Status
Niet open voor verdere reacties.
De courgettes beginnen hier opeens snel te gaan, ik mag recepten beginnen googlen voor dit weekend. Ik heb daar 2 planten van staan en ik vermoed dat ik veel ga kunnen weggeven als dat zo blijft gaan.
1 cayenne peper begint eindelijk rood te worden, ik vond dat dat zo lang duurde. Dan zal de rest ook wel snel komen zeker.
Alle broccoli is opgegeten door slakken, op 1 plant na die ik in de serre had gestoken omdat daar plaats vrij gekomen was.

En al goeie pesto gemaakt van de basilicum die intussen al helemaal terug gegroeid is :love:

1 van mijn tomaten in pot doet het wel echt niet zo goed, helemaal vergeeld en dor vanonder. Krijgt genoeg voeding en water. Geen idee wat ermee aan de hand is. Die dat in de grond steken zien er wel goed uit.
 
Nog zeker 2 weken wachten voor courgetten hier. Slakken heb ik nu niet zo veel last meer van. Bladluizen zitten voor 90% op de Oost-Indische Kers die daar eigenlijk ook voor dient, wel zalig om zien.

Ondertussen beginnen mijn tomatillos te bloeien, best nog een mooie plant vind ik! Heel benieuwd naar de opbrengst, ziet er al goed uit momenteel.
 
De eerste courgette is zich aan het vormen bij mij. Voor de rest de eerste augurk aan het vormen, de eerste mannelijke bloemetjes van de komkommer en meloenen zijn open.

Nardello pepers zijn goed bezig, gevolgd door de Hungarian Yellow Wax (waarvan ik al eentje halfgeel heb geoogst om het plantje wat meer adem te geven). Cayenne begint ook de eerste pepertjes te vormen en de eerste bloemen van jalapeno en ancho zijn open.

Tomaten staan in bloei.

Broccoli de hoofdstronken geoogst, nu laten staan voor de zijstronken.

Eerste venkel zal ook voor binnenkort zijn.

Volop aan het verdrinken in sluimererwten. :tongue:
 
It's fennel time! Mijn mooiste venkel van dit jaar (de overige 3 zijn de helft kleiner):

EToEElW.jpg
 
Eerste aardappelen geoogst en gegeten - had vroeger al eens moeten kijken - het grote loof deed me al vermoeden dat het goed zat: bijna 3kg aardappelen van 2 struiken, Lady Christl smaakt ook heel lekker trouwens.
 
Slakken heb ik nu niet zo veel last meer van.
Ik heb mij schromelijk vergist. Ze waren een offensief aan het plannen en hebben ondertussen genadeloos toegeslaan :D

Eén prei verloren, die leek wat afgeknaagd door een rat of muis (haha, "leek", heb je'm).

Tomatillo gaat echt lekker, tot nu toe een heel positieve ervaring, makkelijke plant. Volgend jaar meer van zetten.
 
In de serre heb ik nu precies ook last van slakken. Het bizarre is dat ik van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat géén beweging bespeur - komen die dan 's nachts tevoorschijn ofzo?

Aan mijn peperplanten in pot heb ik ook wat schade maar dat zijn eerder gaten middenin de bladeren. Ik zie nergens slakken(sporen) en kan ook geen rupsen vinden.
Vliegen ofzo, kan dat?
 
Slakken nog altijd geen last van. Denk dat het preventief korrels strooien in het voorjaar veel gedaan heeft om het in te perken. Voor de rest doet het mij zo veel plezier om zo veel insectjes te zien in de tuin. Deze voormiddag tientallen zweefvliegjes rond mijn bloeiende zuring. Overal zie ik wel lieveheersbeestjes en oorwormen (die bladluis mooi binnen de perken aan het houden zijn), evenals onschuldige kevertjes, spinnetjes (o.a. kraamwebspinnen met hun kraambolletje vol eitjes), sluipwespen en natuurlijk bijen en hommels. Mijn beste vriend is het penseelkevertje dat ik overal wel eens tegenkom aan het chillen in een bloempje. Hoe cute is die ook (foto niet van mij):

17446555.jpg


Ik heb mij schromelijk vergist. Ze waren een offensief aan het plannen en hebben ondertussen genadeloos toegeslaan :D

Eén prei verloren, die leek wat afgeknaagd door een rat of muis (haha, "leek", heb je'm).

Tomatillo gaat echt lekker, tot nu toe een heel positieve ervaring, makkelijke plant. Volgend jaar meer van zetten.
Al wat oogst van de tomatillo? Lekker?

