Moestuin 2024

Heb de biervallen geprobeerd. Een vies zicht maar toch 10 slakken gevangen!
Helaas zijn sommige soldaten wel doorgebroken tot het lekkers en is er verder gegeten.

Om hoe laat gaan jullie 's avonds kijken? Gisteren rond 22u niets te zien.
Ik ga naar buiten rond 23u, wanneer het al echt donker is.

Hier sinds gisteren (eindelijk) weer mijn vaste familie egels op bezoek, kheb ze met zachte hand richting de moestuin zitten begeleiden :p Zal ook wel wat helpen normaal

Heb de biervallen geprobeerd. Een vies zicht maar toch 10 slakken gevangen!
Helaas zijn sommige soldaten wel doorgebroken tot het lekkers en is er verder gegeten.

Om hoe laat gaan jullie 's avonds kijken? Gisteren rond 22u niets te zien.
Zo tussen 10u30 en 11u 's avonds ergens. Dan zie je er toch al meer.

Moestuin -horror scenario zet zich verder: The bad
  • aardappelen hebben "de plaag" - plantjes zijn amper 20cm groot, nog nooit meegemaakt
  • 30% van aardappelplanten zijn opgegeten - door een ree - deze laatste heeft 2 jongen - leuk om zien, wat aardappelplanten is een kleine prijs om te betalen voor schouwspel :)
  • het zaaien in volle grond is nog steeds drama - haast niets komt uit, te nat en te koud
  • kolen allemaal dood - koolvlieg, niettegenstaande alles onder een net - iemand soms tips???
  • rode kolen hadden geen last van koolvlieg en staan elders in de tuin onder blote hemel - deze zijn omgewaaid door de felle wind
  • bonen groeien véél te traag - te koude nachten
  • spinazie - amper 5% uitgekomen, alles onder gefreesd
  • lente -ui: 10% uitgekomen maar geen groei
  • zelfs de rabbarber is nergens te bespeuren - slakken, andere jaren is deze 6 meter hoog en staat onze tuinset onder de bladeren
Als het binnen 6 maand stopt met regenen en er 20° C op de thermometer staat nog eens een poging wagen om wat te planten

een verloren jaar, 50% van tuin is leeg en zal zo blijven

The good:
  • fantastische sla
  • sjalotten groeien als kool
  • radijzen als bieten
  • eerste komkommer opgegeten
  • tomaten schieten goed op
  • bieslook nog nooit zo groot gezien - Searens gebeld om een kraan te huren om te oogsten

Heel gelijkaardig hier.

Patatten en rode bieten en selder. Enige dat groeit. Venkel en sla groeit traagjes ook.

In de serre tomaten als tennisballen, komkommer, peper, meloen, paprika gaan goed.

Bonen komen niet uit. Kolen allemaal opgefret door vliegen en slakken. Wortel, mais, spinazie, witloof, schorseneer, pastinaak komen allemaal niet ui of zijn na de eerste kiemblaadjes te tonen opgefret door slakken.

Courgetten en pompoenen heb ik gelukkig nog reserve planten in de serre in potten. Die heb ik ook al de helft mogen vervangen buiten...

De eerste oogst van frambozen is binnen (225 gr). En het ziet er naar uit dat het een super-frambozen jaar zal worden als ik zie wat er nog aan het groeien is... vorig jaar 2.2 kg geoogst.

1000002402.jpg

Niet het jaar van contextbinder - de malaise blijft aanhouden
  • Aardbeien, sla en bonen opgegeten door ree
  • Jonge bomen en laurier opgegeten door geiten buurman die uitgebroken zijn
  • Deel aardappelen ziek en vernietigd

Terug
Bovenaan