niet thuis bent is het onmiddellijk prijs
Moet je idd wel lang volhouden dat savonds rapen. Pluk je wel de vruchten van later in het seizoen. Ik begin in maart al met rapen en heb zo in de zomer weinig tot geen last.
 
Miljaarde - wist niet dat slakken ook selder lusten - 25% gesneuveld na 1 dag, overige 75% kunnen redden
  • De rest van de aardappelen allemaal geplant dit weekend (8kg totaal).
  • Radijzen komen uit- weinig uitdagend maar lekker
  • bonen komen uit - onverwacht maar zeer happy
  • spinazie heeft het moeilijk, 10% ... nog 3 dagen wachten en anders herbeginnen
  • sla/tomaten doen het goed
  • sjalotten zien er fantastisch uit
  • lente -uit: moeilijk - ook al laat moeten zaaien door het natte weer, met wat geluk 10% ofzo
  • rode ui geplant, samen met sjalotjes - maar veel minder succesvol, geen idee hoe dat komt
  • rode kolen, bloemkolen, broccoli geplant - staan mooi recht
 
Vorige week alles opnieuw geplant. Geen slakken deze keer.

Heel mijn tuin staat vol nu. Paprika, pompoen, courgette, sjalot, patatten, pastinaak, schorseneer, sla, selder, venkel, spinazie, kolen, rode biet, ... enfin. Mijn 100m2 staat vol en de paadjes zijn gemaaid.

Zelfs mijn kapot gevroren druiven zijn er door aan het komen.
 
Terug
Bovenaan