Kortere zomervakantie

Valkuil

Active member
Hier is nog geen topic over denk ik. Discussie laait weer op.



Wat denkt BG?
 
Met een dochter die bij mijn ouders kan verblijven gedurende de dag is het voor ons minder een probleem dat bepaalde vakanties langer of korter zijn, dus mij maakt het minder uit. Alhoewel, vooral herfst en krokus zijn vakanties die andere landen niet (altijd op dezelfde moment) hebben. dus kan wel eens interessant zijn voor reizen?
 
Ik denk dat het op zich niet zo hard uitmaakt. Misschien iets beter voor zwakkere studenten. Alhoewel ik me ook de paniek herinnerde toen ik in het 4de of 5de leerjaar na de vakantie geen staartdeling meer kon maken, en dat is toch goedgekomen.

Maar wat ik aan dit debat wel wil toevoegen is dat de Franstalige gemeenschap het schooljaar al heeft gewijzigd.
Als men dit doortrekt naar universiteiten, die al eens samenwerken, saboteert men zo de samenwerking. Ook voor praktische zaken zoals "gereduceerde dienstverlening OV tijdens de schoolvakanties" is het voor Brussel geen cadeau dat er een verschil zit tussen Frans- en Nederlandstalig onderwijs.

Persoonlijk vind ik het absurd dat zo'n zaken regionaal beslist worden, al is dat in grotere landen natuurlijk ook zo (maar daar heb je geen geografische overlap zoals hier lijkt me). Tenzij we dus echt nadelen zien, zou ik de Franstaligen volgen. Al zal dit natuurlijk heel slecht klinken voor bepaalde politieke kampen.
 
Ik zie er alvast geen toegevoegde waarde in, maar zie er voor de leerkrachten eerder de uitdaging in om 4 keer per jaar op te starten na 2 weken pauze (abstractie makend van de grote vakantie), wat wellicht lastiger is dan opstarten na een kortere pauze van een week.

Het is vooral focus op de verkeerde maatregel om dat onderwijsniveau terug naar omhoog te krikken. Ons onderwijs was ooit top, en dat met 2 maanden verlof tijdens de zomer; die neergang ligt echt niet aan het gegeven dat er 2 maanden verlof zijn... Het is een zoveelste maatregel die de focus legt op de zwakste groepen (waar onderzoek blijkbaar uitwijst dat het ietwat zou helpen), ipv terug naar de gehele groep te kijken.
 
Als jij denkt dat N-VA/Weyts naar kiezer wil uitleggen dat het Franstalig onderwijs een goed idee had en wij volgen (uit praktische overweging), mja.
Als jij denkt dat dat uit praktische overweging is, mja
Pedagogisch bekeken is het een no-brainer om de grote vakantie in te korten
 
Als jij denkt dat dat uit praktische overweging is, mja
Pedagogisch bekeken is het een no-brainer om de grote vakantie in te korten
Ik zeg gewoon dat "we volgen de Franstaligen" slecht verkoopt bij de N-VA, ik denk daar verder niets over. Lees mijn post deftig.
 
De druk op vakantieverblijven, kampplaatsen etc. zal wel toenemen aangezien een derde tot de helft van de bevolking alleen tijdens de schoolvakantie op reis kan gaan. De meesten doen dit voornamelijk in de zomervakantie.
Een combinatie met een latere paasvakantie in mei zou ik wel interessant vinden. Dan kan je vrij voordelig op vakantie met het gezin in de zonnigere maanden.
 
Pedagogisch bekeken is het een no-brainer om de grote vakantie in te korten

Pedagogisch lijkt het vooral tegemoet te komen aan kwetsbare leerlingen met een andere thuistaal en/of uit kansarmoede, op basis van wat die experts in die artikels zeggen. In die zin lijkt het dan ook eerder op symptoombestrijding ipv oorzaakbestrijding.
Alles afstemmen op het tempo van de traagste of de meest kwetsbare, heeft ons mee gebracht waar we vandaag zijn; hoe is meer van dat dan een goede zaak voor het algemene niveau van het onderwijs? Werk je dan niet beter gericht aan die meer kwetsbaren?
 
Pedagogisch lijkt het vooral tegemoet te komen aan kwetsbare leerlingen met een andere thuistaal en/of uit kansarmoede, op basis van wat die experts in die artikels zeggen. In die zin lijkt het dan ook eerder op symptoombestrijding ipv oorzaakbestrijding.
Alles afstemmen op het tempo van de traagste of de meest kwetsbare, heeft ons mee gebracht waar we vandaag zijn; hoe is meer van dat dan een goede zaak voor het algemene niveau van het onderwijs? Werk je dan niet beter gericht aan die meer kwetsbaren?
Daar wordt al massaal in geïnvesteerd natuurlijk (niet alleen rechtstreeks vanuit onderwijs maar ook vanuit (bepaalde) steden)
 
Als jij denkt dat dat uit praktische overweging is, mja
Pedagogisch bekeken is het een no-brainer om de grote vakantie in te korten
Het is beter voor een deel van de leerlingen met leerachterstand. Voor de rest is het een nul-operatie. Het is op te lossen met zomerscholen, dat perfect kan werken. Dat is al aangetoond afgelopen 2 jaar hier in de kempen, tussen zandhoven en Geel zijn de scholengroepen hiermee aan de slag gegaan met redelijk goede resultaten.

Het zijn de eeuwige tegenstanders van alles wat onderwijs is, met een acuut gebrek aan interne kennis en een groot geloof in eigen buikgevoel die altijd op dezelfde nagel beginnen kloppen.

De Walen zijn mis met hun keuze.


edit*

Wat Ares zegt. Maar dit logisch alternatief past natuurlijk niet in de slogans voor de verkiezingen dus negeert men het ook volledig.
 
Het is beter voor een deel van de leerlingen met leerachterstand. Voor de rest is het een nul-operatie. Het is op te lossen met zomerscholen, dat perfect kan werken. Dat is al aangetoond afgelopen 2 jaar hier in de kempen, tussen zandhoven en Geel zijn de scholengroepen hiermee aan de slag gegaan met redelijk goede resultaten.

Het zijn de eeuwige tegenstanders van alles wat onderwijs is, met een acuut gebrek aan interne kennis en een groot geloof in eigen buikgevoel die altijd op dezelfde nagel beginnen kloppen.

De Walen zijn mis met hun keuze.


edit*

Wat Ares zegt. Maar dit logisch alternatief past natuurlijk niet in de slogans voor de verkiezingen dus negeert men het ook volledig.
Meeste NoordWest-Europese landen hebben 6 of 7 weken zomervakantie
 
Die zullen dat systeem logisch opgebouwd hebben. Hier moet je niet gaan sleutelen aan één aspect zoals die vakanties, maar aan het geheel. Voor de rest moet je niet opschuiven naar de volgende goalpost. Er zijn weinig goede argumenten voor zomaar die vakanties te veranderen.
 
Meeste NoordWest-Europese landen hebben 6 of 7 weken zomervakantie

Singapore, top off the bill in Pisa, heeft twee semesters in twee gebroken door telkens 1 week, met tussen de semesters 1,5 maand vrij voor het begin van het schooljaar en 1 maand vrij tussen beide semesters. Als "anderen doen het dus wij moeten het ook doen" dan toch een argument is, dan is het alvast geen slecht idee je te spiegelen aan de topper van de hoop ipv subtoppers en middenmoten...
 
De druk op vakantieverblijven, kampplaatsen etc. zal wel toenemen aangezien een derde tot de helft van de bevolking alleen tijdens de schoolvakantie op reis kan gaan. De meesten doen dit voornamelijk in de zomervakantie.
Een combinatie met een latere paasvakantie in mei zou ik wel interessant vinden. Dan kan je vrij voordelig op vakantie met het gezin in de zonnigere maanden.
De prijzen van de reizen in de zomervakantie gaan wel de hoogte ingaan vrees ik. Dat en het feit dat we in de herfst/krokus statistisch gezien slechter weer hebben maakt dat ik geen voorstander ben. Die twee weken gaan ook zeer weinig verschil maken. Zes weken blijft nog steeds een lange periode.
 
Terug
Bovenaan