Kortere zomervakantie

Ongelofelijk. Men wil iets doen aan het schoolniveau en het enige waar discussie over is is VAKANTIE.

Verleden week toch ene op het TV1 van een reisbureau. Was heel pro 6 weken want dan kom men met herfstvakantie en krokusvakantie 2 weken op vakantie. Dan kon men naar de Dominicaanse Republiek of zo vliegen. Één week was te weinig daarvoor. Die zag de kassa al rinkelen.
 
Verleden week toch ene op het TV1 van een reisbureau. Was heel pro 6 weken want dan kom men met herfstvakantie en krokusvakantie 2 weken op vakantie. Dan kon men naar de Dominicaanse Republiek of zo vliegen. Één week was te weinig daarvoor. Die zag de kassa al rinkelen.
Maar wat maakt dat uit? Wat heeft een reisbureau te zeggen aan hoe de werking van het onderwijs geregeld wordt.
 
Maar wat maakt dat uit? Wat heeft een reisbureau te zeggen aan hoe de werking van het onderwijs geregeld wordt.

Dat er veel commerciële belangen zijn waarom men wil veranderen naar 6 weken.

Denk je dat al die leerlingen met leerachterstand omdat ze onvoldoende Nederlands kunnen na hun 6 weken vakantie terug naar België gaan komen? Dat doen er velen al niet na 8 weken vakantie.
 
Dat er veel commerciële belangen zijn waarom men wil veranderen naar 6 weken.

Denk je dat al die leerlingen met leerachterstand omdat ze onvoldoende Nederlands kunnen na hun 6 weken vakantie terug naar België gaan komen? Dat doen er velen al niet na 8 weken vakantie.
Ik zie het verband niet hoor.
 
Ik heb zelf geen kinderen, dus vermoedelijk geen recht van spreken.

Maar ik vraag me wel af...
Als ons onderwijs vroeger wel kwalitatief hoog aangeschreven stond en nu veel minder en er is nog niets gewijzigd aan vakantieperiodes. Moet de oorzaak dan niet ergens anders gezocht worden?

Mijn metekind zit intussen in't tweede middelbaar. Ik hoor bijna niet anders dan dat hij een uur of 2 uur later naar school moet omdat er een leerkracht niet is. En dan overdag nog ergens een uur studie omdat ze zelfs geen leerkracht hebben voor een vak.

Wordt het dan niet hoog tijd dat er op dat gebied actie ondernomen wordt?

Nu klink ik misschien oud, maar zo'n uur studie was bij ons zeer uitzonderlijk in een griepseizoen als een leerkracht eens echt ziek was. Maar bij mijn metekind is dat wekelijkse kost (meerdere keren per week zelfs).
 
Nu klink ik misschien oud, maar zo'n uur studie was bij ons zeer uitzonderlijk in een griepseizoen als een leerkracht eens echt ziek was. Maar bij mijn metekind is dat wekelijkse kost (meerdere keren per week zelfs).
Het probleem extra bij dit probleem is dat ik vermoed dat de scholen met de meest schoolmoeie leerlingen (beroeps, ...) vaak ook nog de scholen zijn waar de afwezigheid het grootst is.

Mijn dochter heeft het geluk vooralsnog nooit meer dan voor een "last minute ziekte" studie te krijgen, maar ik hoor van andere scholen in de regio waar men regelmatig studie heeft. Een school waar wij op de opendeurdag gingen, vond het zelfs nuttig om de regeling bij afwezigheid van leerkrachten als een voordeel te beschrijven ("je mag dan vroeger naar huis als het laatste uur geen les is"). Klinkt niet bemoedigend, zeker niet als ouders van een eerstejaars (ok, bij ons was de afstand school-thuis 250 meter, dus qua veiligheid geen probleem).
 
Het probleem extra bij dit probleem is dat ik vermoed dat de scholen met de meest schoolmoeie leerlingen (beroeps, ...) vaak ook nog de scholen zijn waar de afwezigheid het grootst is.

Mijn dochter heeft het geluk vooralsnog nooit meer dan voor een "last minute ziekte" studie te krijgen, maar ik hoor van andere scholen in de regio waar men regelmatig studie heeft. Een school waar wij op de opendeurdag gingen, vond het zelfs nuttig om de regeling bij afwezigheid van leerkrachten als een voordeel te beschrijven ("je mag dan vroeger naar huis als het laatste uur geen les is"). Klinkt niet bemoedigend, zeker niet als ouders van een eerstejaars (ok, bij ons was de afstand school-thuis 250 meter, dus qua veiligheid geen probleem).

Amai, dat klinkt inderdaad niet bemoedigend voor ons onderwijs als studie als een voordeel aanzien wordt...
 
Persoonlijk grote voorstander van 6 weken zomervakantie. Je kan meer doen in de krokus en paasvakanties, en je moet minder kampen regelen tijdens de zomer. Ik zie alleen maar voordelen voor ons gezin.

Wat betreft het niveau. Het is toch al langer zonneklaar dat het vooral van de ouders zelf zal moeten komen.
 
De vakantie en die kost dat is idd iets persoonlijks. Maar als die enige echte mogelijkheid om 'goedkoper' op vakantie te trekken weggenomen wordt, is dat de zoveelste devaluatie van een beroep dat reeds genoeg onder druk staat.

Moest de verzuiling weggenomen worden zou het ook een insta-opwaardering zijn van het onderwijs in het algemeen. Nu zit dat vrije (Katholieke) net daar op een berg geld en spenderen ze parallel met het GO een massa geld aan dezelfde dingen. Ik kan daar met mijn kop niet bij in deze tijd. Het is verdorie 2024.
Ja, van zo'n (te) vanzelfsprekende efficientiewinst kan je je enkel afvragen waarom dat nergens op een programma staat.

De eerste paragraaf, mja. Ik vind dat toch maar een argument waar een beroepscategorie dat voor zichzelf lijkt uit te maken. Het is niet of de meesten hun job kiezen gebaseerd op wanneer ze op vakantie kunnen lijkt me, en voor ons als koppel is de realiteit ook dat dit in het hoogseizoen is. Tant pis zeker.
Een voordeel voor de zwakkere studenten is ook maar een heel zwak argument voor de sterkere studenten. Waarom geen optionele langere school voor die groep (of verplicht op basis van lage punten -> extra motivatie) ? Kost uiteraard wel een beetje geld maar misschien goed gespendeerd ? En dan kunnen de goede studenten van hun vakantie genieten.

Als dat het argument is dan zijn velen terecht uit principe al gewoon tegen. De sterkere worden al genoeg benadeeld in dit land versus de zwakkere.

Zelfde reden waarom ze helaas 20 jaar geleden het reizen tijdens schooljaar hebben verboden. Wij deden dit thuis steeds met toestemming van de school en nooit nadeel aan ondervonden. Maar nu is dat verboden om de 'zwakkere' te beschermen (of uit jaloezie van die groep).
Dat zij die zomerscholen, maar zoals hier al aangehaald is dat kennelijk ook zeer moeilijk om een beetje te financieren.

Verder vind ik de "jaloezie" toch wel een beetje ironisch gezien het argument lijkt te zijn "ik ben sterk en wordt al benadeeld, ga eens de andere lastigvallen". Maar goed, dat is ook gewoon hoe de maatschappij lijkt te werken, ook al lijkt het toch wel duidelijk dat sterkere leerlingen ook benadeeld zijn door een groep met veel zwakke leerlingen, en die laatsten wat meer op niveau krijgen misschien wel meer dan enkel hen ten goede komt.
Ik snap de mensen die de voordelen op een fatsoenlijke manier proberen uit te leggen. Ik zie die voordelen ook wel.

Sta me toch even toe om een brok nuance toe te voegen aan die discussie. Want die is uiteraard niet nieuws. Die ballonnetjes over kortere grote vakantie, daar praatten mijn ouders (beide leerkracht) ook al over toen ik amper groot genoeg was om te weten waarover het ging. Dus dat is alvast niets nieuws. Ook toen hoorde ik de argumenten die ik nu hoor, met de uitzondering dat de zwakkere groep enorm is verhoogd en de lat reeds gigantisch verlaagd.