In de serre heb ik nu precies ook last van slakken. Het bizarre is dat ik van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat géén beweging bespeur - komen die dan 's nachts tevoorschijn ofzo?

Aan mijn peperplanten in pot heb ik ook wat schade maar dat zijn eerder gaten middenin de bladeren. Ik zie nergens slakken(sporen) en kan ook geen rupsen vinden.
Vliegen ofzo, kan dat?
Inderdaad, 's nachts is het koeler en vochtiger, dat hebben slakken liever.

Gaten middenin dan denk ik idd eerder aan rupsen of zo.
 
@Plutus die slakken verschuilen zich overdag onder stenen of andere smalle kieren! Echte snoodaards..

@GemaneDude nee t is nog te vroeg, eerste vruchtjes gaan nu beginnen rijpen. Maar enorm productief, haalt vlot mijn tomaten en pepers in qua groei en vruchtzetting. Ik denk eerste oogst binnen een maand..

Penseelkevers zijn echt cool 😍 Hier ook enorm veel leven in de moestuin, gelukkig niet enkel slakken 😅
 
Hier is er licht aan het einde van de tuintunnel.

3/4 van de afvalberg is verhakseld. Al 2 weken tot 22.30 aan de hakselaar gestaan... ondertussen is de moestuin ook aangelegd en alle onkruid er uit. Staan sla, venkel, paprika, prei kool, sjalot, aardbei, selder en knolselder, courgette, pompoen in. De patatten van enkele weken geleden going strong.

Serre is ook opgekuist. Was ook al 3-4y verwilderd vermoed ik. Staan nu pepers, tomaat, aubergine, komkommer en meloen in.

Deze week nog proberen wat bonen te zaaien en bietjes. Misschien nog wat worteltjes. Zal wel wachten tot na de 34 graden zaterdag...

De frambozen rij is ook afgewerkt, kwam dat haksel goed van pas... ook een rij van 8 druivenplanten. De fruitbomen zijn ook allemaal geplant. Alles samen zijn het er 20+ (peer, appel, pruim, kers, kastanje, okkernoot.

Als die beukenhaag die 6jaar niet gesnoeid is nog eens een beurt kan krijgen, dan is de tuin bijna klaar. (Maar tegen dan begint het pitfruit snoeiseizoen al...)

Keeps you busy 😑
 
Meeste peperplanten staan nu in bloei. Heb ze nog wat bijgeknipt zodat alle energie naar de groei gaat en de jonge blaadjes wat plaats hebben.
De eerste Buena Mulata komt al piepen. Benieuwd hoe ze gaan reageren op de tropische temperaturen van de komende dagen. Hopelijk kunnen ze de hitte al aan.

Dunnen jullie de bloemen/vruchten nog uit eenmaal in bloei? Of gewoon laten doorgroeien?

Foto 1
Foto 2
 
Laatst bewerkt:
Meeste peperplanten staan nu in bloei. Heb ze nog wat bijgeknipt zodat alle energie naar de groei gaat en de jonge blaadjes wat plaats hebben.
De eerste Buena Mulata komt al piepen. Benieuwd hoe ze gaan reageren op de tropische temperaturen van de komende dagen. Hopelijk kunnen ze de hitte al aan.

Dunnen jullie de bloemen/vruchten nog uit eenmaal in bloei? Of gewoon laten doorgroeien?

Foto 1
Foto 2
Mooi! De eerste vroege pepers oogst ik al en laat ik niet rijpen, met achterliggende gedachte dat de plant dan meer energie over heeft voor het doorgroeien met in een latere fase meer vruchten... Een aantal van uw planten, zoals die Buena Mulata (ziet er lekker uit :D) is wel al mooi gegroeid, daar zou ik niet veel aan doen, tenzij je eens wil proeven natuurlijk :)

Normaal is deze temperatuur ideaal hé, ik ga de mijne vrijdag/zaterdag misschien wel uit de felste middagzon houden...
 
Mijn komkommerkruid planten uitgedaan want ik kreeg continu uitslag op mijn armen en benen als ik er langs liep! Nog mensen last van?
 
Een van mijn peperplanten wordt belaagd door iets. Andere planten hebben er weinig tot geen last van. Lijkt me ook raar qua vorm/patroon om van rupsen te komen?

982A88A6-0A5C-40E7-B401-876BA7E4A8FD.jpeg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan