Moestuin 2023

Nieuwe braambesstokken voor volgend jaar zijn al 2meter groot :love:
binnen 2 weken zullen de eerste braambessen klaar zijn :drool: ik verwacht kilo's bessen alleszins.

Hoe kan ik ook het best een deel gras omzetten naar border/moestuin? Ik heb nogal veel gras en onkruid (kweek gras, hagewinde).
Gewoon karton op leggen en dan 4 weken erna bewerken ofzo?
4 weken is wel heel erg snel.
Ik zou gezien je doel ook karton leggen (best dubbel, geen geverfd karton) en er 5 cm compost boven op opgooien.
 
m'n kroppen sla zijn doorgeschoten.
Vrees door het te warme weer, moest ik vroeger proberen te oogsten.
Eens blad v geproefd, smaakte wat bitter.
 
Spruitjes uitgeplant, maar bladeren zijn bijna helemaal opgegeten. Kan dat nog goedkomen, of kan ik ze best gewoon wegdoen en vervangen? Iemand tips voor iets wat nu nog kan gezaaid worden?
 
Spruitjes uitgeplant, maar bladeren zijn bijna helemaal opgegeten. Kan dat nog goedkomen, of kan ik ze best gewoon wegdoen en vervangen? Iemand tips voor iets wat nu nog kan gezaaid worden?
Kan wel goedkomen denk ik.

Courgette, bietjes, sla, boerenkool, winterkolen...
 
Nu het wat frisser is en alles gehydrateerd raakt, gaat de serre gaat als een tierelier.

Eerste rijpe snack paprikas - Barancio


Turkse sierpeper


Rode punt paprika. Dat zijn er 10-15 per plant. ~10 planten 🙃


Moneymaker doet zijn naam alle eer aan


Rose de Bern (denk ik)


Violet Gold paprikas


Cayenne


De serre - Zoals je ziet is er rechts achter plek, daar stonden de vroege bloemkolen en witte kolen en zo. Die zijn ondertussen geoogst. Daar komen dit weekend nog verse meloenplanten (cavaillon, groene meloen, watermeloen)



De Aubergine is al bijna 1 m hoog, dus binnen 2-3 weken hangen daar ook 3-4-5 aubergines aan.
 
Laatst bewerkt:
Naast onze compostbak is een plantkruising van een pompoen en een courgette spontaan beginnen groeien.

PXL_20230721_100632236.jpg
PXL_20230721_100703814.jpg


Proeft naar courgette. :p
 
Ik heb ook een spontane pompoenachtige plant die uit m’n compost groeit (en die groeit machtiger dan alle anderen, volgende keer zet ik alles gewoon daar denk ik). Zou ook wel zo een kruising kunnen zijn, ben benieuwd!
 
Lap, daar is het weer: halverwege het seizoen worden de bladeren van mijn snackkomkommers bruin. Naar wat ik kan vinden zou dat mogelijks Phytophthora kunnen zijn, een schimmel die zich via sporen handhaaft. Klopt dit? En klopt het ook dat ik daar bitter weinig kan tegen doen (behalve aangetaste bladeren verwijderen, maar dan is mijn halve plant weg).

Er staan verder vooral tomaten in die serre, en die blijken daar ook gevoelig voor (als het phytophthora zou zijn).

20230722_103202.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn stukje waar de pompoenen en courgettes hun gang mogen gaan, raakt ondertussen aardig gevuld. Maar ook daar zie ik gelijkaardige bruine verkleuringen. Ik heb wel goede compost als deklaag gelegd, omdat mijn zandgrond vrij arm is (zowel in de serre als in dat stuk van de pompoenen). Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
20230722_110108.jpg
 
Lap, daar is het weer: halverwege het seizoen worden de bladeren van mijn snackkomkommers bruin. Naar wat ik kan vinden zou dat mogelijks Phytophthora kunnen zijn, een schimmel die zich via sporen handhaaft. Klopt dit? En klopt het ook dat ik daar bitter weinig kan tegen doen (behalve aangetaste bladeren verwijderen, maar dan is mijn halve plant weg).

Er staan verder vooral tomaten in die serre, en die blijken daar ook gevoelig voor (als het phytophthora zou zijn).

Bekijk bijlage 21462
Zijn dat oudere bladeren? Dan is dat geen probleem en zou ik die er gewoon afknippen. Doe ik ook.
 
Iemand tips voor stevige zaaitrays? Ik vind er hopen in tuincentra maar jammer genoeg altijd van die slappe dingen. En ik heb geen zin om jaarlijks nieuwe te hoeven kopen.
 
Iemand tips voor stevige zaaitrays? Ik vind er hopen in tuincentra maar jammer genoeg altijd van die slappe dingen. En ik heb geen zin om jaarlijks nieuwe te hoeven kopen.
Ik heb er net enkele gekocht, zijn wel helemaal niet goedkoop maar heel erg stevig, ik heb deze gekocht omdat ik echt iets wil dat nog minstens 15-20 jaar meekan.

 
Die vallen toch goed mee van prijs als die goed zijn?
Die zijn geweldig stevig, vol zaaigrond en helemaal nat kan je die aan één kant vastpakken, dan buigen die amper. Zijn ook heel zwaar (278 gr), toen ik de doos met 4 trays hier aankreeg dacht ik dat het er veel meer waren

Toch nog even corrigeren, ik heb deze gekocht, van dezelfde shop

Ik ga nu nog eens 8 trays kopen, waarvan een deel met 77 cellen ipv 60
 
Die zijn geweldig stevig, vol zaaigrond en helemaal nat kan je die aan één kant vastpakken, dan buigen die amper. Zijn ook heel zwaar (278 gr), toen ik de doos met 4 trays hier aankreeg dacht ik dat het er veel meer waren

Toch nog even corrigeren, ik heb deze gekocht, van dezelfde shop

Ik ga nu nog eens 8 trays kopen, waarvan een deel met 77 cellen ipv 60
Hoe bevallen die dowding trays? Ik had al op die site zitten kijken maar wou niet echt bestellen omdat je moeilijk kan zien hoe stevig die echt zijn en op foto vond ik ze wat fragiel eruit zien.

Edit. Ik zie dat je ze verwisseld had. Ik ga gewoon beide soorten bestellen. (Die 77 zien er ideaal uit voor kleinere zaden. Die 60 lijken me dan weer ideaal voor zaken als sperziebonen of erwten.
 
Hoe bevallen die dowding trays? Ik had al op die site zitten kijken maar wou niet echt bestellen omdat je moeilijk kan zien hoe stevig die echt zijn en op foto vond ik ze wat fragiel eruit zien.

Edit. Ik zie dat je ze verwisseld had. Ik ga gewoon beide soorten bestellen. (Die 77 zien er ideaal uit voor kleinere zaden. Die 60 lijken me dan weer ideaal voor zaken als sperziebonen of erwten.
Ik hoop dat je tevreden bent.
Ik was op deze blogpost uitgekomen, dat samen met de reacties van de lezers maakte die trays voor mij hun geld waard, en ik ben er dus zelf ook erg tevreden over.

 
Terug
Bovenaan