Maar de reden dat het NU alweer op de agenda komt, is toch dat de Vlaamse partijen druk voelen vanuit de Brusselse rand en Brussel. En laat dat nu de grootste DROGreden zijn om NU dat debat te voeren. (En dat is dan een regio dat qua onderwijs nog eens historisch mijlen ver achterloopt op de onze, écht niet iets waar een voorbeeld aangenomen moet worden.)

Voor sommige kinderen ja, voor een meer regelmatige kalender ja. Maar voor stemmen en zieltjes voor de teloorgaande partijen van de huidige regering, NEE! NEE NEE ROT TOCH EENS OP met die bemoeienissen met de ultra-korte termijnvisie! Ben Weyts komt al maandelijks in het nieuws met iets dat hij alweer verandert of tweakt. Maar oude overbodige dingen afschaffen of de hervorming van de basis, de fondsen ho maar! Het is niet iets dat zich zomaar laat oplossen dat besef ik, maar ik ben het de laatste 5 jaar STRONTbeu om voor elk halfgare idee te moeten ondergaan omdat men alweer iets invoeren waar niet verder nagedacht is dan een zeer korte electrale boost.
Ik snap de frustratie, maar ik vind het ook wat vreemd om de voordelen te erkennen maar er dan tegen te zijn uit principe. Natuurlijk, enige uitwerking is wel noodzakelijk, en daar zou het wel kunnen mislopen.

Is dit trouwens werkelijk druk uit de rand en Brussel? Want ik kan me nu niet echt inbeelden dat in de rand zoiets hard leeft, in Brussel dan waarschijnlijk wel, maar het Nederlandstalig onderwijs is daar toch sowieso niet erg groot, en ik kan me ook niet echt inbeelden dat men daar in Vlaaderen veel stemmen mee kan winnen.
 
Ik snap de frustratie, maar ik vind het ook wat vreemd om de voordelen te erkennen maar er dan tegen te zijn uit principe. Natuurlijk, enige uitwerking is wel noodzakelijk, en daar zou het wel kunnen mislopen.
Me niet verkeerdelijk citeren of begrijpen, ik ben daar niet tegen. Ik ben tegen invoeren van die dingen als het ware een echte koterij achter een oud huis met reeds 10 koterijen aan. Dat is hetgeen hier telkens gebeurt. Dat werkt niet.
 
Persoonlijk grote voorstander van 6 weken zomervakantie. Je kan meer doen in de krokus en paasvakanties, en je moet minder kampen regelen tijdens de zomer. Ik zie alleen maar voordelen voor ons gezin.

Wat betreft het niveau. Het is toch al langer zonneklaar dat het vooral opnieuw meer van de ouders zelf zal moeten komen.
FTFY. Men schuift steeds meer en meer in den boot van het onderwijs waardoor ze steeds meer en meer van hun kerntaken moeten afwijken en dán verschiet men dat de kwaliteit naar beneden gaat...
 
Me niet verkeerdelijk citeren of begrijpen, ik ben daar niet tegen. Ik ben tegen invoeren van die dingen als het ware een echte koterij achter een oud huis met reeds 10 koterijen aan. Dat is hetgeen hier telkens gebeurt. Dat werkt niet.
Zou er hier de laatste 50 jaar al op eender welk vlak een ingreep gebeurd zijn die geen koterij was? En dan spreek ik dus over zowat alles, niet onderwijs.

Ik snap het sentiment, en we moeten ook niet aan steekvlampolitiek doen (een stabiele periode zal nuttiger zijn), maat ook wel opletten dat in de hoop van een grondige hervorming we geen quick wins negeren (waarmee ik niet zeg dat dit sowieso er een is).

Je hebt niets gezegd over die druk vanuit Brussel en de rand trouwens.

FTFY. Men schuift steeds meer en meer in den boot van het onderwijs waardoor ze steeds meer en meer van hun kerntaken moeten afwijken en dán verschiet men dat de kwaliteit naar beneden gaat...
Ik weet het niet. Enerzijds zal het zeker zo zijn dat in onze moderne maatschappij, waar het "druk, druk" hebben iets is om trots op te zijn, er minder tijd is om zelf met de kinderen bezig te zijn. Anderzijds was mijn moeder met mij bezig in het begin van de lagere school, bij het leren lezen en tellen, en was het daarna toch ook 100% de job van het onderwijs. En dan leerden wij alles zonder privé-initiatieven zover ik me kan herinneren; iemand die bijles kreeg, dat was iets exotisch.

