Moestuin 2023

Zouden jullie nu al tomaten, paprika's, courgetten enz in volle grond buiten durven planten, of nog wachten tot na 'ijsheiligen'? Er komt precies geen nachtvorst meer aan, maar het is nogal een koud voorjaar dus ik weet niet of ik ze misschien binnen nog beter groeien..
Nachttemperaturen zijn nog best fris, deze nacht gaat het 3 a 4 graden zijn, maar daarna ziet het er beter uit.

Ik plant mijn dingen allemaal volgende week uit denk ik.
 
Mijn paprika's gaan woensdag of donderdag avond de grond in. Ik moet de garage vrij maken...

De tomaten staan al een week 2 of 3 in de serre en zien er al goed donkergroen uit. Toch merkwaardig hoe snel die afharden in paar koude nachten.
 
Sommigen zullen het misschien nog herinneren van vorig jaar: de bladeren van mijn aardbeien in de serre worden tussen de nerven door iets opgevreten. Nu is het weer van dat, maar nu heb ik de schuldige gevonden: een klein groen rupsje (ong. 7-8mm lang)

20230502_193555.jpg
20230502_193513.jpg

Ik wil geen chemische middelen gebruiken op mijn aardbeien, maar zijn er mss andere mogelijkheden om ze eraf te krijgen met een natuurlijk, onschadelijk product? Ik probeer ze eraf te plukken, maar ze zijn zo moeilijk te zien.
 
Dit weekend eindelijk gestart:
  • Stalmest nog wat verdeeld en tuin gefreesd, door het lange wachten wat gras/onkruid uit de tuin gehaald
  • "vroege" aardappelen geplant
  • Sjalotjes geplant
  • Spinazie gezaaid, wat bedekt met potgrond - alle hulp welkom want de grond is echt nog koud
  • Ui gezaaid
  • Groene Boontjes gezaaid - onder koepeltje, soms lukt het - soms niet - tis nog vroeg
  • 3 selders geplant
  • 3 bloemkolen geplant, binnen 2 weken nog eens 3, enz.. idem met broccoli
  • 4 tomatenplanten (serre)
  • 6 stuks sla (serre)
  • To do: broccoli, radijzen, gele boontjes, komkommer, lente -ui, rode kool, nog 2 soorten aardappelen
Als er wat meer gezaaid, geplant is en alles wat kleur heeft eens een foto proberen te posten - al zou het nu ook goed zijn: een tuin zonder onkruid is slechts 1 week per jaar het geval
 
Uiteindelijk nu al de pepers en tomaten in de serre in potten uitgeplant.

  • Trostomaat Moneymaker x3
  • Kerstomaat Super Sweet 100 F1 x3
  • Peper Jimmy Nardello x2
  • Peper Shishito x2
  • Peper Jalapeno x2
  • Peper Lemon Drop x2
  • Peper Biquinho Yellow x2
  • Peper Habanada x2
  • Peper Tabasco x1
 
Dit weekend eindelijk gestart:
  • Stalmest nog wat verdeeld en tuin gefreesd, door het lange wachten wat gras/onkruid uit de tuin gehaald
  • "vroege" aardappelen geplant
  • Sjalotjes geplant
  • Spinazie gezaaid, wat bedekt met potgrond - alle hulp welkom want de grond is echt nog koud
  • Ui gezaaid
  • Groene Boontjes gezaaid - onder koepeltje, soms lukt het - soms niet - tis nog vroeg
  • 3 selders geplant
  • 3 bloemkolen geplant, binnen 2 weken nog eens 3, enz.. idem met broccoli
  • 4 tomatenplanten (serre)
  • 6 stuks sla (serre)
  • To do: broccoli, radijzen, gele boontjes, komkommer, lente -ui, rode kool, nog 2 soorten aardappelen
Als er wat meer gezaaid, geplant is en alles wat kleur heeft eens een foto proberen te posten - al zou het nu ook goed zijn: een tuin zonder onkruid is slechts 1 week per jaar het geval
Welke grond? Want voor vroege teelten ben je imo toch niet meer zo vroeg.
 
Welke grond? Want voor vroege teelten ben je imo toch niet meer zo vroeg.
Tuin is best vruchtbare grond: donkere toplaag - maar daaronder een laag klei - in combinatie met het natte voorjaar wordt dat dus nat en zwaar. Dus veel geduld nodig dit jaar

net de eerste radijzen uit de kleine serre gewassen, wat plattekaas …
 
Op mijn binnen gezaaide pompoenen (uit zaad van een pompoen uit de winkel vorig jaar) staan nu al een 3-tal bloemknoppen per plant (plant nu ong 20 cm hoog).
Gewoon weghalen zeker?
 
Aangezien de kans op vorst nu miniem is...
Vandaag mijn kiemplantjes die ik uit zaadjes gekweekt had in bakjes, buiten geplant/gepot.

6 paprika planten
2 komkommers
4 courgettes

Mijn slakroppen beginnen te groeien, van de 6 waar ik in totaal 1,35 euro vr betaald heb zijn er nu 4 aant uitkomen (dus 2 mislukt).
Rode ui is wat minder een succes heb ik indruk.

Ook parijse wortels buiten gedaan met zaadlint van vorig jaar.
 
Plant je die allemaal?
Nee, of de courgettes gaan onze oren uitkomen. Normaal koop ik een twee-tal planten, maar nu eens een zakje zaad gekocht. Had niet gedacht dat ze allemaal zo goed gingen uitkomen.

Ik heb al een paar kandidaten die wel een potje willen hebben... maar wie weet heb ik er nog wel eentje over 😉
 
Eerste poging tot bonen mislukt - te nat, vind zelfs de boontjes niet meer terug.

Het zal een minder jaar worden dit jaar - te nat om iets te zaaien nu.
 
Zijn er hier die zelf hun moestuinbak in elkaar geflanst hebben? Zo ja, welke houtsoort hebben jullie gebruikt? En, waar hebben jullie het hout vandaan gehaald?
 
De serre is ongeveer de helft gevuld. Als de kolen en andere vroege legumes de deur uit zijn, kunnen de 30 40 meloenen en laatste paprikas er in !
 
Mijn erwten dit jaar zijn hopeloos mislukt. Nochtans vroeg kunnen zaaien en een redelijke opkomst gehad maar daarna veel te veel aangevreten geweest door bosduiven. Zijn er mensen die ervaring hebben om die voor te zaaien en dan uit te planten?
 
Als je ze niet in een kooi steekt, ben je altijd gejost.

Ik had een constructie met hout en net gemaakt en dan duuken ze op het net om er aan te kunnen...
 
Terug
Bovenaan