Als ik dan nu hoor van mensen met iets oudere kinderen dan het onze, lijkt dat toch wel anders. Privéles om te zwemmen, er altijd mee bezig zijn voor het huiswerk, bijles, ... Ik heb uiteraard geen statistische data hierover. Misschien lijkt het ook gewoon zo omdat mensen minder tijd hebben en het dus sneller zwaar is.
 
Ongelofelijk. Men wil iets doen aan het schoolniveau en het enige waar discussie over is is VAKANTIE.

Mentale gezondheidscrisis. Veel mensen zitten op hun tandvlees.

Jij vindt het vreemd dat mensen vast willen houden aan die paar momenten waar ze jaarlijks naar uitkijken om even alles achter te laten?
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Je hebt niets gezegd over die druk vanuit Brussel en de rand trouwens.
Omdat ik van de rest redelijk goed geïnformeerd ben, enerzijds door 20 jaar in het veld op allerlei locaties incl op het hoofdkwartier in Brussel (met de "wandelgangen" iykwim).

Dat van de Brusselse rand is een eigen interpretatie van wat ik op het nieuws zie, dus dat is het ook maar waard. Ik kan daar niet over discussiëren omdat ik voel dat ik er weinig tegenin kan brengen, een mening hier verdedigen haalt weinig uit en een andere mening doen veranderen gaat me hier niet lukken.
 
Is er een reden waarom de overheid de schoolvakanties moet bepalen? Waarom laten we schoolkoepels hun vakanties niet gewoon zelf inplannen? Eventueel kan de overheid een minimum aantal vakantiedagen verplichten om de vrije tijd van het kind te waarborgen.

edit: Dan kan heel deze discussie ook op de schop, alsof we een perfecte vakantieregeling zouden vinden die elke ouder en leerkracht blij gaat maken en elk kind betere schoolresultaten gaat geven.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk grote voorstander van 6 weken zomervakantie. Je kan meer doen in de krokus en paasvakanties, en je moet minder kampen regelen tijdens de zomer. Ik zie alleen maar voordelen voor ons gezin.

Wat betreft het niveau. Het is toch al langer zonneklaar dat het vooral van de ouders zelf zal moeten komen.
Nee je moet meer kampen regelen in de krokus en herfstvakantie dan wanneer het slecht weer is en ze allemaal binnen moeten zitten..
 
Ik weet het niet. Enerzijds zal het zeker zo zijn dat in onze moderne maatschappij, waar het "druk, druk" hebben iets is om trots op te zijn, er minder tijd is om zelf met de kinderen bezig te zijn. Anderzijds was mijn moeder met mij bezig in het begin van de lagere school, bij het leren lezen en tellen, en was het daarna toch ook 100% de job van het onderwijs. En dan leerden wij alles zonder privé-initiatieven zover ik me kan herinneren; iemand die bijles kreeg, dat was iets exotisch.

Als ik dan nu hoor van mensen met iets oudere kinderen dan het onze, lijkt dat toch wel anders. Privéles om te zwemmen, er altijd mee bezig zijn voor het huiswerk, bijles, ... Ik heb uiteraard geen statistische data hierover. Misschien lijkt het ook gewoon zo omdat mensen minder tijd hebben en het dus sneller zwaar is.
Ik doelde eerder op het feit dat de scholen zich vroeger bezig hielden met: wiskunde, taal en wetenschap om het kort door de bocht samen te vatten. Veel niche vakken en soft skills werden vroeger naar mijn gevoel veel meer door de ouders (en de brede maatschappij) 'aangeleerd', nu probeert men veel van die soft skills en andere zaken door te schuiven naar de scholen. Het is heel simpel, als het aantal lesuren gelijk blijft kan je niet verwachten dat je in datzelfde urenpakket méér verschillende kennisvelden aan bod komen.
Ik hoor al te vaak in het nieuws "men wil dat de scholen meer inzetten op x of y"... ik denk dan altijd: je hebt nu al geen personeel om de vakken te geven die je moet geven, het niveau daalt al en dan wil je daar uren gaan afpitsen om aan andere zaken te spenderen? Ik denk dat het hele onderwijsveld veel meer baat zou hebben met terug naar de kern van de zaak: onderwijzen met extra aandacht voor taalvaardigheid. Alle andere zaken die daar de laatste 20 jaar zijn bijgekomen hakken alleen maar in het budget en hebben wrs een verwaarloosbare meerwaarde (of zelfs een minwaarde).
Is er een reden waarom de overheid de schoolvakanties moet bepalen? Waarom laten we schoolkoepels hun vakanties niet gewoon zelf inplannen? Eventueel kan de overheid een minimum aantal vakantiedagen verplichten om de vrije tijd van het kind te waarborgen.

edit: Dan kan heel deze discussie ook op de schop, alsof we een perfecte vakantieregeling zouden vinden die elke ouder en leerkracht blij gaat maken en elk kind betere schoolresultaten gaat geven.
Da gaat schoon zijn... de katholieke en GO! die hun eigen goesting doen. Om dan nog maar te zwijgen van stedelijke/gemeentelijke scholen(groepen) die allemaal hun eigen ding doen.

Wat zet je anders allemaal niet in gang? Mensen die hun kinderen plots halverwege de lagere school van school verhuizen omdat dat beter past voor hun vakantieregeling, leerkrachten die overlopen naar de school aan de andere kant van de straat omdat dat net een (voor hen) betere vakantieregeling heeft, de netten die elkaar onderling beginnen beconcurreren met de meest waanzinnige constructies om personeel te houden/lokken. Nee laat het aub uit.

Als er 1 ding moet gebeuren is het net het afschaffen van die koepels zodat dat obsolete beslissingniveau er van tussen kan.

Nee je moet meer kampen regelen in de krokus en herfstvakantie dan wanneer het slecht weer is en ze allemaal binnen moeten zitten..
Het is in de herfstvakantie namelijk altijd dra-ma-tisch slecht weer. :unsure: Augustus is nauwelijks droger dan Oktober en van iets minder warm weer is nog niemand dood gegaan. Er zijn trouwens voldoende activiteiten die je evengoed in die periode kan doen als in de zomer.

Dat weer argument vind ik echt populistisch gezwetst tbh. Eigenlijk op hetzelfde niveau als die Walen die nu klagen over het feit dat ze nu met krokus en herfst een week extra opvang moeten voorzien... anders hadden ze die week in de zomer moeten regelen. Non argument.
 
Laatst bewerkt:
Puur als werknemer zie ik het wel zitten, 2 weken vrij met hier en daar dagje werken voelt toch meer als een pauze dan 1 week met hier en daar dag werken. Bovendien week minder werken weer tot volgende vakantie dan :) Zomer blijft heel lang. Wel jammer van het weer.
 
Is er een reden waarom de overheid de schoolvakanties moet bepalen? Waarom laten we schoolkoepels hun vakanties niet gewoon zelf inplannen? Eventueel kan de overheid een minimum aantal vakantiedagen verplichten om de vrije tijd van het kind te waarborgen.

edit: Dan kan heel deze discussie ook op de schop, alsof we een perfecte vakantieregeling zouden vinden die elke ouder en leerkracht blij gaat maken en elk kind betere schoolresultaten gaat geven.
Dit is in de praktijk compleet onwerkbaar, zowel voor het statuut van tijdelijk personeel als ivm vakantiewetgeving voor werkgevers met personeel die kleine kinderen heeft.
 
Als er 1 ding moet gebeuren is het net het afschaffen van die koepels zodat dat obsolete beslissingniveau er van tussen kan.

Wel ja, het enige overbodige beslissingsniveau op vlak van onderwijs lijkt mij de Vlaamse Overheid, maar dat is een andere discussie.

Dit is in de praktijk compleet onwerkbaar, zowel voor het statuut van tijdelijk personeel als ivm vakantiewetgeving voor werkgevers met personeel die kleine kinderen heeft.

Met het lerarentekort in het achterhoofd is het misschien wel opportuun om die statuten ook eens te herdenken.
 
Terug
Bovenaan